Gå til innhold
  • Bli medlem

Sportstape som tåler fuktighet uten å løsne


Memento mori

Anbefalte innlegg

Annonse
35 minutter siden, Memento mori skrev:

Ser at på noen typer blant annet leukotape står det "etterlater ingen limspor". Må innrømme at da leser jeg sitter dårlig.....

Den jeg har nå som sitter dårligst er Snøgg sin, kjøpt på apoteket. 

 

Leukotape sitter mer en godt nok, du må la det sitte på til det slipper taket av seg selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leukotape!

Den sitter så godt at jeg som regel gruer meg til å ta den av ;-) 

Som regel sitter den noen dager før jeg sørger for å fukte skikkelig i dusjen før jeg tar den av. Det eneste jeg bruker mot gnagsår. Jeg får aldri gnagsår om jeg går på ski "vanlig", men er utsatt når jeg trekker tung pulk. Trolig har det noe med måten jeg går på og hvordan man lener seg fremover når man har tung pulk. Så når det skal trekkes pulk så legger jeg alltid et lag med leukotape som beskyttelse. Det fungerer topp. Har aldri hatt behov for å bytte tapen underveis på turer ala langhelg osv..


Og etter 3-4 dager med tapen på så skal du ta "etterlater ingen limspor" med en liten klype salt ;-) 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 time siden, Blaser skrev:

en dyrere løsning kan være basissokken.  Jeg bruker det ( av og til)

https://www.apotek1.no/produkter/basisfot-gnagsaarsokk-rod-str-s-2stk-871177p

 

evt compeed....

Synes gnagsårsokk gjør det værre. Etter å ha gått med den en stund, og det begynner å bli fuktig/svett bak gelèen er det som å ha en våt frosk gnikkende inni sokken. Blir gnagsår av det etterhvert. Har man sokk innenfor gnagsåsokken blir den ødelagt og gnager enda mer.

De fleste sportsteiper sitter ok etter grundig skrubbing med zalo og fotbad og tørking, men løsner når huden blir svett under teipen etterhvert.

Compeed blir gnagd vekk, og rulles vekk etterhvert.

Folk som ikke svetter noe særlig på bena plages jo ikke med sånt, da sitter jo til og med ett plaster ok.

Leukotape har jeg sett etter men aldri funnet når jeg har vert innom apoteket. Men den skal prøves!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Mareng skrev:

Synes gnagsårsokk gjør det værre. Etter å ha gått med den en stund, og det begynner å bli fuktig/svett bak gelèen er det som å ha en våt frosk gnikkende inni sokken. Blir gnagsår av det etterhvert. Har man sokk innenfor gnagsåsokken blir den ødelagt og gnager enda mer.

De fleste sportsteiper sitter ok etter grundig skrubbing med zalo og fotbad og tørking, men løsner når huden blir svett under teipen etterhvert.

Compeed blir gnagd vekk, og rulles vekk etterhvert.

Folk som ikke svetter noe særlig på bena plages jo ikke med sånt, da sitter jo til og med ett plaster ok.

Leukotape har jeg sett etter men aldri funnet når jeg har vert innom apoteket. Men den skal prøves!

Forsåvidt enig her.  Men dersom man svetter mye på føttene ( slik jeg gjør) er eneste alternativet å bytte til tørre sokker underveis.  

Min regel er å bytte hver time, og bruke sportstape/evt basis sokken/compeed.

og ja.. har med meg to par av basis sokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
On 4/2/2018 at 8:29 PM, Blaser said:

en dyrere løsning kan være basissokken.  Jeg bruker det ( av og til)

https://www.apotek1.no/produkter/basisfot-gnagsaarsokk-rod-str-s-2stk-871177p

 

evt compeed....

Den sokken varte type 63 km med pulk. Da var den helt fos, og hadde gjort vondt værre. Beklager sterke ord, men møkkaprodukt. Blir også altfor lite luft til huden slik at den blir mykere. Men understreker at dette er min negative erfaring. Har ikke hørt om andre som har hatt samme problem. 

On 4/2/2018 at 9:59 PM, Guest Mareng said:

Synes gnagsårsokk gjør det værre. Etter å ha gått med den en stund, og det begynner å bli fuktig/svett bak gelèen er det som å ha en våt frosk gnikkende inni sokken. Blir gnagsår av det etterhvert. Har man sokk innenfor gnagsåsokken blir den ødelagt og gnager enda mer.

De fleste sportsteiper sitter ok etter grundig skrubbing med zalo og fotbad og tørking, men løsner når huden blir svett under teipen etterhvert.

Compeed blir gnagd vekk, og rulles vekk etterhvert.

Folk som ikke svetter noe særlig på bena plages jo ikke med sånt, da sitter jo til og med ett plaster ok.

Leukotape har jeg sett etter men aldri funnet når jeg har vert innom apoteket. Men den skal prøves!

Helt enig med deg. Compeed er jeg svært forsiktig med. Min personlige regel er det skal kun benyttes forebyggende. Om det først hefter skikkelig, så hefter det bedre til død hud, en frisk hud. Så den løsner fra frisk hud rundt problemområdet, ruller seg opp og sliter av den døde huden som skal beskytte mens det tildeles under. Men tenkte jeg skulle spørre litt om råd/erfaringer. Har dette gnagsåret nå, og driver å tenker på hvordan jeg skal beskytte det slik at jeg kan komme meg ut på tur. Legger ikke ut hva jeg har tenkt,  da jeg vil ha nye innspill :)

Xf2cFo5jTPu+WOXn2ErkJQ.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg trykkavlastningsplate til forrige tur - den var fin! Hadde på sportstape forebyggende fra start, men begynte å kjenne tilløp til gnag etter et par dager, så da ble det satt på en sånn plate i tillegg. Merket ikke noe mer etter det. Skal bli med på turer heretter. Hadde klippet til plata i to da jeg synets de var litt store og trodde jeg bare trengte litt. Det var visst litt dumt, men vi fikk det til å fungere.

https://sport1.no/varemerker/assist/gnagsrplate-250x150-mm-06131011-hvit/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fixomull eller Urgoderm fra apoteket. Leveres på rull og klippes til👌🏼 Billigste og beste gnangsårbeskyttelsen. Brukes forebyggende og hefter veldig godt om huden er noenlunde tørr 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, jan_o2 skrev:

Fixomull eller Urgoderm fra apoteket. Leveres på rull og klippes til👌🏼 Billigste og beste gnangsårbeskyttelsen. Brukes forebyggende og hefter veldig godt om huden er noenlunde tørr 😊

Sitter disse bedre enn tensoplast og leukoteip?

Leukoteip sitter greit etter kraftig zaloskrubb og tørk av bena, men den puster ikke slik at den løsner etterhvert når man blir svett.

Tensoplast holder jeg på å prøve ut nå - har hatt den på ett par dager på jobb, og da blir jeg ikke svett på bena slik som på tur. Den sitter enda, men jeg tok av på den ene foten for å sjekke om det var fuktig under, og det var så ikke vanskelig å rive den av. Litt mer fuktig under enn kompresser (gode komresser med lim puster ekstremt bra, helt tørt under).

Det er spesielt ved lange turer i randostøvler/plaststøvler (scarpa T4), det er vanskelig å få ting til å sitte. Slike støvler er klammere enn skinnstøvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2019 den 7.00, Marius Engelsen skrev:

Sitter disse bedre enn tensoplast og leukoteip?

Hei Marius, eg har ikke prøvd noen av de du referer til. Rullen eg har hatt liggende hos meg, Fixomull, er en slags selvklebende ullduk. Sitter klistret selv etter flere runder i dusjen 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leukoplast fra BSN Medical får min stemme. Bedre enn alt jeg har prøvd av ymse sportstaper og tensoplast. 

Kan kjøpes på Vertical Playground (https://www.vpg.no/leuko/138918/leukoplast-2-5-cm-x-5-m?channable=e32414.MTM4OTE4&gclid=CjwKCAjw4LfkBRBDEiwAc2DSlM0BUZsZG1YHxV7w4pt6bGtczAiC3ejGhTwH-GDBZnQUjXHcM_KS9xoCO9wQAvD_BwE

eller med24.no https://www.med24.no/leukoplast-tape-5-cm-x-5m 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Memento mori skrev (På 2.4.2018 den 8.55):

Har kjøpt litt forskjellig Sportstape, men syns de sitter mye dåligere enn en del gamle typer, spesielt ved fuktighet. Kjenner til tensoplast, men på en enkel dagstur blir det mye kraftigere enn jeg føler jeg trenger.

Noen med tips om gode typer? 

Bruk den som selges på apoteket, Jeg har brukt den i årevis uten problemer. 

Endret av friute.no
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (26 minutter siden):

Minst like viktig som teipen man bruker, er metoden man bruker. Flere lag, og lengre teipbiter hjelper godt på

Definitivt.

Gode tapemetodar har alt å seie. Skal eg tape hæl på folk som er plaga med slikt, plar eg legge anker på legg og rundt vrist for så å trekke lange tapebitar vertikalt mellom desse, nedover Akilles og fram under forfot. 

Dette funkar også om eg ynskjer å legge ein heimelaga helkopp for trykkavlastning som skal sitte på dei første dagane av turar til dømes med mykje stigning (pulk opp brear, tung sekk med mykje høgdemeter i starten osv).

Plar som regel måtte jobbe for å få det av når det er tid for det.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.