Gå til innhold
  • Bli medlem

Lite hyggelig med hundebæsj i skisporene


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

Har man hund bør man også plukke opp bæsjen etter sin 4-beinte venn. Å plukke opp for å sette posen ved siden av sporet er heller ikke helt innafor. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wEbg0o/raser-mot-hundebaesj-i-skiloeypene

Er dette et stort problem eller er det «en storm i et vannglass»? Uansett lite hyggelig å få skiene full av «brun skismøring»😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng
1 time siden, Jan@ skrev:

Har man hund bør man også plukke opp bæsjen etter sin 4-beinte venn. Å plukke opp for å sette posen ved siden av sporet er heller ikke helt innafor. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wEbg0o/raser-mot-hundebaesj-i-skiloeypene

Er dette et stort problem eller er det «en storm i et vannglass»? Uansett lite hyggelig å få skiene full av «brun skismøring»😂

Dette er til tider også ett reelt problem omkring bergen.

Også på turstier, når snøen smelter, kommer det så mye «gammel morro» fram at man omtrent ikke kan gå ut på de populære turområdene...

Det enkleste må jo være å ha med en lite spade i tillegg til posen, så kan man heller slenge den langt ned i buskaset der det passer...

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig reelt problem flere steder. 

Mange plukker opp etter hunden på starten av turen, men er lite lystne på å gå fire-fem timer bærende rundt på en pose med bæsj. Så de legger den igjen og tar den med på vei tilbake. Problemet er at man lett kan glemme å ta med posen. 

Jeg er sikker på at de fleste ikke ønsker å spre bæsjen over alt, eller pakke den inn i plast for gøy og så slengen den i grøfta. Men all den tid hundeeiere glemmer poser eller ikke makter å sjekke hvor bikkja driter, så er de rimelig surrete hundeeiere som burde fått en real smekk inntil de lærer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om min driter i sporet og vi er inni skauen så tar jeg en pose, løfter opp driten og slenger den så langt jeg kan inn mellom trærne. Posen vrenges og puttes tilbake i lommen. Har prøvd litt forskjellig, bl.a. å feste posen i sekk/line, men da hender det at man ufrivillig ender opp som en av de som går under kategorien "legger igjen bæsjen i pose uti skauen", for jeg har opplevd å komme hjem uten å kunne finne bæsjeposen noe sted.

Mine er alltid festet til meg i line da, så har alltid god kontroll på hvor de gjør fra seg ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg synes det er sløvt av de hundeeierne som det gjelder. Lite hyggelig med ski og sko full av det. Heller ikke koselig å raste og spise i nærheten av det. Enda verre hvis barn havner oppe i det under skigåing eller lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, snurrehaler skrev:

Om min driter i sporet og vi er inni skauen så tar jeg en pose, løfter opp driten og slenger den så langt jeg kan inn mellom trærne. Posen vrenges og puttes tilbake i lommen. Har prøvd litt forskjellig, bl.a. å feste posen i sekk/line, men da hender det at man ufrivillig ender opp som en av de som går under kategorien "legger igjen bæsjen i pose uti skauen", for jeg har opplevd å komme hjem uten å kunne finne bæsjeposen noe sted.

Mine er alltid festet til meg i line da, så har alltid god kontroll på hvor de gjør fra seg ;)

Same her, alltid på lina. Nyttar spade, evt vrengt pose dei gongane eg gløymer spada/ikkje har kjørebelte på, og lempar i djupe grøfter eller under buskas/kratt. Likar dog best å ha med spaden, eg har bikkjer som ofte gjer frå seg i fart, då er det skikkeleg trasig å skulle saumfare 20 - 30 meters bremselengde med pose :P

Å frakte med meg i pose nyttar eg berre i "byen" og dei gongane det ikkje er nokon stad å slenge ting. TIl dømes i dei fine opne glennene langs skiløypa der folk typisk grev seg dagcampar.

Her hjå oss er det ikkje eit problem i dei store skiløypene knytt til skisenter osv, der er så mykje folk at eg trur det disiplinerar, ingen let skiten ligge att medan andre ser på....men i dei mindre løypene som dei ulike lokallag har, der den sosiale kontrollen er mindre pga mindre ferdsel, er det eit større problem. Eg må seie eg vert mektig irrritert på andre hundeeigarar som ikkje fjernar skiten etter seg, for det går utover oss andre og.

Eg skjønar godt at folk vert fortvilte når dei skal putte skia i bilen og dei er fulle i møkk oppetter sidene eller i klisteret, eller når du heile tida må jobbe for å halde kiden unna dette spennande materialet som ligg der og  innbyr til leik :P.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har hund og vert flau på hundeeieres  vegne når eg ,i denne perfekte snøpåsken, vasser i hundedrit i oppkjørte skiløyper. Det ligger mest drit nært parkeringsplasser og hyttefelt her er det óg naturlegvis mest unger.

Eg har med poser som eg bruker når det ikkje er hensiktsmessig å grave eit hol  utanfor løypa . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt lettere oppgitt her i går. Vi bor like ved en av de større innfallsportene til Nordmarka om vinteren og det kommer bøttevis av folk i tog og bil. Akkurat der folk tar på seg skiene, i første oppoverbakken ligger en gedigen ruke MIDT i løypa. Jeg har en hund på 30kg, denne må ha tilhørt en som var minst dobbelt så stor. Koster ikke mange kaloriene å stoppe for å plukke opp heller, men neida. Viktigere å haste seg innover enn å sørge for at de etter kommer seg drittfritt fra STARTEN av turen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_2683.JPG.bcfac4b423206f880fdfa7ca89d2993a.JPGDet er flere og flere som kommer seg ut på tur, også på ski. Det er nok et reelt problem med både dette og overholdelse av båndtvangen. Både den vanlige og den ekstraordinære. Bare i Oslo er det siste tiden bit i hel 12 dyr av løshunder

Det virker på meg som mange hundeeiere er både kunnskapsløse, egoistiske og uansvarlig. Nåde deg om du sier i fra om både bæsj og mangel på overholdelse av båndtvang. Hadde en meget utbehaglig opplevelse med dette for en mnd siden. Arrogant jævel for å si det mildt. Nektet på at det var ekstraordinære båndtvang og når jeg viste ham det på telefonen, nektet han forsatt, da han ikke hadde med lesebriller......

De fleste hunder gjør fra seg de første par hundre meterene etter de har kommet. Desverre er dette der hvor flest går, også små barn som skal til skileikområde.

Lite snøfall i perioder, kombinert med fres på løypemaskinen, gjør det ikke spesielt hyggelig de første meteren. 

Det er stadig poser som står igjen her i området, både i marka og i bygdeløypene. 

Et forbud om hund i områder hvor barn leker, på samme vis som det er forbud mot hund i barnehager og kirkegårder hadde vært fint. 

Er på tide at hundeeier skjerper seg, hvor mange er det som setter igjen den normale søpla si i kanten etter en rast, for å ta det med på tilbaketuren... ingen gjør det, så hvorfor er dette blitt en trend?

IMG_2684.JPG.9a8353322a775950939f33e746b644c3.JPGEdit:

2011:Full strid om bæsj og barn i skisporet

2013:Se opp for bæsj i sporet!

2015:Plukk opp bæsjen!

2016:Lei av at hundeeiere setter igjen poser med bæsj i skiløypa

Endret av Memento mori
La til noen linker og bilder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så har man de som henger drittposen opp i nærmeste tre som julepynt. Hva i huleste 💩? Om du først plukker opp dritten med pose, se til hæ***te å ta den med til en søppelkasse og. Om du på død og liv må legge den igjen, ikke driv med forsøpling i tillegg 💩 

Endret av TheSleepwalker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, snurrehaler said:

... men da hender det at man ufrivillig ender opp som en av de som går under kategorien "legger igjen bæsjen i pose uti skauen", ...

Det er mange som gjør akkurat det frivillig og helt bevisst. De tar opp bæsjen, legger den i posen og knyter godt igjen. Så legger de fra seg posen ved stien, eller enda rarere: de henger den i ei grein i et nærliggende tre! Jeg blir høyst forundret når jeg ser slikt, og lurer på hva som foregår inne i hodet på sånne folk. Svaret er sannsynligvis: ingenting. :)
På gangveien som går forbi der jeg bor er det ofte folk som lufter hunder. De presterer faktisk å legge bæsjeposen midt på gangveien. Og da gjerne noen få meter fra vår store søppeldunk som de gjerne må benytte. Merkelige greier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Bjørn J said:

Det er mange som gjør akkurat det frivillig og helt bevisst. De tar opp bæsjen, legger den i posen og knyter godt igjen. Så legger de fra seg posen ved stien, eller enda rarere: de henger den i ei grein i et nærliggende tre! Jeg blir høyst forundret når jeg ser slikt, og lurer på hva som foregår inne i hodet på sånne folk. Svaret er sannsynligvis: ingenting. :)
På gangveien som går forbi der jeg bor er det ofte folk som lufter hunder. De presterer faktisk å legge bæsjeposen midt på gangveien. Og da gjerne noen få meter fra vår store søppeldunk som de gjerne må benytte. Merkelige greier.

Ja, det er helt uforståelig. Ekstra uforståelig er det når man tenker at en hundebæsj i skogen forsvinner i løpet av +/- to uker (egen erfaring). Plastikk - som de fleste bæsjeposer er laga av (de færreste gidder bruke ekstra penger på slike fancy nedbrytbare saker) blir liggende betraktelig mye lenger. Trasig er det :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette temaet har sikkert vert diskutert i flere tiår og flertallet av hundeeierne har etter hvert blitt så dresserte at de vet hvordan man forholder seg til denne problematikken, men det er fremdeles en oppfatning i hundemiljøene at når hunden legger igjen en ladning, på snøen, utenfor stien, så vil denne forsvinne når snøen smelter. DETTE ER IKKE RIKTIG.  Når snøen smelter så ligger det massevis av dritt både på og langs stier og veier. 

Der jeg bor er vi ikke plaget, eller velsignet, med for mye snø, (velg det som passer), og flertallet av de som lufter hunden sin i turområdene nær bebyggelsen oppfører seg stort sett bra. Selv om det av og til begås noen overtramp så vil jeg ikke si at det er noe stort problem. Men for et par dager siden, på en av mine turer langs Store Stokkavann for å rengjøre fuglekasser, så passerte jeg et stort skilt som tydelig informerer om at ridning og kjøring med hest er forbudt. Et par småjenter var like vel ute og luftet kjæledyrene sine, noe som ikke plager meg i det hele tatt, men hvorfor kan ikke disse jentene, som er så flinke til å skuffe møkk i stallen, også fjerne hestemøkk som disse dyrene legger igjen på veien? Det skal ikke mer til enn at de stopper og sparker svineriet ut i vei grøfta. De er vanligvis iført høye ridestøvler av gummi så dette burde ikke være noe problem. Før i tiden da bonden kom til byen med hest og kjerre så hadde han vanligvis en bøtte hengen bak på kjerra til å samle opp hestemøkka i, men i dag ser det ut til at det bare er hundeeierne som har forstått at "Vi kondisjonerte fra Egenes ikke lige å tråkke i disse greiene når vi er ude og spasere rundt Stokkevannet eller hvor vi nå måtte velge å ta vår daglie promenade. Det er nok at vi må akseptere at også vanlige arbeidere nå har så mye fritid at de kan oppholde seg i disse områdene og at vi derfor må omgås slike mennesker på en helt vanli formiddag".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Langt opp på Hardangervidda, utenfor stier, er det rimelig bæsjefritt😀 Slipper å scanne grunnen før man legger seg ned.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Bjørn J skrev:

Det er mange som gjør akkurat det frivillig og helt bevisst. De tar opp bæsjen, legger den i posen og knyter godt igjen. Så legger de fra seg posen ved stien, eller enda rarere: de henger den i ei grein i et nærliggende tre! Jeg blir høyst forundret når jeg ser slikt, og lurer på hva som foregår inne i hodet på sånne folk. Svaret er sannsynligvis: ingenting. :)
På gangveien som går forbi der jeg bor er det ofte folk som lufter hunder. De presterer faktisk å legge bæsjeposen midt på gangveien. Og da gjerne noen få meter fra vår store søppeldunk som de gjerne må benytte. Merkelige greier.

Forklaringen på hvorfor har du fått lengre opp. 

Men at det er en unnskyldning er jeg usikker på. 

Flere turstier burde helt klart hatt søppelbøtter ved parkeringen. Egentlig burde alle ha det men ofte så mangler det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Memento mori skrev:

t forbud om hund i områder hvor barn leker, på samme vis som det er forbud mot hund i barnehager og kirkegårder hadde vært fint. 

Eg er samd i alt du skriv med unntak av dette. Ein må kunne ha områder der både barnefamiliar og hundeeigarar kan vere. Å treffe hund, oppleve dyr, og sjå dei i naturleg samspel med menneske bør først og fremst vere eit pluss for born, ikkje eit minus! Alt for mange born veks opp utan å erfare dyr. Fjernare og fjernare frå natur og dyr vert me, ei utvikling som ikkje nødvendigvis er bra for oss hverken som samfunn eller ut frå eit helseperspektiv. 

Å legge ned forbud/reglar så snart noko er ei problemstilling byd meg beint fram i mot. Til slutt skal me ikkje ha att meir evner til å tenke sjølv, eller få utvikle våre indre kompass på rett og galt. Den negative effekten av slik overregulering ser ein i personar som kjem frå slike kulturar og inn i ein tillitskultur. Dei trur alt som ikkje er eksplissitt forbudt er lov. Nei takk.

Litt sett på spissen i forhold til trådens tema? Ja. Likevel litt relevant? Definitivt.

 

  • Liker 6
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Tessatroll skrev:

Til slutt skal me ikkje ha att meir evner til å tenke sjølv

Hadde hundeeiere tenk selv hadde aldri denne tråden vært aktuell dessverre. Se bare på antall ihjel bitte dyr som har kommet fram. Det er betydelig verre enn litt møkk i løypa. Hunder følger sine instinkt, så det er hundeeiere sitt ansvar 100% både med møkk og båndtvang. 

Desverre blir lovverk til for å «tette hull» i forhold til uønsket adferd sett i forhold til flertall i samfunnet. Jo flere slik saker som dukker opp jo nærmere et eller annet påbud/regelverk. 

Men dette tema, løshunder i løypa, sammen med gåing til fots i skiløyper setter ofte sterke følelser i sving på begge sider. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Politiets aprilspøk angående VG-saken om hundeeiere som ikke plukker opp møkka, var at hundeeiere skulle straffes med inntil 6000kr i bot.

Skulle ønske at det etter kommaet IKKE var aprilspøk ;) 6000 kr i bot kunne vært en avskrekkende reaksjon.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså. Jeg kan lage sinte poster om søndagskjørere og damer med alt for mye parfyme på stappfulle busser, men jeg skjønner jo at et forbud mot at eldre kjører på søndager og parfymebruk i byen vil ramme mange flere enn de få som er til plage. Samme er det med hundemøkk. De fleste plukker jo opp etter hunden sin, men de legger man jo ikke merke til - for det er ikke noe å se.

  • Liker 3
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Memento mori skrev:

Hadde hundeeiere tenk selv hadde aldri denne tråden vært aktuell dessverre. Se bare på antall ihjel bitte dyr som har kommet fram. Det er betydelig verre enn litt møkk i løypa. Hunder følger sine instinkt, så det er hundeeiere sitt ansvar 100% både med møkk og båndtvang. 

Desverre blir lovverk til for å «tette hull» i forhold til uønsket adferd sett i forhold til flertall i samfunnet. Jo flere slik saker som dukker opp jo nærmere et eller annet påbud/regelverk. 

Men dette tema, løshunder i løypa, sammen med gåing til fots i skiløyper setter ofte sterke følelser i sving på begge sider. 

Eg tenkjer at det er mange tiltak ein kan sette i verk før ein sett ned generelle forbud. 

Og dei fleste hundeeigarar tenkjer sjølv. Nokre gjer det ikkje. Mtp kor mange som eig hund i dette landet, vert diverre sjølv "nokre" til slutt mengder. 

Mtp bandtvang er det heilt katastrofe etter mitt begrep at folk gir faen, og eg veit det er ei problemstilling også i fjellet.

Eg har sjølv hørt fjelloppsynet drøfte utfordringa. Trøbbelet med laushundar er spesielt utbreidt rundt hyttefelta i fjellet. Ikkje på setra til lokalbefolkninga men kring hyttene til "byfolket" . Eg let likevel være å trekke den konklusjon at alle byfolk er ute av stand til å respektere lovar og reglar ;)

Uansett ingen tvil; Bøtene burde svi på akkurat dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange er flinke. Desverre og noen som ødelegger for andre når ikke har vett på ha hund i bånd men slipper den uansett eller tar opp møkka når gjør fra seg i fellesområder, samme som med søppel. Var på et friluftsområde nede ved sjøen her i dag, på tur dit møtte vi en famile på tur vekk. Hva møter oss kommer ved gapahuken og bålplassen? Fersk mat søppel og et bål som ulmer fullt i glør,  vært del gressbranner her siste dagene i Hordaland .Her var det 50m til sjøen hente vann men tydelig vanskelig er vakum i hodet på alt for mange folk overlater til de som kommer etterpå rydde tenker at ikke er deres problem. ..Kunne vært noen forhøyede bøtesatser på forsøpling, ikke følge båndtvang osv så kanskje folk ryddet og respekterte regler litt bedre ikke hadde så hastverk mange lider av nå om dagen..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hundeeiere bare kunne tenkt selv, så hadde vi sluppet dritten. 

Om syklister bare kunne tenkt selv, så hadde trafikken gått smidig. 

Om parfymedamene bare kunne tenkt selv, så hadde vi allergikere klart oss på bussen. 

Osv osv. Og satt like mye på spissen. Forbud hjelper ikke for da slutter jo folk å tenke selv. 

Å forby hunder er i hvert fall ikke veien å gå. Vi trenger hunder.

Sett opp søppeldunker og problemet er løst. Det er så enkelt. 

Mine foreldre bor akkurat på starten av en tursti og her er det enormt mye hund. Men ingen søppeldunk. Og de er faktisk bare glade for at hundeeiere bruker deres dunk til skiten. 

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Gittiamo skrev:

Sett opp søppeldunker og problemet er løst. Det er så enkelt. 

Hvordan blir verden, hvis vi som mennesker ikke greier å ta med det avfallet vi lager selv? Hvor skal grensa for søppeldunker være? 

For min del er det der hvor nærmest tilgjengelig dunk faktisk er, greier jeg ikke å ta med mitt søppel hjem, får jeg heller holde meg hjemme, eller ikke ta med noe som lager avfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.