Gå til innhold
  • Bli medlem

ny allround turbukse


Anbefalte innlegg

hallais, trenger en ny turbukse men er usikker på hvilken som skal velges. trenger en allround turbukse som kan brukes hele året over lengre tid. mest sommer, høst og vår. har sett litt på fjallraven keb og klattermusen gere 2.0

hva er deres annbefalinger og erfaringer? og har dere noen andre bukser som evt er bedre?

mvh nikolai :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes ikke en bukse (eller annet plagg) som er best til alt, du må ta noen valg og inngå noen kompromisser. I hovedsak kan du velge mellom membranbukse/skallbukse, type Goretex, Dermizax el.l., og en bukse uten membran, ofte i en blanding av bomull og polyester. Membranbukser er vanntette, men puster dårlig og blir fort klamme i varmt vær. Lufteglidelåser langs lårene hjelper litt. Bomull/polyesterbukser puster mye bedre og er mer slitesterke enn membranbukser, de tåler mer juling og er enkle å reparere hvis du får et rift eller hull. Men de er ikke vanntette, og du blir våt hvis det regner mye.
Norrøna Svalbard flex1 er en populær turbukse, den puster godt og er laget av et fleksibelt stretch-materiale som gjør den behagelig i bruk. Den er ikke vanntett, men tørker fort hvis den blir våt. Fjällräven Keb, Norrøna Svalbard Heavy Duty, Lundhags og mange andre lignende bukser i bomull/polyester er slitesterke og gode bukser, men du må supplere med ei tynn regnbukse du kan dra over hvis regnet kommer.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bjørn J skrev:

Det finnes ikke en bukse (eller annet plagg) som er best til alt, du må ta noen valg og inngå noen kompromisser. I hovedsak kan du velge mellom membranbukse/skallbukse, type Goretex, Dermizax el.l., og en bukse uten membran, ofte i en blanding av bomull og polyester. Membranbukser er vanntette, men puster dårlig og blir fort klamme i varmt vær. Lufteglidelåser langs lårene hjelper litt. Bomull/polyesterbukser puster mye bedre og er mer slitesterke enn membranbukser, de tåler mer juling og er enkle å reparere hvis du får et rift eller hull. Men de er ikke vanntette, og du blir våt hvis det regner mye.
Norrøna Svalbard flex1 er en populær turbukse, den puster godt og er laget av et fleksibelt stretch-materiale som gjør den behagelig i bruk. Den er ikke vanntett, men tørker fort hvis den blir våt. Fjällräven Keb, Norrøna Svalbard Heavy Duty, Lundhags og mange andre lignende bukser i bomull/polyester er slitesterke og gode bukser, men du må supplere med ei tynn regnbukse du kan dra over hvis regnet kommer.
 

Har du ekspempel på regnbukse for å dra over? Ute etter en vanntett bukse som er lett og bygger lite i sekken:) min favoritt turbukse er Makke, prøvd litt forskjellige, har også en Keb, men Makke er og blir best, for meg😊

Endret av JanneK
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, JanneK skrev:

Har du ekspempel på regnbukse for å dra over? Ute etter en vanntett bukse som er lett og bygger lite i sekken:)

jeg bruker arteryx sin alpha sl goretex bukse når jeg er på toppturer osv og de er helt brilliante! litt dyre men verdt d!

superlette å bare dra ut av sekken og ta de på uten på den buksa man har!

https://arcteryx.com/ca/no/shop/mens/alpha-sl-pant

dame versjon: https://arcteryx.com/ca/no/shop/womens/alpha-sl-pant

 

Endret av Nikolai Hervold Atkinson
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker mye Bergans breheimen , veldig slitesterk litt varm kan bli sommeren men på vestlandet her er det greit med vanntett når bygene og vind står på. Er det tørrere blir det mye Svalbard Flex har et par sånne liker de godt, brukt mye Vidda Pro det siste året den er slitesterk og stor + for mye lommer og er nok mer holdbar enn Keb sier bekjente som har begge og brukt de aktivt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vidda pro er som lundhags traverse, en mer bruksbukse og derfor litt mindre luftemuligheter og mer solid materiale! 

Fjellreven keb er som lundhags makke, turbukse med gode løsninger, lommer på lår og god lufting på sidene! Men passform og holdbarhet er etter mitt syn mye bedre hos Lundhags! (Ja jeg har alle) 

begge er veldig gode bukser og blir brukt mye av folk flest! Har en keb bukse som jeg har brukt ekstremt mye, den tok kveld etter et noe elegant tryn oppi bakken her! Vi snakker en halv stift med god vridning og nesten spagat 😂

7B36AD87-204C-47B6-990F-BC3FC7CC53F3.thumb.jpeg.b455110f7f4443414f14b23fe1671d7b.jpeg

mulig jeg kan klage på buksen? Skal sende en Mail til fjellreven å høre

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sømmer som går opp og lett rifter er vel det som gikk igjen på Keb hos de pratet med som går mye i kratt og skog , er vel mer holdbar den i bare g1000 enn den med stretch/lufting. Men mange fornøyd og når selger så mye så er nok en grei bukse men fins nok mer holdbare og vindtette alternativ . Så vondt ut det fallet 😀

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Nikolai Hervold Atkinson skrev:

jeg bruker arteryx sin alpha sl goretex bukse når jeg er på toppturer osv og de er helt brilliante! litt dyre men verdt d!

superlette å bare dra ut av sekken og ta de på uten på den buksa man har!

https://arcteryx.com/ca/no/shop/mens/alpha-sl-pant

dame versjon: https://arcteryx.com/ca/no/shop/womens/alpha-sl-pant

 

Enig. Samme bukse. Genialt bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, JanneK said:

Har du ekspempel på regnbukse for å dra over? Ute etter en vanntett bukse som er lett og bygger lite i sekken:) min favoritt turbukse er Makke, prøvd litt forskjellige, har også en Keb, men Makke er og blir best, for meg😊

Norrøna sin fjøra dri1 serie er veldig lett og pakker kompakt. Har brukt jakken og buksen i noen år som vindklær og/eller regnklær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
På 30.3.2018 den 21.14, tubbs skrev:

Jeg bruker Fjällräven Vidda Pro stort sett hele året.
Vidda Pro er omtrent samme buksa som Keb bare uten stretchmaterialet.

Bruker kun Gore-Tex når jeg må pga nedbør og tynne bukser om det er veldig varmt.

 

Har den lufteglidelåser også? Høres ut som det kan være en god bukse!

Keb har jeg hatt i mange år, den tåler mye 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mareng skrev:

Har den lufteglidelåser også? Høres ut som det kan være en god bukse!

Keb har jeg hatt i mange år, den tåler mye 👍

Selv har jeg hatt Fjãllreven Keb i rundt tre måneder nå, og er veldig fornøyd med buksa.  Den har tilogmed lufteglidelåser langs leggene, som har vært behagelig noen ganger :-)     Det eneste med Keb som jeg ikke er helt fornøyd med, er at lufteglidelåsen langs låret starter ved kneet og går oppover, mens jeg ville helst hatt at den startet rett nedenfor hoftene og gått nedover, slik at den ikke så lett tar inn snø ved vassing i dyp snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
5 minutter siden, Helhaug skrev:

Selv har jeg hatt Fjãllreven Keb i rundt tre måneder nå, og er veldig fornøyd med buksa.  Den har tilogmed lufteglidelåser langs leggene, som har vært behagelig noen ganger :-)     Det eneste med Keb som jeg ikke er helt fornøyd med, er at lufteglidelåsen langs låret starter ved kneet og går oppover, mens jeg ville helst hatt at den startet rett nedenfor hoftene og gått nedover, slik at den ikke så lett tar inn snø ved vassing i dyp snø.

Min starter faktisk oppe. Sikkert 5 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Fjallraven Keb og er svært fornøyd med den. Bruker ellers Norrøna Recon og Norrøna Trollveggen Flex1 og er også veldig fornøyd med dem, men kjøpte Keb'en fordi jeg følte behov for en allround-turbukse som var mer slitesterk enn skallbukser av gore-tex. Keb'en ser stadig mer bruk på bekostning av de to Norrøna-buksene.

De to glidelåsene på hvert ben er svært praktiske, da du får mye mer effektiv lufting - spesielt nyttig på toppturer med mye oppakning. Var i utgangspunktet litt skeptisk til de elastiske feltene, men har konkludert med at de er svært smart utformet - utgjør ikke en for stor del av buksen på bekostning av slitestyrke og gjør buksen veldig behagelig i bratt terreng. Buksen har generelt en del smarte detaljer, f.eks sånn som glidelås i tillegg til knapper på én av lårlommene for ekstra sikkerhet og elastisk lomme velegnet til mobiltelefon eller kortholder i den andre. Eneste negative jeg kommer på er at belteløkkene er noe smale.

Anbefaler å teste både herre- og damemodellen, kjenner flere som foretrekker "motsatt" modell på grunn av forskjeller i passformen, særlig vidden på bena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Har vurdert litt disse selv, Hvordan oppleves størrelse og passform?

De sitter knallgodt på meg! Veldig komfortable å ha på seg. God plass og god bevegelighet. Jeg kjøpte de mye på grunn av passformen. De er "slim" og sitter godt på kroppen. Jeg hater baggy bukser så passer perfekt for meg. GPX'en er i stretch og har blitt en god favoritt, bruker den mye i hverdagen også.

Syns det er mye bukse for penga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, derp said:

De sitter knallgodt på meg! Veldig komfortable å ha på seg. God plass og god bevegelighet. Jeg kjøpte de mye på grunn av passformen. De er "slim" og sitter godt på kroppen. Jeg hater baggy bukser så passer perfekt for meg. GPX'en er i stretch og har blitt en god favoritt, bruker den mye i hverdagen også.

Syns det er mye bukse for penga.

Prisen er nettopp det jeg syntes virker så fornuftig :) Men i forhold til størrelse du normalt benytter er disse små eller store eller midt på treet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.3.2018 den 21.14, tubbs skrev:

Jeg bruker Fjällräven Vidda Pro stort sett hele året.
Vidda Pro er omtrent samme buksa som Keb bare uten stretchmaterialet.

Bruker kun Gore-Tex når jeg må pga nedbør og tynne bukser om det er veldig varmt.

 

Bruker vidda pro mere enn keb. Bunnsolid bukse!! Har ei keb eco shell om jeg kan trekke over, eller bruke alene ved skikkelig ruskevær. Funker fjell for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to stk Keb, ene er sikkert 4-5år gammel å holder stand enda selv om enormt mye bruk. Den ble brukt til alt tidligere, men er nå dedikert til jakt, skog, og turbukse. Godt innsmurt med voks. Positivt overasket over holdbarhet, spesielt på ben da den får mye tyn i skogen eller med fjellsko/skisko som gnisser og gnager. Eneste jeg ser den har blitt mattere i stoffet på de plassene. Når denne takker for seg blir det Vidda pro, Lappland hybrid eller teste ut en av lundhags buksene. Bergans har også en hybrid med vanntett legg,knær og bakparti som frister.

Den siste keb buksen har jeg ikke brukt voks på enda så benytter den som hverdagsbukse/lett tur.

Minus med buksen jeg kommer på nå er at strech panelene kan "sagge" litt etterhvert etter litt bruk så den ser litt henslengt ut. Spesielt om den blir litt våt, da føles den tung/slapp men det er vel en gjenganger på alle bomulls bukser.  Dette strammer seg opp i vask.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 minutt siden, Johanks skrev:

Har to stk Keb, ene er sikkert 4-5år gammel å holder stand enda selv om enormt mye bruk. Den ble brukt til alt tidligere, men er nå dedikert til jakt, skog, og turbukse. Godt innsmurt med voks. Positivt overasket over holdbarhet, spesielt på ben da den får mye tyn i skogen eller med fjellsko/skisko som gnisser og gnager. Eneste jeg ser den har blitt mattere i stoffet på de plassene. Når denne takker for seg blir det Vidda pro, Lappland hybrid eller teste ut en av lundhags buksene. Bergans har også en hybrid med vanntett legg,knær og bakparti som frister.

Den siste keb buksen har jeg ikke brukt voks på enda så benytter den som hverdagsbukse/lett tur.

Minus med buksen jeg kommer på nå er at strech panelene kan "sagge" litt etterhvert etter litt bruk så den ser litt henslengt ut. Spesielt om den blir litt våt, da føles den tung/slapp men det er vel en gjenganger på alle bomulls bukser.  Dette strammer seg opp i vask.   

Jeg er som sagt også fornøyd med kebben min.

Men prisen er stiv...

Jeg ser at 123friluft.no selger en Amundsen Exclusive buske som er tilnærmet identisk til Keb buksen. Materialene har like mye bomull og polyester, kan vokses, og stretch/polybomull på de samme stedene.

Lommene er likt plassert, ventilasjonsglidelåsene er likt plassert, gamasjekrok samme sted, strammingen rundt bena ser helt lik ut.

Prisen: 549kr. Det må jo være ett kupp vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mareng skrev:

Jeg er som sagt også fornøyd med kebben min.

Men prisen er stiv...

Jeg ser at 123friluft.no selger en Amundsen Exclusive buske som er tilnærmet identisk til Keb buksen. Materialene har like mye bomull og polyester, kan vokses, og stretch/polybomull på de samme stedene.

Lommene er likt plassert, ventilasjonsglidelåsene er likt plassert, gamasjekrok samme sted, strammingen rundt bena ser helt lik ut.

Prisen: 549kr. Det må jo være ett kupp vel?

Dem har blitt dyre ja, men mine to er kjøpt til 990,- og 1400,-ish, tilbud som jeg har kommet over på gsport. Hadde ikke kjøpt denne til fullpris.

Buksen du linker til ser veldig bra ut den, men jeg liker det som Fjellreven står for, jeg vet det dem lager er av god kvalitet å jeg velger heller å støtte dem som har orginalen med kronene mine enn noen andre som kun stjeler designet til andre og kjører igang produksjonen.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Står i samme situasjon her. 
Har lappa på mi Fjellraven Keb-bukse, men ser den er straks moden for utskifting etter 4-5 år med aktiv bruk.

Den har rett og slett rakna i skrittet!

Det er vel den mest behagelige buksa eg nokonsinne har eigd, men prisen er høg i forhold til levetid. (Ca 2200kr på GMAX)

Men vil eg bli skuffa om eg kjøper Lundhags Traverse 2? (1300kr på XXL)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.