Gå til innhold
  • Bli medlem

Lightergass - hvem er best på stormlightere?


Memento mori

Anbefalte innlegg

Har to Soto Muka Stormlighterer som jeg har brukt en periode for å tenne primusene, men begge er vanskelige å tenne. Har en mistanke om at det kan være gassblandinga som gjør det, ser gnist som burde være ok.

Noen som har erfaring med hva som tenner lettest på stormlightere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 Noen ganger er det for høy fart på gassen etter min erfaring. 

Noen lightere er litt pirkete på om det er passe mengde gass og må stilles på "ofte".

Andre ganger er det er rusk som gjør tenning vrient av den eller annen grunn. Da har det hjulpet med et dunk og et kraftig blås med munnen inn i fronten. 

Jeg har aldri brukt noe annet enn "Den gule og røde" gassen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Memento mori said:

Har to Soto Muka Stormlighterer som jeg har brukt en periode for å tenne primusene, men begge er vanskelige å tenne. Har en mistanke om at det kan være gassblandinga som gjør det, ser gnist som burde være ok.

Noen som har erfaring med hva som tenner lettest på stormlightere ?

De skal ha butangass, altså samme type gass som brukes til kokeapparater. Jeg fyller stormlighteren med gass fra en vanlig Primus gassboks (har et påfyllingsadapter som passer til lighteren).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket litt og hos Biltema skriver de:

"Se til at tenneren er helt tom for gass før påfylling, fordi blanding av ulike gasskvaliteter kan føre til at tenneren brenner dårligere eller ikke vil tenne."

Må nok tømme de helt og prøve med en ren butangass. 

9 minutter siden, Bjørn J skrev:

har et påfyllingsadapter som passer til lighteren

Har også dette Adapteret, men vet ikke helt blandinga på boksene jeg brukte di siste gangene. En gang Webergass og en gang med wintergass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Memento mori said:

Sjekket litt og hos Biltema skriver de:

"Se til at tenneren er helt tom for gass før påfylling, fordi blanding av ulike gasskvaliteter kan føre til at tenneren brenner dårligere eller ikke vil tenne."

Må nok tømme de helt og prøve med en ren butangass. 

Har også dette Adapteret, men vet ikke helt blandinga på boksene jeg brukte di siste gangene. En gang Webergass og en gang med wintergass.

Tviler på at det har særlig betydning. Min Primus stormlighter tenner og brenner på alle gassboksene jeg har fylt fra. Men hvis lighteren er kald (minusgrader) kan jeg slite med å få fyr, det er typisk for butangass. Da varmer jeg den i hendene eller i lomma, så tenner den lett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at det er en Soto Pocket Torch Extended? Se Sotos egen informasjon i denne lenken: https://sotooutdoors.com/product/pocket-torch-xt-extended/

Den skal funke både på ren butan og på vanlige primus-gass-blandinger :) 

Et snag med denne er at du ikke må trykke for fort ned - det må rekke å komme gass ut i røret til tennpunktet før piezo-gnisten fyres av. Jeg bruker å klemme halvveis ned i ett sekund før jeg trykker helt ned.

Når jeg skal fylle den, legger jeg den en halvtime i fryseren først for å få ned trykket. Bruker Sotos eget adapter og vanligvis Primus Power Gas. Godt fornøyd :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde med primus påfyllings adapter og Jetboil ( eller var det primus rød ) gass.  Fylte helt opp slik at det var lite tomrom å se i "øyet".  Dette fungerte ikke.

Tømte alt ut og brukte vanlig lighter gass boks i fra Clas  O.  Det fungerte.  Så det ser ut som om man må ha en hvis mengde luft /trykk i systemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Blaser said:

Prøvde med primus påfyllings adapter og Jetboil ( eller var det primus rød ) gass.  Fylte helt opp slik at det var lite tomrom å se i "øyet".  Dette fungerte ikke.

Tømte alt ut og brukte vanlig lighter gass boks i fra Clas  O.  Det fungerte.  Så det ser ut som om man må ha en hvis mengde luft /trykk i systemet.

Var dette en Soto-lighter? Jeg har en Primus stormlighter, og på den fungerer det fint å fylle den med adapter fra en gassboks.

Primus_stormlighter.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Bjørn J skrev:

Var dette en Soto-lighter? Jeg har en Primus stormlighter, og på den fungerer det fint å fylle den med adapter fra en gassboks.

Primus_stormlighter.jpg

Fylte både på Soto og Primus stormlighter.   Det virker som om når jeg fyller opp med adapteren så fylles hele kammeret/beholderen og da blir det noe feil med trykket.

Med mye luft i kammeret ( = trykk ??) så går det bra.  Det får jeg til fint til med en slik lighter gass beholder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom på at jeg har en gammel stormlighter som ikke funker skikkelig, en Silva Helios (Link) som vel er gått ut av produksjon. Den lå fortsatt i hyllen fordi jeg har motvilje mot å kaste ting, selv om de ikke funker som jeg vil. Denne var vanskelig å tenne, og når den den tente var flammen temmelig stusselig, til tross for at den var stilt på maks.

Denne tråden fikk meg til å se på den en gang til, og jeg fant en løsning for den :) Det viste seg at plastvrideren som man justerer flammestørrelse med sto ned i et metallrør med spor - men plasten er såpass myk at det kan være mulighet for at den kan gli i røret istedet for å dra det med rundt. Jeg løftet av plastvrideren, vred en kvart omdreining på røret med et lite flatjern, og satt på plastvrideren igjen. Og jaggu ble den som ny :) 

Det går an å prøve noe liknende på Soto-en også, dersom andre feilkilder viser seg å ikke stemme. Det enkleste vil jeg tro er å ta en skalpell og skjære av den lille knasten på stilleskruen, sånn at man kan stille forbi maks-flammen. Da blir det selvsagt litt verre å stille uten verktøy etterpå, men hvis den faktisk da funker greit er det vel verdt det? Kanskje rispe inn en liten pil i skruen før man skjærer av knasten, sånn at man ser hvor man er ift normale innstillinger? Min Soto står for øvrig stort sett hele tiden på maks, jeg pleier ikke å justere den noe særlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg tømt de helt, og fylt ny gass etter de rådene jeg har fått. Justert etter beste evne. Syns gnisten blir dårligere og dårligere. Sender de inn som reklamasjon. 

Har vært beste lighteren jeg har hatt. 

Spørs om jeg burde ha testet primus sin, som @Bjørn J har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både primus og soto. Sistnevnte er noe mer krøkkete å tenne. Jeg har  ikke tenkt på at det kan ha med gassen å gjøre, har etterfylt med Biltema gass på Sotoen. Primus har jeg brukt forskjellige på. Prøvde Sotoen nå, må trykke og holde den litt inn før en gnister. Går greit i stuetemperatur, men knotet i minus.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/31/2018 den 22.17, Memento mori skrev:

Da har jeg tømt de helt, og fylt ny gass etter de rådene jeg har fått. Justert etter beste evne. Syns gnisten blir dårligere og dårligere. Sender de inn som reklamasjon. 

Har vært beste lighteren jeg har hatt. 

Spørs om jeg burde ha testet primus sin, som @Bjørn J har. 

Å bruke 300+ for en stormlighter som har et ganske rufsete rykte, er i min bok litt unødvendig :-P Bic lightere får du kjøpt i 3 pakninger og har i lange tider. Pålitelig er de også, selv i mange minus :-P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, tshansen skrev:

Å bruke 300+ for en stormlighter som har et ganske rufsete rykte, er i min bok litt unødvendig :-P Bic lightere får du kjøpt i 3 pakninger og har i lange tider. Pålitelig er de også, selv i mange minus :-P 

Hehe :) men ved brenning av dopapir i frisk bris er dei heller vanskelege :P

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, tshansen said:

Å bruke 300+ for en stormlighter som har et ganske rufsete rykte, er i min bok litt unødvendig :-P Bic lightere får du kjøpt i 3 pakninger og har i lange tider. Pålitelig er de også, selv i mange minus :-P 

Jeg har en annen bok enn den du bruker :) . I min står det at vanlige engangslightere er helt ubrukelige på tur. Fyrstikker er mye bedre, og det har jeg alltid med i en vanntett filmboks, uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Bjørn J skrev:

Jeg har en annen bok enn den du bruker :) . I min står det at vanlige engangslightere er helt ubrukelige på tur. Fyrstikker er mye bedre, og det har jeg alltid med i en vanntett filmboks, uansett.

Hvorfor er de helt ubrukelig på tur? skulle lighteren bli våt, blåser du den tørr, kjører den to - tre ganger over låret for å tørke flinten og den tenner igjen? Rart at folk gjør seg så store erfaringsforskjeller på tur? Men hvis du har med vanntett filmboks, er jo ikke problematikken med vann tilstede? Det skal ikke blåse mye før fyrstikker får utfordringer, men alt avhenger av hva du skal bruke tennkilden til? Bål? brenner? :-P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tennmiddel når det er litt vind og kaldt er som @Bjørn J indirekte skriver ekstremt viktig, hjelper ikke med flotte dyre primuser om du ikke får tent de. Det skjer noe rundt minus 20 og kaldere, selv om du pakket lightere i lomma, så ender jo oftes opp med gode fyrstikker.  Hadde en episode nå på turen, hvor begge Soto ikke virket, ei heller bic lighteren som lå i lomma. Første fyrstikkeska ville ikke tenne, da ripa var slitt. Minus 20-25 grader og den følelsen at dette var litt ekkelt. Hadde en ekstra boks med i en tett pose. Pulsen blir mye laver når primusen tenner😀

Tidligere i vinter har Soto funket fint i minus 15-20 grader. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Memento mori skrev:

Tennmiddel når det er litt vind og kaldt er som @Bjørn J indirekte skriver ekstremt viktig, hjelper ikke med flotte dyre primuser om du ikke får tent de. Det skjer noe rundt minus 20 og kaldere, selv om du pakket lightere i lomma, så ender jo oftes opp med gode fyrstikker.  Hadde en episode nå på turen, hvor begge Soto ikke virket, ei heller bic lighteren som lå i lomma. Første fyrstikkeska ville ikke tenne, da ripa var slitt. Minus 20-25 grader og den følelsen at dette var litt ekkelt. Hadde en ekstra boks med i en tett pose. Pulsen blir mye laver når primusen tenner😀

Tidligere i vinter har Soto funket fint i minus 15-20 grader. 

Jeg synes derfor at tennstål er fint å ha med. Bruker det hver gang jeg tenner Whisperliten (bensin), evt gassbrenneren. Har også med fyrstikker og Bic. (skjønner at tennstål er dårlig på dasspapir)

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, SnorreL said:

Jeg synes derfor at tennstål er fint å ha med. Bruker det hver gang jeg tenner Whisperliten (bensin), evt gassbrenneren.

God plan. Fyrstikker og lightere kan svikte, med tennstål får man i hvert fall fyr på brenneren. Og tennstål veier ingenting, kan ligge permanent i en ryggsekklomme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SnorreL skrev:

Jeg synes derfor at tennstål er fint å ha med. Bruker det hver gang jeg tenner Whisperliten (bensin), evt gassbrenneren. Har også med fyrstikker og Bic. (skjønner at tennstål er dårlig på dasspapir)

Jeg har også alltid med meg tennstål som alternativ tennkilde. Aldri en tur uten :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Memento mori skrev:

 Pulsen blir mye laver når primusen tenner😀

 

Derfor har jeg med på vinterturer: Fyrstikker pakket i pose (ziplock) sammen med tennstål og "Bic-lighter" i hver sin brenner. Stormlighter som har fast lomme i bekledningen jeg har på meg (hvor den holder litt varme). I tillegg har jeg fyrstikker og stormfyrstikker pakket vanntett i "nødsettet". Det er også grunnen til at jeg har med både dobbelt med brennere og lett rødspritbrenner på vinteren. Selv om jeg normalt har med en del mat av typen du ikke trenger varme til så er det forholdvis krise i enkelte situasjoner om du ikke får fart på brenneren...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.