Gå til innhold
  • Bli medlem

Skifte keramikring i senefører, fiskestang.


rayun

Anbefalte innlegg

Ref. tidligere tråd om valg av lett haspelstang. 

Som nevnt i den tråden var jeg uheldig å miste et stangledd ned kjellertrappa hvorpå en keramikring i senefører sprakk.

Til alt hell var jeg heldig å få tak i bare keramikringen så da var det bare å sette i gang.

IMG_0376.thumb.JPG.6dd44ced2d21ec418bc74126a3d42763.JPG

Du trenger ikke mer enn dette for selve reparasjonen: Det aktuelle stangleddet, litt P600 eller finere papir, ny keramisk ring og litt lynlim.

IMG_0377.thumb.JPG.2d822dc96d3a55cd667888d7e069f7b2.JPG

Skjenk opp en kopp kaffe, rull sammen papiret til en sylinder og puss forsiktig vekk grader og tidligere limrester innvendig i seneførerfoten. Bruk fingrene og kjenn etter at det er glatt og ikke puss mer enn høyest nødvendig. Når du er fornøyd prøver du at ringen virkelig passer. Det er et lite spor, forsenkning i ytterkant av ringen som passer metallet i seneføreren. Det er aldri feil å avfette før påføring av lynlim. Legg 4 - 5 ørsmå dråper fordelt inni metallfoten og trykk keramikringen på plass. Det er lurt at ringen sentreres og plasseres i en operasjon slik at den sitter riktig når limet herder.

IMG_0378.thumb.JPG.b17f7d367cd93285e56a852b5198e360.JPG

Og før du i det hele tatt har fått smakt på kaffe´n er jobben gjort. Helt avslutningsvis kjenner du etter at det ikke er skarpe limrester etter arbeidet som kan skade sena når stanga er i bruk.

Hele operasjonen tok under 10 minutter og resultatmessig var dette mye raskere og penere enn om jeg skulle ha byttet ring + fot. 

God Påske !

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ringte et par steder og spurte etter kun de keramiske ringene, men fikk anbefalinger om og komme med stanga, eller alternativt å bytte både ring og fot. 

Nettet flommer over av komplett stangring, men jeg fant ikke løse ringer noen steder. Jeg har skiftet mange stangringer på eldre stenger med åpne surringer, men med finishen på denne stanga visste jeg at jeg ville komme til kort. 

Siden det var snakk om ei Shimanostang så jeg ingen annen råd enn å ringe Elbe / Normark AS. De har i utgangspunktet ikke anledning til å sende til privat personer, men jeg fikk en siden butikkene var unnvikende ovenfor meg. ( De ville antakelig ha denne enkle reparasjonen selv)

Konklusjonen er at løse keramiske ringer er å få tak i og da er det vel bare å forlange at din lokale butikk bestiller opp det du vil ha. Ta derfor nøyaktig mål innvendig i aktuell ring. Altså metallringen, ikke keramikringen og kontakt butikken du vil handle fra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.