Gå til innhold
a_aa

Minutt-for-minutt "Over vidden" i Bergen - strålende påskeføre

Anbefalte innlegg

Jeg lurte litt på å ta en tur over vidden ila påsken (kanskje til og med April-overnattingen min), men er litt i stuss på hvordan føret blir for en skiløs vandrer som meg. Vil det bli enda en blytung tur der jeg synker ned til knærne i snø?

NRKs fotograf har dokumentert en hel "fersk" tur minutt-for-minutt - og det ser jo flott ut!

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg ikke vært i byfjellene i dag, men her i Bergen nord (Veten, Tellevikfjellet og Høgstefjellet) er det fortsatt en del snø, men den bærer godt så det er fint å gå. Har hørt at det samme gjelder Gullfjellet, og at det der faktisk er mulig å komme seg opp på toppen til fots. Da burde vel ikke byfjellene være så veldig annerledes tenker jeg. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ganske mye snø på vidden ja! Jeg tror nok det kan bli jævlig slitsomt uten ski eller truger på bena 🤔 fra Ulriken (banen) til Vikinghytten er det vel rundt meteren med snø! Litt avblåst på noen av toppene, men ikke nok til at det blir å gå greit på føttene (mener jeg) 

du kan jo sjekke med fjellgeitene, de løper jo over der hele tiden

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble en tur, gitt: 

Men vær oppmerksom på at filmen ikke viser teksten på skiltene i hver ende av veien mellom Brushytten og Store Tindevatnet, som sier at veien er stengt pga rasfare. Siden filmen ble spilt inn (ser at den først ble publisert på NRK nett-TV 21 mars) har det i tillegg til skiltene også blitt satt opp sperringer nå - og grunnen var nok sikkert det relativt ferske raset som lå der... Jeg følte meg likevel relativt trygg, snøen var som betong etter de siste døgns kulde etter mildværsperioden - men hver og en får gjøre sine egne vurderinger om man vil trosse sperringer. Neste gang tar jeg nok Blåmanen-stien i stedet, mest for ikke å bli betraktet som en dumdristig idiot-turist, men også fordi jeg aldri har gått den veien før :)

5abd41e5623fd_SkiltSperring(IMG_20180329_120331378_HDR).jpg.37986da5efc623c2b03e7a46ad21e5c8.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bergens Tidende er også veldig fornøyd med påsketilstanden på Bergensfjellene: "Skjult lenke - logg inn for å se den" En grei beslutning å ikke reise bort på påskeferie i år :D 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av a_aa
      Denne turrapporten skal handle om turen "Skjult lenke - logg inn for å se den", stykket mellom Fløyen og Ulriken ovenfor Bergen. Men den handler ikke om én tur, i stedet handler den mange turer på én rute - pga av et innfall på nyttårsaften, ble det faktisk ett dusin turer i 2016  Regner man Skjult lenke - logg inn for å se den, er lengden ca 19 km. Men man kan fint korte inn turen noen km (og ikke så rent få høydemeter) ved å ta bane i hver ende, om man føler for det eller trenger å korte inn tidsbruken litt.
      Selv om man går omtrent de samme stiene, blir turene temmelig ulike bare man lar det gå noen uker i mellom eller tar andre deler av døgnet i bruk. Dufter, lyder, fargenyansene i vegetasjonen, solens høyde og skyggenes lengde, skyer, tåke, luftens klarhet og "bitt" - alt endres og gjør hver tur til sin helt egen opplevelse på de samme stiene. Her er 12 bilder - ett bilde fra hver vandring over vidden - som kanskje/forhåpentligvis formidler denne variasjonen i det som man kan tro er kjedelig monotont  :
      Skjult lenke - logg inn for å se den: Flott tur med innlagt vedfyrt ekstrarøkt pølsemiddag  Godt med snø, men skarelaget like under bar såpass godt at det var lett å gå i finværet.

Skjult lenke - logg inn for å se den: Blytungt med gummistøvler påsatt brodder i dyp snø. Kanskje den turen jeg ble mest utslitt på, men kanskje også den jeg husker som finest.

Skjult lenke - logg inn for å se den: Våren har begynt, men fortsatt helt etter boka å fyre med ved i finværet. Nødslokkemiddel: Foldebeger med snø.

Skjult lenke - logg inn for å se den: Ble noen få snøfnugg på turen over, en avskjedhilsen fra Kong Vinter før han forberedte reisen mot Patagonia og New Zealand m.fl.

Skjult lenke - logg inn for å se den: Trimtur (med kun mobilkamera) for å teste om 7-fjellstur-formen var holdt noenlunde vedlike. Det var den faktisk.

Skjult lenke - logg inn for å se den: Sommeren har tatt over for våren, ganske så trivelig.

Skjult lenke - logg inn for å se den: Første del av Bergenssommeren var faktisk kjempetørr, med svært lettgåtte stier. Noen dager senere startet en fuktperiode som varte langt ut i august.

Skjult lenke - logg inn for å se den: Siste tur over vidden, ifm noen sjeldne finværsdager i juli, før jeg tok en sen sommerferie i Trøndelag.

Skjult lenke - logg inn for å se den: De klare grønnfargene begynner å falme og få innslag av oker og kobber.

Skjult lenke - logg inn for å se den: 2 dager til høstjevndøgn - sola begynner å komme lavt på himmelen allerede på ettermiddagen.

Skjult lenke - logg inn for å se den: Kobberfargene tar over i høyden (selv om det faktisk var uvanlig grønt lenger nede).

Skjult lenke - logg inn for å se den: Første søndag i advent - det skulle man vireklig ikke tro på føret:

Nyttårsforsett for friluftslivet mitt den kommende nyttårsaften aner jeg ennå ikke - men det er fint å ha et overkommelig mål som motiverer til å komme seg ut, selv om det kan være godt å sitte i TV-sofaen, eller sove litt lengre under den varme dyna på søndagsmorgenen... Legger nok listen så lavt at jeg glir pent over neste år også - målet er jo bare "ut på tur"!  
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.