Gå til innhold
  • Bli medlem

Feil vekt på telt - innafor?


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

2 timer siden, DROMEDILLA skrev:

Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Teltet er tyngre enn det jeg så for meg, så det er nærliggende å returnere det.

Til Helsport sitt forsvar, og kanskje det som skaper forvirringen, så har jeg inntrykk av at de har blitt mer nøyaktige på vekt de siste årene. Har lagt merke til at det er gjort endringer på nettsiden for mange produkter som før hadde oppgitt feil vekt (b.la. snøplugger), og nå har riktig vekt. Så kan godt hende at ikke serien som selges til xxl har blitt oppdatert på samme måte som andre telt.

Forøvrig en uting med egne modeller for xxl. Det går ikke direkte på Helsport, men på xxl som bruker slike triks for ikke å få konkurranse på pris for samme modell. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, Jan Erik Hansen skrev:

Forøvrig en uting med egne modeller for xxl. Det går ikke direkte på Helsport, men på xxl som bruker slike triks for ikke å få konkurranse på pris for samme modell. 

Ja, kjenner fler som har kjøpt XXL modellene og som har kjøpt annet merke ved neste teltkjøp.
Men Helsport tenker vel mer med lommeboka og ikke sitt eget rykte i den saken.
Her i Oslos beste østkant kaller vi slikt å drite i eget rede.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jan@ skrev:

... Det kan også tolkes som totalvekt på 2,35 kg, hvor plugger veier 0,25 og rep.kit 0,15.

Det er akkurat det som var problemet her, og som jeg mener at de bør endre på når det gjelder merking av telt. 

 

1 time siden, Memento mori skrev:

Tenk mere på funksjon enn på vekt, det store fokuset på vekt blir for meg helt feil. Selv om jeg har 2 mannstelt på 616 gram inkl barduner exl stenger og plugger... 

 

Jeg tenkte både på funksjon og vekt. Hadde jeg bare tenkt på vekt hadde jeg kjøpt et SL telt. At teltet har de funksjonene det har var avgjørende sammen med vekten. Jeg ville ha et lavt og vibdstabilt telt med romslig fortelt. 

45 minutter siden, tubbs skrev:

Legg merke til at Hilleberg ikke produserer "billigtelt" !
Alle seriene har topp materialer/stenger. De lager mao ikke telt som går på akkord med vekt/kvalitet.
Helsport gjør dette med både Trek serien og serien som kun selges via XXL.
Derfor er Hilleberg relativt dyre telt.
Hilleberg bytter/forandrer ikke teltmodeller hvert år heller. Teltene er ferdig testet før de havner på markedet.
Legg sammen alt skrevet over så får du kansje en liten forklaring på hva @Memento mori mener med at Hilleberg ikke selger/lager
telt til uerfarne.
 

At Hilleberg velger å satse på et rent High-end marked betyr ikke at de beste teltene til Helsport er dårligere. Helsport lager telt i ulike prisklasser, og de leverer gjennomført kvalitet til den prisen du betaler. Ofte oppleves det som mer telt for pengene. De beste og dyreste teltene til Helsport er helt på høyde med andre High end telt. 

Syns ærlig talt at denne diskusjonen sporer litt av. Det handler om hvor dårlig helsport er til å merke teltene sine i forhold til vekt. Ikke hvem som lager de beste teltene. Alle har vel sin personlige mening om hva som er best. De fleste telt har sine styrker og svakheter. Gjelder å finne det som passer best til seg og sitt bruk. 

Endret av DROMEDILLA
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, DROMEDILLA skrev:

Syns ærlig talt at denne diskusjonen sporer litt av. Det handler om hvor dårlig helsport er til å merke teltene sine i forhold til vekt. Ikke hvem som lager de beste teltene. Alle har vel sin personlige mening om hva som er best. De fleste telt har sine styrker og svakheter. Gjelder å finne det som passer best til seg og sitt bruk. 

Det kan virke som det er er mer følelser knyttet til teltkjøp enn kjøp av enebolig til flere millioner så sånn blir det hver eneste gang 😂

  • Liker 3
  • Hehe 3
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

Forøvrig en uting med egne modeller for xxl. Det går ikke direkte på Helsport, men på xxl som bruker slike triks for ikke å få konkurranse på pris for samme modell. 

Slik jeg ser det er samarbeidet mellom Helsport og XXL en god ting for oss forbrukere. Vi får rimelige telt av god kvalitet til en lav pris. Flere får anledning til å prøve friluftslivet. Etter mange års fravær begynte jeg igjen med friluftslivet. Mye hadde forandret seg og ikke var jeg sikker på hvor langt jeg skulle drive det heller. Jeg kjøpte Nordmarka 2 hos XXL for å komme i gang,. Den første turen min med kano og dette teltet ble så vellykket at jeg nå har satset videre. At Helsport og Hilleberg har valgt forskjellig strategi har de sikkert gode grunner for. Jeg ser ingen grunn til å synse noe om det. De er begge proffe. Hilleberg lager svært gode telt, men inngangsbilletten blir høy. Samarbeidet mellom Helsport og XXL kan få flere ut på tur.

 

5abcca36eb7b9_HVkano1.thumb.jpg.e390254a637be0e32c3d4580d4dde8c6.jpg

 

 

 

.

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, DROMEDILLA said:

Jeg opplever ikke Helsport som dårligere enn Hilleberg, og syns det blir feil å si at Hilleberg er et telt for mer erfarne turfolk. Helsport selger telt for alle, helt fra de som aldri har vært på tur til de som går over polene. Teltene deres tåler som oftest mer enn de fleste vil våge å utsette seg for. Jeg syns ofte at Hilleberg er for høyt priset i forhold til det man får.

Helt enig - Helsport sine beste telt er minst like robuste og praktiske som Hilleberg sine beste telt. Og når det gjelder kundeservice, support og fleksibilitet er Helsport helt overlegne.
Men Hilleberg har en god markedsavdeling som har klart å bygge et image i markedet om at de er tilnærmet suverene på kvalitetstelt. Da jeg fikk mitt Hillebergtelt var det med 3 små biter av forskjellige teltduker som skulle "bevise" at Hilleberg sin teltduk var så mye sterkere enn andre. Den ene stoffbiten var lett å rive i, og Hilleberg sa at det var en "vanlig teltduk" fra et annet merke. En helt meningsløs påstand så lenge den ikke dokumenteres med hvilket telt og hvilken duk det var. For alt vi vet kan det ha vært fra et festivaltelt kjøpt på Europris for kr 299.-. Slike tåpelige stunt inngir ikke tillit, tvert i mot.
Men bevares, Hilleberg lager noen riktig gode telt. Akkurat som Helsport, Fjällräven, Exped, North Face og andre produsenter gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Jan@ said:

Jeg følte meg ført bak lyset av XXL angående priser. Kjøpte telt som ble nedsatt 25% dagen etter, hvor jeg brukte åpent kjøp og fikk pengene tilbake. Gikk å hentet nøyaktig samme telt til 25% lavere pris, og smilte pent til jenta i kassa :)

Smart trekk, men jeg synes ikke XXL har ført deg bak lyset. Priser på varer i konkurranseutsatte bransjer endrer seg hele tiden, i elektronikkbransjen ofte fra time til time.
Jeg sjekket pris på oppvaskmaskin nå, og prisjakt sin prisstatistikk for i år ser ut som bildet viser. Prisen på maskinen vi vil ha har hoppet opp og ned som en jo-jo  mellom 5000.- og 9000.-, på ett år. Og veiledende pris fra produsenten er 11.999.-
 

prisutvikling.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bjørn J skrev:

Helt enig - Helsport sine beste telt er minst like robuste og praktiske som Hilleberg sine beste telt.

Uten tvil.
Det eneste jeg spør meg selv om innimellom er hvorfor det er såpass mange som bytter inn sine SL telt pga problem.
Og at folk roser Helsport sin service for at de syr på ekstra bardunfester o.l gratis. Spesielt når veldig mange klager på
konstruksjonsfeil på telttypen. Den beste servicen man kan få er at produktene er så bra at man ikke behøver servicen!
Da er min tanke at Helsport ikke tester teltmodellene nok før de sendes ut på markedet.
Finner ikke en eneste tråd ang slike problem på Hilleberg telt.

Når det er sagt så så sikler jeg på flere av Helsport sine telt og jeg blir ikke overasket om jeg kjøper Helsport neste gang :)
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, tubbs said:

Uten tvil.
Det eneste jeg spør meg selv om innimellom er hvorfor det er såpass mange som bytter inn sine SL telt pga problem.
:)
 

Jeg spør meg om hvorfor noen kjøper slike SL-telt i første omgang. Eller jeg vet jo hvorfor de gjør det - de tror de får et tilnærmet like robust, slitesterkt og kraftig telt som et som veier det dobbelte. Også klager de og blir sure når de oppdager at det faktisk ikke er slik.
Jeg mener Hilleberg hadde et SL-telt med ultratynn duk i sortimentet, men trakk det tilbake da de mente at det ble for spinkelt. Smart av dem, og et positivt trekk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bjørn J skrev:

Jeg mener Hilleberg hadde et SL-telt med ultratynn duk i sortimentet, men trakk det tilbake da de mente at det ble for spinkelt. Smart av dem, og et positivt trekk.

De lagde en runde med Kerlon 600 men trakk de fra markedet da de mente at holdbarheten ikke var god nok ja :)
Men de bruker samme bunnduk på Yellow, Red og Black Label selv om det øker vekta noe på lettvektsteltene i Kerlon 1000.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tubbs skrev:

Uten tvil.
Det eneste jeg spør meg selv om innimellom er hvorfor det er såpass mange som bytter inn sine SL telt pga problem.
Og at folk roser Helsport sin service for at de syr på ekstra bardunfester o.l gratis. Spesielt når veldig mange klager på
konstruksjonsfeil på telttypen. Den beste servicen man kan få er at produktene er så bra at man ikke behøver servicen!
Da er min tanke at Helsport ikke tester teltmodellene nok før de sendes ut på markedet.
Finner ikke en eneste tråd ang slike problem på Hilleberg telt.

Når det er sagt så så sikler jeg på flere av Helsport sine telt og jeg blir ikke overasket om jeg kjøper Helsport neste gang :)
 

Kortversjon: 

Fordi forskjellig bruk krever forskjellig konfigurasjon? Kompis har sendt inn sitt Pro-telt for å sy på ekstra bardunfester og stormmatter. Så kan han bruke det på vinteren i ganske røffe forhold i tillegg. Jeg vil ikke påstå det var mangler til ved teltet til normal bruk. 

Jeg har teltet over tregrensa i 26+ m/s med normalkonfigurasjonen til et Helsport-telt med normale forholdsregler uten problemer, men valgte likevel å be om et par strategisk plasserte bardunfester sånn i tilfelle jeg skulle bli komplett idiot og med vilje utsette meg for enda kraftigere uvær på fjellet.. ;-) Når jeg likevel skulle ha de til å bytte en glidelås etter at en turkompis snublet i en bardun og ramlet i en glidelås. 

Nå spørs det jo HVA det kommer av at folk bytter inn SL-telt. Mitt har vært problemfritt. Men det er nok en del som ikke er oppmerksom på at SL-telt (av forskjlllige merker) kan gi noen andre utfordringer som at man må stamme om barduner om det veksler mellom vått og tørt vær osv. Jeg synes innsatsen det krever å stramme en bardun er verdt det å spare 2 kilo i bærevekt ;-) 

Ellers så får nok kundeservicen mye skryt også pga pris. Ellers i samfunnet tar man seg ekstremt godt betalt for å omkonfigurere eller endre en vare. (forsøk å levere inn en PC for å få noe endret eller gjort, eller en bil...). Så¨da blir nok mange fornøyd/overrasket over at det faktisk er kurante priser for slik der. 

Men igjen altså: Jeg synes ikke det at man ikke klarer å legge sammen 3 tall er grunn nok til å lage en stor sak ut av "ingenting". Jeg skjønner at man er skuffet over seg selv når man ikke har skjønt dette eller sjekket dette bedre på forhånd, men jeg klarer altså ikke å fatte at det er noe å lage en stor sak ut av. 

Det man derimot burde gjøre om man synes det er en case er å samle backup fra et forum som dette og komme frem til et oppsett man synes burde være felles for bransjen og så sende en oppfordring til alle de "vanlige" teltprodusentene der man ber de følge samme system. Mitt forslag er èn komplett vekt på hele pakken man får ved kjøp og en spesifiskajson av enkeltbestanddelene. Slik som yttertelt, innertelt, stenger, plugger, barduner osv. DA har du sammenligningsgrunnlag som også lar deg gjøre vurderinger av hva teltet veier om du tar med uten innertelt, uten plugger osv...




 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
2 timer siden, Per Fredrik skrev:

Slik jeg ser det er samarbeidet mellom Helsport og XXL en god ting for oss forbrukere. Vi får rimelige telt av god kvalitet til en lav pris. Flere får anledning til å prøve friluftslivet. 

Flere kan få billige telt av god kvalitet er jeg veldig enig i :)

Noen tanker: XXL har en sterk markedsposisjon, som gjør at de kan "presse" Helsport til å produsere egne modeller for XXL. Vet ikke helt om Helsport er så glad for spesialmodellene de produserer for XXL. Mulig er det vinn-vinn, mulig er XXL-versjonen i konkurranse med Helsports egne billigere modeller. Jeg jobber ikke i Helsport så jeg vet ikke hva som skjer i de indre gemakker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Fordi forskjellig bruk krever forskjellig konfigurasjon? Kompis har sendt inn sitt Pro-telt for å sy på ekstra bardunfester og stormmatter. Så kan han bruke det på vinteren i ganske røffe forhold i tillegg. Jeg vil ikke påstå det var mangler til ved teltet til normal bruk. 
 

Nei, da snakker vi om spesialtilpasse etter eget ønske og ikke pga at teltet har en liten konstruksjonsfeil.
Så det blir epler kontra pærer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, tubbs skrev:

Nei, da snakker vi om spesialtilpasse etter eget ønske og ikke pga at teltet har en liten konstruksjonsfeil.
Så det blir epler kontra pærer ;)

Det er individuelt hva man trenger av et telt. Noen kaller det konstruksjonsfeil når det ikke passer den spesielle bruken man selv ønsker.

Noen kaller det konstruksjonsfeil at de får dråper av kondens inne i teltet. Jeg kaller det friluftsliv... ;-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Jan@ skrev:

Jeg følte meg ført bak lyset av XXL angående priser. Kjøpte telt som ble nedsatt 25% dagen etter, hvor jeg brukte åpent kjøp og fikk pengene tilbake. Gikk å hentet nøyaktig samme telt til 25% lavere pris, og smilte pent til jenta i kassa :)

XXLs 30 dagers prisgaranti mener jeg er utelukkende positivt. 

Problemet er vel at en ofte slutter å sjekke priser etter handel 😉

Har selv benyttet meg av den flere ganger, senest i forrige uke. Min samboer hadde kjøpt en bukse til 2300 i starten av mars. Kom selvsagt på tilbud nå til 1500. Viste bare kvitteringen hos XXL og fikk 800 i refusjon med en gang (som strengt tatt ble brukt til ny handetur der og da!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Espen Ørud skrev:

Det er individuelt hva man trenger av et telt. Noen kaller det konstruksjonsfeil når det ikke passer den spesielle bruken man selv ønsker.

Noen kaller det konstruksjonsfeil at de får dråper av kondens inne i teltet. Jeg kaller det friluftsliv... ;-) 

Man kan vel kalle det en konstruksjonsfeil når mange erfarne får fabrikk til å gjøre forandringer slik at teltet fungerer opptimalt?
Når man legger ganske mange tusenlapper på bordet så bør det fungere slikt det er tiltenkt. Hva koster det en produsent å sy på
ett par ekstra bardunfester slik at ytterduk ikke legger seg på innerteltet? :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Dette blir fort en betent diskusjon. Helsport gjør mye bra og har mange modeller på høyde med Hilleberg, som det sammenliknes med her.

Helsport har også gjort en del merkelige valg, om ikke konstruksjonsfeil, så lite gjennomtenkte konstruksjoner. Jeg har opplevd noen av dem de siste 25-30 årene. Barduneringskapper som har fungert som seil, lange strekk og manglende pluggfester er noen av dem. Pluggfestet i hodeenden på Ringstind tok år og dag før det kom på plass etter mange kundehenvendelser, samme med Reinsfjell (på kortsiden)

Med Hilleberg ville ikke jeg vært i tvil om at konstruksjonen og teltet er grundige testet. Jeg er delvis enig med @tubbs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, tubbs skrev:

Man kan vel kalle det en konstruksjonsfeil når mange erfarne får fabrikk til å gjøre forandringer slik at teltet fungerer opptimalt?
Når man legger ganske mange tusenlapper på bordet så bør det fungere slikt det er tiltenkt. Hva koster det en produsent å sy på
ett par ekstra bardunfester slik at ytterduk ikke legger seg på innerteltet? :)
 

Kan ikke kalle det produksjonsfeil hvis ikke teltet passer. Enten har bruker kjøpt feil telt eller så har han helt spesielle egne ønsker. Jeg har fem ekstra pluggfester på begge Ringstind teltene min, det var et spesial ønske jeg hadde og jeg kan ikke påstå at dette var helt nødvendig, men Helsport sydde det på uten at det kostet noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Kan ikke kalle det produksjonsfeil hvis ikke teltet passer. Enten har bruker kjøpt feil telt eller så har han helt spesielle egne ønsker. Jeg har fem ekstra pluggfester på begge Ringstind teltene min, det var et spesial ønske jeg hadde og jeg kan ikke påstå at dette var helt nødvendig, men Helsport sydde det på uten at det kostet noe.

Har 2 kompiser som har brukt samme teltet MYE og de har fått sydd på flere bardunfester + pluggfester :)
Men de mente det var nødvendig og mener at det burde vært standard :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tubbs skrev:

Har 2 kompiser som har brukt samme teltet MYE og de har fått sydd på flere bardunfester + pluggfester :)
Men de mente det var nødvendig og mener at det burde vært standard :)

Man kan mene mye, men tror ikke en skal generalisere og si at det er produksjonsfeil. vi har, de fleste av oss individuelle behov. En av fordelene for meg er at med ekstra plugger blir forteltet på Ringstind SL større, det ønsket jeg meg fordi når det er dårlig vær og jeg må lage mat inne gir dette roligere duk i vindkastene. Det er ikke alle som vil ha det sånn og at det ikke er standard er ikke noe produksjonsfeil. Her er jo en av fordelene med Helsport, de gjør individuell tilpassing av standard telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, DROMEDILLA skrev:

Syns ærlig talt at denne diskusjonen sporer litt av.

Det kan jeg i grunnen forstå. Klikket meg inn her for å lese oppdateringer, men trodde jeg hadde klikket på feil tråd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Per Fredrik skrev:

. Her er jo en av fordelene med Helsport, de gjør individuell tilpassing av standard telt.

Men det gjør Hilleberg også om man kontakter de :)
Men man leser vel utrolig sjeldent at noen skriver om at de trenger det.
De jeg kjenner som fikk gjort modifikasjoner er en fjelloppsynsmann fra DN og en lidenskapelig reinsdyrjeger.
Altså personer som kjøper ett Pro-telt og da forventer at det tåler en røff høsttur på fjellet :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å lage et telt som passer til alle.  Man må se på kriteriene man har og velge ut i fra det. Om det er plass den ene og andre veien, om det skal brukes på fjellet, i skogen, på sommer, hele året eller på skrin grunn, camping, basecamp eller på vandring, i pulk, på rygg, plass til en eller flere mm... 

For meg var akkurat dette teltet stort nok til mitt bruk. God nok plass i bredden til to, kanskje 3 (3 manns telt). Lavt slik at det takler en del vind på fjellet, lufting slik at det kan brukes hele året. Stort fortelt med plass til bagasje og matlaging. Det var også forholdsvis lett (slik det kunne tolkes),  slik at det kan brukes på vandring alene. Det virket som et godt alternativ til en SL telt med litt røffere konstruksjon.  

Folk kan tenke hva de vil, men jeg tror de fleste forstår at det er irriterende når en produsent ikke skikkelig kan oppgi hva faktisk produktet deres veier. For mange er vekt/funksjon viktig når man skal bære med seg utstyr på tur. Jeg skjønner ikke at så mange forsvarer at Helsport er uryddig når de oppgir forskjellig data på ulike telt. Hva er så vanskelig med å oppgi pakkevekten og spesifisere det andre for seg selv? Hvis man bestiller på nett kan man ikke ta med seg vekten i butikken for å måle. Burde være unødvendig å måtte kontakte kundeservice for å få nøyaktig vekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Espen Ørud skrev:

Det er individuelt hva man trenger av et telt. Noen kaller det konstruksjonsfeil når det ikke passer den spesielle bruken man selv ønsker.

Noen kaller det konstruksjonsfeil at de får dråper av kondens inne i teltet. Jeg kaller det friluftsliv... ;-) 

Likte siste setningen din der. Kondens følger naturlovene.

Og det er en grunn til at det ikke er bare en teltmodell. Det er ikke konstruksjonsfeil at ikke alle teltene er spesialtilpasset alle tenkelige bruksområder. Sjekk ulike modeller, og kjøp den som passer eller tilpass en annen. 

1 time siden, Miamaria skrev:

Det kan jeg i grunnen forstå. Klikket meg inn her for å lese oppdateringer, men trodde jeg hadde klikket på feil tråd...

Det er påske, dagens tur er over, og det er nevn telt i overskriften. Og så nevner noen Hilleberg i samme tråd som Helsport. Det bare må bli avsporinger av slikt :P

 

Endret av Jan Erik Hansen
  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, DROMEDILLA skrev:

 

Folk kan tenke hva de vil, men jeg tror de fleste forstår at det er irriterende når en produsent ikke skikkelig kan oppgi hva faktisk produktet deres veier. 

Det er her vi strides, vettu. Jeg brukte 22 sekunder på finne ut hva teltet ditt veier og poste det i tråden. 38 sekunder om man skal ta med %-utregningen. 

Og når jeg totalt bruker under ett minutt på å finne ut hva et telt veier, regne ut prosentavvik og poste det i ett forum så synes jeg der er rart at folk som faktisk har tenkt å handle det aktuelle teltet ikke klarer å finne det ut. Det er også bakgrunnen for at jeg forsvarer at dataene er oppgitt på en kurant måte.

Ut over det så er jeg ikke i tvil om at du har valgt rett modell for deg ut fra en rekke kriterier som er viktig for deg. Jeg synes også det er trasig at du får en negativ opplevelse som en start med det nye teltet. Min erfaring er at en slik halvkilo er glemt når man først kommer seg ut og får gleden av å være ute og sove i telt likevel... ;-) 

Men som nevnt tidligere så synes jeg at den ideelle verden hadde vært om alle teltprodusenter på kloden oppga alle vekter og data på samme måte. Det samme for soveposeprodusenter. Og produsenter av fluestenger. Og biler. Og høyttalere og.....


 

  • Liker 3
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.