Gå til innhold
  • Bli medlem

Swiss Piranha Snøanker - Brukererfaring


Memento mori

Anbefalte innlegg

Har brukt disse på flere turer i vinter, så skadene etter kaldt vær og vind oppi 22 m/s. Usikker på om jeg har vært borti de med spaden, når jeg skulle ha de ut, men da burde det vært merker etter spaden. Syns plasten virker veldig sprø i kulda. Skal tåle minus 50 i følge spec. Kjøpte de av helsport, og tenkte å ta de med inn på Camp villmark, og høre.  Noen andre som har brukt disse? 

Sitter veldig fint i løs snø, så selve konseptet er veldig bra. 

IMG_0850.thumb.JPG.0d3a886b38749c9c9c3e5e99069a2445.JPG

Her har tauet gnaget seg inn i plasthullet

IMG_0849.thumb.JPG.3a30322c841cb920a7b7c160294984eb.JPG

Sprekt i plasten

IMG_0848.thumb.JPG.a6cd3454145d0a107311acca21a58808.JPG

Sprekt i plasten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng

Ja, jeg har brukt de på noen turer.

1. De sitter svært bra i snøen.

2. Vekten er fin! Ca. 50 gram.

3. Når man pakker de sammen, må man pakke ned en og en og ligge snorene mellom snøankrene, slik at de ikke surrer seg sammen.

4. Helsport patenten med å tre bardunen gjennom ringen, og så tre ankeret gjennom bardunen er tungvindt og bardunen glir ikke godt. Denne patenten gjør det også meget vanskelig å samle flere barduner i ett snøanker. Man fikser det elegant med å sette på en slik, eller noe tilsvarende, på hvert anker: 32969960-0752-45C7-AEDF-C640EBBFA132.thumb.png.53d8ad89b18a0388c5397790acd729a4.png

5. Ang. holdbarhet, jeg er helt enig, litt for dårlig. De virker sterke nok, men jeg har vert borti med spaden i snø omkring null grader og da sprakk den. Lett å fikse med litt plastlim og gaffateip. Jeg har laget meg to ekstra snøanker av fleksible skjærebrett fra Europris. Vekten er ca. det samme, men de blir MYE sterkere (har ikke prøvd i streng kulde enda). Koster 99kr for 4 skjærebrett som kan klippes til med en kraftig saks om man vil lage slikt selv. Holder til 8 snøanker i samme størrelsen.

BBE9F7FF-1F09-43A3-A655-823570232EC0.thumb.jpeg.dd97d60f9fa97514482c61860552590c.jpeg

A92B0A26-2B25-41AA-AB91-4EB53194A492.thumb.jpeg.1278f161aa1309e7544e8c886d4bc869.jpeg

Oppsummert:

- Holder svært bra i snøen, også i forhold til vekt og er svært enkle i bruk.

- Takler fint flere barduner på hvert snøanker, men da er det en fordel å sette på en liten karabinkrok/s-krok eller lignende.

- Tåler litt for lite, spesielt i svært hard snø kan jeg se for meg at man må være litt mer forsiktig, men de er lett å reparere mindre skader på.

 

 

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mareng skrev:

Helsport patenten med å tre bardunen gjennom ringen, og så tre ankeret gjennom bardunen er tungvindt og bardunen glir ikke godt.

På Hilleberg Keron 3 GT, funker det fint, for der er det dobbelt bardun, og strammere i enden mot teltet. Da må det ikke gli i plastringen.  Her er Hilleberg overlegen i sitt valg av løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje forstått korleis desse kan tene på skapeleg vis mtp å få plassert dei skikkeleg.

Desse er jo (trur eg) for dei gangane det er påkravd med god ankring umiddelbart, og langvarig bearbeiding av snø med dårleg hald, er vanskeleg/for tidkrevjande? 

Når ein då veit kor kritisk korrekt plassering/vinkel av ein slik remedie er, og at ein bør lage kanal for bardun/tråd/slynge eller whatever du har festa til snøankeret ditt for teltbardunering, kameratredning på bre eller liknande, så framstår det som underleg at ein har velt tre festepunkt på ankeret? Eit vindkast frå feil retning så er dei rykte opp?

Eg lurer på koreis dette faktisk er tenkt? Kva behov skal eigentleg desse møte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tessatroll skrev:

framstår det som underleg at ein har velt tre festepunkt på ankeret? Eit vindkast frå feil retning så er dei rykte opp?

Eg lurer på koreis dette faktisk er tenkt? Kva behov skal eigentleg desse møte?

IMG_2638.JPG.84f0ad63b89ec68d79ae5485ab5ff91d.JPG

Jeg var som deg litt skeptisk til disse, men setter du di nok på skrå, dra de seg heller ned enn opp, er min erfaring. Men veldig viktig med spor til trådene, ellers er det vipps opp igjen... Tror grunnen til tre festepunkt, er for å fordele kreftene på et etter mitt skjønn, for tynt materiale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

@Tessatroll - da tror jeg du har misforstått hvordan disse fungerer. Etter du har satt disse ned i snøen, og sparket noe snø over som du trakker nedpå, så løsner de ikke uansett hvilke retning vinden skulle dra i bardunen ;) 

Du skjønner det nok hvis du får prøvd en, for de kan se litt rare ut med en gang. Men jeg fikk ihverfall en liten «Aha!» etter å ha satt ned de par første ankrene mine.

Det er ikke tre festepunkt slik det ser ut til, men to slynger som går gjennom tre hull i ankeret (ett hull er felles for de to slyngene), slik at uansett hvilke vinkelnde står i, blir draget jevnt fordelt over hele ankeret. Det er «selvjusterende». På bildet over ser der ut som 3 snorer, men i det øverste er det to snorer, så går de ut igjen i hvert sitt hul under - 2 løkker. Jævlig krøkkete forklart, sorry :P 

Men til å henge personer etter: aldri livet...

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
29 minutter siden, Memento mori skrev:

På Hilleberg Keron 3 GT, funker det fint, for der er det dobbelt bardun, og strammere i enden mot teltet. Da må det ikke gli i plastringen.  Her er Hilleberg overlegen i sitt valg av løsning. 

Minuset med hillebergløsningen er at da mister man muligheten til å enkelt ha strikk på bardunene. Derfor synes jeg barduner med kun en strammer er overlegent ;) (Hillebergbardun, hvor man fjerner ene strammeren og setter i en bit strikktau på den enden av bardunen). Og da er det en større fordel om bardunen kan gli fritt, og ikke fryse fast.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

@Tessatroll - da tror jeg du har misforstått hvordan disse fungerer. Etter du har satt disse ned i snøen, og sparket noe snø over som du trakker nedpå, så løsner de ikke uansett hvilke retning vinden skulle dra i bardunen ;) 

Du skjønner det nok hvis du får prøvd en, for de kan se litt rare ut med en gang. Men jeg fikk ihverfall en liten «Aha!» etter å ha satt ned de par første ankrene mine.

Det er ikke tre festepunkt slik det ser ut til, men to slynger som går gjennom tre hull i ankeret (ett hull er felles for de to slyngene), slik at uansett hvilke vinkelnde står i, blir draget jevnt fordelt over hele ankeret. Det er «selvjusterende». På bildet over ser der ut som 3 snorer, men i det øverste er det to snorer, så går de ut igjen i hvert sitt hul under - 2 løkker. Jævlig krøkkete forklart, sorry :P 

Men til å henge personer etter: aldri livet...

Nei eg tenkte ikkje at ein skal henge noko etter dette, men snakkar om prinsippet for snøanker, same kva formål: ein må ha ein "kanal" der lånene går, for å få draget/belastninga på rett stad. 

Om ein grev ned og snorene går loddrett opp og så blir dratt sidelengs langs bakken/snøen så får ein feil dragretning. 

Men heilt korrekt, eg har ikkje sett desse i bruk, berre tenkte umiddelbart at eg ikkje skjønte korleis ein tenkjer draretning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har noken MSR Snow Fluke (large) som eg brukar både til sikring  (personer), hurtig forankring av telt, og som anker for pulk ved behov.

SnowFluke.jpg.1c3b5bfd286f8e2c0b3d2a077519ee68.jpg

Som @Tessatroll antagelig er inne på så har Snow Fluke 2 tau/vaier ut frå ankeret som ligg vertikalt over kvarandre i stadenfor 3 som er festa i yttersider og i topp slik Swiss Pirahna har. I tillegg så har forma på ankeret buen i motsatt retning, dvs bakover/bort fra vaier/tau, samt mulighet for ein del vandring i vaier som går i gjennom ankerplata som ei løkke. Dette gir mulighet for endring av vertikal og horisontal vinkel mellom vaier og ankerplate uten for mykje påvirkning av korleis plata låser.  (Skal ikkje gå nærmere inn på forskjellene her no.)

Fortsatt like viktig med rett vinkel på plata ift snø og kraftretning samt kanal til vaier på denne også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Terka skrev:

Eg har noken MSR Snow Fluke (large) som eg brukar både til sikring  (personer), hurtig forankring av telt, og som anker for pulk ved behov.

SnowFluke.jpg.1c3b5bfd286f8e2c0b3d2a077519ee68.jpg

Som @Tessatroll antagelig er inne på så har Snow Fluke 2 tau/vaier ut frå ankeret som ligg vertikalt over kvarandre i stadenfor 3 som er festa i yttersider og i topp slik Swiss Pirahna har. I tillegg så har forma på ankeret buen i motsatt retning, dvs bakover/bort fra vaier/tau, samt mulighet for ein del vandring i vaier som går i gjennom ankerplata som ei løkke. Dette gir mulighet for endring av vertikal og horisontal vinkel mellom vaier og ankerplate uten for mykje påvirkning av korleis plata låser.  (Skal ikkje gå nærmere inn på forskjellene her no.)

Fortsatt like viktig med rett vinkel på plata ift snø og kraftretning samt kanal til vaier på denne også.

Jepp. Har nokre vanlige snøanker eg og, og der er jo vaier plassert rett overfor kvarandre, så det er enkelt å lage "løpekanal" til dei. Det gjeld berre å finne rett vinkel på ankeret. Difor eg synes desse såg tungvindte ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Terka skrev:

MSR Snow Fluke (large)

Disse veier vel 250 gram pr stk, swiss piranha veier 53 gram. Så å sammenligne noe som er 5 ganger så høy vekt blir vel litt feil. Disse må sammenlignes med vanlige snøplugger. Slik jeg oppfatter de, er det til løssnøforhold hvor det ikke er noe særlig hold i snøen - og ikke trengs så mye styrke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Tips: Brøytestikke lagt ned på tvers gjennom 2-4 barduner der det stikkes spor i snøen til badunene og så strammes opp når brøytestikken er lag godt ned i stukket/gravd spor i snøen fungerer overraskende godt. 

Mvh

Rema 1000

Det meste kan faktisk brukast til ankring, om ein berre plasserar det greit og lagar ein kanal/eit spor til line/bardun.

Sjølv ei huve fylt med snø kan ankre godt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Man kan bruke hva man vil såklart, både brøytestikker, snøplugger, pakkposer, mv. Men nå gjaldt dette brukererfaringer for swiss piranha snøaker.

Jeg har brukt de i steinhard snø, kram snø og løssnø. Disse såkalte «problemene» pga. 2 løkker som går gjennom snøankeret er mest opptenkte problemer (av dem som ikke har prøvd de i praksis?). De sitter som ett skudd og er enkel og rask å sette ned. Vi snakker tross alt om små greier på 50 gram folkens, man drar i snoren og kjenner om det sitter, så enkelt. Ett spadetak blir en stor nok grop til ankeret og tilhørende barduner, så stikker du den med og trakker tilbake snø over selve ankeret og barduenen og kjenner om det sitter. (De skal holde barduner, ikke folk).

Etter å ha prøvd disse i praksis, kommer jeg ikke til å gå tilbake til snøplugger eller mine brøytestikker som jeg har brukt mye tid på å få perfekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
8 timer siden, Espen Ørud skrev:

Tips: Brøytestikke lagt ned på tvers gjennom 2-4 barduner der det stikkes spor i snøen til badunene og så strammes opp når brøytestikken er lag godt ned i stukket/gravd spor i snøen fungerer overraskende godt. 

Mvh

Rema 1000

Helsport har vel ofte litt tettere med barduner på enkelte modeller, der denne løsningen vil fungere ypperlig ja.

Kommer an på plassering av barduner. Leser du bruksanvisningen til eks. fjellreven Keb Endurance skal sidebardunene 90 grader ut, endebardunene rett ut fra endene, og hjørnebardunene 45 grader ut fra hjørnet (om du skjønner), for å få det mest mulig vindstabilt. Dette betyr ett anker/plugg per bardun. Hilleberg har også samme løsning på flere tunelltelt. (Jeg samler allikevel ofte de tre bardunene i enden i ett anker om det er greit vær.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Memento mori skrev:

Disse veier vel 250 gram pr stk, swiss piranha veier 53 gram. Så å sammenligne noe som er 5 ganger så høy vekt blir vel litt feil. Disse må sammenlignes med vanlige snøplugger. Slik jeg oppfatter de, er det til løssnøforhold hvor det ikke er noe særlig hold i snøen - og ikke trengs så mye styrke. 

Er ikkje styrken me er ute etter, me diskuterar prinsippet for draretning og plassering, fordi eg synes løysinga med dei tre linene er snodig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Kanskje du er vant med slike fra klarting/bruk på brè. Bardunen flytter ikke så veldig mye på seg.

Jeg tror nok at grunnen til at det er tre festepunkt er fordi at dette er en tynn lett plastplate. Den hadde blitt lett bøyd/knekt ved belastning med bare to festepunkter. Nå får tauene støtte mot stor anleggsflate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tessatroll skrev:

Det meste kan faktisk brukast til ankring, om ein berre plasserar det greit og lagar ein kanal/eit spor til line/bardun.

Sjølv ei huve fylt med snø kan ankre godt. 

På en tur i Riktig Gamle Dager, da jeg var mindre enn jeg er nå, brukte vi plastposer. Om det var en god løsning var jeg for ung til å vurdere, men teltet sto hvertfall gjennom natta :)

Forøvrig selger Dutch et snø/sandanker i titan som veier 27g/stykket. Jeg er fortsatt for ung til å vurdere om de er en god løsning :)

https://dutchwaregear.com/product/ti-sand-snow-anchors/

Endret av Humbug
Alzheimers.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Memento mori skrev:

Disse veier vel 250 gram pr stk, swiss piranha veier 53 gram. Så å sammenligne noe som er 5 ganger så høy vekt blir vel litt feil. Disse må sammenlignes med vanlige snøplugger. Slik jeg oppfatter de, er det til løssnøforhold hvor det ikke er noe særlig hold i snøen - og ikke trengs så mye styrke. 

Var kun prinsipp/design jeg tenkte på i denne sammenligningen, som supplement til Tessatroll sin kommentar. ☺ Mine Snow Flukes er kjøpt primært til andre formål en bardunering, men har også blitt brukt til det når de er med på pulktur. ☺

Har selv vurdert Swiss Piranha ankerne til telt, men er usikker på holdbarhet (nevnt innledningsvis i denne tråden) da jeg finlt klarer å herpe både snøplugger i aluminium og annet på tur. 😁

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Hvis jeg husker det, kan jeg gi en oppdatering på holdbarheten på disse: E9F2575D-C4C0-47FB-950D-2EF077C8F7E0.thumb.jpeg.965e7ceae4daa2d3a146fe4eb7effad9.jpeg

De kjennes mye sterkere ut i romtemperatur.

Da kan man jo feste tauet som man vil. Men jeg tror at med to festepunkt, blir slik plast for mykt, da må man vel over på metall, og det blir en annen vekt. (For tynt metall blir muligens for skarpt for hender/hansker/telt/sekk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tessatroll skrev:

løysinga med dei tre linene er snodig. 

Det er ikke tre liner, men fire som @Marengskriver,  det er to tau og de går inn på siden og ut i mitten. De sitter ikke fast i ankeret men kan bevege seg helt fritt. Så du får ikke drag slik jeg tror du tenker. Skal se om jeg kan lage en filmsnutt i kveld.IMG_2001.thumb.JPG.d85b7ceeb1fc4f0b2f2130d077e81ec9.JPG

Baksiden

IMG_2002.thumb.JPG.558ff6f37295e5ed9aa20caa85886865.JPG

Linene sklir i ankeret og utlinger, spesielt i vertikalplanet fungerer det 100% 

Endret av Memento mori
Rettet skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutes ago, Humbug said:

Forøvrig selger Dutch et snø/sandanker i titan som veier 27g/stykket. Jeg er fortsatt for ung til å vurdere om de er en god løsning :)

https://dutchwaregear.com/product/ti-sand-snow-anchors/

Jeg har noen lignende selv som var nye for sesongen: http://lawsonequipment.com/Hardgear/Sand-Snow-Anchor-p1127.html

Har fungert ypperlig og vært overraskende sterke. Fungerer som tenkt med hullene som gjør at de fryser fast veldig kjapt. Har dog ikke fått testet i ordentlig løs snø.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
2 timer siden, Humbug skrev:

På en tur i Riktig Gamle Dager, da jeg var mindre enn jeg er nå, brukte vi plastposer. Om det var en god løsning var jeg for ung til å vurdere, men teltet sto hvertfall gjennom natta :)

Forøvrig selger Dutch et snø/sandanker i titan som veier 27g/stykket. Jeg er fortsatt for ung til å vurdere om de er en god løsning :)

https://dutchwaregear.com/product/ti-sand-snow-anchors/

Lette og fine :)  Og dyre. Men mye mindre enn disse fra helsport, kanskje ikke like gode i veldig løs og tørr snø hvor man trenger litt areal på ankeret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.