Gå til innhold
  • Bli medlem

Swiss Piranha Snøanker - Brukererfaring


Memento mori

Anbefalte innlegg

Annonse
9 timer siden, Mareng skrev:

Man kan bruke hva man vil såklart, både brøytestikker, snøplugger, pakkposer, mv. Men nå gjaldt dette brukererfaringer for swiss piranha snøaker.

Jeg har brukt de i steinhard snø, kram snø og løssnø. Disse såkalte «problemene» pga. 2 løkker som går gjennom snøankeret er mest opptenkte problemer (av dem som ikke har prøvd de i praksis?). De sitter som ett skudd og er enkel og rask å sette ned. Vi snakker tross alt om små greier på 50 gram folkens, man drar i snoren og kjenner om det sitter, så enkelt. Ett spadetak blir en stor nok grop til ankeret og tilhørende barduner, så stikker du den med og trakker tilbake snø over selve ankeret og barduenen og kjenner om det sitter. (De skal holde barduner, ikke folk).

Etter å ha prøvd disse i praksis, kommer jeg ikke til å gå tilbake til snøplugger eller mine brøytestikker som jeg har brukt mye tid på å få perfekte.

Ja eg seier no beint fram at eg ikkje har prøvd dei, men  at eg umiddelbart tenkte at det vart merkjeleg draretning, kunnskap overført frå andre ankringsmidlar. 

Det var ikkje mi meining å dra tråden over i andre baner, men spm mitt er faktisk meget relevant. KORLEIS fungerar desse i praksis mtp plassering. Skrivebordsteori er ein ting, men dette er faktisk erfaring med å plassere andre sikringsmidlar, og eg søkjer å finne ut av overførbarheit. 

Men det er mi meining. Ha ein fin dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
27 minutter siden, Memento mori skrev:

Da har jeg laget en liten filmsnutt, litt hard snø på slutten. Satte de med vilje ikke helt ned så det er enklere å se hvordan de funker. 

 

Følger du bruksanvisningen på posen, skal de stikkes ned mer på skrått mot teltet. Da spiser de seg nedover, ikke oppover ;)

Men det skal blåse bra mye før bardunene beveger seg like mye som hendene dine :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar med ganske mange kilo, selv om de normalt settes på skrå som @Mareng sier og dypere, pakket på toppet. Men da syns ikke virkemåten. Jeg kommer nok til å ha med disse på turene framover. De fungerer bedre enn snøplugger sett i forhold til tiden du bruker på å få et ok feste. Her har du i et bra feste uten å pakke og vente selv i veldig løs snø. Hadde plasten vært enda bedre, og tålt kulde/spade uten problem hadde de vært unike. 

Men som ellers er et utvalg av plugger/ fester veldig kjekt. Har opplevd alt fra pudder til hard is på en og samme tur. Pleier å ha 8 stk 50 cm, 10 stk 31 cm med midtsnor og 6 av disse. Disse blir ofte brukt, så det er vel en grei indikasjon på hvordan jeg opplever de. 

De sitter så bra at tråden har dratt seg inn i plasten på den ene. Det holder for meg. Har aldri løsnet for meg under vanlig bruk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Noe senere enn tenkt, men da fikk har jeg fått laget opp 15 stk snøanker av skjærefjølene som ble kjøpt inn fra fra Europris.

Disse er litt mindre, 2 cm kortere og 1 cm smalere, enn Helsport sine, dette for å få ut 4 stk snøanker per skjærefjøl. 

Skulle vært 16, men den ene maljen ble litt bøyd/ødelagt slik at potensialet for skade på bardun/tau er tilstede, så den får ligge å vente til jeg eventuelt kjøper flere maljer. 

Prym har mye snack for den som skal gjøre mitt modifikasjoner på enten klær eller utstyr. 

Jeg kjøpte inn Prym Vario tangen for en tid tilbake i forbindelse med en, i mine øyne, oppgradering av Helsport Ly Vindsekk, så i denne omgang trengte jeg bare kjøpe inn Ø8mm maljer. 

Helsport sine Swiss Piranha snøanker er forsterker i gjennomføringen, så da tenke jeg maljer burde gjøre samme nytten. 

Brukte vanlig 9mm trebor for å lage hullene. Testet på en først, og så la jeg de andre oppå hverandre og brukte to tvinger til å holde de sammen mens jeg boret ut hullene i 14 stk samtidig.

Bardun har jeg nok av, men fant ikke noe passelig plastring å kjøpe for å samle tauverket som skal være på snøankeret, så det får bli en midlertidig løsning frem til jeg finner en plastring i rett størrelse og format. 

Får forhåpentligvis testet de til helgen :-)

FCA5F49F-4350-487C-A416-782F1AC100D3.thumb.jpeg.d3b856554e3dcd1e2daa700bbbadc1dc.jpeg

 

A2BDEB1E-8277-46EA-95A6-78E4A11EA101.thumb.jpeg.a937aaa5a9fdf58528bbaad6aed51082.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Walle: Anbefaler på det sterkeste å lutte ut plasteingen, det er en elendig og helt trafisk løsning.

Knyt heller en løkke på trådene gjennom ankeret, og klips på en liten og lett karabinkrok. MYE bedre og my mer praktisk ute i felten.

Karabinkroker har jeg kjøpt mange sabla gode av på e-bay/aliexpress. Har kjøpt Naturehike sine hvor haken er en bøyle, da er det ingen lukkermekanisme eller fjær som kan tulle seg eller bli full av is 👍👍👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.