Gå til innhold
  • Bli medlem

Diskusjon rundt "Valg av riktig størrelse på drivstofflaske"


Memento mori

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg tenker at en liten flaske må fylles oftere som da øker risikoen for søl på utstyr/hender/naturen.

Har selv 0.6l som kan defineres som medium str og føler at det er en middelvei mtp antall pump som må til i forhold til mengde fuel i flaska.  Ser for meg at det må mye pumping til på en stor flaske med  lite fuel i..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

På helgetur, sommer og vinter, klarer jeg meg med 0,325 MSR hvis jeg er litt økonomisk, også til snøsmelting. Med mindre jeg skal fyre for varme.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mareng skrev:

På helgetur, sommer og vinter, klarer jeg meg med 0,325 MSR hvis jeg er litt økonomisk, også til snøsmelting. Med mindre jeg skal fyre for varme.

Man skal da alltid fyre for varme? Er det ikke behov for kosefyring er gassbrenneren et bedre valg 👌😉

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
39 minutter siden, whistler skrev:

Man skal da alltid fyre for varme? Er det ikke behov for kosefyring er gassbrenneren et bedre valg 👌😉

Nei, langt i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Mareng skrev:

Nei, langt i fra.

+1 

Det er stort sett til tørking og hvis vi har med noen frosne damer at vi fyrer. Ellers så går det mest til koking og steking...

Eneste unntaket er kanskje om vi samles flere i ett telt for et glass rødvin eller sånn. Da er det jo ikke slik at alle kan sitte i soveposen sin eller lignende og da faller det seg litt annerledes. Når jeg er alene så har jeg såpass med sovepose og klær at jeg ikke trener å fyre i teltet for å trives.

Dette er stort sett utvalget jeg benytter av flasker. Tidligere brukte jeg 4-literskannen som 4-taktbensinen kom på om det var lang tur over mange dager, men har kuttet ned til flere flasker av sikkerhetshensyn selv om vekten blir litt større. Hovedsaklig fordi det er mye kjipere om du tømmer 4 liter bensin i pulken enn om du tar en av fire litersflasker. (Har selvsagt en sikkerhetsbarrière til i form av vanntettsekk og/eller egen kasse med drivstoffet i også) 

Til rødsprit og parafin bruker jeg de to røde i "midten". De har jeg satt på den meget hendige hellekorken til Trangia (?). Til parfain fordi denne tuten passer fint til å fylle Optimus 111 uten trakt. Til rødsprit noe av det samme. Her skal det gjerne over til noe med liten tut eller i spritbrenner. 

Jeg bruker gjerne de små 0,35-flaskene som sitter på hver sin brenner først. Jeg opplever, som en vel skrev over her (?), at trykket holder seg lengre med disse slik at det må pumpes sjeldnere. Det KAN være et tidsbedrag jeg opplever der. Det er aldri testet vitenskaplig. Så det kommer litt an på turen formål og antall deltagere om jeg bytter til en litersflaske eller om jeg heller over når de små er tomme. På turer med mange deltagere så brennes det stort sett fra litersflaskene. 

Litt avhengig av turens formål, hvor den går og hvordan det skal pakkes så er det stort sett et utvalg av flaskene bak som benyttes. Ved "røffe turer" så prioriteres det slik at plastflaskene legges hjemme.

Kompis har tatt på seg å testet ut 1,5-litersflaksen som nylig kom så kan etterfylle med hans erfaringer derfra. 

Ellers så har en venninne begynt med vinylbokstaver som man ser på den høyre røde flasken det står Parafin på. Hun skal få lov til å dekorere de andre flaskene også der hver type drivstoff skal få egen font og egen godt synlige farge. Hovedsaklig for at det skal bli mindre sjanse for å rote det til når jeg har med folk på tur som ikke er kjent med flaskesystemet mitt.

2018-03-29 13.24.12.jpg

2018-03-29 13.24.17.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Selvfølgelig denne til 111 😍:

AC0C9926-1E5A-434A-A4B6-0A67CD2CCD68.jpeg.ccc4de6d2f69c4aa44f47cebf36a4a74.jpeg

Forøvrig, bruker jeg ikke gass på sommer heller. Synes fuelbrennere er mye bedre allround.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Mareng skrev:

AC0C9926-1E5A-434A-A4B6-0A67CD2CCD68.jpeg.ccc4de6d2f69c4aa44f47cebf36a4a74.jpeg

 Synes fuelbrennere er mye bedre allround.

Jeg også. På laksefiske og andre litt mindre mobile turer om sommeren. MEN til jakt og annet der det er mye tid med vekten på ryggen har jeg i byttet tilbake til gass. På den typen tur er det som regel lite avansert kokking i felt også (med unntak om det er camp). Der gjelder det som regel bare å få varmet noe kaffevann og varmet en brødskive eller suppe i løpet av dagen. Med en lett gassboks og 25-50g brenner så er valget enkelt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del hadde jeg aldri giddi å vintertelte om jeg ikke kunne kosefyre på kvelden. Så mye triveligere det er når man kan ta av lua og sitte med bare hender for å  lage mat, spille kort og ha det hyggelig. Det ER ikke like trivelig å sitte med dunjakke, lue og votter på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Takler ikke gassbokser, lettere å se hvor mye som er igjen på en bensinbrenner. Jeg har og verdens letteste benisnbrenner, Simmerlite, totalt blir vekten nesten det samme for en gassbrenner med slange.

Jeg klarer fint å vintertelte uten å kosefyre. Det betyr vel ikke at man skal fryse? :lol: Men på noen turer har jeg med 111 og stort telt og kosefyrer hele kvelden. Jeg drar ikke bare på èn type tur jeg - forandring fryder:

 

EE2B5D2B-9B04-438A-9EAE-4578FC11C505.jpeg

8D2B2941-3C34-4505-AC88-5694E09EF210.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_2682.thumb.PNG.461301ac1c420539600f6a48bfbda7d4.PNG

Da har 26 stemmer blitt avgitt i Valg av riktig størrelse på drivstofflaske. Flasker rundt 0,6 liter er mest populært, med like mange på 1.0 som rundt 0,35.

Jeg liker ikke å frakte flasker med trykk i, så på vinteren starter jeg med 0.35 for så å hotswape til 0,6 L som er pumpet ferdig i varmen fra 0.35 L. 

 Blir artig å høre om hvordan 1,5 L funker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Espen Ørud skrev:

+1 

Det er stort sett til tørking og hvis vi har med noen frosne damer at vi fyrer. Ellers så går det mest til koking og steking...

2018-03-29 13.24.12.jpg

2018-03-29 13.24.17.jpg

+ 1 . Stort sett om det er nødvendig med tørking, eller me har med slitne mannfolk som har brent for mykje i musklane før på dag :afro:

  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.