Gå til innhold
  • Bli medlem

Fleksible plastplater fra Europris - DIY


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng

DIY tips:

Følte jeg måtte tipse om disse skjærebrettene fra europris til 99 kr. De har så mange bruksområder, og de er sterke og lette. De er fleksible, men passe stive. De tåler kulde, og du klarer ikke å knekke de. Sterkeste plastmaterialet jeg har i hus:

02828B3B-625F-4F97-B5F8-C81E23D95D8D.thumb.jpeg.cd3a9cc71b30d7d022cbe87a64092633.jpeg

Jeg bruker de til å lage snøanker av. Vekten blir det samme som helsport sine, men europrisplatene tåler mye mer (har ikke prøvd de i streng kulde enda). Helsport sine sprekker lettere om du treffer med spaden.

1E5718DF-F96B-4B27-9B7A-4C0FE170BBA4.thumb.jpeg.cfb9682836a9c3d4fcbdb4dea4065837.jpeg

Jeg bruker de til å lage primusunderlag av:

A435A549-DBE4-45D3-8803-7ECA078C0DAE.thumb.jpeg.630dcc815659a128fda322499be77b56.jpeg

Og så kan du kutte de til passelige størrelser og brukes som:

- Skjærebrett

- Fileteringsbrett

- Underlag for varme kjeler i telt og snø

- Underlag for å la thermos, kopper etc. stå stødig i teltet

- Og masse masse annet! :)

De er tynne og fleksible, så de er enkel å pakke ned i sekken/pulken.

Øyo har noen lignende som koster mer, er litt tynnere og litt mykere. Jeg foretrekker europris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng

Ett annet knalltips er å sette på en slik på alle snøankerene:

3DAF0994-0DD3-447F-BE4F-B6CD14AD7D41.thumb.png.70ab677d3b2592203969fdd597cf3b4b.png

49E47F40-E6F7-4ABC-9C10-ED0062120FD8.thumb.png.3a3ea65f79d59b5d2bb3691584d992d8.png

Disse er faktisk veldig gode, og man kan klipse på/av en eller flere barduner på samme snøanker enkelt! Den helsportmetoden med å dra bardunen gjennom ringen og snøakeret gjennom bardunen er ikke bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Mareng skrev:

Ett annet knalltips er å sette på en slik på alle snøankerene:

3DAF0994-0DD3-447F-BE4F-B6CD14AD7D41.thumb.png.70ab677d3b2592203969fdd597cf3b4b.png

49E47F40-E6F7-4ABC-9C10-ED0062120FD8.thumb.png.3a3ea65f79d59b5d2bb3691584d992d8.png

Disse er faktisk veldig gode, og man kan klipse på/av en eller flere barduner på samme snøanker enkelt! Den helsportmetoden med å dra bardunen gjennom ringen og snøakeret gjennom bardunen er ikke bra...

Vær obs på at det spenner meget bredt i kvaliteten du får om du bestiller slike tilfeldig fra Ebay. Her har jeg fått alt fra helt ok greier til søppel der fjæremekanismen knekker av på første åpning...

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
32 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Vær obs på at det spenner meget bredt i kvaliteten du får om du bestiller slike tilfeldig fra Ebay. Her har jeg fått alt fra helt ok greier til søppel der fjæremekanismen knekker av på første åpning...

Har brukt disse masse. Knallsterke, mange ganger sterk nok til den bruken, og minst like bra som de du får fra sportsbutikken.

Man merker jo med en gang om det er søppel eller ikke. Men disse er gode 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du linker jo ikke til noen bestemte, det er en screenshot. Og på et bilde så ser de jeg har fått som er søppel ser akkurat like ut på bildet som de som er brukbare. 

Derfor er det nyttigere om du deler link til ting som er OK om du har funnet frem til noen. For om man søker tilfelidg på Ebay er det sånn 50/50 på om du får brukbare greier...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
53 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Du linker jo ikke til noen bestemte, det er en screenshot. Og på et bilde så ser de jeg har fått som er søppel ser akkurat like ut på bildet som de som er brukbare. 

Derfor er det nyttigere om du deler link til ting som er OK om du har funnet frem til noen. For om man søker tilfelidg på Ebay er det sånn 50/50 på om du får brukbare greier...

Men jeg har ingen link, og de fleste e-bay linker varer kun i noen uker, så endres det noe med produktet, eller de går tom og legger ut på nytt med nytt produktnummer og linken blir død. De fleste bruker samme bildene til samme produkt, så finner du dette bildet på produktet er det sannsynligvis samme produktet. 

Men det er bare snakk om noen kroker til 14 kr, du merker som sagt med èn gang du har produktet i hånden om dette er godt nok eller ikke

Jeg har forskjellige e-bay kroker, og de eneste som ikke holder er de i plast nede til høyre. De andre i plast nede til venstre holder nok, men jeg ville valgt metall allikevel.

C80DBB49-2A51-444E-AD02-5F02CEDAD0E5.thumb.jpeg.364900ac74d1a231c100e69ddf9e4f0d.jpeg

Du trenger ikke kjøpe slike jeg viser til, det var jo bare ett eksempel på noen som fungerer, og det er ikke vanskelig å finne på en lignende løsning selv.

Er du usikker kan du bruke S-kroker fra biltema, de tåler «alt». Vekten gjør at de ikke løsner selv om bardunene blir slakke, i tillegg kan du klemme den en liten anelse «trang» til bardunene - da betjener du de med de tykkeste vottene du har enkelt. Det er en bombesikker løsnig uansett

image.thumb.jpg.39236495ada5d372ebe2a9d2c9a6d085.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Mareng
På 27.3.2018 den 14.25, Espen Ørud skrev:

Vær obs på at det spenner meget bredt i kvaliteten du får om du bestiller slike tilfeldig fra Ebay. Her har jeg fått alt fra helt ok greier til søppel der fjæremekanismen knekker av på første åpning...

 

Har testet disse litt grundigere. Dro gjennom en bardunsnor, og hang de fast i vekten i stativet i garasjen. Leste av vekten når de brøt.

6964FF57-1D9C-424A-8F72-D8B64A64EC11.jpeg.b3cafd33543373f10a0f50fb5aeb8838.jpeg

Den oppe til venstre er ikke testet. Resten  er kjøpt på e-bay.

Lukkemekanismene på alle er bra.

De to nede er plast. Tåler alt for lite til bruk på barduner. Bryter ved bare noen få kilo, 1-5 kg.

Den oppe til høyre er metall, bryter ved ca 12 kg. Overrasket over at den ikke tåle mer.

Den oppe i midten tåler relativt mye. Ved 20 kg begynner den å åpne seg litt, så bøyer den seg mer og mer ved belastning over 25 kg og blir mer som en «åpen krok» som ikke kan lukkes helt med lukkemekanismen siden den retter seg litt ut. Altså, en fullastet ryggsekk kan henge etter denne lille saken. Ved 40-45 kg var den bøyd en del opp, men ikke så mye at den ikke heger på bardunen enda. Og det var grensen for vekten jeg brukte.

Jeg vet ikke hvor stort strekket er på èn bardun, men med en slik svart karabin står den nok mot det meste av vær utenom det mest ekstreme. Man kan jo såklart bruke to karabinere på de snøankrene/pluggene som er mest utsatt, og særlig der man velger å samle flere barduner på ett snøanker/plugg.

Eller du kan ofre 7,5 gram per krok, og kjøpe S-kroker på biltema som du bøyer til å ha akkurat stor nok åpning til at bardunen går inn. De tåler vekten av en mann med rustning eller hest, faller ikke av, har ingen låsemekanisme som kan svikte/fryse og er alltid enkel å btejene med votter (men det har gått uproblematisk med karabinerne også).

D85A3764-D4BF-4790-99B1-266FAA22FA27.jpeg.175b19ece6cc085e8129f5ad9d80fbd4.jpeg

Man kan selvfølgelig bruke helsportmetoden med ringen på snøankeret og droppe hele kroken, men jeg synes krok/karabin er praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Mareng
1 time siden, Phoney skrev:

Fikk endelig rotet meg innom Europris og kjøpt slike plater. Hvordan fester du beina på primusen?

På min primus, så er det enklest med tynne strikktau. Som du kan se på bildet om du zoomer inn, så er det tynne strikkrau jeg dytter labbene på føttene under. Holder meget godt, og det blir ikke varmt der. Har sikret knutene med litt superlim. (MSR Simmerlite er brenneren).

Som reflektor på underlaget har jeg kjøpt serveringsbrett på rema, som jeg klipper til med en saks. Stifter fast, og banker stiftene flate mot en skrustikke eller noe sånt. Trenger ikke å banke så hardt, da kan du ødelegge underlaget.

Bruker dette underlaget enda, kjempefornøyd etter masse bruk! Treunderlaget på pulktur og kanotur, og plastunderlaget ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
JonnH skrev (4 timer siden):

Noen som har testet Clas ohlsson sine plater? Knekker disse ved bøyning?

Ja, har brukt disse som avstivning i mine DIY sykkelvesker. Har fungert uten problemer foreløpig. Brukte dobbelt lag der festekrokene er skrudd inn.

9292CE5C-D15C-417F-AA23-510DD1E82B01.jpeg

B160A567-F366-4A9B-8E18-776F33CB5864.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang fästkrokar på väskorna de har ju inga ´låskrokar´som det är på märkesväskor som klämmer runt röret på en pakethållare.

Hoppar ej väskorna av vid stora gupp eller hög hastighet av skakningar eller passar de mycket bra till diametern på din pakethållare.

Jag har 2 cyklar och det är olika märken på pakethållarna och sitter bättre på den ena men jag har bärhandtag på mina och sätter en skidrem i handtagen och runt tvärsrören på pakethållaren för att väskorna ej ska hoppa ur jag har ibland ca 10 kg mat i varje väska och då skulle nog ett av de 2 fästerna gå av om ett ´hoppar´av pakethållaren.

Har du några invändiga fickor på väskorna för tex reparations utrustning till cykeln och pump.

För övrigt verkar väskorna bra och fina som vanligt på dina produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (9 timer siden):

Ang fästkrokar på väskorna de har ju inga ´låskrokar´som det är på märkesväskor som klämmer runt röret på en pakethållare.

Hoppar ej väskorna av vid stora gupp eller hög hastighet av skakningar eller passar de mycket bra till diametern på din pakethållare.

Jag har 2 cyklar och det är olika märken på pakethållarna och sitter bättre på den ena men jag har bärhandtag på mina och sätter en skidrem i handtagen och runt tvärsrören på pakethållaren för att väskorna ej ska hoppa ur jag har ibland ca 10 kg mat i varje väska och då skulle nog ett av de 2 fästerna gå av om ett ´hoppar´av pakethållaren.

Har du några invändiga fickor på väskorna för tex reparations utrustning till cykeln och pump.

För övrigt verkar väskorna bra och fina som vanligt på dina produkter.

Jo, de har faktisk et låsemekanisme. Den blåe delen kan beveges ift den sorte kroken og låser dermed rundt drageren. Ikke hatt noe problemer at de hopper av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.