Gå til innhold
  • Bli medlem

Packraft - noe for meg?


Tom42

Anbefalte innlegg

Jeg er i den situasjonen at jeg må tenke alternativt - til å gå.  Tragisk, men det kan bli resultatet. 

Men blir jeg rimelig smertefri kommer jeg ikke til å gi opp friluftslivet.  Og da kan et godt alternativ være packraft.  Er det noe der ute som kan gi meg noen gode råd?  I utgangspunktet ønsker jeg en "båt" som rommer meg, sekk og hund.  Kommer ikke til å sette utfor stryk, men padle i skogs/fjellvann og i elver.  Vekten bør være så lav som mulig, ikke over 3,5 kg, og pris komplett med sprutetrekk bør ikke overstige 10000 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til lengre turer der det ikke er mye bæring synes jeg kano er overlegent. Det er først når man skal bære lengre strekker packraft virkelig kommer til sin rett. Om du kan bruke kanotralle med store hjul på transportstrekkene i stedet for bæring hadde jeg ikke vært i tvil. 

Men her kommer du aldri i nærheten av 3,5 kg. 

Bare mitt innspill. Hadde jeg kunnet velge helt fritt skulle jeg gjerne hatt begge deler til forskjellig type turer......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kolbjørn K skrev:

Du kan sjekke kipara.no :) De har rimelige packrafter som du etterspør. Ønsker du litt større som rommer hunden også er 250 eller 270 størrelse bra!

Det er du som selger kipara på finn. Er det ikke? 

Kipara er det samme som travellight, bestilles fra kina. Søk på forumet og du vil finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Packrafting.com eller packraftnorge.no er to sider som har litt forskjellige båter å velge imellom. Som du ser så ligger de fleste i overkant av ditt budsjett. så jeg ville da vurdert om jeg skulle økt budsjettet med ca 2000 kroner for å kunne ha muligheten til å velge litt friere i hvilken bår du vil ha.

I forhold til kano vs packraft så holder jeg en knapp på packraften. den veier lite, pakker smått og gjør det mulig å gå i tett vegetasjon for å komme til det vann/vassdrag en ønsker å padle. Den lave vekta gjør også at den faktisk blir brukt jevnlig. Tenkte selv mye på om jeg skulle ha kano eller packraft, men når jeg begynte å tenke på det med å få kanoen på bilen og så være nødt til å trille den osv, så fant jeg ut at den ville bli brukt altfor lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs litt hvor stor du, bikkje og sekk er. Jeg testet en alpackaraft Denali Liama. Meg selv på 186, en huskyjente på 25 kilo og en Norrøna Recon Pack. Det ble trangt. Det var greit å stable alt oppi men sekken måtte på tvers og beina på ringen så bikkja fikk plass. Ok for mindre avstander og sommer. Skulle jeg skaffet en til samme bruk ville jeg nok sett på modellen som heter Explorer 32. Den er en del større med fåes ikke med spraycover så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Espen Ørud skrev:

Håper det er flere enn meg som synes at dette er grovt over streken og ønsker at admin slår ned på denne type oppførsel

Enig og det er slått ned på. 

@Tom42 hvis du først vurderer dette ville jeg kanskje prøvd uten hunden i første omgang. Båten blir lettere, og sjansen for suksess går opp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urent trav er det ingen som liker, bra det ble slått ned på!

 

@Tom42 du er viden kjent som en tusenkunstner, kanskje en DIY løsning er en mulig rimelig inngansbillett?

http://www.fjellforum.no/forums/topic/41609-diy-packraft/?page=3&tab=comments#comment-401353

Ellers har det blitt gjort 2 gruppekjøp av Travel Light båter i følge denne tråden. Virker som at det kan være mulighet for et tredje.

http://www.fjellforum.no/forums/topic/42788-travel-light-rimelige-packrafts/?page=4&tab=comments#comment-415335

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Espen Ørud skrev:

Til lengre turer der det ikke er mye bæring synes jeg kano er overlegent. Det er først når man skal bære lengre strekker packraft virkelig kommer til sin rett. Om du kan bruke kanotralle med store hjul på transportstrekkene i stedet for bæring hadde jeg ikke vært i tvil. 

Men her kommer du aldri i nærheten av 3,5 kg. 

Bare mitt innspill. Hadde jeg kunnet velge helt fritt skulle jeg gjerne hatt begge deler til forskjellig type turer......

Dette mitt initiativ kaller jeg "vær glad leken"  Her gjelder det først og fremst å holde humøret opp.  Målet mitt er hverken kano eller packraft, men igjen å kunne gå - langt og tungt.

Men inntil videre er nok packraft det beste alternativet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke meningen å drive med snikrklame her, eller provosere noen, men ser at andre har gjort det samme så tenkte det var greit. 

Hvis jeg kan kommentere det med gruppekjøp (med fare for å bli stengt ute :) )så ble det gjort for ett par uker siden, men det hullet er tettet nå. Fabrikken vil helst ha en kontakt per land. 

Lykke til og god tur! :) 

  • Trist 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

MRS adventure x2, som jeg har, er i alle fall grei med storsekk og unge inkludert. Vekta mener jeg er ca 3,5, så kommer årer i tillegg. 7-800gram i mitt tilfelle. Det kan lønne seg å snoke litt rundt omkring i norske og utenlandske nettbutikker, det finnes også butikker som selger demobrukte packrafts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Packraft - noe for meg?  Nå har jeg finlest alle gode råd jeg har fått på veien.  I tillegg har jeg lest mange fine turrapporter med packraft, ikke minst den av  @Martin HJ..  Tre ganger.  Og jeg har notert alle navn og fulgt med, godt hjulpet   av Godturs kart.  Og det så virkelig innbydende ut. 

Men en ting er å padle på blank sjø, noe annet når det blåser opp.  Det var derfor "godt" for meg å se disse forholdene også.  Når jeg skriver godt i anførselstegn er at da dukker en gammel angst opp.  I 1983 var jeg ikke bare nær ved å drukne, men jeg berget livet nærmest på en mirakuløs.  Det tok 15 år før jeg klarte å bade igjen, og selv om vi nå har båt som koser oss i kjemper jeg alltid med angsten, særlig i begynnelsen av sesongen.

Derfor, selv om det ser aldri så fristende ut har jeg konkludert:  Packraft - er ikke noe for meg.  Jeg tør rett og slett ikke. 

Men, igjen takk for alle gode innspill

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du allikevel skulle ha lyst til å prøve hvordan dette ville fungere en gang, så er det bare å si fra om du er i hovedstadsområdet. Det er bare å gå ut på grunna, så kan jeg stå i vannet ved siden av. Det er kanskje ikke den mest retningsstabile farkosten på store vann, men i forhold til velt tåler de ufattelig mye.

En kamerat hadde det litt på samme måte, med angst for gummibåter. Han orket ikke tanken på å sitte i en luftfylt båt midt ute på et vann og tenke på at det skulle gå hull på den..  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Padle langs land, på grunne vann, og med padlevest såklart. Kanskje ha ett passe langt tau mellom deg og flåten, som du lett kan klipse av om nødvendig? Da blåser ikke flåten bort.

Vet ikke om det er noen risiko med tauet, men jeg synes det høres lurt ut i mitt hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode innspill. Jeg er faktisk rørt og overveldet av tilbudene. @a_aa, for eksempel, var tidlig ute og ville sende sin Packraft helt fra Bergen. 

Dessverre, det er nok ikke så enkelt.  Til tross for turen med packraft som @Martin HJ hadde fra Femundens vakre vann, en artikkel jeg har lest flere ganger, har jeg også et bilde av fjellvann; grå, dystre og med høye bølger taket.  Og dessverre, det negative - vinner.. 

For øvrig har jeg "verdens flotteste" vadere liggende urørt i kjelleren - på minst 12 året.  Hver vår - osv- - - - - .

-----------------------

Når jeg i det hele tatt brakte packraft på banen er det fordi jeg alltid ser etter løsninger. 

Etter et hjerteinfarkt med medfølgende bypassoperasjon, skulle jeg ikke bære tungt.  Derfor leide jeg kløvhest som bar pakningen den tyngste del av turen.  Jo da, det var skikkelig herlig, men da jeg skulle gå alene videre holdt jeg på å le meg i hel.  Det var easy matqch å sitte ved bilen og klargjøre kløvkassene, da kom det nok oppi vel mye for å si det pent -  "kjekt å ha".  Og nå høstet jeg hva jeg sådde, for da jeg skulle ut å gå på egenhånd holdt det med 300 meter.  Så var det å pakke ut, og etterlate halve innholdet.  6 timer senere var jeg tilbake og hentet resten! 

Men da hadde jeg lært.  Noen kilo kjekt å ha + litt til ble etterlat - og aldri savnet.  Det hører med til historien at da jeg kom tilbake et par år senere var alt borte.  

Kanskje jeg skal gjenta dette med kløvhest,?  Men da skal sekk og kløv være pakket og veid på forhånd!

------------------------

Men tilbake til packraft.  Noe er likevel sådd inne i meg.  Antar at jeg anskaffer meg en oppblåsbar farkost, som jeg kan bruke på en maksdag når vi ligger med Polaren godt fortøyd ved "Port ami", og jeg får lyst til å svinge svøpa på utsiden av holmen.  Eller jeg dra til et vann som lokker og drar på Lardalsheia. 

Bilde nr 3 Natten stunder på.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Packraft - angst - mestring.  Jeg klarer ikke helt å slippe tanken på packraft.  Men prisen skremmer meg, tenk om det ikke går.  Derfor har jeg sett på en Sevylor Riviera oppblåsbar kano/kajakk, eller den oppgraderte som har årer med i prisen.   Er det et brukbart alternativ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tom42 skrev:

Derfor har jeg sett på en Sevylor Riviera oppblåsbar kano/kajakk, eller den oppgraderte som har årer med i prisen.   Er det et brukbart alternativ? 

Eneste ulempen her er jo mobiliteten. De veier jo en del mer, og tar mer plass i boden. Men til feks kjøre frem med bil og så padle på ett vann fungerer det jo sikkert fint. Alene er det nok med plass, men med 2 pers blir det nok fullt.

Men ser fin ut den. 

Endret av renzir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutes ago, Tom42 said:

Packraft - angst - mestring.  Jeg klarer ikke helt å slippe tanken på packraft.  Men prisen skremmer meg, tenk om det ikke går.  Derfor har jeg sett på en Sevylor Riviera oppblåsbar kano/kajakk, eller den oppgraderte som har årer med i prisen.   Er det et brukbart alternativ? 

En ting med packraft er at det er ganske stor etterspørsel på bruktmarkedet. Jeg har et søk liggende inne på finn.no. Hver gang det dukker opp noe 'packraft' på søket, så får jeg en melding. Ting ligger ikke for salg lenge.

Jeg tror at om du ikke kjøper et ukurant merke, så blir det ikke vanskelig å selge en packraft, om det ikke skulle være noe for deg. Jeg tror et eller annet fra Alpacka er et trygt kjøpt i så måte.

Sevylor har jeg ikke prøvd, men Per Roger Lauritzen skriver følgende i Tusen padleturer - med kajakk og kano Norge rundt (s. 29):

"Dog har jeg prøvd oppblåsbare kajakker fra både Advanced elements og Sevylor i elv....Begge var utrolig stabile og overraskende solide mot sammenstøret med steiner. For dem som ønsker å ha med seg en kajakk de kan putte i bagasjerommet på bilen og ta frem av og til, er oppblåsbare kajakker også en god ide"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen er om du skal ha det både sterkt og svært lett - da må det brukes lette sterke materialer som ikke er blant de rimeligste. Jeg tipper (men har ingen "harde data") at Sevylor Riviera er omtrent like sterk som en god packraft, men den oppnår denne styrken med å bruke tykkere/tyngre materialer. Hvis vi snakker om 2-personsstørrelsen (fant ikke annet) med sin 10 kg er den (minst) 3 ganger så tung som en ordinær packraft. Mer volum når den er pakket også, vil jeg tro. En fordel er at den har to separate luftkammer pluss luftfylt bunn - mange (men ikke alle) packrafter har kun ett luftkammer, noe som vel ikke er like angstdempende med tanke på en eventuell (men ikke særlig sannsynlig) større lekkasje.

Så min vurdering er at Sevylor Riviera kun er et alternativ dersom det er akseptabel å gå alle landavstander 3-dobbelt - en gang med ryggsekk, tilbake, en gang med Riviera-en. Finner du flere sånne turer du kunne tenkt deg, kan det bli trivelig, det :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første omgang tenkte jeg ikke å bære med å kjøre til et vann og padle omkring, fiske litt og finne et fint sted å sette opp teltet

1528437417_IMG_1261(565x640).jpg.bbb077addfe7648d4cc0b6967d571c5a.jpg

eller når vi er ute med båten

, 1601043938_VedPortAmi(640x480).jpg.ed9037882e9164f305fa95d433990236.jpg

og det holder med soling og bading, pumpe opp kanoen og ta en tur i nærmiljøet.  Og går det bra så kommer jeg nok til å vurdere en packraft.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til den bruken du skisserer der, @Tom42, så tror jeg at Rivieraen eller tilsvarende er en god plan :thumbsup: Og dersom du dropper sjøsetting de verste uværsdagene, har en flytevest du stoler på og holder deg såpass nær land at du vet at du kan svømme inn om noe (usannsynlig) skulle inntreffe,  så burde det være gode muligheter for å bygge opp en solid trygghetsfølelse også ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.