Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor varm pose til bruk i fjellet 3-sesong


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

Til dere som har dunpose!

Hvor varm pose foretrekker dere til bruk på høyfjellet og lavlandet, fra mai til oktober? Gjerne gram dun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng
Akkurat nå, Jan@ skrev:

Til dere som har dunpose!

Hvor varm pose foretrekker dere til bruk på høyfjellet og lavlandet, fra mai til oktober? Gjerne gram dun.

Warmpace Viking 600. Holder greit ned ti ett par minus for meg, og lang glidelås gjør lufting og tøring enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg bruker også 600 gram fra mai til oktober. Lang glidelås. Bruker også posen som dyne når det er varmt. Til de varmeste sommerturene bruker jeg en lett Lamina Z Spark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerstid på høy/snaufjellet er det ikke unormalt og få ned mot 0 grader så da bør man velge pose ut fra det.

I lavlandet på sommmern så er det noe helt annet og blir vel sjeldent mye under 5-10 varmegrader.

vår og høst er ofte endel kaldere i begge tilfeller.

Så var egentlig et litt vanskelig spørsmål siden det var såpass generelt stilt :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

@Tor-Erik-L-77tar den. Tenkte ‘en pose.

Flere av oss har flere poser, så jeg nyanserer litt mer. 

  • høyfjellet mai til oktober
  • lavlandet oktober til november 
  • sommer i høyfjellet
Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Jan@ said:

@Tor-Erik-L-77tar den. Tenkte ‘en pose.

Flere av oss har flere poser, så jeg nyanserer litt mer. 

  • høyfjellet mai til oktober
  • lavlandet oktober til november 
  • sommer i høyfjellet

Jeg har ikke så mange poser, hovedsakelig to stk. Den jeg har brukt mest er min Haglöfs L.I.M pose på 470g. (+1) Den bruker jeg stort sett hele sommeren både på høyfjellet og i lavlandet.

Når jeg beveger meg litt nærmere tidlig vår og sen høst blir det ofte en Sir Joseph Koteka 850 pose på 1200g (-16)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Cumulus LiteLine 300 (300g dun, 850 cuin) hele året, men jeg bor på vestlandet og er generelt ikke noen vintervandrer. Går greit ned til ca. -10 grader. Derfra blir det ubehagelig. Forsterkes selvsagt med dunjakke, lue og ullundertøy når vi passerer 0 grader, men dette er jo med uansett :) Som tre-sesongs: Ingen problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en Sir Joseph Koteka 500 (500 gram dun) https://fjellutstyr.no/produkt/turutstyr/soveposer/sir-joseph-koteka-ii-500-black-2

På de varmeste sommermånedene bruker jeg en Koteka 290 (290 gram dun) https://fjellutstyr.no/produkt/turutstyr/soveposer/sir-joseph-koteka-ii-290-blue-2

Gode og lette poser som jeg er knallfornøyd med. Koteka 290 blir noe kald når det kryper under 5 grader synes jeg 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Mammut Sphere Down Spring med 240 g 800cuin. Total posevekt er 600 g. Den er OK på høyfjellet - i alle fall på sommerstid - om jeg har ullundertøy. Oppfatter tlim på -1 som realistisk. Ville kanskje gått for en litt varmere pose, men var litt miljøskadet etter overdereven lesing av lettpakker-tråder her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Mitt optimale oppsett for en som er mer enn gjennomsnittelig opptatt av soveposer.

Sommer i høyfjellet: MH Phantom Spark, 312 gram dun (Long), T-limit -2, T-comfort 2. MH Lamina Z Spark, fiber, T-limit 1, T-comfort 6

Vår, medio august til oktober/november: MH Phantom Flame, 624 gram dun (Long), T-Limit -9, T-comfort -4 og Rab Neutrino 600, 600 gram dun, T-limit -8, T-comfort -2.

Det dekker mitt behov😊 Alle anndre soveposer er overflødig for mitt bruk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke bruker dun så har jeg noen klare preferanser for pose til høst/vår. Vi får fort 3-5 minusgrader her i sept/okt under f.eks rypejakta. Så jeg foretrekker en pose medl itt kalde spesifiskasjoner som "3-sesongs"

Så jeg bruker en som har T-lim på -16 og T-comf på -9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med min rab neutrino 400 i høyfjellet om sommern, men utover høsten "sper jeg på" posens grense med tjukk ullgenser og varmeflaske.

Er inneforstått med at posen ikke er nok i seg selv (nødvendigvis) til blå dager over tregrensa i oktober... så en sann og fullstendig 3-sesongspose er det kanskje ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
15 minutter siden, hallfradd skrev:

Jeg er veldig fornøyd med min rab neutrino 400 i høyfjellet om sommern, men utover høsten "sper jeg på" posens grense med tjukk ullgenser og varmeflaske.

Er inneforstått med at posen ikke er nok i seg selv (nødvendigvis) til blå dager over tregrensa i oktober... så en sann og fullstendig 3-sesongspose er det kanskje ikke :)

En meget god pose som har T-limit -3. Med ullundertøy, ullsokker, lue og et godt underlag, har du en pose for sein vår, sommer og tidlig høst! Trer du en lakenpose utenpå, klarer den kanskje 1-2 grader til :)

Endret av Turlyst
Trykkleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Carinthia ECC Line 600 går til det meste. Hvis det bliver for varmt, lyner jeg den helt ned og breder den ud over mig som en dyne. I de situationer kunne jeg have brugt en lettere sovepose, hvis jeg havde haft en. Til rigtig vinter på fjeldet har jeg en Carinthia ECC Line 1300, men den bruger jeg sjældent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.