Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiske om våren


akselsen

Anbefalte innlegg

Som relativt ny fisker lurte jeg på ca når man kan prøve seg med stanga. Er det mulig å få fisk så snart isen har gått eller er det greit å vente litt lenger? Er det hovedsaklig mark som gjelder tidlig eller er det også effektivt med typ mørungen? Når er det vits i å dra frem fluestanga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fisk så fort isen går. Jeg fisker nesten bare med flue, og så fort isen går begynner jeg fiske med myggimitasjoner og steinfluer. Hvis du får fine dager hvor sola varmer godt er du nesten sikret myggklekkinger, og da kan du fiske med tørrflue også :D

Vet ikke hvor mye du har fisket med flue, men bruk buzzere (fjærmyggpupper) og voksne fjærmyggimitasjoner. Du kan også bruke disse i kombinasjon med haspel og en vanlig dupp om du vil. 

Kan forklare nærmere hvis det er behov, bare si fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjapt svar danieln, jeg får vel prøve buzzere når isen går da :D Finnes det noe sted på nettet hvor man kan lære litt om hvilke fluer man skal bruke til hvilken sesong osv? Har generelt ganske mangel på kunnskap når det kommer til fisking. Hadde vært morsomt å satt seg litt inn i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, akselsen said:

Takk for kjapt svar danieln, jeg får vel prøve buzzere når isen går da :D Finnes det noe sted på nettet hvor man kan lære litt om hvilke fluer man skal bruke til hvilken sesong osv? Har generelt ganske mangel på kunnskap når det kommer til fisking. Hadde vært morsomt å satt seg litt inn i det.

https://www.ark.no/boker/Pal-Krogvold-Insektlaere-for-fluefiskere-9788252930528?gclid=Cj0KCQjwtOLVBRCZARIsADPLtJ0x3cwG-6eTQAG4qU3rbFAcDsog2xMPut1XhTKRnlXTDASfQa_Gd6oaAhvUEALw_wcB

Denne er veldig fin og gir godt innblikk i hva en trenger av fluer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min morfar sa alltid at man kunne begynne å fiske når bjørka hadde fått "museører", men for to dager siden så jeg noen som fisket og isen har bare smeltet en ca. 3 - 4 meter bred stripe langs land. Jeg har alltid ment at man kunne fiske der det var åpent vann, uansett årstid, og nå tidlig på våren så er det vel nymfer og andre imitasjoner av insekter som lever nede i vannet som er best å bruke. Jeg pleier å bruke små nymfer med litt vekt og synkende snøre slik at nymfene beveger seg dypt i vannet og gjerne langs bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.