Gå til innhold
  • Bli medlem

Postnord - stykkpris for varsel pr sms


zimwalker

Anbefalte innlegg

Fikk en hentemelding fra Postnord i dag - som sms. Normalt bruker det å stå en hentekode, men denne gang ei. I stedet var det en link der. Ok, det er noe de vil jeg skal se på websiden for  få koden. Trykket linken og havnet på en side for "min profil". Ante ikke ikke at jeg hadde en profil der, men det har jeg altså nå.  Flere ting som måtte velges, bl.a. under varslinger, om jeg vil ha varsling pr. epost (gratis) eller SMS (kr 3,- pr. melding). Den var ny! 

Hmm burde vel blitt vant til dette nå, at alt skal stykkprises. Men blir ikke helt fortrolig med det. Vokste tross alt opp i en tid hvor bankene viftet sjekkhefte under nesen på oss lønnsmotakere. Gratis må vite, alltid tilgang til pengene dine, bare skriv en sjekk! Og gratis var det. En stund. Inntil gebyrene begynte å komme, og frem til status quo i dag - der vi betaler banken for at vi få lov til å gjøre jobben for dem. Vel vel, det var bare dagens hjertesukk (har forøvrig jobbet i bank selv..og da bl.a. med...gebyrpolitikk. Joda)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk hentemelding selv på en pakke for noen uker siden med bare en link og ikke hentekode. Så ikke noe hensikt med å registrere noe hos postnord, så brukte bare sporingskoden fra butikken. Der stod hentekode. 

Endret av Jan Erik Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Gittiamo said:

Hva med å bruke deres app? Jeg har bare brukt den jeg. Tror ikke det har kostet noe. 

Den blir nok ikke installert hos meg. Her er listen over hva Postnord-appen gjør med telefonen din:

Versjon 5.0.6 har tilgang til:
Kontakter
  • lese kontaktene dine
Plassering
  • omtrentlig posisjon (nettverksbasert)
  • nøyaktig posisjon (GPS- og nettverksbasert)
SMS
  • motta tekstmeldinger (SMS)
Bilder/medier/filer
  • lese innholdet på USB-lagringen
  • endre eller slette innholdet i USB-lagringen
Lagring
  • lese innholdet på USB-lagringen
  • endre eller slette innholdet i USB-lagringen
Kamera
  • ta bilder og videoer
Annet
  • motta data fra Internett
  • se nettverkstilkoblinger
  • opprette kontoer og angi passord
  • kontroller lommelykt
  • full nettverksadgang
  • kontrollere overføring av data med NFC-teknologi
  • lese synkroniseringsinnst.
  • kjøre ved oppstart
  • kontrollere vibrasjon
  • hindre enheten fra å gå over til sovemodus
  • slå synkronisering av og på
  • lese Googles tjenestekonfigurering
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

SKREMMENDE!!!!

Mange er alt for ukritiske til hvilke apper de laster ned. Jeg har få apper, nettopp av denne grunnen.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 minutt siden, Gittiamo skrev:

Det var voldsomt. Hvor får man opplysninger om slikt? Og generelt hvor har man oversikt over hva en app har tilgang på? 

Jeg velger å skru av tilgang på det jeg føler en app ikke trenger fra meg. 

I appstore for iPhone og Googleplay for android. Står hvilke tilganger appene spør om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har sikkert ikke vondt av å være litt paranoid i dagens samfunn (så lenge man har beina på jorda og ikke blir helt opphengt i konspirasjonsteorier), Men uansett hva vi gjør på så blir vi putta inn i en eller annen algoritme. Dessverre. Og siden det er så mye informasjon så håper jeg det er litt overload og vi allikevel forblir noe anonyme til tross for at så mye av livet er lagra i en eller annen database. 

Så lenge de ikke selger info til tredjepart så har jeg appen.

Liker det ikke men ligger ikke søvnløs om nettene pga alle mine apper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Allerede på barneskolen i de senere trinn burde nettvett/mobilvett vært en liten del av undervisningen.

Vil er opplært til å låse døra hjemme, men på nett og mobil står mange ganger «døra» på vidt gap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Gittiamo said:

Så lenge de ikke selger info til tredjepart så har jeg appen.

Men det gjør de sannsynligvis. Og om de ikke selger den, skaffer "tredjepart" seg infoen likevel (som Facebookskandelen). Man trenger ikke å være paranoid, men det er skremmende å se hvor bevisstløse folk flest er og hvor lite de bryr seg om summen av all informasjon de legger ut om seg selv.
Ta for eksempel søkeordlista til Google. Alle ord og uttrykk du har googlet ligger lagret i din profil hos Google, og den lista kan fortelle utrolig mye om deg som person. Kombiner den lista med facebookkontoen, twitterkonto, appene som leser alt i telefonen din og sender det ut,  og all annen aktivitet du gjør på nettet. Da har du et uhyre presist bilde av deg som person, din helse, din politiske tilhørighet, dine interesser, og i det hele tatt. Og du er ikke anonym om du skulle tro det - "de" vet hvem du er og hvor du bor  :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Bjørn J said:

Men det gjør de sannsynligvis. Og om de ikke selger den, skaffer "tredjepart" seg infoen likevel (som Facebookskandelen). Man trenger ikke å være paranoid, men det er skremmende å se hvor bevisstløse folk flest er og hvor lite de bryr seg om summen av all informasjon de legger ut om seg selv.
Ta for eksempel søkeordlista til Google. Alle ord og uttrykk du har googlet ligger lagret i din profil hos Google, og den lista kan fortelle utrolig mye om deg som person. Kombiner den lista med facebookkontoen, twitterkonto, appene som leser alt i telefonen din og sender det ut,  og all annen aktivitet du gjør på nettet. Da har du et uhyre presist bilde av deg som person, din helse, din politiske tilhørighet, dine interesser, og i det hele tatt. Og du er ikke anonym om du skulle tro det - "de" vet hvem du er :)

Her er forresten en svært interessant kronikk (tror den er tilgjengelig uten abonnement):
https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/XwerL7/Begrepet-ekkokammer-bor-skrotes-Det-er-sterke-krefter-der-ute_-som-vil-demokratiene-vondt--Jan-Ketil-Arnulf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda jeg vet de sitter med absolutt all info om meg. Men jeg er kun en del av en diger masse, og det er ikke «de mot oss» selv om det er skremmende mye informasjon der ute om hvert enkelt menneske. 

Forresten så tror jeg dagens unge har mye mer nettvett enn dagens voksne. Førti-femtiåringer er vel de som er mest ukritiske til nettbruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 time siden, Bjørn J skrev:

Men det gjør de sannsynligvis. Og om de ikke selger den, skaffer "tredjepart" seg infoen likevel (som Facebookskandelen). Man trenger ikke å være paranoid, men det er skremmende å se hvor bevisstløse folk flest er og hvor lite de bryr seg om summen av all informasjon de legger ut om seg selv.
Ta for eksempel søkeordlista til Google. Alle ord og uttrykk du har googlet ligger lagret i din profil hos Google, og den lista kan fortelle utrolig mye om deg som person. Kombiner den lista med facebookkontoen, twitterkonto, appene som leser alt i telefonen din og sender det ut,  og all annen aktivitet du gjør på nettet. Da har du et uhyre presist bilde av deg som person, din helse, din politiske tilhørighet, dine interesser, og i det hele tatt. Og du er ikke anonym om du skulle tro det - "de" vet hvem du er og hvor du bor  :)

Hvis du ikke har opprettet profil hos google da? Eller vet de allikevel hvem du er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk vet vel for lite. Jeg antar at PostNord vet mindre om meg enn de nettbutikkene jeg bruker. De har faktisk mer sensitiv informasjon på meg. En app må faktisk gå inn og hente informasjonen mens nettbutikken får den rett inn. Men de er alle underlagt lover om hvordan de kan håndtere informasjonen, og det går vel kun til helvete om de opplever datainnbrudd?  

Jeg har både PostNord og Posten appene og sletter ikke de. Er for enkelt og greit å ha de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.