Gå til innhold
  • Bli medlem

Ryddetips


Miamaria

Anbefalte innlegg

Jeg klarer altså aldri å få orden på utstyret mitt. Nå er to håpløse boder en del av årsaken, men likevel. Ryddetips mottas med takk. Prøver stadig med nye systemer, men klarer ikke å lande på noe som faktisk fungerer.

Akkurat nå lurer jeg på, er det noen som har gode tips til hvordan lagre pakkposer sånn at det går an å finne frem i dem? (Alle stappet ned i en kasse sørger for at den jeg trenger alltid er på bånn.)

Én ting har fungert bra så langt, det er å henge opp sekker, pulk og fiskestenger i kroker på veggen. Men da var liksom veggplassen brukt opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hyller funker dårlig nede ved gulvet, da ser jeg bare enda mindre. Det meste er i plastkasser, men jeg finner liksom ikke noe fornuftig system. Det funker én gang eller to etter rydding, og så er alt i et salig kaos igjen fordi jeg ikke husker systemet, og det var tydeligvis ikke så logisk som jeg trodde.

Kjøkken og fiskeutstyr hver for seg var lurt, det skal jeg i hvert fall gå for. Dét må jeg klare å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker trådkurver i høyt stativ på det som ikke er for tungt, sortert på type utstyr. En kurv er lett å dra ut å se oppi. Gjennomsiktige plastkasser bruker jeg også, men hylleavstanden må være tilpasset størrelse på kassen. Liker ikke å flytte på en for å komme til en annen.

Pulken henger i taket i et heisbart oppheng for sykkel.

I en knøttliten bod jeg har har jeg skinnemonterte hyller. Startet å stable hyllene øverst, slik at den nederste meteren er ledig så gulvplassen er fri. Under nederste hylle har jeg kroker jeg kan henge ting på ved behov, f.eks til tørking. På skinnemonterte hyller er det ingen bein eller rammer som konstant er i veien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Omnilite skrev:

Pulken henger i taket i et heisbart oppheng for sykkel.

Smart! Det må jeg vurdere hvis ikke rommet er for smalt. Men den kan kanskje også være lagret på siden, eventuelt. Da får jeg frigjort noen kroker på veggen. (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Tenker jeg kom på et godt tips sjøl nå - vårrydding. Kvitte seg med noe av det man ikke egentlig trenger. Ha ting som ikke brukes rett og slett lagret i kjelleren eller noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Miamaria skrev:

 Tenker jeg kom på et godt tips sjøl nå - vårrydding. Kvitte seg med noe av det man ikke egentlig trenger. Ha ting som ikke brukes rett og slett lagret i kjelleren eller noe.

Eller selg det på finn / gi bort. Har du ikke brukt det på 1-2 år er sjansen liten for at det blir brukt ;-)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en rotekopp til en annen.  Dette har jeg skrevet om før, men fant jeg det igjen slik at jeg kunne vise til en lenke.  Nei da. 

-----------------------------

Første punkt - for meg - er å få utstyret opp fra kjellerboden og inn på gutterommet.  Dermed tvinges jeg til orden. Dog, jeg kommer aldri opp mot @Jan Erik Hansen.  Imponerende!!  Har jo et bokskap, men det har nok for mange fagbøker som også må ha plass.

Utgangspunktet for lagring er:  Det jeg må+ ha med meg av utstyr for en ukes tur på Hardangervidda.

Disse tingene skal  enten i sekken eller i kløva

Dette gjorde jeg.  Tok for meg pakklisten.  Puttet tingene i riktig pose, og veide alt.  Etter hvert la jeg alt ut på spisestuebordet for å ta et kritisk overblikk. 

5ab6f6fa0e62c_IMG_0805(640x480).jpg.e2c30a6e2f964f54e71a03bbac607ef2.jpg

Deretter pakket jeg alt ned i sekk og kløv.

5ab6f6e3a85ba_1a(360x640).jpg.60f5cd67c6c7ef9fc0f0972cb494601b.jpg5ab6f6ecea17f_1b(640x527).jpg.e582bcc55c36b1a5a899a264a8af1e2f.jpg

Og så var det matens tur. 

5ab6fb27a49c8_4Matfortidager(640x360).jpg.c71cb096cdf586a961d301f7ad821694.jpg

Og selvfølgelig var det ikke plass til alt i en 75 liters sekk, så dermed måtte alt "kjekt og ha" i en egen kasse - i kjelleren.  Burde ha kvittet meg med det, men- - - -

---------------------------------

Men hvor skulle utstyret oppbevares i heimen?  Det er jo det store spørsmålet.  For hensikten med oppbevaringen er også at tingene er lette å finne igjen. 

Kjøpte en stor kommode på IKEA.  De to øverste små skuffene reserverte jeg til nødvendige forbruksmateriell som batterier, tennbriketter, småflasker ++.

I de 4  store skuffene plasserte jeg utstyret i riktig rekkefølge, Dermed kan jeg bare begynne øverst til venstre og fylle opp sekk/kløv. 

5ab6f703e2425_IMG_1026(480x640)(480x640).jpg.fbe54b4acf3306f5f6c9bf252ce6123f.jpg

Og når det var gjort trekker jeg ut skuff nr 4 hvor all påkledningen ligger og kler på meg.

Og det jeg ikke får plass til i kommoden, som fiskeutstyr, sovepose, sekk og kløv havner rimelig oversiktlig på toppen av bokskapet.

Og fluebindeutstyret havner diskret ute av syne - under senga. 

{403BBD8F-D5B7-4245-8D9B-B2335D19CA68}-1 (640x360) (381x351).jpg

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror litt av problemet mitt er at det er så mange varianter turer. Jeg alene, eller turleder, og så kan det være kort eller langt, til lands eller til vanns. Jeg kan ha ett system som passer til de fleste padleturer, men så f***es det opp når jeg drar i marka med overnatting. Eller omvendt.

Men nå har jeg kommet på at jeg har en bod til der problemet er mye det samme, og der passer Jan Eriks system ypperlig. Plastkasser innkjøpt.

Over hyllene har jeg imidlertid oppdaget ledig plass på veggen! Det er jo HELT unødvendig. Hva kan jeg ha der? Må være noe jeg ikke bruker for ofte, for jeg når ikke opp der. Eller så må det henge ned og være så stivt at jeg får det ned ved å nå helt nederst. Trugene kanskje. Mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg har laget ett hyllesystem med kasser til forskjellige kategorier. Laget hyllene tilpasset kassestørrelsen. På øverste hylle ligger liggeunderlag, sekker og telt. Det beste av alt: det er i garasjen, jeg bare rygger bilen bort til hyllene og laster inn! :D 

Tar den sekken jeg vil ha, og fyller oppi fra hyllene. Lemper alt i sekken, ski og skisko står også samme sted, så det er bare å dytte inni bagasjerommet 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg sorterer ikke så mye etter årstid siden det stort sett er mai til november, dvs barmarkssesongen. Sorterer heller etter type utstyr. Akkurat nå er det litt kaos hos meg siden rommet mitt ikke er ferdig pusset opp. Jeg skal ha en 160cm lang kommode inn, som også fungerer som et møbel. Det blir skap, reoler og plastkasser. Jeg har en grunnstamme av utstyr, så plukker jeg ut fra type tur.

  • Soveposer for seg
  • Telt, stenger og plugger for seg
  • Ryggsekker
  • Liggeunderlag
  • Kokeutstyr
  • Fiskeutstyr
  • Fotoutstyr
  • Diverse utstyr
  • Klær
  • Ekstra varme klær for senhøst for seg
  • Skotøy

Ut fra dette kan jeg plukke til fisketur, fototur, topptur, vandretur og latmannstur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Jeg sliter fortsatt med dette. Men nå var det blitt så fullt og rotete på boden at det var såvidt jeg klarte å få tak i klatreutstyret sist jeg skulle bruke det, selv om det egentlig hang lett tilgjengelig fremst på knaggene - det var bare fullt på gulvet i hele rommet… Så i dag har jeg tatt en skikkelig sjau. Bar ut alle plastkassene, gikk gjennom noen hyller og skap og sorterte ut ting som kunne kastes, leveres til loppis og Fretex.

Glemte selvsagt å ta bilde før jeg begynte med det hele, men her er rommet etter at kassene er bært ut:IMG_1036.thumb.JPG.8435e3732ba08971b91d1e9609a04f03.JPG

Her er det som altså har befunnet seg her inne i tillegg, men bært ut før bildet ovenfor:
IMG_1037.JPG.a2db8f092b3e4bf9bd4d18096620dd7b.JPGIMG_1038.JPG.781c7357a4a48a0faf4137cc56b8d243.JPGIMG_1039.JPG.bd43eb9a07e4ec1057b3ad783200c2e3.JPG

Sånn er det foreløpig blitt:
IMG_1040.thumb.JPG.923cc0284292305281a441275840b57c.JPG

På bildet her er også alt av telt og sånt kommet inn, det var tidligere på en annen bod. Men nå prøver jeg hyllesystemet her, vi får se hvordan det går. Da skal jeg i hvert fall ha det meste av turutstyr på samme rom, istedenfor å fordele det på to boder. Det har jeg liksom aldri helt funnet ut av.

Vi får se hvordan dette funker. Det ble i hvert fall litt mindre av ting som aldri er i bruk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min umiddelbare tanke, og ett system jeg har brukt før, som sluker unna masse utstyr:

Veggen du tar bilde mot, der kan du lage hylleplater. Avstanden mellom hyllene gjør du lik plaskasser i psse størrelser, helt til taket. Lag hyllene litt dype. Nede på gulvet, under første hyllen kan du ha store plastkasser. Sett en ikea krakk med 2 trinn på gulvet, så når du alle kassene. Merk kassene med dymo teip, så du vet ca. hva som er inni.

Jeg har gjort det omtrent slik i garasjen, men den hyllen som er midt i brysthøyde er ingen kasser i. Der ligger løst utstyr som ikke passer i kasser, og ting jeg bruker konstant.

En blanding av skap og ferdiglagde hyller som du har satt inn på veggen sløser mye plass. Selv om det ser ut til at det er bra pakket, så vil du få minst 50% større plass om du kapper til hylleplater og setter inn i perfekte avstander.

Hobbyplater har jeg brukt (finest), sponplater, OSB plater eller det jeg har hatt liggende. Bruk knekter og lekter langs veggene slik at ikke festeordningene stjeler plass, og du får «svevende» hylleplater ;) 

Eller du kan lage hyller på begge langveggene, og få plass til mange kasser.

Ellers er det noe av det som henger på veggen du kan få hengt i taket? Pulk og sekker? Jeg har sekkene mine i garasjen, ved siden av bilen. De kan jeg akkurat gå under, og jeg rekker de uten noe å stå på. Og er de våte vil de tørke, side de har hver sin spiker jeg hekter de oppå ;) 

Lykke til. Det blir vel smrot uansett hvor bra plass og system man har :lol: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plassmessig sikkert lurt, men det høres ut til å dra penger som jeg heller kan bruke på enda et telt (ser tydelig plass til et lite et i hyllen der) eller annet kult turutstyr? Man tager hva man haver (eller får) er jo gratis. 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, er det en oversiktlig bod med bedre plass eller nytt telt som brenner mest? Vil man gjøre ting gratis kan man samle på overskuddsmaterialer fra terasser, kledningbord og plater å lage hyller av, og bruke banankasser.

På finn.no gir man ofte bort litt ekstra kledningsbord og sånt etter hjemmeprosjekter, det er lett å kappe opp i riktig lengde og legge i bilen 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Marius Engelsen skrev (På 12.1.2019 den 21.04):

Min umiddelbare tanke, og ett system jeg har brukt før, som sluker unna masse utstyr:

Veggen du tar bilde mot, der kan du lage hylleplater. Avstanden mellom hyllene gjør du lik plaskasser i psse størrelser, helt til taket. Lag hyllene litt dype. Nede på gulvet, under første hyllen kan du ha store plastkasser. Sett en ikea krakk med 2 trinn på gulvet, så når du alle kassene. Merk kassene med dymo teip, så du vet ca. hva som er inni.

Jeg har gjort det omtrent slik i garasjen, men den hyllen som er midt i brysthøyde er ingen kasser i. Der ligger løst utstyr som ikke passer i kasser, og ting jeg bruker konstant.

En blanding av skap og ferdiglagde hyller som du har satt inn på veggen sløser mye plass. Selv om det ser ut til at det er bra pakket, så vil du få minst 50% større plass om du kapper til hylleplater og setter inn i perfekte avstander.

Hobbyplater har jeg brukt (finest), sponplater, OSB plater eller det jeg har hatt liggende. Bruk knekter og lekter langs veggene slik at ikke festeordningene stjeler plass, og du får «svevende» hylleplater ;) 

Eller du kan lage hyller på begge langveggene, og få plass til mange kasser.

Ellers er det noe av det som henger på veggen du kan få hengt i taket? Pulk og sekker? Jeg har sekkene mine i garasjen, ved siden av bilen. De kan jeg akkurat gå under, og jeg rekker de uten noe å stå på. Og er de våte vil de tørke, side de har hver sin spiker jeg hekter de oppå ;) 

Lykke til. Det blir vel smrot uansett hvor bra plass og system man har :lol: 

Nå skal jeg lage hyllesystem. Men jeg ser for meg å lage fra der døra slutter, bort til endeveggen. (Fjerne skapet) Bygge dette sånn at det passer til plastkassene, samt ha noen hyller sånn at jeg kan legge teltene og sånt rett i hylle på samme vegg. Da tror jeg at jeg må få plass til det aller meste når jeg får utnyttet høyden på hele den veggen.

Flere som har bilde av et bygget system? Jeg har dårlig snekregrunnlag i bunn her. Men må lage noe som tåler vekt, uten at det blir så utrolig schtøggt. (Eller dyrt) Dette med knekter og lekter, hvordan blir det seende ut? Jeg ser det ikke umiddelbart helt klart for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.biltema.no/bygg/oppbevaringshyller/oppbevaringssystem/veggskinne-2000042939

Biltema har fine veggskinner og hyllebraketter. Veggskinnene skrur du fast til stenderne i veggen med 600 mm avstand. Sett i hyllebraketter med ønsket avstand. Legg på hobbyplater og tilslutt får du en stor hylle med plass til plastkasser, telt og liggeunderlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjartanE skrev (25 minutter siden):

Ikea har også Elfa-lignende skinneløsning. Har det på en hel vegg på teknisk rom. 
«Alt» sortert i Ikea-kasser som passer perfekt. 

Hvilket Ikea system er det? 

Link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.