Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med Lamina Z sovepose?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har tenkt å kjøpe meg en tresesongs sovepose, og har sett for meg en med komforttemperatur på rundt -5 grader. Har sett på Mountain Hardwear sin Laminina z Flame, synes den har grei vekt og pris for mitt bruk (kanskje 10 netter i året). 

Det jeg er litt skeptisk til er mumiefasongen, som jeg ikke er vandt med. Liker å ha litt plass, helst så man kan trekke beina opp i fosterstilling om det blir kaldt. Lurer derfor på om noen vet hvor romslig Lamina er? Jeg er 170 høy og 70kg.

Vil gjerne høre andre erfaringer også, om den er å anbefale eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Har MH Lamina Z Torch. Samme mål som Flame. Jeg er 181cm og 73kg. Den er romslig i øvre halvdel, men den smalner bra inn fra lysken og nedover. 

Ser på hjemmesiden til MH at den kommer i ny versjon. Du kan legge deg i fosterstilling med hele posen, men om du kan trekke beina opp inne i soveposen er jeg usikker på. Du er mindre enn meg så det kan gå, men da får du et stort rom i bunnen som ikke blir varmet opp.

Forøvrig svært gode soveposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen til Fjellforum

Jeg er veldig godt fornøyd med Mountain Hardwear posene mine, nå har ikke jeg prøvd Laminina utgavene, men har Lamina 0 og Hyperlamina flame. Opplever begge som romslige og har ikke noe problem med mumiefasongen. men posen bør vel helst ikke være så romslig at man kan ligge i fosterstilling inne i posen, det blir vel mye å varme opp. Det er derimot ikke noe problem å ligge i fosterstilling _med_ soveposen.  

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
13 minutter siden, Jan@ skrev:

Lamina Z er et meget bra valg, men verdt å lese litt mer om ankepunkter til EN-standarden. Vi oppfatter/tåler kulde forskjellig. Noen har det varmt nok ned til laveste anbefalte temperatur (T-limit), mens for andre er T-comfort mer riktig. 

https://randulfvalle.no/en-13537-noen-ankepunkter/

T-comfort her i gården! Selv om jeg sover MYE MYE varmere enn min kone. Hun klarer seg vel NED til T-max da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
8 minutter siden, Mareng skrev:

T-comfort her i gården! Selv om jeg sover MYE MYE varmere enn min kone. Hun klarer seg vel NED til T-max da...

T-max!!!!!!

Mange variabler som spiller inn på hvor godt vi tåler kulde - kan variere. Jeg klarer vanligvis ned mot T-limit, noen ganger mindre og noen ganger litt mer.

Tror selv et sted mellom T-comfort og T-limit for de fleste, men noen fryser også før T-comfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hyperlamina flame og synes det er en bra pose til prisen. Nokså romslig rundt overkroppen som det sies over her. Nærmer det seg t-limit så sper jeg på med en lett dunpose for å sikre en god natts søvn. Og denne topose-løsningen fungerer fint ned mot -15 i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
15 minutter siden, Anja Dragvold skrev:

Interessant da jeg akkurat har bestilt MH Lamina Z Torch. 

Jeg er selv en frossenpinne av dimensjoner og sitter daglig på varmepledd på jobb :brr: så det er kjekt med erfaringer!

Holder den greit på varmen ved føttene? Det er nemlig der jeg blir så kald at det gjør vondt..

Om det skulle bli behov, til rår eg at du nyttar varmeflaske i soveposen ved føtene :) 

Det treng ikkje ver ei tradisjonell, tung varmeflakse, men til dømes ei drikkeflaske som held tett, som toler varmt vatn. Det kan til dømes vere ei slik; 

https://www.fjellsport.no/nalgene-1l-vid-gra-tritan.html?gclid=CjwKCAjwwbHWBRBWEiwAMIV7E0YmkO-J9Hhrg2lBxR_95fdiOMr0Krxt4rKQOXycsDdz2N_VGkvGpBoCT7oQAvD_BwE

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del er jeg ganske varm av meg, så jeg bruker som regel t-limit som en pekepinn på soveposen.

Hva en pose tåler, og hvordan mennesker reagerer forskjellig er en ting, men har allikevel lyst å nevne noen ting som jeg har inntrykk av kan være fort å glemme. Alternativt kan det være noen tips for noen som kanskje ikke har all verden med erfaring :) 

Aldri legg deg kald, det er som regel mitt første bud, uansett om det er sommer eller vinter du skal krype ned i posen. Beveg deg litt før du legger deg, ta noen armhevinger eller lignende, dette gjør underverker for temperaturen i posen. Det er tross alt DU som varmer opp lufta i posen. Er du kald, tar det lengre tid, og du vil være kald lengre.

Noen kler alt for mye på seg før de legger seg for natta - hadde en venninne som på død og liv skulle ha på seg fullt sett med ullundertøy, ullsokker pluss lester, fleece utenpå, for så legge seg i posen. På sensommeren. Kler en på seg flere lag med klær først, så vil det også ta lang tid før lufta i soveposen er varmet opp. Ett lag med godt ullundertøy kan være vell og bra om det er kaldt nok, men mer burde man ikke ha på seg i soveposen - om du spør meg :) 

Flaske/termos med varmt vann i posen gjør det ofte behagelig i fotenden, og kan hjelpe godt på.

Dersom soveposen er for lang for deg - dra posen opp, så føttene dine treffer bunnen av posen. At det ligger ekstra materiale "korvet" opp under beina merkes i grunn ikke så veldig godt. Alternativt vurder en kortere sovepose, om mulig. Det vil da bli mindre luft inni posen som må varmes opp.

Et punkt jeg sjelden ser nevnt, det er å gjøre sitt fornødne før det er leggetid. Kroppen bruker MYE energi på å holde avfallet varmt. Da er det bedre å holde kroppen varm, og kvitte seg med "avfallet" :D 

Noe varmt å drikke før leggetid kan også hjelpe til med varmen i kroppen før en legger seg.

 

Dette ble kanskje litt avsporing, men verdt å vite om/tenke over :)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
11 timer siden, Anja Dragvold skrev:

Interessant da jeg akkurat har bestilt MH Lamina Z Torch. 

Jeg er selv en frossenpinne av dimensjoner og sitter daglig på varmepledd på jobb :brr: så det er kjekt med erfaringer!

Holder den greit på varmen ved føttene? Det er nemlig der jeg blir så kald at det gjør vondt..

Den finnes i kvinnemodell også. Når og hvor skal den brukes? Er du skikkelig frossenpinne, er det greit å gå ut i fra mange grader over T-comfort. Lamina Z Torch har T-comfort (laveste temp for kvinner) på -9. Ville ikke satset på noen særlig kaldere enn ett par minusgrader. Dunpose kan være noe? Fjellsport har supertilbud.

Datteren min har Lamina Z Torch til bruk fra mai til september. Hun bruker to dyner hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Jan@ skrev:

Den finnes i kvinnemodell også. Når og hvor skal den brukes? Er du skikkelig frossenpinne, er det greit å gå ut i fra mange grader over T-comfort. Lamina Z Torch har T-comfort (laveste temp for kvinner) på -9. Ville ikke satset på noen særlig kaldere enn ett par minusgrader. Dunpose kan være noe? Fjellsport har supertilbud.

Datteren min har Lamina Z Torch til bruk fra mai til september. Hun bruker to dyner hjemme. 

Ja har bestilt damevarianten :)

Får den i dag, så jeg skal teste den i hammocken i ettermiddag (Østfold), men planen er å ta den med hjem til nord i sommer. Ser for meg å campe meg hjem til Harstad i ferien! Store planer, får se om det blir noe av dem :P

Hvis den ikke blir kokende varm så blir jeg å bruke den i sommer, men jeg har en billig Bergans-pose som er sommer-pose. 

Vintercamping har jeg ikke drevet så mye med, men mulighetene er jo der nå :)

Endret av Anja Dragvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk soveposen i går og klarte ikke å vente med å prøve den :P

Den var god og varm, det var bare et par plussgrader i tillegg til litt vind.

Holdt meg varm på føttene med vanlige Ullvangsokker på kaldfotene :)  Så jeg tror jeg blir fornøyd med denne!!

Lukket ikke soveposen helt igjen, bare opp til hofta men selv da varmet den godt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.