Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny Garmin GPS


Anbefalte innlegg

Hadde en Garmin Dakota 20 som jeg likte veldig godt.
Dessverre glemte jeg å ta ut noen billig batterier som lakk
og der med ødela innsiden av GPSen.
Har sett noen slike til salgs på Finn.no.
Hvilke andre kan passe inn i stedet for denne?.
Tenker på menynavigasjon og touch skjerm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en annen eldre GPS som jeg har hatt i over 10 år som jeg tok skjermen på da jeg hang over ripa for å lande en kveite for kompis i fjor. Jeg handlet maken fordi jeg var godt kjent med den, veldig fornøyd med batterikapasitet og fordi jeg kunne den i blinde. Så om man er fornøyd med GPSen sin så pleier jeg å anbefale å handle maken når man evt må erstatte den - det sparer deg for å måtte finne ut av ting på nytt osv... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter de andre her. I praksis har det skjedd veldig lite på GPS fronten de siste 10-15 årene. Jeg har en gammel Oregon 300 som fortsatt gjør nytten. Eneste jeg kunne tenke meg var elektronisk kompass, men det er ikke verdt det så lenge den gamle funker.

Følg med på finn etter 4-5 år gamle modeller så får du billig og god GPS. For eksempel Oregon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Joker skrev:

Dakota 10 og 20 er helt like, men 10 tar ikke minnebrikke.

Det er vesentlig forskjell på Dakota 10 og Dakota 20. Jeg sammenlignet spesifikasjonene nøye til begge to, før jeg kjøpte min Dakota 20 for noen år siden. Har ikke sjekket nå, så nevner noe punkter jeg mener å huske. Dakota 10 har som du nevnte ikke plass til minnekort. Og hvis jeg husker rett, så har den ikke elektronisk kompass, heller ikke høydmåler, dårligere oppløsning på skjerm, dårligere batterilevetid. (Dakota 20 hadde best batterilevetid, av alle garmins GPSer da jeg kjøpte min). Tror faktisk det var noe mer også. Uansett det er stor forskjell på de to. Er en interessert, så er det bare å søke opp de utgåtte modellene og sammenligne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. De GPSene som erstatter Dakota 20, er eTrex 20 og 30 seriene. Begge er har knapper og berørings skjerm. Tror det er den uten X bak tallet (20/30), som er berørings skjerm. Men, sjekk selv. Og se om du har behov for det ekstra, som eTrex 30 gir deg, opp mot eTrex 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, whistler skrev:

Følg med på finn etter 4-5 år gamle modeller så får du billig og god GPS. For eksempel Oregon. 

Oregon, har dårlig batterilevetid og mangler bl.a el. kompass. Noe bl.a. Dakota 20 har. :) Men det kan jo hende det dukker opp en Dakota 20 på Finn. Tror vel helst det er Dakota 10, som byttes ut grunnet flere nyttige funksjoner som mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tiur3 skrev:

Oregon, har dårlig batterilevetid og mangler bl.a el. kompass. Noe bl.a. Dakota 20 har. :) Men det kan jo hende det dukker opp en Dakota 20 på Finn. Tror vel helst det er Dakota 10, som byttes ut grunnet flere nyttige funksjoner som mangler.

Enig ang. Elektronisk kompass. Det er en bakdel. Batteritiden syntes jeg er god. Får rundt 20 timer bruk på lithiumbatterier vinterstid. Gikk Finse til Røldal i fjor og byttet bare batterier en gang. Tracking på hele veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, whistler skrev:

Enig ang. Elektronisk kompass. Det er en bakdel. Batteritiden syntes jeg er god.

Jeg har ikke prøvd begge typer, for å sammenligne batterilevetiden. Men da jeg kjøpte min, var det oppgitt 4 timers forskjell på de to. Og grunnen, er nok større skjerm på Oregon. Det er en av bakdelene, med stor skjerm. For min del, så har det el.kompasset liten betyning, bruker normalt vanlig kompass likevel.

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tiur3 skrev:

Og hvis jeg husker rett, så har den ikke elektronisk kompass, heller ikke høydmåler, ......

Dakota 10 har ikke kompass og høydemåler. Det har du helt rett i, en ren forglemmelse fra min side.

Oppgitt batterilevetid er dog den samme, 20 timer på begge, men jeg tror man skal ta det med ei klype salt. Min Gpsmap 62s kan holde ut i mer enn 20 timer, men også i langt kortere tid. Det er så mange faktorer som spiller inn, temperatur, batteritype, hvor aktivt man bruker gps'en for å nevne noe.

Endret av Joker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 24.3.2018 den 14.51, Joker skrev:

Oppgitt batterilevetid er dog den samme, 20 timer på begge, men jeg tror man skal ta det med ei klype salt. Min Gpsmap 62s kan holde ut i mer enn 20 timer, men også i langt kortere tid. Det er så mange faktorer som spiller inn, temperatur, batteritype, hvor aktivt man bruker gps'en for å nevne noe.

Tror det er bedre å stole på oppgitt batterilevetid, enn hvor lenge hver, enkelt her får enheten til å virke. Noen går jo å fikler med GPSen hele tiden, andre sjekker en skjelden gang, med alle relevante batterisparefunksjone på, eller ikke. Andre lar bare trackingen fungere (også her store forskjeller, avhengig av metode) og med alle sparefunksjoner påslått. Til de som går med avslått GPS og har den kun med som sikkerhet. Avgengig av bruk og innstillinger, kan dette varriere dramatisk, uten å tenke på batteritype og temp. Noe som også har betydning. Så å ta hensyn til hvor lenge jeg og du får en gitt GPS til å virke, er vel lite interessant. Mens en fabrikk, vil jeg tro tester sine moeller på samme måte og med samme batterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
På 24.3.2018 den 12.54, Tiur3 skrev:

TS. De GPSene som erstatter Dakota 20, er eTrex 20 og 30 seriene. Begge er har knapper og berørings skjerm. Tror det er den uten X bak tallet (20/30), som er berørings skjerm. Men, sjekk selv. Og se om du har behov for det ekstra, som eTrex 30 gir deg, opp mot eTrex 20.

Etrex har ikke berøringsskjerm. De har knapper og en liten joystick.

Etrex touch har berøringsskjerm.

Synes utviklingen på GPS er sørgelig. En mobil er mye bredre på de fleste måter og vanvittig mye raskere, men en GPS er så mye mer robust at jeg alltid bruker den.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Hadde verden vært så perfekt så hadde sikkert Helsport oppgitt vekt for alle sine telt på samme måte også... ;-) 

Tja... Er vel litt forskjell på en teltprodusent og Garmin. Garmin er er dominerende i Norge og Helsport har stor konkuranse!

Selvfølgelig stoler jeg ikke på reklame. :) Og det er ikke det, at jeg ikke stoler på at (folk her) forteller "sannheten", slik de opplever den. (Ser bort fra enkelte ganger jeg føler de skryter, eller missforstår). Men da folk bruker sine GPS enheter på vidt forskjellig måte, er det ikke noe sammenligningsgrunnlag! Derfor mener jeg, det er mer realistisk å stole på Garmin. Og ville de skryte av sine dyre modeller, burde jo de ha best batterilevetid. Men, det har de ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, tshansen skrev:

De har ingen konkurranse og derfor gjør fint lite med utviklingen. Håper de kommer med noe nytt snart, det er på høy tid. GPSMAP 64 serien er jo 4 år allerede 

Interessant nok, men da må en på forhånd vite litt om GPS og hva en har behov for. Og så sammenligen på områder som har betydning for en selv. Data-/tele- og andre "friker", har sine egene preferanser og det kan prege både metode (enkelte ganger noe undelige/søkte) som blir brukt og hva de skryter av. Så, de er ikke helt uavhengige de heller. :( Men nyttige nok, hvis en klarer å tolke resultaten. Som i alle tester.

I denne tråden var det heller ikke snakk om hvem som var best, men skillnadene. Og om enkelte enheter var bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Etrex har ikke berøringsskjerm. De har knapper og en liten joystick.

Ser jeg skulle skrevet "erstattet", i steden for "erstatter" i det du sitterte. :) Men Garmin har endret sine betegnelser flere ganger, de siste årene på sine E-Trex enheter, så jeg var litt usikker på rett benevnelse. Søkte litt på Garmin nå, men plundert litt for å finne alle gamle enheter, så jeg gadd ikke å søker mer. Og jeg ser ikke helt poenget. Da jeg nevnte serier og benevnte dem med 20- og 30 serier, så trodde jeg det var underforståett, at alt på tyvetallet og alt på 30 tallet. Det inkluderer 20 og 25 (fra og med 20, til og med 29), samt 30 og 35, og begge kunne jo ha tileggsbenevnelser.  

I dag har Garmin følgende "e Trex modeller, som er relevante for det jeg nevnte og du sitterte.

1) e Terx Touch 35 (tidligere kun e Trex 35) - Berøringsskjerm.

2) e Terx Touch 25 (tidligere e Trex 25) - Berøringsskjerm.

3) e Terx 30x - knapper

4) e Terx 20x - knapper

Hva en velger av mobil og GPS, er jo opp til hva en har bruk for. Men jeg registrerte (for kort tid siden) en diskusjon her, som gikk på at mobilene (og gps på dem) fungerte dårlig i kulde. :) Så da under jeg, er fantastene (til mobil) KUN ute sommerstid og ikke når det er kuldegrader? Samtidig virker det som mye "knot" både med kart og lading, for de som er på mer enn en helgetur. Jeg er ute også når det er -20 og lavere temp. Med batteridrift, har en alltid strøm! Og jeg bruker samme type batterier på andre enheter som; radio, hodelykt og teltlykt. Men valget er opp til dere. :) 

 

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Tiur3 skrev:

Ser jeg skulle skrevet "erstattet", i steden for "erstatter" i det du sitterte. :) Men Garmin har endret sine betegnelser flere ganger, de siste årene på sine E-Trex enheter, så jeg var litt usikker på rett benevnelse. Søkte litt på Garmin nå, men plundert litt for å finne alle gamle enheter, så jeg gadd ikke å søker mer. Og jeg ser ikke helt poenget. Da jeg nevnte serier og benevnte dem med 20- og 30 serier, så trodde jeg det var underforståett, at alt på tyvetallet og alt på 30 tallet. Det inkluderer 20 og 25 (fra og med 20, til og med 29), samt 30 og 35, og begge kunne jo ha tileggsbenevnelser.  

I dag har Garmin følgende "e Trex modeller, som er relevante for det jeg nevnte og du sitterte.

1) e Terx Touch 35 (tidligere kun e Trex 35) - Berøringsskjerm.

2) e Terx Touch 25 (tidligere e Trex 25) - Berøringsskjerm.

3) e Terx 30x - knapper

4) e Terx 20x - knapper

Hva en velger av mobil og GPS, er jo opp til hva en har bruk for. Men jeg registrerte (for kort tid siden) en diskusjon her, som gikk på at mobilene (og gps på dem) fungerte dårlig i kulde. :) Så da under jeg, er fantastene (til mobil) KUN ute sommerstid og ikke når det er kuldegrader? Samtidig virker det som mye "knot" både med kart og lading, for de som er på mer enn en helgetur. Jeg er ute også når det er -20 og lavere temp. Med batteridrift, har en alltid strøm! Og jeg bruker samme type batterier på andre enheter som; radio, hodelykt og teltlykt. Men valget er opp til dere. :) 

 

Kan berøringsskjermen 'låses' slik at man ikke uforvarende setter den i nye modus, lager waypoints, osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Tor Magne skrev:

Kan berøringsskjermen 'låses' slik at man ikke uforvarende setter den i nye modus, lager waypoints, osv?

Trenger ikke det, av flere grunner. Bl.a. så må du inn på menyvalg, for å endre denslags og så gjøre noen valg. Hvis skjermen er aktiv, må en trykke "aktivt" på skjermen, for å endre noe som helst. Og det som kan endre seg da, hvis en samtidig drar til side (panoreing), er at du forflytter kartet. Men jeg har aldri opplevd det. Og hvis du justerer bl.a. skjermsparer, må en først trykke på skjemen for å aktivisere den, så her er det flere muligheter som begrenser uheldig tull. Men det er mulig å låse skjermen også, hvis en har behov!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.