Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Lofoten Superlight 2 som solotelt?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng

Jeg har enda ikke funnet det solo-teltet som kommer nærmest perfekt for meg. 3-sesongs bruk, men må tåle vind i fjellet og samtidig være relativt lunt. Må heller ikke bli en bakerovn på sommeren.

Jeg synes Helsport Lofoten Superlight 2 virker som ett meget bra solo-telt.

Stort nok for meg (170) til å sitte i, rikelig med luft over hodet, og trolig stort nok til å lage morgenkaffe i teltet. Yttertelt ned til bakken skal jeg ha.

Vekten er ifølge Helsport 1660 gram med repkit, og det synes jeg er bra hvis det stemmer. Det veier altså det samme som Hilleberg Akto/Fjellreven Abisko Lite 1.

Jeg lurer på om det er nok med halv myggnetting i døren på sommeren når det er varmt og mye mygg? Man kan jo åpne skjørteventilen og rulle opp forteltet, kanskje det blir nok? Ellers har teltet to høye vanlige ventiler, en i hver ende.

Hva tenker dere om dette teltet som solo-telt, forutsatt at jeg synes 1,7 kg er innafor som vekt?

https://www.helsport.no/lofoten-superlight

38E0548F-1834-457A-BD31-3FAE773B882F.jpeg.ba67b4930755335889c268aa4dbfa01b.jpeg

FE880C5F-0413-4E8D-B091-A6E7C9340410.png.8374e275ac25ee823bb1fe66c8e445da.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Ting å tenke over:

- det har 220cm liggelengde, og ganske lavt bak

- det har forholdsvis stort spenn mellom buene

- sl-duk påvirkes ganske mye av vått og tørt vær

Noen spørsmål du bør stille deg

Vil du få kontakt sovepose/duk i bunnen?

Vil teltet bli veldig saltygget i vått vær?

Vil det blafre mye i vinden?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det avbildede teltet Fjellheimen?

Jeg har et Fjellheimen CAMP 2 UL som jeg benytter på fjellet på soloturer om sommeren. Helt kurant, men det er svært sjelden det er ekstremvind her på sommeren og det har fungert helt kurant. Uten camp er det selvsagt lettere/mindre. Jeg foretrekker den ekstra forteltplassen et Camp har de dagene regnet siler ned og det blir litt ekstra telttid. Med tomanns til soloturer så har jeg luksusplass inne og likevel ganske kurant vekt. 

Teltet som ikke er camp har den fordelen at du kan folde inn forteltet som på bildet i originalposten om man ligger på en plass med kurant utsikt osv...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
3 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Er ikke det avbildede teltet Fjellheimen?

Tror Fjellheimen 2 er høyere bak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
23 minutter siden, Jan@ skrev:

Ting å tenke over:

- det har 220cm liggelengde, og ganske lavt bak

- det har forholdsvis stort spenn mellom buene

- sl-duk påvirkes ganske mye av vått og tørt vær

Noen spørsmål du bør stille deg

Vil du få kontakt sovepose/duk i bunnen?

Vil teltet bli veldig saltygget i vått vær?

Vil det blafre mye i vinden?

 

 

- Jeg er 170, og bruker Exped MW underlag. Som solo-telt har jeg god plass og kan ligge i midten.

- Mellom buene er det omtrent som andre tunelltelt med 2 stangbuer i sovedelen.

- All silnylonduk strekker seg. Jeg monterer korte strikktau på bardunene på alle mine telt, det hjelper MYE.

- Jeg tror, basert på andre kraftigere telt med lignende konstruksjon som jeg har brukt, at det vil blafre lite i vinden hvis man har strikk på bardunene. Spesielt bedre enn telt av type ringstind, akto, lite 1.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
3 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Tenker ikke på måltegningene. Tenker på selve bildet...

Tror du har rett i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
Akkurat nå, Jan@ skrev:

Tror du har rett i det.

Men de er vel tilnærmet like sett fra den kamera-vinkelen.

Fjellheimen superlight (uten camp) er forøvrig utgått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Snakket med han som har designet teltet.

Fjellheimen SL (den aller siste versjonen) og Lofoten SL er nøyaktig samme teltet.

Om ett par år skal de skifte coating på innsiden av bunnduken på SL teltene. For å ikke få den så glatt. Per i dag er silicon den behandligen som gir høyest rivestyrke til lavest vekt.

Til brul på høyfjellet mente han at ved ca. 10-15m/s var da teltet begynte å få nok vind. Men vind kan være så mangt, komme fra forskjellige retninger, og bak en haug eller tre kan det jo være mindre vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Mareng said:

Fjellheimen SL (den aller siste versjonen) og Lofoten SL er nøyaktig samme teltet.

 

Er det blitt det nå? Det stod mellom disse to for meg for et års tid siden, men droppa Lofoten grunnet svært lav takhøyde bakerst. Slik jeg kunne se på de nye Fjellheimen så har de økt takhøyden på den bakerste stanga?

 

Har du vurdert Big Sky Chinook 2P?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
29 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Så Fjellheimen SL har ikke gått ut, men skiftet navn da altså? 

Men Camp-versjonene er langt fra like. Verken i dørløsning eller høyde i innerenden....

Ja, det var det han sa. Han trodde først ikke at fjellheimen SL kunne rulle opp forteltet, men så kom han fram til at det må ha vert en endring på aller siste utgave av fjellheimen SL som gjorde at den ble til Lofoten SL.

Fjellheimen Camp er jo noe annet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
30 minutter siden, Thomas E skrev:

Er det blitt det nå? Det stod mellom disse to for meg for et års tid siden, men droppa Lofoten grunnet svært lav takhøyde bakerst. Slik jeg kunne se på de nye Fjellheimen så har de økt takhøyden på den bakerste stanga?

 

Har du vurdert Big Sky Chinook 2P?

De har økt på fjellheimen nå ja. Men fjellheimen SL finnes ikke uten camp fortelt lengre.

Har aldri hørt om Big Sky. Så meget bra ut det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Mareng said:

Har aldri hørt om Big Sky. Så meget bra ut det også!

Ja, jeg sikler på dette selv, men klarer ikke rettferdiggjøre at jeg trenger det. For meg er det mer en bedre utgave av Reinsfjell SL enn sammenlignbart med Lofoten, men tenkte at det vektmessig er mer i Lofoten-sjiktet. Kjekt å kunne velge 2 eller 3 stenger alt ettersom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
21 minutter siden, Thomas E skrev:

Ja, jeg sikler på dette selv, men klarer ikke rettferdiggjøre at jeg trenger det. For meg er det mer en bedre utgave av Reinsfjell SL enn sammenlignbart med Lofoten, men tenkte at det vektmessig er mer i Lofoten-sjiktet. Kjekt å kunne velge 2 eller 3 stenger alt ettersom.

Men går ytterduken HELT ned til bakken på big sky?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mareng said:

Men går ytterduken HELT ned til bakken på big sky?

Ja, like langt ned som er vanlig med telt. Men kan hende det forvirrer litt på noen bilder da du kan dra opp duken for å lufte ned mot bakken. Du ser det ganske tydelig her:

big-sky-chinook-2p-tent-marigold-yellow-

Alt mellom bakken og duken er den lille hempen hvor stengene går nedi, som jo er ganske vanlig. Duken er heller ikke kortere i midten enn ved stengene som noen andre modeller er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er meget godt fornøyd med Msr Freelite 2 også, om du kan se bortifra duken som ikke går helt ned på utsiden. 

Vekten er det hvertfall ingenting å si på :-) https://www.msrgear.com/tents/backpacking-tents/freelite-2-ultralight-backpacking-tent

Jeg er 175cm og har med meg en hund på 18-20kg inni, det går veldig fint :-) 

Kan sitte inni, men det er ikke noe høyere enn det må, men litt kan jeg ofre for den lave vekten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mareng skrev:

De har økt på fjellheimen nå ja. Men fjellheimen SL finnes ikke uten camp fortelt lengre.

Har aldri hørt om Big Sky. Så meget bra ut det også!

Eg har sikla litt på Big Sky så om du kjøper er det fint om du kjem på eit treff :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mareng skrev:

Jeg har enda ikke funnet det solo-teltet som kommer nærmest perfekt for meg. 3-sesongs bruk, men må tåle vind i fjellet og samtidig være relativt lunt. Må heller ikke bli en bakerovn på sommeren.

Jeg synes Helsport Lofoten Superlight 2 virker som ett meget bra solo-telt.

Stort nok for meg (170) til å sitte i, rikelig med luft over hodet, og trolig stort nok til å lage morgenkaffe i teltet. Yttertelt ned til bakken skal jeg ha.

Vekten er ifølge Helsport 1660 gram med repkit, og det synes jeg er bra hvis det stemmer. Det veier altså det samme som Hilleberg Akto/Fjellreven Abisko Lite 1.

Jeg lurer på om det er nok med halv myggnetting i døren på sommeren når det er varmt og mye mygg? Man kan jo åpne skjørteventilen og rulle opp forteltet, kanskje det blir nok? Ellers har teltet to høye vanlige ventiler, en i hver ende.

Hva tenker dere om dette teltet som solo-telt, forutsatt at jeg synes 1,7 kg er innafor som vekt?

https://www.helsport.no/lofoten-superlight

38E0548F-1834-457A-BD31-3FAE773B882F.jpeg.ba67b4930755335889c268aa4dbfa01b.jpeg

FE880C5F-0413-4E8D-B091-A6E7C9340410.png.8374e275ac25ee823bb1fe66c8e445da.png

Har du elles vurdert Anjan? Nokså likt som dette, men litt større fortelt og 100 gr meir. Ful myggnetting som eg synes er en fordel, og bra luftemoglegheit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
9 minutter siden, Tessatroll skrev:

Har du elles vurdert Anjan? Nokså likt som dette, men litt større fortelt og 100 gr meir. Ful myggnetting som eg synes er en fordel, og bra luftemoglegheit.

For stor åpning under duken for min smak. Jeg lager de fleste måltider i forteltet (jeg må reise mest på dato, ikke etter været), og da synes jeg at det er fint med helt lukket fortelt, uten kald trekk under duken. Så får jeg litt varme før jeg går ut av posen ;)

Men full myggnetting er en fordel ja.

Det må bli minst ett kilo lettere enn Abisko Shape 3 (2,7 kg), ellers er det nesten ikke vits i. Kommer til å søke etter tilbud og brukt ganske lenge før jeg evt. kjøper, siden det ikke er noen spesiell hast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
42 minutter siden, aamodt skrev:

Jeg er meget godt fornøyd med Msr Freelite 2 også, om du kan se bortifra duken som ikke går helt ned på utsiden. 

Vekten er det hvertfall ingenting å si på :-) https://www.msrgear.com/tents/backpacking-tents/freelite-2-ultralight-backpacking-tent

Jeg er 175cm og har med meg en hund på 18-20kg inni, det går veldig fint :-) 

Kan sitte inni, men det er ikke noe høyere enn det må, men litt kan jeg ofre for den lave vekten!

For mye mesh og lufting under duken.

Glemte gjerne å nevne at de fleste turene mine på barmark foregår på høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Vi snakket om bunnduken inni teltet. Han sa at bunnduken kunne være irriterende glatt, det kom litt an på batchen og underlaget.

Thermarest sine nyeste underlag var visst ikke så veldig glatt kombinert med bunnduken, men andre underlag kunne bli svært glatte kombinert med bunnduken.

Exped med chairkit ble mindre glatt enn uten.

Det er ett minus med Helsport SL synes jeg. Jeg vet ikke om noen striper med aquasure på underlaget gir særlig skilbeskyttelse mot siliconbehandlet bunnduk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.