Gå til innhold
  • Bli medlem

Fantaski


REs

Anbefalte innlegg

Hørte nettopp et innslag på radioen om en fyr borte på Rauland som har laget en smørefri ski som ingen vil ha. Skien blir kalt for "Fantaski" og prinsippet er at det legges en fellestripe i ytterkanten av skien, litt innfelt slik at den ikke har kontakt med snøen ved vanlig gange, men hvis skien kantes en liten tanke utover så griper fellen tak i  snøen. Noen mener at dette er skivebom, mens andre mener at patenten er genial. Min første reaksjon var et spørsmål. Hvorfor ligger fellen på yttersiden? Er det ikke enklere å bikke skien litt innover når man går og da får man også nytte ev fellene hvis man går fiskebein i en motbakke?

Er det noen som kjenner til disse skiene eller den litt rare typen som har laget dem?

http://www.fantaski.no/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare å bytte bein hvis du vil ha fellen på innersiden.. ;)

Hovedgrunnen til at jeg ikke ville hatt noe sånt, er at man bruker skøyteski. De har ikke smørelomme, og fellen vil derfor subbe også når man skal gli.

  • Takk 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Prinsippet er at du bruker frasparket til å få fellen til å gripe, når du sparker fra vil skien vippe ørlitegrann, du justerer bare littegrann hvor du legger press på foten i selve sparket, ellers er resten av steget som vanlig.

På denne måten kan du skøyte i tillegg, og skøytere skøyter jo oppover også.

Jeg tror dette fungerer bedre i prakis enn man tror. De skulle selvfølgelig hatt noen par med prøveski som man kunne lånt, for å få opp interessen.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg hørte om fantaski fra venner, som viste meg teknikken. Lærte det på 1/2 time, og har nå 2 par skøyteski. Har ikke smurt ski etter dette. Kun glider og litt låsolje i den lille fell-stripa på ytterskia. Vil ikke ha andre ski til bruk i preparert spor. For meg har dette vært en stor glede å oppdage. Fellskiene som skifabrikkene selger gir dårlig gli sammenlignet med fantaski. Jeg har snakket med produsenten på telefon. En skientusiast med en ide han ikke har fått solgt,  jeg tror det er fordi det krever en liten endring av teknikken, og folk er ikke motige nok til å prøve. Jeg har fått god service, og har bare godt å si om Arnfinn Hegg og Fantaskiene hans. Mine neste ski blir også Fantaski. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
30 minutter siden, Wold Tor skrev:

Jeg hørte om fantaski fra venner, som viste meg teknikken. Lærte det på 1/2 time, og har nå 2 par skøyteski. Har ikke smurt ski etter dette. Kun glider og litt låsolje i den lille fell-stripa på ytterskia. Vil ikke ha andre ski til bruk i preparert spor. For meg har dette vært en stor glede å oppdage. Fellskiene som skifabrikkene selger gir dårlig gli sammenlignet med fantaski. Jeg har snakket med produsenten på telefon. En skientusiast med en ide han ikke har fått solgt,  jeg tror det er fordi det krever en liten endring av teknikken, og folk er ikke motige nok til å prøve. Jeg har fått god service, og har bare godt å si om Arnfinn Hegg og Fantaskiene hans. Mine neste ski blir også Fantaski. 

Ser dette er det eneste innlegget du har på forumet.

Har du noen annen tilknytning på produktet eller produsenten? Eller er du en helt uavhengig privatperson som har kjøpt ett par ski til privat bruk?

Hvis sistnevnte er tilfellet: Hvordan er det å gå fiskebein med disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt uavhengig. Jeg hørte også radioprogrammet det vises til , derfor søkte jeg på fantaski og fant dette forumet, som jeg finner interessant. Syntes oppfinneren ble ufordelaktig farmstilt som en litt sær person, og mener å kunne bidra til å besvare spørsmålene i det første innlegget. 

Setter selv stor pris på uteliv på ski, og var nettopp på teltovernatting med pulk på Hardangervidda.

Du spør om fiskebein på fantaski. Det er som regel uaktuelt. Enten skøyter du, eller du vipper litt i ankelen, og da får fellen på ytterskien feste. Da går du rett opp bakken som på ski med god festesmøring. Samtidig har du topp gli ved diagonalgang og i utforbakke. Om det er så bratt at dette ikke holder, kan du selvsagt gå fiskebein.  Det spørres om fell på innerski. Det ville vel ødelegge muligheten for å skøyte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått på Fantaski i tre sesonger. De holder det som loves, spikerfeste og god glid.

For min del måtte jeg gå noen mil før teknikken med vippen satt i ryggmargen.

Når teknikken sitter trenger man ikke å tenke mer på det.

Så lenge fellen er kun på utsiden fungere skøyting og fiskebein på samme måte som på vanlige ski.

Mine neste ski blir Fantaski :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lest om de første gang for mange år siden. Lenge før fabrikkene begynte lage felleski. Ble dog ikke til at jeg kjøpte noen da det var litt lite erfaringer å finne på de samt at jeg har div skipar og masse smøring etc så jeg får gode ski med de vanlige.

At skøyeski ikke har smørelomme stemmer ikke helt som noen nevner over. De har riktignok enn spennkurver som ikke er så egnet tik å smøre. Men de er stivere og har høyt spenn fordi skøyteski skal gi en "trampolineeffekt" når man skyver i fra. Men ser ikke helt for meg at fantaski blir så gode å skøyte med. Tipper det går i padletekninkk oppover, men på flater så begynner man litt på ytterskjær og går over. Ski er da flat mot underlag i stor grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎02‎.‎04‎.‎2018 den 6.21, borgern skrev:

lest om de første gang for mange år siden. Lenge før fabrikkene begynte lage felleski. Ble dog ikke til at jeg kjøpte noen da det var litt lite erfaringer å finne på de samt at jeg har div skipar og masse smøring etc så jeg får gode ski med de vanlige.

At skøyeski ikke har smørelomme stemmer ikke helt som noen nevner over. De har riktignok enn spennkurver som ikke er så egnet tik å smøre. Men de er stivere og har høyt spenn fordi skøyteski skal gi en "trampolineeffekt" når man skyver i fra. Men ser ikke helt for meg at fantaski blir så gode å skøyte med. Tipper det går i padletekninkk oppover, men på flater så begynner man litt på ytterskjær og går over. Ski er da flat mot underlag i stor grad.

Du har selvsagt rett i at de har spenn, men ikke progressivt spenn som på en ski med smørelomme. Fellen kan altså ikke bli liggende over snøen når skien ligger flatt.

Min første tanke er at dette passer dårlig for løpere som kan skøyte, og sikker fungere for de som står "mellom skia". Ved enkel- og dobbeldans er jo poenget at man skal helt over på flat ski i hvert tak, og da kan man ikke unngå at fellen subber. Jeg lurer også på hvordan frasparket blir med en ski med slik "trampolineeffekt". Skien gir et kick lenge etter at fellen har forlatt snøen. Blir lett spark i lufta, vil jeg tro.

Men når det er sagt, skulle vært moro å prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.