Gå til innhold
Pia Therese Roland

Vanlige ski i Rondane i påsken

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi er 4 venner som skal gå den klassiske runden/trekanten i Rondane i påsken, men vi har kun vanlig langrennsutstyr. Har noen erfaringer med dette? Funker det, eller må man ha fjellski?

Takk for svar :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det en form for spor der andre har gått, går det nok greit med langrennski. Er det mye løssnø og dere må lage spor, kan det være at den som går først bruker litt mer krefter fordi med langrennski synker en litt dypere.

Det som er mye viktigere er faktisk stavene. Vanlige langrennsstaver kan fungere svært dårlig. Trinsene er for små så stavene blir mer til irritasjon enn nytte fordi de synker for dypt ned i snøen. Fjellskistaver med stor trinse er det som gjelder, eventuelt så har Leki noen langrennsstaver hvor det følger med plater i 2størrelser som gjør trinsene større.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dere blir neppe alene på den ruta så det bør jo gå, men det er ikke ideelt. Det verste føret er vel kanskje om det blir mye vind. Da fokkes sporene igjen, men det verste er kanskje at det stadig bygger seg små skavler (sastrugi) som kan være faste, og dette kan være en belastning for tynne skitupper.

Veldig enig med Omnilite ang stavene. Det kan bli skikkelig kjipt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det betyr vel også litt hva du legger i "vanlig langrennsutstyr". Er det helt smale løypeski (joggepinner), eller er det litt bredere tur-langrennsski?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For en del år siden (i 2006, tror jeg) var jeg i Rondane med en kammerat i den uge, der sluttede palmesøndag. Vi havde fjeldski. Vi mødte en ældre men meget veltrænet mand, der var startet på Hjerkinn og skulle slutte i Lillehammer. Han gik alene. Han havde smalle langrendski og let beklædning, så han måtte holde sig fysisk i gang hele tiden for at producere noget varme. På etapen fra Dørålseter til Rondvassbu var der en del vind, og det sneede. I det vejr havde han ikke lyst til at gå alene, så han spurgte, om han måtte følges med os, og det var selvfølgelig i orden. Da vi holdt lunchpause, havde han ikke lyst til at stoppe, fordi han blev kold. I er fire, så I skal ikke gå alene, og hvis I har varmere tøj med, end han havde, løser I også det problem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ifra jeg var i begynnelsen av tenårene har jeg vært mye i Rondane, og min stefar og jeg benyttet alltid vanlige tur/markaski. Innenfor løypenettet er ikke dette noe problem da dette har en relativ fast såle.
Men det er noen aspekter her. Det ene er det som er løftet fram tidligere i tråden om staver og trinser. Men jeg tenker også på skiskoene dere har. Dersom den bebudede kaldfronten kommer med lave temperaturer kan dette potensielt bli problematisk. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Are Mehus
      Hei, dere. Hvilken størrelse sekk hadde dere gått for dersom man skulle hatt en dagstursekk, som også kan benyttes mellom de betjente hyttene på sommerhalvåret? Dagsturbruken kan være fiskeutstyr, kokekar og brenner o.l. Det finnes jo pakklister i fra dnt angående hva som er relevant å ta med seg på hytte til hytte turer. Klarer ikke å lande på volum her😵. Håper på tips👍
    • Av Lissi
      Hei 😀 
      Noen som har gått trekanten mellom Gjevilvasshytta, Jøldalshytta og Trollheimshytta på ski? Hvilken vei vil dere anbefale på vinterruta? Har bare gått denne på sommers tid 😀
    • Av Bosun
      Noen som har gode tips til hvordan eg kan organisere mat til hunden på hytte til hytte tur i påsken?
      Tenkte å ha med frysetørret Vom, hvordan er det å låne en bolle eller hundeskål og få varmt vann på hyttene når vi kommer frem? Får jeg kjøpt matpakke til hunden? Tenker da 2-3 brødblingser med leverpostei han kan få til lunsj. 
      Håper på gode tips fra dere med mer erfaring enn jeg.
    • Av ØysteinT
      Så, årets sommerferie har jeg lyst til å tilbringe på Hardangervidda - mer spesifikt å gå fra hytte til hytte på kryss eller tvers av området.
      I den anledningen ønsker jeg tips om gode ruter, og hva som er bra/dårlig med dem.
      Eneste begrensning er at jeg ikke skal starte med å gå opp fra Hardangerfjorden til vidda Det klarer ikke kroppen min... 

Nord-syd? Syd-nord? Øst-vest? Nord-øst? Så mange valg

• Av gull
      Hei dere!
      Har sett etter en sekk jeg kan bruke både til teltturer og hytte til hytte. Har tenkt at det gjør ikke så mye om den er litt stor, jeg trenger jo ikke pakke den full. Har sett på deuter 55+15sl og osprey aura 50 eller 65. Noen med erfaring? Eller må jeg bare innse at jeg trenger flere sekker? SYns egenvekten på Deuter var tung, 3 kg, men ellers syns jeg kanskje denne virket litt mer stødig? Takk for alle råd
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.