Gå til innhold
  • Bli medlem

Dampsperrepose RAB eller WM?


Anbefalte innlegg

Annonse

Testa ut dette for mange år siden før de kom i vanlig handel.
Vi brukte 2 sorte søppelsekker som vi teipet sammen med gaffa.
Rune Gjeldnes brukte vel den hvite tynne plasten de lager rundballer med. Og teipet det sammen med spinnakerteip.
En billig og enkel måte å teste ut om behovet for dampsperrepose er noe for en :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sømmen på rab sine er ikke tett, og lekker fukt ved flere dagers bruk. Hent heller noen poser hos vinmonopolet og ta med et par ekstra!

 

edit: ser jo nå du mente pose og ikke sokker

Endret av bjojor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

IMG_0285.thumb.PNG.1f7a4935a83ee6c56140894effd70b3f.PNG

Ser på 71 grader nord, at pulkveltsesongen snart kommer nær meg. Så litt vinterutrusting må til. IMG_0216.thumb.JPG.38dceb869418480766915a115cc16bbf.JPG

Fikk en fin pris på denne fra Helsport. Så da blir det testing til vinteren. Den virker å være lydløs i det minste. 

Endret av Memento mori
Rettet skriveghj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange netter bør man klare i dunpose før dampsperre blir nødvendig? Vet at det er en type hvor-lang-er-en-strikk spørsmål, men om man ikke tørker posen og bare pakker ned om morgenen. Jeg har vel hatt 5 netter uten problemer, men har vært heldig med været og kunnet tørke ute. Vi snakker om vinteren her... 

Endret av uppis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, uppis skrev:

Vet at det er en type hvor-lang-er-en-strikk spørsmål, 

Er nok ikke så lett å svare på dette, men dette er bare et vinter «problem» på lenger turer. Hvor kaldt det er og hvor mye du svetter/ om du skal tørke ting i soveposen påvirker. 

Men minus 25-30 grader over flere dager uten tørkemulighet påvirker hvor varm posen er, og blir posen for kald ødelegger du søvnen/turen. 

Så det blir en slags forsikring på en lengere turer. 

Endret av Memento mori
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, uppis skrev:

Hvor mange netter bør man klare i dunpose før dampsperre blir nødvendig? Vet at det er en type hvor-lang-er-en-strikk spørsmål, men om man ikke tørker posen og bare pakker ned om morgenen. Jeg har vel hatt 5 netter uten problemer, men har vært heldig med været og kunnet tørke ute. Vi snakker om vinteren her... 

Er ulikt kor mykje ein slepp ut om natta og.

Men eg har hatt dunpose på vintertur i 4 veker med veldig vekslande forhold, og det har gått glitrande. 

Dampsperre har eg aldri hatt bruk for, men ser at nokre brukar det i spesielt krevjande/fuktig klima, typ innlandsisen/Patagonia o.l.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_1760.thumb.JPG.be198dcf5cd1c39fc370d255d46fcd82.JPGTror muligens svaret du leter etter er omtrent slik. Vet du ikke at du trenger en dampsperrepose så trenger du den ikke. Er bare på en 10 dagers tur, hvor det ble kalder og kalder at jeg har merket at det var lurt å ha med. Tørking av sovepose tar tid og går utover fremdrift hvis du skal gå langt og mange dager. 

IMG_2610.thumb.JPG.4ec005a0c5309f2ff56e52d51b823618.JPG

7D8022C8-E2B4-44F4-BFEB-DAEEB835E242.thumb.jpg.dc0f3616fd33204c93a85db7d33f80e2.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.