Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiskesnøre


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

Utvalget av snører er stort, også sprik i hva de ulike anbefaler. Mener jeg så/fikk råd om Fireline, men usikker. Skitt Fiske anbefalte forskjellig, så jeg lot snøre være inntil videre.

- Fireline nevnt, men usikker på tykkelse til 2000/2500-snelle?

- Berkley Camelon nevnt av Skitt Fiske. (han hoppet fra 0,25 til 0,15 - har aldri brukt tykkere enn 0,20)

Hva anbefaler dere? Trenger først og fremst til en Shimano 1010-snelle, men kanskje jeg går for Shimano 2500-snelle etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke føler for å betale skyhøy pris på multifilament så sjekk utenlandske butikker på Ebay.
PowerPro, Shimano, Spiderwire, Savage gear + fler er helt på høyde med Fireline og til en brøkdel av prisen man betaler for Fireline her
i landet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
11 minutter siden, tubbs skrev:

Hvis du ikke føler for å betale skyhøy pris på multifilament så sjekk utenlandske butikker på Ebay.
PowerPro, Shimano, Spiderwire, Savage gear + fler er helt på høyde med Fireline og til en brøkdel av prisen man betaler for Fireline her
i landet :)

Jeg synes Berkley Fireline er vel kostbart. Lurte på Maxima One Shot Chameleon 250m/0,15mm eller 0,20mm.

Må innrømme at jeg kan for lite om dette. Fireline er ikke utelukket, men finnes det andre gode og langt billigere snører er det fint. Er også usikker på hvor stor bruddstyrke som er anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fireline er dyrt desverre. Men jeg har prøvd endel billige multifillament og ble aldri fornøyd med det, de floket seg lett og fikk veldig fort skader. Så jeg er tilbake på fireline. Jeg bruker 0.12 på 1000 snella mi og det fungerer veldig fint. 

Men jeg har også en ekstra spole med billig 0.20 monosnøre som backup og til markfiske. Veldig greit å ha med to spoler på langtur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett under ett er ikke snøret det mest kostbare av fiskeutstyret, eller hobbyen. Det er tross alt noe av det viktigste for å berge fangsten. Et multifilamentsnøre har lang holdbarhet behandles det fint. Jeg ville aldri tatt sjansen på å bruke et snøre av helt ukjent fabrikat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til fjellørret bruker jeg 0.10 maks 0.12 Fireline. Har forsøkt diverse andre merker, men som sagt tidligere her holder de ofte ikke mål. Jo tynnere sene jo lengre kan du kaste lette sluker/spinnere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Freebird skrev:

Jeg bruker også 0.10 Fireline på 2500-snelle. Fungerer helt strålende. Jeg har aldri fisk på kroken som er stor nok til å være i nærheten av å true bruddstyrken uansett. :)

Det skal gå helt fint å dra i land fisk tyngre enn bruddstyrken på sena. Så lenge du kjører fisken riktig vel og merke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Sett under ett er ikke snøret det mest kostbare av fiskeutstyret, eller hobbyen. Det er tross alt noe av det viktigste for å berge fangsten. Et multifilamentsnøre har lang holdbarhet behandles det fint. Jeg ville aldri tatt sjansen på å bruke et snøre av helt ukjent fabrikat.

100% enig.
Derfor jeg nevnte de merkene i mitt forrige innlegg :)
Spiderwire har f.eks laget braid mye lenger enn Berkley

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anders_G skrev:

Det skal gå helt fint å dra i land fisk tyngre enn bruddstyrken på sena. Så lenge du kjører fisken riktig vel og merke. 

Godt poeng! For min del går det nesten utelukkende i ferskvannsørret og røye, da har jeg rikelig med sikkerhetsmargin. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anders_G skrev:

Det skal gå helt fint å dra i land fisk tyngre enn bruddstyrken på sena. Så lenge du kjører fisken riktig vel og merke. 

Ja, fisken skal ikke løftes.
Mange bruker sene som man nesten kan heve Blücher med :-(
Noe som resulterer korte kast.
Når jeg fiska karpe så brukte jeg fortom som tålte 15 lb. (6,8kg)
Flere kompiser har fått fisk på godt over 20kg på fortom med bruddstyrke på 6,8kg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt ett rundt snøre med mange tråder, som gjør det mykt. Fireline er ikke rundt, og ganske stivt. De har kommet med ett nytt snøre, men det kjenner jeg ikke. Sufix har noen gode snører til kasting. 

Fordelen med runde myke snører er da at man kaster lenger og slipper noe tvinn på snører.

Aberet med billige Kina snører er at mange trekker mye vann. Det er spesielt negativt når det blir minusgrader og på store dyp med strøm.

Finnes mange gode snører der ute, og de fleste holder mål. Men velg ett rundt snøre til kastestanga 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sluttet å bruke multifilament til kastefiske pga slitestyrken og har gått tilbake til mono. Har skjedd mye på monofronten også og du får ganske OK bryddstyrke i området 0,18-0,25mm, avhengig av type fiske. Landet en 10,5kg laks for noen år siden på sjøørretstang med 0,23mm mono fortom...

Bruker multifilament fortsatt til pilking fra båt i sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jan@ skrev:

Ser at 0.10 er mer enn sterkt nok. Går for denne 👍

Det er mer enn sterkt nok, men snøret er så tynt at det vi skjære seg inn i spolen når det blir sterk motstand, og du ender opp med århundrets tufse på snella. Selv går jeg aldri under 0,12mm av den grunnen. Skulle du få tvinn eller andre tufser på snella, er det også ett helvete å få opp når det blir så tynt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
On 3/21/2018 at 10:33 PM, tubbs said:

Hvis du ikke føler for å betale skyhøy pris på multifilament så sjekk utenlandske butikker på Ebay.
PowerPro, Shimano, Spiderwire, Savage gear + fler er helt på høyde med Fireline og til en brøkdel av prisen man betaler for Fireline her
i landet :)

Ja, Fireline er helt klart god kvalitet, men det betyr ikke at alle de andre nødvendigvis er dårlige.
En indikasjon er hvor mange tråder snøret er spunnet av, jo flere tråder jo bedre oppfører snøret seg. Jeg fikk en spole med 500 meter 9-tråders snøre av det for meg ukjente merket Dorisea Mega 9. Det virker å være av svært god kvalitet, jeg kjenner ikke forskjell på det og Fireline når jeg sammenligner dem direkte - men det skal sies at jeg ennå ikke har fisket med det :-) . For alt jeg vet er det samme produsenten som lager Fireline og/eller andre mer kjente merker. Tror ikke det er så veldig mange fabrikker som lager multifilament.
Jeg betalte kr 348,- inkl. mva. for hele spolen med 500 meter 0,16mm.

Endret av Bjørn J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.