Gå til innhold
  • Bli medlem

Lade batterier til kamera på tur


Izzy

Anbefalte innlegg

Hei

Har nettopp kjøpt meg nytt kamera, Nikon D500. Skal selvfølgelig ha dette med meg på turer fremover og vil da spørre om noen har gode forslag til batterilader som kan koples til solcellepanelet eller powerbanken via usb. Det er EN-EL15 batterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 minutter siden, Izzy skrev:

Hei

Har nettopp kjøpt meg nytt kamera, Nikon D500. Skal selvfølgelig ha dette med meg på turer fremover og vil da spørre om noen har gode forslag til batterilader som kan koples til solcellepanelet eller powerbanken via usb. Det er EN-EL15 batterier.

En kompis har en usb lader som han benytter for å lade opp sitt Nikon. Han har vel hatt med seg en kraftig powerbank
men vi skal teste den med min Anker 21w solcelle om litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Kan du lade batteriet mens det står i kamera via USB? Syntes ofte det er det enkleste men ikke alle merker har den funksjonen :)

Nå er ikke jeg så veldig teknisk på sånt, men det er kun en hdmi inngang og den kan jeg vel kun bruke til å kolpe kameraet til tv'en hvis jeg har forstått det rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, tubbs skrev:

En kompis har en usb lader som han benytter for å lade opp sitt Nikon. Han har vel hatt med seg en kraftig powerbank
men vi skal teste den med min Anker 21w solcelle om litt. :)

Er akkurat samme solcellepanelet jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Izzy skrev:

Er akkurat samme solcellepanelet jeg har.

Hvis det ikke er en usb port på kamera så er det jo mulighet å kjøpe en slik. Men da må jo batteriet tas ut for lading :)
Er såpass "trøkk" i det Anker panelet at jeg merker knapt forskjell på om jeg lader via usb vegglader eller solcellepanelet
om sola skinner skikkelig :)

https://www.bestbatt.com/Nikon-EN-EL15-Dual-Battery-USB-Charger-p/bbenel15duchg.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D500 har en kjapp USB-tilkobling (USB 3.0 Micro-B-kontakt). Har også søkt litt rundt for å lade mitt D7100 i felt, men det ser ikke ut som om usb-tilkoblingen er ment for lading. Tror et extra batteri kan løse mitt problem, men siden en powerbank er med på tur var det jo fristende ;)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, tubbs skrev:

Hvis det ikke er en usb port på kamera så er det jo mulighet å kjøpe en slik. Men da må jo batteriet tas ut for lading :)
Er såpass "trøkk" i det Anker panelet at jeg merker knapt forskjell på om jeg lader via usb vegglader eller solcellepanelet
om sola skinner skikkelig :)

https://www.bestbatt.com/Nikon-EN-EL15-Dual-Battery-USB-Charger-p/bbenel15duchg.htm

Tusen takk for tipset :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, TomWithoutVom skrev:

D500 har en kjapp USB-tilkobling (USB 3.0 Micro-B-kontakt). Har også søkt litt rundt for å lade mitt D7100 i felt, men det ser ikke ut som om usb-tilkoblingen er ment for lading. Tror et extra batteri kan løse mitt problem, men siden en powerbank er med på tur var det jo fristende ;)

 

Okay?..Skal endevende kameraet når jeg kommer hjem fra jobb :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Izzy skrev:

Hei

Har nettopp kjøpt meg nytt kamera, Nikon D500. Skal selvfølgelig ha dette med meg på turer fremover og vil da spørre om noen har gode forslag til batterilader som kan koples til solcellepanelet eller powerbanken via usb. Det er EN-EL15 batterier.

Hva med denne?
https://www.digitalkamera-tilbehor.no/nikon/d/nikon-d500/batterilader-med-micro-usb-for-nikon-d500.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Ekstra batterier er nok den enkleste løsningen, når jeg er på lenger turer så har jeg to ekstra batterier med og da kan jeg klare meg uten lading i et par uker. Som nevnt så sparer man også endel batteri på og ikke bruke skjermen men bare søkeren.

Joda, men jeg lader jo alt annet jeg har med på turer og skal jeg filme turene, ser jeg ikke for meg å kunne klare meg bare med ekstra batterier..de koster tross alt en snau tusenlapp per stk. Lading via usb er både billigere og greiere for meg som ikke liker å være begrenset av sånne ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Izzy skrev:

. Lading via usb er både billigere og greiere for meg som ikke liker å være begrenset av sånne ting.

Ja, og kamera kan jo evt lades opp fra en batteribank som igjen kan lades opp av solcellepanelet på dagtid :)
Jeg har ladet både kamera, tlf og hodelykt med Anker panelet på tur.
Lader opp hodelykt og batteribank på dagtid og lar batteribanken lade kamera på natta :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei! Kjøpte nylig et nytt kamera (Olympus Tough T-5). Kan dette kameraet lades via USB og batteribank/solcellelader? For eksempel Powermonkey Extreme? Finner ikke noe om dette i brukermanualen, men på turer utenfor allfarvei er det jo greit å kunne lade på denne måten.

Det følger med USB-kabel som skal brukes til adapter og veggkontakt. Kabelen skal også brukes til å overføre bilder til PC. Kamera kan lades via PC med samme kabel, men på tur utenfor allfarvei pleier jeg å ha med en solcellelader til telefonen.

Jeg tør ikke uten videre bruke solcelleladeren av frykt for å skade kameraet. Batteribanken har to utganger en for 12 V, og en for 5 V. Adaperen gir 5V ut. Hva tror dere, kan jeg bruke batteribanken til Powermonkey Extreme?

Endret av Hege P.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Hege P. skrev:

 

Jeg tør ikke uten videre bruke solcelleladeren av frykt for å skade kameraet. Batteribanken har to utganger en for 12 V, og en for 5 V. Adaperen gir 5V ut. Hva tror dere, kan jeg bruke batteribanken til Powermonkey Extreme?

Om du ikke bruker store solcellepanel beregnet for montering på hustak som ikke har regulator så tror jeg du er trygg :)
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Er alltid litt usikker på nytt utstyr, og dette kameraet er jo en liten datamaskin! Har Wi-Fi også, men kun til å overføre bilder og film til en mobiltelefon etter nettbrett, ikke til PC. Litt dumt, da jeg aldri overfører bilder til annet enn PC. Uansett, jeg gleder meg over nytt utstyr. Det gamle er et bittelite allværskamera fra Olympus, kjøpt i 2003 i anledning er tur til Island. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min solcellelader er et eksternt solpanel som lader til en batteribank, og er det nok strøm på den fungerer ladingen. Kan ikke lade direkte fra solcellepanelet. Banken kan lades hjemme, og holder vanligvis til 8-10 ladinger av mobiltelefon, eller to-tre ganger av et nettbrett. Burde kunne lade kameraet noen ganger uten sol. Bare kameraet ikke tar fyr eller noe på grunn av "ikke autorisert utstyr", hehe..

Endret av Hege P.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Hege P. skrev:

 Bare kameraet ikke tar fyr eller noe på grunn av "ikke autorisert utstyr", hehe..

Tror ikke du trenger bekymre deg, mitt går på billigbatterier fra Kina lada i billig vegguttak fra samme sted (går ikke og legger meg med det plugga i stikkontakta for å si det slik) men det funker helt greit.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å vite! Man blir jo litt på tuppa av alle advarslene man finner i brukermanualer. Man MÅ bruke originalt utstyr, selv kabler, for at ikke hele greia skal ende med å brenne ned huset, eller utstyret til å eksplodere. Men de skal jo selge tilbehør og sånt også, så det er viktig å skremme brukerne litt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.