Gå til innhold
  • Bli medlem

Luftige fjellstøvler til varme føtter?


CHT

Anbefalte innlegg

Hallo turfolk!

Gikk i dag til et mer eller mindre spontant innkjøp av La Sportiva Nucelo, i et håp om at disse ikke var som å gå med to kraftverk på beina. Jeg er en ganske varm type(!) som ikke har særlige problemer med å holde meg varm ute om vinteren. Særlig gjelder det føttene, det meste jeg har prøvd er utrolig effektivt til å holde på varmen. Samtidig ønsker jeg ikke å gå med joggesko i snøen av opplagte grunner, jeg vil jo gjerne være tørr. 
Jeg gikk nettopp en rask tur på 15 min. i disse Nucleo skoene, og jada, de er er varme, veldig varme! (Brukte tynne sokker). Kjøpte disse mest mtp. på sommeren, men det kan virke som jeg har en meget varm sommer i vente.... Jeg har brukt Viking Anaconda en del i vinter, disse er også alt for varme til sommerbruk. Men, fungerer altså greit om vinteren, mye fordi de er lave. Det må nevnes at jeg bruker såler fra ortoped, disse lufter like godt som en plastikpose, og har nok litt av skylden. Samtidig er det noe jeg bør bruke, særlig når jeg skal gå langt. 

Så til spørsmålet: Finnes det vanntette, solide fjellstøvler som er "kalde" ? Det blir turer med tung sekk, i variert terreng.

Er det håp? :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svaret er vel nei :-P Du får ikke støvler med alle de kriteriene som er kalde, eller man ikke blir klam på bena av. Det nærmeste jeg har funnet som fungerer uten å bli for varm på bena, men disse er ikke helt vanntett selv om man kan preppe de å få de tilnærmet vanntett..... Alfa sine M77 (Army boots)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte med et par alfa sko med slik GORE-TEX® SURROUND og ble litt bekymret når jeg leste følgende: "Vi gjør oppmerksom på at disse skoenes åpne konstruksjon gjør at vann også kan trenge inn gjennom luftekanalene på siden, f.eks. hvis man tråkker i vann eller myr. Mange vil da oppleve en litt uvant/rar følelse når føttene blir avkjølt av vannet. Dette er helt normalt og har ingen betydning i forhold til å holde deg tørr på føttene - den vanntette GORE-TEX® innersokken sørger for det.  Denne egenskapen kan også utnyttes til å kjøle ned føttene en varm sommerdag uten at man blir våt." 

Nå sendte jeg skoene i retur siden de ikke passet så vet ikke om det funker i praksis, men kanskje verdt et forsøk? 
https://alfa.no/shop/fjellsko-tursko/hiking-mid/lyng-a-p-s-m

edit: tung sekk og variert terreng var de vel ikke helt egnet for ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg har også tenkt at kombinasjonen solid og kjølig fjellstøvel er umulig å få til. Jeg fikk ihvertfall testet dem litt mer i går, en tur på 5 timer i snø med 20kg sekk. De er fortsatt varme, men jeg var faktisk helt tørr på beina da jeg var hjemme igjen! Jeg leste også om gtx surround, og det kan faktisk hende det er mer en bare markedsførings-mumbojumbo!?..... Jeg ble ihvertfall positivt overrasket (Nucleo har også gtx surround). Jeg kjente også følelsen av kaldt vann på siden når det var vått, noe som var forfriskende :) 

Alfa stod også på listen, men jeg hadde ingen mulighet til å få testet dem. Tror uansett jeg beholder disse, tviler på det blir veldig mye kjøligere og lettere uten å gå ned på stivhet og kvalitet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.