Gå til innhold
  • Bli medlem

Reinsfjell SL 3 vs Abisko Dome 3 vs MSR Mutha Hubba NX


mikkelrm

Anbefalte innlegg

Hei,

Dette er nok et tema som har blitt tatt opp en del ganger, men har ikke funnet noen direkte sammenligninger av nevnte telt. Er på utkikk etter nytt telt, hovedsakelig for vår, sommer og høst, men en vintertur i ny og ne kan også skje. Riktignok ikke i vinterhalvåret fokuset ligger. Teltet skal brukes av 2 personer, mest i skog og mark, men også turer over Hardangervidda. Verdsetter at teltet har litt takhøyde og at det er ikke veier for mye. 

Har sett på følgende:

Helsport Reinsfjell Superlight 3

Helsport Reinsjell Pro 3

Fjellreven Abisko Dome 3

MSR Mutha Hubba NX

 

Liker romsligheten i Reinsfjell Pro, men synes det veier litt i det meste laget. Reinsfjell Superlight virker også ganske romslig, tross lavere takhøyde, men er redd ytterteltene blir litt små. Der ser Abisko veldig bra ut mtp både takhøyde og plass i yttertelt, samt at vekten er helt OK. Sistnevnte har vel også en del smarte løsninger? Har brukt Helsport Rondane 4 en del, og synes takhøyden der blir alt for lav. Har dessverre ikke mulighet til å se alle teltene slått opp i butikk. 

 

Er det noen som har erfaring med disse teltene som har noen anbefalinger?  Tar også i mot tips til lignende telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng

MSR teltet har mesh i øvre del av innertelt. De som har slik løsning sier det kan bli kjølig/luftig når det blir kaldt nok/blåser nok ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke hatt Reinsfjell SL med på lista hvis bruken inkluderer en og annen vintertur (har Reinsfjell 2 SL selv).  Superlight er diskutert ad nauseum her på forumet, så det går det an å søke seg opp på.

Syns Reinsfjell Pro og Abisko dome ser ut som fine alternativer begge to, men har ikke prøvd noen av dem. Teltene som @esphojo nevner er valgt av andre her på forumet fremfor Reinsfjell Pro, så de burde være verdt å sjekke ut.

Se f.eks. denne:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, mikkelrm said:

Er på utkikk etter nytt telt, hovedsakelig for vår, sommer og høst, men en vintertur i ny og ne kan også skje. Riktignok ikke i vinterhalvåret fokuset ligger. Teltet skal brukes av 2 personer, mest i skog og mark, men også turer over Hardangervidda. Verdsetter at teltet har litt takhøyde og at det er ikke veier for mye. 

Er du sikker på at du ønsker å kjøpe noe til vinterturer også? Hvis hovedfokuset ligger på skog og mark så er det fullt mulig å få ganske lette telt som gir god plass til 2 stk. Med en gang du slenger vinterturer i listen så utelater du det og du blir nødt til å velge noe som fungerer "dårligere" til skog og mark de andre 3 sesongene(tenker da mest på vekt).

Liker jo egentlig ikke å oppfordre til å kjøpe mer utstyr enn man trenger, men vær hvertfall klar over at du må en del opp i vekt for å finne noe som passer til vinterturer og denne vekten vil være unødvendig på sommerturer i skog og mark.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kaste inn noe helt annet; Som en på 195 med madamm nesten i samme klasse venter jeg på at Marmot Limelight skal dukke opp på tilbud. Størrelse, pris og vekt er ganske hyggelig sammenlignet med Reinsfjell pro, men dog så må innerteltet settes opp først, og det er av mesh. Som finværstelt ser det knall ut. Ellers vil jeg ha Reinsfjell 3 light, altså mellomting mellom SL og Pro :p... Eller orion UL da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TheSleepwalker skrev:

 ...Ellers vil jeg ha Reinsfjell 3 light, altså mellomting mellom SL og Pro :p... Eller orion UL da. 

Men light finnes vel ikke lengre hos Helsport? Kun super der mener jeg.

Har Orion 3 og Reinsfjell 2. Bedre liggelengde i Reinsfjell, bedre høyde i Orion. Høyden i Reinsfjell 3 er vel midt i mellom disse, sånn ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
3 timer siden, TheSleepwalker skrev:

For å kaste inn noe helt annet; Som en på 195 med madamm nesten i samme klasse venter jeg på at Marmot Limelight skal dukke opp på tilbud. Størrelse, pris og vekt er ganske hyggelig sammenlignet med Reinsfjell pro, men dog så må innerteltet settes opp først, og det er av mesh. Som finværstelt ser det knall ut. Ellers vil jeg ha Reinsfjell 3 light, altså mellomting mellom SL og Pro :p... Eller orion UL da. 

Marmot Vapor er samme som den høyere modellen til Limelight, Tungsten heter den. Men Vapor har tett innertelt. Dørene i innerteltet er også full mesh hvis du vil lufte fullt, eller full duk om du vil ha det lunt.

Gir en utrolig romfølelse, virkelig, men er ikke like vindstabilt som skikkelige nordiske telt.

Skal på fjelltur i helgen med en kompis og pulk, men ikke til de mest eksponerte områdene. Skal da ta med Marmot Vapor 4p, med 132 høyde og gulvareal nok til 4 full-størrelse liggeunderlag. Det blir ett palass, kan ha kjøkkenbord i midten og chair kit stoler rundt :D 

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, esphojo skrev:

Bedre liggelengde i Reinsfjell, bedre høyde i Orion.

Tror Exped muligens fikk klager i fjor? Min 2017 modell Orion 3 UL mener jeg var oppgitt til 210 cm, for 2018 modellen er det blitt 220 cm.

Når jeg bruker det, blir det som et luksus solo-telt/base-camp-telt, og da jeg breier meg på diagonalen med massevis av plass uansett modellår :D 

@Isak Knutsen gjorde en fin videopresentasjon med en foreløpig bedømming av teltet, og jeg tror han har brukt det en god del siden (mye mer enn meg):

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

@TheSleepwalker ta Marmot sine vektangivelser med en spade salt, før du velger telt på bakgrunn av vekt. De oppgir vekt uten barduner, og bare med 4 plugger:

Med alle pluggene er mitt 0,6 kg tyngre enn opgitt...

002D1931-DFD2-4280-B349-DB0AFEB1CA0A.jpeg

2E847A7F-827E-4F71-8CEE-9BB73C98EC9B.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
18 minutter siden, a_aa skrev:

Mitt Orion 3 UL var 27 gram tyngre :shock: enn de 2,8 kilo som var oppgitt, all inclusive, da jeg veide det ved oppakking :) 

Det er bra!

Fjellreven Avisko Shape tror jeg veide inn 200 gram for mye all-inclusive. Men all-inclusive kan omfatte så mangt. I dette tilfellet var det repkittet som utgjorde den ekstra vekten. Repkittet kan trimmes ned svært mye!

- En stor tube med seam sealer, litt mindre enn en tannkremtube. (Til reprasjoner, fjellreven har sømmer som er tette uten seam sealer.)

- Ekstra stangledd til alle stengene, 3 stk stangledd.

- Rephylse til teltstenger.

- Selvklebende bunnduk.

- Stoff til yttertelt

- Stoff til innertelt

- Stoff til myggnettingen

- Ekstra bardun med bardunstrammer

- 3 ekstra teltplugger.

- Nål og sytråd.

Repkittet til Orion UL er vel kun helt basic i forhold?

Selv trimmer jeg ned repkittet mitt til ytterduk, nål, tråd, 10ml seamsealer, rephylse med teip rundt, samt 10 meter bardunsnor til eksrabarduner ved storm og andre formål. Stangleddene tar jeg med på pulktur på høyfjellet.

 

Repkittet til Marmot Vapor:

- Èn rephylse...     :lol:

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Repkit Orion UL ift Abisko Shape:

7 minutter siden, Mareng skrev:

- En stor tube med seam sealer, litt mindre enn en tannkremtube. (Til reprasjoner, fjellreven har sømmer som er tette uten seam sealer.)

- Ekstra stangledd til alle stengene, 3 stk stangledd.

- Rephylse til teltstenger. Jepp, 1 stk.

- Selvklebende bunnduk. Jepp, 1 stk lapp.

- Stoff til yttertelt  Jepp, 1 stk lapp - selvklebende (innersiden av ytterduken er PU-belagt, og kan limes med god heft)

- Stoff til innertelt Jepp, 1 stk lapp.

- Stoff til myggnettingen Jepp, 1 stk lapp.

- Ekstra bardun med bardunstrammer. Jepp,  4 stk med bardunposer og strammere (hvorav minst 2 burde vært fast påsatt?)

- 3 ekstra teltplugger. (Ekstra ift hva da, mon tro?)

- Nål og sytråd.

- 1 stor og 1 lite glidelåsdrager

- 1 papirlapp med veiledning i vedlikehold/reparasjon/lagring av telt

Alle lappene er kun 15x15 cm, så ved større revner bør gaffa/sportstape/gorillatape/spinnakertape ligge i sekken ... Skulle jeg hatt mer, vill et par stangledd vært lurt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Rikholdig det også altså :) Mener jeg leste noe annet ett sted her, men da er nok det feil.

Tja, stangledd er klart best, men rephylse er vel godt nok til man kommer hjem i de aller fleste tilfeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, a_aa skrev:

Tror Exped muligens fikk klager i fjor? Min 2017 modell Orion 3 UL mener jeg var oppgitt til 210 cm, for 2018 modellen er det blitt 220 cm.

Når jeg bruker det, blir det som et luksus solo-telt/base-camp-telt, og da jeg breier meg på diagonalen med massevis av plass uansett modellår :D 

@Isak Knutsen gjorde en fin videopresentasjon med en foreløpig bedømming av teltet, og jeg tror han har brukt det en god del siden (mye mer enn meg):

 

 

Ja, jeg har testet dette teltet nå i nærmere 50 netter! Veldig fornøyd, det er ikke altfor tungt, bra vannsøyle, har veldig god høyde og plass generelt. I tillegg til videopresentasjonen av dette teltet så har jeg skrevet et ganske grundig blogginnlegg om teltet her;) 

Som mange sikkert har fått med seg så skal jeg nå gå Norge på langs med kompisen min Simon, vi blir blant de yngste som noen gang legger ut på denne ekspedisjonen. For å spare vekt bytter jeg dette 3 manns Orion UL teltet ut med 2 manns versjonen. Spent på å se hvor mye forskjell det er i plass...  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjällräven Abisko dome 2: Oppgitt vekt 2160g komplett.

Målt på kjøkkenvekta til 2550g (hvorav 89g er repkit, 21g er ekstra stangledd, og noen av de 18 pluggene (11g pr plugg) sikkert ikke inngår i "komplett"). Om vi tar bort fire plugger og reperasjonsutstyr, og i tillegg sier at det ligger 5g lyng og skog i teltet (it doesn't) blir det fortsatt over 200g "for mye", dvs 10% mer enn oppgitt vekt. Eller kjøkkenvekt som viser 10% feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mareng skrev:

@TheSleepwalker ta Marmot sine vektangivelser med en spade salt, før du velger telt på bakgrunn av vekt. De oppgir vekt uten barduner, og bare med 4 plugger:

Med alle pluggene er mitt 0,6 kg tyngre enn opgitt...

002D1931-DFD2-4280-B349-DB0AFEB1CA0A.jpeg

2E847A7F-827E-4F71-8CEE-9BB73C98EC9B.jpeg

\facepalm() :cat:

Tilbake til Orion III UL på ønskelista da. Eller bare akseptere nærmere 4kg på kuppeltelt som er komfortabelt stort nok, med nok fortelt til stormkjøkken og sekk. 

\adjø{💵 💵 💵 } 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mikkelrm skrev:

@Thomas E @hallfradd

Hvis jeg stryker vintertur fra lista og sier kun 3-sesongs da.

Ellers takker jeg så mye for tips og anbefalinger! Synes spesielt Exped Orion 3 UL ser interessant ut. Skal sjekke det nærmere! 

@E.R. på fjellsport sine sider står Abisko Dome 2 med oppgitt vekt på 3160g/2790g(?)

Jeg er godt fornøyd med mitt Reinsfjell 2 SL til bruk sommer og høst, både i lavlandet, skauen og på fjellet.

Har ligget på hardangervidda i september i vind som yr.no rapporterte som sterk kuling. Teltet sto, det, men jeg var litt spent underveis skal jeg innrømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, E.R. said:

Fjällräven Abisko dome 2: Oppgitt vekt 2160g komplett.

Målt på kjøkkenvekta til 2550g (hvorav 89g er repkit, 21g er ekstra stangledd, og noen av de 18 pluggene (11g pr plugg) sikkert ikke inngår i "komplett"). Om vi tar bort fire plugger og reperasjonsutstyr, og i tillegg sier at det ligger 5g lyng og skog i teltet (it doesn't) blir det fortsatt over 200g "for mye", dvs 10% mer enn oppgitt vekt. Eller kjøkkenvekt som viser 10% feil.

https://www.fjallraven.no/abisko-dome-2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ein titt på Helsport fonnfjell.

Mitt fonnfjell  pro 2 veger 3,1kg på kjøkkenvekta. 

Bra takhøgde,  lang liggelengd med ganske rette vegger og eit enormt fortelt også med rette vegger. Her kan det kokkeleres med rikelig avstand til teltduk 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, a_aa skrev:

Tror Exped muligens fikk klager i fjor? Min 2017 modell Orion 3 UL mener jeg var oppgitt til 210 cm, for 2018 modellen er det blitt 220 cm.

Tror jeg husker feil her - det var nok oppgitt til 220 cm i fjor også (leste @Isak Knutsen sitt gamle blogginnlegg på nytt, og der var det omtalt). Ingen endring altså.

Tok meg tid til et lite treningsoppsett på tørkeloftet nå nettopp :) Hvordan var egentlig den faktisk liggelengden? Et bilde kan bidra i forklaringen:

5ab2a1bd4732f_Innertelthjrne(P3211403).JPG.594dbd92884a33c61cb4d9510a51b713.JPG

Dette viser det ene hjørnet av teltet, med innerteltet avdekket. Når jeg måler den innvendige avstanden langs duken mellom hjørnene (der "badekarkantene" møtes) på hver side, har Exped ordene sine i behold; avstanden var omtrentlig 220 cm. Men inni teltet er det ikke derfra man opplever at det er "gulv", fordi hjørnene (og derved også "den teoretiske gulvkanten") er løftet opp flere cm fra bakken. Måler jeg lengden av bunnduken som ligger naturlig ned mot loftsgulvet mitt, er lengden omtrentlig 205-210 cm. Dette er altså opplevd liggelengde. Er man en høy stake på 2 meter, kan nok noen oppleve at det blir lite slingringsmonn, spesielt om man også bruker tykt liggeunderlag og løftes nærmere en duk som skråner mer jo høyere man reder.

For meg på usle 190 cm og med underlag på 6,4 cm er det egentlig ikke et problem :) 

For ordens skyld er det vel greit å nevne et annet aspekt som noen ikke liker med Orion, luftingen under ytterduken - dette er diskutert her:

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.