Gå til innhold
  • Bli medlem

Kart mangler meridianlinjer


keino

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Kjøpte kart fra kartbutikken.no og til min store irritasjon ser jeg at halvparten av de 20 kartene jeg har fått levert mangler meridian-linjer! Eneste man har å gå etter er noen prikker i kantene, men de er jo umulig å sikte seg inn etter. Rutenettet er UTM så hvis jeg tar ut kursen på det med kompasset så havner jeg feil. Ikke inneholder kartet misvisning heller. Blir fort vanskelig på fjellet når man nesten ikke har noen holdepunkter i whiteouten og misvisningen mellom utm rutenettet og magnetisk nord er 15 grader. Var ikke høy i hatten over finnmarksvidda da jeg kom til kartbladet som manglet infoen.

Kjøpte kart for fjordårets turer samt kartene for årets turer. Oppdaget ikke problemet før jeg begynte å bruke kartene  over områdene jeg hadde planlagt nå og utover våren. De karta som hadde oppmerkede meridianlinjer var fra 2017, mens de som ikke hadde var fra 2013. Rart at de selges for samme pris uten opplysning. Hva kan jeg gjøre med dette? Kjøpte kartene i fjor, men har ikke brukt de kartene fra 2013 før nå. Angreretten er vell forlengst utløpt. Svidde an 2500,- ca på drittkart! Rimelig irriterende. Andre som har vært borti lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må jo bare prøve å ta kontakt med Kartbutikken å forklare problemet... De har nok helt sikkert oversikten over hvilke kart du har kjøpt og kanskje vil hjelpe deg på et vis. Det høres jo ut som du har fått "pynte" kart og ikke kart man skal kunne orientere seg etter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte 20 kart av Norge-serien 1:50 000. 14 av kartene har ikke meridianlinje å da kan man ikke ta ut kursen rett med kompasset uten å vite vinkelen mellom utm-linjene og meridian linjene som peker mot geografisk nord. Ser for så vidt at vinkelen ikke er lik fra kartblad til kartblad på de øvrige kartene som har linjen. Prøvde å ta kontakt med kartbutikken, var hjelpsomme så lenge de trodde det gjalt ett kart, men så skrev de i epost at det ikke var en feil med de kartene jeg hadde fått. Var vist bare en produktutvikling som hadde skjedd fra 2012 og at de ikke hadde fornyet alle kartene og dermed ikke kunne levere nyere. Skrev tilbake at jeg har en kompis som har kjøpt samme kart som meg lokalt på sportsbutikken FØR jeg bestilte og de var nå vitterlig nyere og oppdaterte med meridianlinje og oppgitt misvisning(har jo mye å si oppe i finnmark), men fikk til svar at de kunne desverre ikke bytte ut kartene mine. Selv om de har solgt meg ubrukelige kart for under ett år siden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skreiv ein kommentar til dette, men kom fram til at eg må stille spm først; kvifor er sant nord referansen viktig for deg? Handlar det om kopling kopling/bruk av GPS og elektronisk kurs i kombo med kompass eller kva? 

Edit; hugsa feil i forhold til misvisning sant nord og UTM som eg meinte å hugse aldri vert større enn 2 grader i Norge. Det er feil, og eg ser då relevansen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nord referansen bruker jeg sammen med kompasset og kompangserer for misvisningen. Bruker kun gps som ekstra sikring, navigerer hovedsaklig med kart og kompass. Jeg kunne nok blitt bedre på å bruke gps, men liker kart og kompass og er vant å navigere med det og da blir kartet ikke brukbart for meg når kun UTM nettet er tegnet opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innkjøp av kart er ikke lett. Har du litt ønsker blir det vanskelig å finne det du ønsker av info på nettet. Helst bør en være i butikken for å se karta. 

Kartverket har jo også print on demand filer med det er kun ferdige filer som printes ut. Så her har ikke verden gått fremover.

Det jeg ønsker på turkart er:

  • Plastkart (Tyvek)
  • Både sommer og vinterruter på samme kartet med avstand på 
  • Om det er bommer på veien og om det er bompenger 
  • Om vinterbrøyting er normalt på veiene 
  • Bitte litt info om hytter og stuer Dnt helgeåpent etc
  • Meridianlinjer
  • Lengde og breddegrader inne på kartet
  • Kjente svake partier på is
  • Skredutsatt område 

Burde være rimelig enkelt å lage et oppsett, hvor en krysset av på hva en ville ha med og så printet det ut, men dagens teknologi. Føles rart og bruke mange kilder for å håndtegne på kart i 2018....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, keino said:

Sant nord referansen bruker jeg sammen med kompasset og kompangserer for misvisningen. Bruker kun gps som ekstra sikring, navigerer hovedsaklig med kart og kompass. Jeg kunne nok blitt bedre på å bruke gps, men liker kart og kompass og er vant å navigere med det og da blir kartet ikke brukbart for meg når kun UTM nettet er tegnet opp.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du må ha sant nord-referansen. Ja, mange steder i Norge er misvisningen stor, og må tas hensyn til. Men enten regner man misvisningen inn når man tar ut kurs, eller man bruker et komapss som automatisk justerer seg for misvisningen (man stiller inn misvisningen i antall grader på kompasset). Jeg har aldri hatt behov for annet enn UTM-nettet på kartene, men man må vite hvor stor misvisningen er i området man ferdes i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Tessatroll skrev:

Edit; hugsa feil i forhold til misvisning sant nord og UTM som eg meinte å hugse aldri vert større enn 2 grader i Norge. Det er feil, og eg ser då relevansen. 

Ja, det er helt oppe i 9 - 11 grader øst i Finnmark, avhengig av hvilket kartsystem en benytter. Og selv i sør, er det fra 3 - 5 grader i Trysilområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørn J skrev:

 Ja, mange steder i Norge er misvisningen stor, og må tas hensyn til.

En må vel først vite om missvisningen og hvor er det meste naturlige sted det burde være? Det er jo på kartet! :) At det i store deler av Norge er ubetydlig, betyr ikke at det er viktig i andre steder. Dette temaet har vært grundig diskutert, i minst en annen tråd her inne.

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Tiur3 said:

Ja, det er helt oppe i 9 - 11 grader øst i Finnmark, avhengig av hvilket kartsystem en benytter. Og selv i sør, er det fra 3 - 5 grader i Trysilområdet.

Misvisningen er ikke konstant, den endrer seg ganske mye fordi den magnetiske nordpolen flytter seg. I 2010 var den f.eks. i Kirkenes +11 grader, i 2017 var den +15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Tiur3 said:

En må vel først vite om missvisningen og hvor er det meste naturlige sted det burde være? Det er jo på kartet! :) At det i store deler av Norge er ubetydlig, betyr ikke at det er viktig i andre steder. 

Siden misvisningen endrer seg bør man undersøke hvor mange grader den er der man skal på tur, før turen starter. Hvis kartet er gammelt kan misvisningen være feil, ja nærmest...misvisende! (beklager ordspillet :) )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bjørn J skrev:

Misvisningen er ikke konstant, den endrer seg ganske mye fordi den magnetiske nordpolen flytter seg. I 2010 var den f.eks. i Kirkenes +11 grader, i 2017 var den +15.

Hva så? Er ikke 11 grader noe å ta hensyn til? At det endrer seg noe og forskjellig fra sør til nord, har da ikke noe med dette å gjøre. Missvisning ER viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står som regel på kartet hvor mye misvisningen endrer seg pr. år, så man kan ha brukbar kontroll på misvisningen også på litt eldre kart. Jeg har heller aldri brukt meridianene til navigering, kun UTM, men så har jeg bare kartverket sine kart.

Synes det har vært så mange håpløse kart i omløp de siste årene at man kanskje skulle anbefale folk og ta med seg gps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, keino skrev:

Sant nord referansen bruker jeg sammen med kompasset og kompangserer for misvisningen. Bruker kun gps som ekstra sikring, navigerer hovedsaklig med kart og kompass. Jeg kunne nok blitt bedre på å bruke gps, men liker kart og kompass og er vant å navigere med det og da blir kartet ikke brukbart for meg når kun UTM nettet er tegnet opp.

Eg er av samme oppfatning ang GPS, så eg ser klart relevansen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Omtrent dette har vært diskutert tidligere med flere innlegg bla. et lenger av meg selv. @keino har rett at noen steder i Norge er forskjellen mellom UTM og rettvisende nord= lengde ganske stor. I Finnmark og i Femunden, hvor man bytter UTM -rute. Herti kommer så misvisningen.

Se: /www.fjellforum.no/forums/topic/42470-missvisning-rutenett-nord-sann-nord-og-magnetisk-nord/?tab=comments#comment-385455  

http://www.magnetic-declination.com/

Elgen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.3.2018 den 18.50, Joker skrev:

Det står som regel på kartet hvor mye misvisningen endrer seg pr. år, så man kan ha brukbar kontroll på misvisningen også på litt eldre kart. Jeg har heller aldri brukt meridianene til navigering, kun UTM, men så har jeg bare kartverket sine kart.

Synes det har vært så mange håpløse kart i omløp de siste årene at man kanskje skulle anbefale folk og ta med seg gps.

Ja enig i at det er mye håpløse kart i omløp. Synes ikke kartet har mye verdi for min del om det ikke har meridianlinjer. 

 

På 22.3.2018 den 19.07, Tessatroll skrev:

Om ein er ute ete er misvisninga mellom sant nord og magnetisk nord finn ein det oppdatert på magneticdeclination.com, så den er grei. Her handlar det om forskjellen mellom sant nord og UTM grid, som ikkje endrar seg. 

Takk for tips, skal sjekkes ut👍 Får vell finne vinkelen mellom UTM og meridianlinjene + misvisning og få skrevet ned på de karta jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.3.2018 den 18.04, Bjørn J skrev:

Siden misvisningen endrer seg bør man undersøke hvor mange grader den er der man skal på tur, før turen starter. Hvis kartet er gammelt kan misvisningen være feil, ja nærmest...misvisende! (beklager ordspillet :) )

Ja det er greit å ha oppdaterte kart med misvisning oppgitt. Som sakt var ikke misvisning og sant nord oppgitt på de kartene jeg handla inn.Vet mange, spesielt ferske navigatører, ikke er klar over at det i tillegg til misvisningen er vinkel mellom UTM nettet og sant nord, da blir det i hvertfall surr. Hadde nok klart å leve med å lete opp misvisningen selv, men synes det skulle vært en selvfølge at rutenettet på kartet pekte mot sant nord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Forskjellen mellom UTM-rutenettet og sant nord er ca. +/-2.8° i utkanten av UTM-sonen her i Trøndelag (mindre lenger sør, mer lenger nord). M.a.o er det neglisjerbart for de fleste praktiske formål, og i alle fall når man navigerer til fots med et håndholdt kompass. Midt i sonen er forskjellen 0° (For sone 32 som er mellom 6° og 12° Øst, er det 9° Øst som er midt i). Litt større forskjellen kan du få på kysten av Vestlandet siden sone 32 strekker seg vest for 6° akkurat der (Sone 32V er et unntak som går mellom 3° og 12° Ø, de andre sonene er 6° brede).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.