Gå til innhold
  • Bli medlem

Taudragfeste til fjellpulken


Jegern84

Anbefalte innlegg

Fikk ny pulk her for et par dager siden en Fjellpulken Xplorer 154. Når jeg myser over den ser jeg at det er ikke alt for gode muligheter for festing av taudrag på den. Siden jeg hater stive drag så måtte jeg finne en løsning for taudraget. Ser pulken har en del festepunker rundt om men ingen er liksom solide nok og festene forran blir i skarpeste laget for tauet.

Dermed så måtte unge Jenssen inn i Autodesk Inventor og tegne nytt dragfeste. Etter 14 timer på "skrivern" så vipps så kan man bruke de orginale dragfestene på fjellpulken med taudrag. Har testet med foten midt på for å sjekke styrken og det ser ut til at den holder mer enn selve dragfestene så det burde være tilstrekkelig. 

Deler .stl fila om noen flere ønsker taudragfeste på pulken sin. 

 

2018-03-19 16.09.59.jpg

2018-03-19 16.09.59.jpg

2018-03-19 19.22.23.jpg

  • Liker 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen grunn til at du ikke laget runde bend i endene? Et bend satt sammen av skråskårne rette stykker vil sannsynligvis ha et svakt punkt i skjøtene, selv om dette er plottet i et stykke. Det har å gjøre med overføring av krefter, noe som kan resultere i utmattingsbrudd ved lengre tids bruk.

miter_bend_screenshot.jpg.4870126fd365f212bfafa26c19f89801.jpg

 

Et rundt bend fordeler kreftene jevn utover og vil derfor sannsynligvis hold noe lenger.

Stuetze_im_Bogen_0.jpg.dca6d41e76250a6c0a617bf5ad0a3732.jpg

 

Men for all del, det er ikke sikkert at denne delen som du har laget vil bli utsatt for så store krefter at det betyr noe.

Et annet spørsmål er hvorfor du vil ha taudrag?  Blir ikke dette et problem i utforkjøringene. Jeg har lang fartstid i Røde Kors Hjelpekorps og der brukte vi taudrag på pasientpulkene, men da var det alltid to personer bak for å holde igjen i utforkjøringene.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunnen til at jeg ikke laga runde bend var at jeg fikk det ikke til i Inventor :oops::oops: Så gadd jeg heller ikke plages lenger dermed ble de 2x45 grader :-P  Printa ut en prototyp først med redusert infill og dårligere kvalitet for å teste. Den ble såpass sterk at jeg har god tro på at den i full kvalitet med 100% infill ikke vil by på rare problemet når det kommer til styrke. 

Jeg liker å bruke taudrag siden det gir så mye mer frihet og "mykere" gange enn stivt drag. Jeg har en god slump stikk i mitt tauoppsett og dermed demper det mye når jeg går. Jeg bruker også en litt stor carabin nært pulken slik at når det blir slakk så sklir tauet raskt under pulken å bremser før jeg blir overkjørt.

Den fjæra i fjellpulken sitt drag syns jeg blir mest irriterende når jeg har godt lastet pulk, det blir litt mye støt når man bunner fjæra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jegern84 skrev:

Eneste grunnen til at jeg ikke laga runde bend var at jeg fikk det ikke til i Inventor :oops::oops: Så gadd jeg heller ikke plages lenger dermed ble de 2x45 grader :-P  Printa ut en prototyp først med redusert infill og dårligere kvalitet for å teste. Den ble såpass sterk at jeg har god tro på at den i full kvalitet med 100% infill ikke vil by på rare problemet når det kommer til styrke. 

Jeg liker å bruke taudrag siden det gir så mye mer frihet og "mykere" gange enn stivt drag. Jeg har en god slump stikk i mitt tauoppsett og dermed demper det mye når jeg går. Jeg bruker også en litt stor carabin nært pulken slik at når det blir slakk så sklir tauet raskt under pulken å bremser før jeg blir overkjørt.

Den fjæra i fjellpulken sitt drag syns jeg blir mest irriterende når jeg har godt lastet pulk, det blir litt mye støt når man bunner fjæra.

Eg er samd med deg. Det skal mykje terreng til før eg synes stive drag er betre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
  • 2 år senere...

Får ikke tak i trådstarter, men:
Er det noen som har et standard forsterket fjellpulken drag og kan ta mål av stangen som vist på bildet under? Tenker da spesielt på tykkelse, helst med en viss nøyaktighet - eller fyller stangen hele "festekroken"  så jeg bare kan måle indre diameteren på festekroken isteden?

Kjøpte pulken uten drag og planlegger bruke taudrag. 

En annen ting jeg lurte på: Er det noen som har løst dette på andre måter?

Tenkte helt enkelt på sjakler i de 2 festene på sidene av de 3 i front og så feste tauet innpå sjaklene.. Bør ikke det fungere selv om det midterste festepunktet blir neglisjert? 


Er jo også sånne D-ringfester på siden av pulken foran og bak, men disse virker for spinkle for drag? Skjønner ikke helt hva de er til, for lastesikrings-messig så er dem jo vinklet feil vei.


stangtildrag.thumb.JPG.b63295746749524a5d37d040c09b7b13.JPG

Endret av masjstovel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh?

Selvfølgelig fint og innovativt å løse problemet med pc-programm og printe i plast. Men hvor sterkt er egentlig "printeplast"?? Når man ført er ved rørløsning, så kunne et simpelt stykke varmebøyd svart PEH vannrør sikker ha løst problemet -også med jevnt bøy og ikke seksjoneret bøy. De svarte vannrør er jævlig sterke og seige og vil lenge holde til pulkdrag. Og sikkert også kunne løse spørgsmålet til "masjstøvel" ? Keep it simple er mit prinsipp.

Elgen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

masjstovel skrev (7 timer siden):

Får ikke tak i trådstarter, men:
Er det noen som har et standard forsterket fjellpulken drag og kan ta mål av stangen som vist på bildet under? Tenker da spesielt på tykkelse, helst med en viss nøyaktighet - eller fyller stangen hele "festekroken"  så jeg bare kan måle indre diameteren på festekroken isteden?

 

stangtildrag.thumb.JPG.b63295746749524a5d37d040c09b7b13.JPG

Stanga fyller kroken på pulken, der er det ingen slark. Så du kan trygt måle indre diameteren på festekroken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Skal bare... og @Barskekarsten supert! Prøvde med skyvelær for å få det forholdsvis nøyaktig, men det viste seg å være kronglete. 

Ser også at dere sier 2 liiitt forskjellige ting:) hadde satt stor pris på om en av dere dere kunne tatt mål av diameter på stangen? :D
 

@elgen Det finnes "printeplast" i alt fra dårlig til svært bra og slitesterk kvalitet:) Så tanken bak er å få printet noe med "perfect fit", som holder over tid. 

Endret av masjstovel
Glemte svare elgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

masjstovel skrev (På 15.12.2023 den 12.55):

Prøvde med skyvelær for å få det forholdsvis nøyaktig, men det viste seg å være kronglete.

Ja, det var ikkje enkelt. Draget var heldigvis enklare å måle, 22mm.

Kroken bør ikkje vera i spenn. Kulde og plast i spenn er ingen gunstig kombinasjon…

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Det er bra målt @Skal bare... - var i kontakt med Fjellpulken på mail og de oppga 21,8mm. Slingring på 0,2mm må tolereres:)

Fikk litt tips fra dem, og de D-ring-festene på siden går dem gode for som dragfester. 

Har laget meg 2 forskjellige og "kryss-kompatible" oppsett nå, der 1 går fra D-ringene på siden og 1 er litt mer i @elgen's ånd - men kappet vannslange istedenfor, som fungerer som smerting/beskyttelse for tauet i festene. Så fra hanefoten i pulken og frem, så er det samme system som jeg kan koble på begge løsningene. 

Tauet er 6mm fra XXL (10,- meterspris). Har et par skrukarabinere liggende (...en plass), som jeg tenkte bruke istedenfor på der draget går inn i hanefoten samt der det krysser til sela, men nå er det demonterte ekspressslynger all the way istedenfor. Har også kjøpt sånne ovale låseringer (Art 25-0164 på Biltema) som jeg tenkte bruke til festet i D-ringene, ellers blir jeg å tape opp karabinene som er på nå for å unngå at de slår så i skroget - ser for meg det blir irriterende. Må teste begge deler før jeg avgjør. Krympestrømper (Art 46-4021) ble også montert. I hovedsak for å slippe ender som slentrer rundt/fliser seg, men også litt for syns skyld.
Den enden som går opp til hanefoten på selen er ikke ferdigstilt enda - det er en del tau til overs der - da jeg må prøve meg litt frem for å finne ønskelig lengde på draget. 


20231219_200204.thumb.jpg.72454b0eb7fec3a6631752c177ce4493.jpg

Løsning med D-ring-festene på siden.

20231219_200210.thumb.jpg.b14ec00b9242a96de4cd63e7a05ba7e5.jpg

Løsning med D-ring-festene på siden 

20231219_230506.thumb.jpg.97a82a5c2dc3971b793fb0641be89ff8.jpg

Krympestrømpe på

 

20231219_195842.thumb.jpg.029bb9335dc3fd99670737c798ae8564.jpg

Løsning med hageslange i festene - Ikke vakkert - men virker solid. Får se hvordan kulden og slangen trives sammen over tid, men fins jo "kraftigere" hageslanger rundt omkring. Bare ville ikke ha det for stivt heller.

 

20231219_200832.thumb.jpg.04e92fbcb0a13c5ddd775da2516f63c7.jpg

Strekkavlastning.

20231219_225249_red.thumb.jpg.28a93a7a03f12c57adf9096b9c658f58.jpg

Resten av draget. Dette er da bare å klipse på ene eller andre løsningen alt ettersom hva jeg finner best. Den fletta enden oppe ved selen er da tau som er til overs som jeg ikke tør kappe før jeg er sikker på lengden. De 2 karabinerene som ligger på gulvet her på hver sin ende er de jeg tenker bytte til skrukarbabin.

 

Endret av masjstovel
  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det ser alt sammen meget bra ut og skal sikkert holde i massevis!

Karabin i D-ring på siden vil sikkert knuffe noe på skrogsiden, så der kan limes en eller annen tynn plast/aluminium/kryssfinerbit evt tapebit på til å ta skrapingen.

Jeg kan ikke se noen grunn til at vannslange/evt PEH rørløsning foran ikke skal kunne holde heller. Igjen er det vel den enkleste løsning? Det finnes jo bedre slangekvalitet enn den grønne som blir noe stiv i kulde, men det er jo enkelt å bytte og "stjele" 50 cm fra en uvitende hage-eier! Umiddelbart hadde jeg nok valgt 8mm tau fordi jeg liker bedre å håndtere den tykkelsen. Bruddstyrken på 6 mm er sikker helt bra alt etter hvilken type tau det er. 

Så kan man teste og vurdere om styringen er best helt foran eller i D-ringene på siden

Det er flere tråde her om pulkdrag - også stivt, hvor jeg har skrevet særlig vedr. Paris pulken. Skruekarabin er vel ikke strengt nødvendig. når du ikke har hunder foran som hopper og spretter?? Hvis du har kan du selvfølgelig bruke - bare sådan for en sikkerhets skyld.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (8 timer siden):

 

Karabin i D-ring på siden vil sikkert knuffe noe på skrogsiden, så der kan limes en eller annen tynn plast/aluminium/kryssfinerbit evt tapebit på til å ta skrapingen.

 

Eller hva med å prøve en softsjakkel istedenfor karabiner?

image.png.3e3aa051e16d3932da4f62db6ca06d0e.png
https://www.biltema.no/batutstyr/battilbehor/sjakler/lettvektssjakkel-6-x-185-mm-2000049822

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (10 timer siden):

Så kan man teste og vurdere om styringen er best helt foran eller i D-ringene på siden

Elgen

Godt forslag fra @elgen og siden jeg ikke er den største tilhenger av taudrag (der jeg går med pulk) har jeg begrenset forutsetning for å uttale meg. Men jeg setter likevel en 10´er på at feste langt fremme gir bedre styrerespons, enn lengre bak. 

Skulle jeg ha brukt taufestet på siden av pulken, ville jeg hatt en form for guide som tauet løper gjennom i font av pulken. Med min ringe erfaring med taudrag "mener" jeg dette ville løst 2 irritasjonsmoment. Det ene er styrerespons som allerede nevnt og det andre er når pulken drar ut til siden av marsjretning, så vil en såpass lang hanefot havne under pulken når den har høyere hastighet enn den som trekker.

Noen ganger er det ønskelig for å bremse fart, andre ganger ikke. Jeg tror også det vil være noe mer utfordrende å "vippe" tauet over pulken for bedre kontroll i utforkjøringer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@elgen Vedørerende skrukarabin så tenkte jeg at den nærmest pulken spesielt kan berøre bakken ved slakk i draget feks ved nedoverkjøring. Da tenker jeg at det blir litt større sannsynelighet for den kan slå nedi og klipse seg ut, og da kan man jo selv se for seg hva som kan skje med en pulk på avveie ned fjellsida. Det samme gjelder i andre enden opp mot sela, om jeg detter på ræv og pulken frigjøres. Kanskje lav sannsynlighet - men stor nok konsekvens til at jeg vil ha skrukarabin:) Skal sjekke ut de andre trådene! 
 

@Lavvosolberg God ide med tausjakkel. Har kjennskap til de fra før men da under single tunge løft før dem løses opp igjen. Er derimot mer spent på hvordan de vil holde seg i klem om det blir mye rykk og napp over tid? Verdt å prøve ut, har jo aldri opplevd at de har løsnet opp før så. 

@rayun Jeg deler din mistanke - at jo lenger frem jo bedre. Og om ikke tauet er guidet gjennom midten foran som du sier, så ser jeg for meg brå svinger og sånt vil bli klønete med tau som tvinges under/over pulken eller i press på siden. Har likevel lyst å teste ut begge deler, så er det hvertfall prøvd! Godt poeng det du sier om under nedfart ja. Måtte i såfall vippet tauet over i forkant og så latt pulken "trekke" meg ned. Det ser jo særdeles flott og enkelt ut i tankene, men i realiteten hadde jeg nok heller likt å observert det fra sidelinjen :)



 

Endret av masjstovel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Enig, at softsjakkel er verdt å teste ut!! Jeg bruker dem litt på trekkline til hundekjøring. Hvis de "dyttes" godt sammen har jeg ikke opplevet problemer. Kan være litt knotete å løsne, hvis det er de minste - og våte, men man løsner vel ikke taudraget mer enn nødvendig. Skrukarabin er alltid ekstra sikkerhet!

Så foretrekker jeg selv stivt drag til enhver tid, men det er vel en smakssak? Inn til hytta bruker jeg taudrag og får regelmessig pulken i helene i utforbakken eller pulken her og der når det er isete. Jeg har på tur alltid brukt stivt drag ( 2m langt), fint for meg å bremse og styre med  i ikke alt for bratte utforbakker. Har gått ned på beina med pulken foran i bratt utforbakke. Har også brukt tauslynge hengende på draget til å løsne inn under pulken. Bremser bra!  Har også sendt pulken alene ned et sted, hvor utforbakken gikk over i en tilsvarende motbakke, som altså bremset pulkens ville ferd! Det gikk bra det også!

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God løsning dette.

Men jeg tror jeg ville droppet karabinkrok her, og bare knytt rett i pulken:

IMG_3714.jpeg.895c9cb580c42d11f92f487f6dba9249.jpeg

Jeg gjør forsåvidt det samme i pulkselen også. Man trenger bare to karabinkroker, en i hver ende på tauet. Sparer vekt og penger, og blir litt mindre ting og tang som rasler og kan henge seg opp. De andre festepunktene trengs ikke å knytes opp annet enn ved reparasjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med å bare knyte tauet rett i D-ringen. 
Min erfaring etter noen knall og fall, pulkvelt og nedkjøring i bratt terreng er at jo mindre leamikk man har på draget jo bedre er det. 

Dog anbefaler jeg å tre på en liten slangebit som dekker loop'en i knuten som går igjennom D-ringen, slik at denne tar unna for den mekansike slitasjen der taute gnikker mot D-ringen. 

Edit: Jeg har satt på gjennomsiktig plastslange som jeg kjøpte på biltema, på alle knuter som går mot karabinkrok/sjakkel.
(Satte til og med på plastslange på sjakkelbolten for å spare bolten og dragfestet på Acapulka pulken)
https://www.biltema.no/batutstyr/vvs/slanger/pvc-slanger/pvc-slange-uarmert-2000017744

Endret av Walle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (8 timer siden):

Enig med å bare knyte tauet rett i D-ringen. 
Min erfaring etter noen knall og fall, pulkvelt og nedkjøring i bratt terreng er at jo mindre leamikk man har på draget jo bedre er det. 

Same erfaring her. Minst mogleg dilldall funkar fint.

Eg brukar stort sett berre taudrag i det meste av terreng både til Acapulka og Parisbrett, sjølv om eg har stive drag til båe. Lagar alt av tauverk med statisk tau ein typisk nyttar til klemknutar på bre/klatring osv, som har ei strømpe utanpå kjernen. Har til gode at tau ryk som resultat av mekanisk slitasje. Mange av dei har gjort mange mil med mykje kilo i. Det ser ut som det er slike du au har nytta? 

No har eg dog hanefoten på acapulkaen festa i to små skrukarabina frå Jernia som sitt i festa som er berekna for stivdraget (av den enkle grunn at eg ikkje har montert ringar på sida av skroget. Eg er ein tregost).

Desse festa har faktisk litt skarpe kantar, difor biner. Også fint å enkelt klippse av ved behov, når det også fungerer som feste til stivdraget.

Skrubiner fordi mine erfaringar tilseier at ting som kan klippse seg ut "av seg sjølv" gjerne gjer det når du helst ikkje vil at det skal skje 😅 

Så mine sure cent legg eg i null biner (om tauet/hanefoten skal sitte på heile tida) eller skru. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden spørsmål, men hvordan oppfører egentlig en Fjellpulken (ikke Transporter) seg i taudrag? Med meiene under vil den ikke helst spore seg til å gå i rett linje? I side-bratt og skare er det jo digg med taudrag og flat pulk som bare kan gli nedover og dras på siden av deg, men jeg ser for meg at en Fjellpulken heller vil velge å rulle noen ganger rundt før den er i samme posisjon, og derfra kanskje ikke være like lett å dra med seg. Riktig/uriktig? Har selv kun brukt stivt drag på min Xcountry.

Føler jeg kanskje har stilt dette spørsmålet før, men husker i så fall ikke svaret 😅

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (1 time siden):

Litt på siden spørsmål, men hvordan oppfører egentlig en Fjellpulken (ikke Transporter) seg i taudrag? Med meiene under vil den ikke helst spore seg til å gå i rett linje? I side-bratt og skare er det jo digg med taudrag og flat pulk som bare kan gli nedover og dras på siden av deg, men jeg ser for meg at en Fjellpulken heller vil velge å rulle noen ganger rundt før den er i samme posisjon, og derfra kanskje ikke være like lett å dra med seg. Riktig/uriktig? Har selv kun brukt stivt drag på min Xcountry.

Føler jeg kanskje har stilt dette spørsmålet før, men husker i så fall ikke svaret 😅

Har ikkje FP, men mi erfaring er at dei få gongane eg ynskjer eg hadde hatt på stive drag, er det stikk motsette situasjonar med Acapulkaen og Parisbrettet. Delvis nettopp pga meiar/ikkje meiar. 

Til dømes om det er veldig sidebratt og hardt og eg har acapulka (og kanskje vind) = betre med stive drag. Med Parisbrett på samme stad er det betre med taudrag. Då kan den berre dingle sidelengs nedover hellinga, for den veltar ikkje av å bli dratt litt sidelengs. Med stive drag kan den fort ende med "tvinn" på draga 😆

Føresetnad her er sjølvsagt fornuftig pakka pulk. Det er sjeldan eg drar rundt på umanøvrerbare flyttelass med høgt tyngdepunkt.  

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.