Gå til innhold
  • Bli medlem

R-verdi reinsdyrskinn


ubernoob

Anbefalte innlegg

Klarte ikke å finne svar på det, men hva er ca r-verdi på reinsdyrskinn?
Har ikke prøvd mye varme liggeunderlag, men prøvde reinsdyrskinn idag og det var helt fantastisk deilig å sitte på! Derfor lurer jeg på hvordan det er sammenlignet med typisk bamse ekstrem og lignende

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
20 minutes ago, ubernoob said:

Tviler på at det er varmere pr gram, men kanskje varmere i forhold til pris. Klarte ikke å lese ut resultatet fra det dokumentet, utenom at det fastslo at reinsdyrskinn er varmt og godt.

Ja, min subjektive vuredering er at reinskinn er varmere enn det meste. Og ikke minst er det særdeles punkteringssikkert, og det er heller ikke fare for delaminering eller kanalkollaps. Og det bryr seg ikke særlig om gnister fra bål heller.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt mye kanefart og for at gjestene ikke skal fryse ihjel, så har alt mulig blitt prøvd i vognene. Eneste som duger i all slags vær, er reinsdyr. Ulltepper er ikke like varmt (selv om de gode gamle fra krigen er veldig gode og varme).

Man skal ikke undervurdere huden til et dyr som ikke fryser i 30-40 minus 🤙🏻 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få for all del tak i reinskinn som bare har tørket bakside, og ikke garvet. De tørkede trekker ikke vann. De er litt stivere, men det gjør ikke noe i praktisk bruk. De er gjerne billigere også. Har man garvet skinn må man gjøre alle dise greiene som står i artikkelen Bjørn J linket til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Så ett reinskinn isolerer godt men veier mye. Og da er konklusjonen at som ett rent liggeunderlag er ett celleplast underlag varmere per gram enn reinskinn?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Mareng skrev:

Så ett reinskinn isolerer godt men veier mye. Og da er konklusjonen at som ett rent liggeunderlag er ett celleplast underlag varmere per gram enn reinskinn?

 

Jeg synes det er en vanskelig sammenligning. Det kommer vel litt an på celleplastunderlaget også, men jeg anbefaler å kjøpe f.eks en sitteplate av reinskinn på XXL. De er ikke dyre og kan gi en god pekepinnn. Jeg kjøpte et slikt i høst, og det er en merkelig følelse når man setter seg ned i snøen. I løpet av svært kort tid kjennes det ut som om underlaget varmer, det har jeg aldri opplevd på samme måte med ordinært sitteunderlag.  Mitt inntrykk er at det er lite som er så varmt som reinskinn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Lompa said:

Få for all del tak i reinskinn som bare har tørket bakside, og ikke garvet. De tørkede trekker ikke vann. De er litt stivere, men det gjør ikke noe i praktisk bruk. De er gjerne billigere også. Har man garvet skinn må man gjøre alle dise greiene som står i artikkelen Bjørn J linket til.

Jeg kjøpte et garvet skinn på XXL, det var innsmurt (impregnert) med et tynt lag av et slags to-komponent stoff som gjør at det tåler fuktighet godt. Andre selger også slike garvete skinn for utebruk. Tørkede skinn kan forsåvidt trekke litt fukt, det er viktig å tørke det godt etter bruk. Fordelen med et garvet skinn er at det er mye mykere og lettere å rulle sammen enn et stivt tørket skinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Mareng said:

Så ett reinskinn isolerer godt men veier mye. Og da er konklusjonen at som ett rent liggeunderlag er ett celleplast underlag varmere per gram enn reinskinn?

 

Hvis du skjærer (ikke klipper) et reinskinn i en rektangulær form i omtrent samme størrlese som et vanlig liggeunderlag blir det ikke så mye tyngre enn et godt underlag. Man trenger jo heller ikke å ha det i full kroppslengde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Bjørn J skrev:

Hvis du skjærer (ikke klipper) et reinskinn i en rektangulær form i omtrent samme størrlese som et vanlig liggeunderlag blir det ikke så mye tyngre enn et godt underlag. Man trenger jo heller ikke å ha det i full kroppslengde.

Og i tillegg får man mange biter i avskjæret som kan brukes til en drøss sitteunderlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Har brukt både celleplast(Bamse) og reinsdyrskinn mye på vinteren. For at celleplast skal være godt nok når det begynner å bli under 10-15 minus, må jeg ha 2 av de. 2 bamseunderlag er fortsatt ca. halve vekten av reinsdyrskinnet mitt som har blitt klippet til samme bredde, men likevel velger jeg alltid reinsdyrskinnet. Er så mye mer behagelig å ligge på! Pleier å ha et tynt celleplastunderlag under for å hindre at det blir fuktig over natta.

Bruker garva og impregnert reinsdyrskinn. Foretrekker det over tørka pga. jeg ikke liker lukta av de tørka reinsdyrskinna. Har også et nylonposetrekk som jeg har skinnet inni for at det ikke skal bli fullt av snø mens jeg går.

Eneste jeg kan se for meg som en aktuell rival er Downmat- og Synmat-underlaga til Exped, men syntes de både er for dyre, og mindre behagelige å ligge på enn reinsdyrskinnet, i tillegg til punkteringsfaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Ref. Randulf Valle sin nyeste bok:

C2EE70E4-4A45-4DBF-9DD4-643D1707E7BB.thumb.jpeg.af9cf97f7b7ef65ee5ecbb865983ebb8.jpeg

Ett reinskinn har en r-verdi på mellom 3,5-4,5 avhengig av type og behandlingmsetode om det brukes som ett teppe. Som liggeunderlag med en mann på 80 kilo synker r-verdien til 2, og det tilsvarer ett underlag til sommerbruk eller varm 3-sesong.

Jeg tipper selv, at hvis man ligger reinskinnet oppå ett oppblåsbart, eller inni ett stoltrekk sammen med ett oppblåsbart, så vil det ikke komprimeres like mye.

  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.