Gå til innhold
  • Bli medlem

Basetelt


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

Jeg skal kjøpe basetelt med romslig plass. Det kan bli bært inntil 1 mil. Det er et telt som blir brukt til foto, fiske, toppturer fra teltet og late dager i fjellet. Utgangspunktet 3-mannstelt med rette/bratte endevegger og åpning i hver ende for god gjennomlufting. Greit med god innvendig plass.

Kommer vel noen barnebarn «om langt om lenge og lenger enn lengst» , som sikkert blir med på tur. Har veldig lyst på Hilleberg, men ser at Fjellreven og Helsport har gode alternativer.

Silnylon vs PU-belagt Ristop - hva er best?

Sesong: mai - oktober/november (høyfjell hele perioden og i tillegg lavlandet om høsten)

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Jeg har vurdert Kaitum 3/3GT, Helsport Spitsbergen Xtreme og Fjellreven Abisko/Keb Endurance 4. Keron Vurderes også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
19 minutter siden, Thomas E skrev:

Hvis det så vidt skal bæres ville jeg personlig valgt Svalbard 6 Camp. Eneste ulempen med stor størrelse er vel at det blir vanskeligere å finne teltplass.

Har tenkt den tanken. Bør være mulig å finne grei plass til det. I tillegg bør teltet være greit å sette opp.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Synes dette også virker interessant, men stiv pris. Ikke så mange som har det så få tilbud på det https://www.fjellrevenshop.no/produkt/fjellreven-abisko-endurance-4/

Edit: Fjellsport har Fjellreven😊

Jeg ser at Kaitum har litt lavere takhøyde enn ønsket. Da er Abisko Endurance 4, Keron og Spitsbergen bedre valg. 

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Jan@ said:

Jeg ser at Kaitum har litt lavere takhøyde enn ønsket. Da er Abisko Endurance 4, Keron og Spitsbergen bedre valg. 

God takhøyde får du på Exped Orion III (130 cm) og Svalbard 6 camp (150 cm tror jeg). For min del er takhøyde svært viktig i et basetelt, det har større betydning enn mange tror. Men det kommer selvsagt an på hvor lang man er selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
2 minutter siden, lars p skrev:

Lavvo.

Helsport finnmark er genial som base. Sommer som vinter 

Har tenkt på Bergans Wiglo LT4 (6 kg), som kan bæres noe. 4995,- på XXL.  

Tror 8,8 kg + plugger blir for tungt for min kropp. Det blir maks ‘en mil bæring og jeg vet hvem som får jobben 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
6 minutter siden, Bjørn J skrev:

God takhøyde får du på Exped Orion III (130 cm) og Svalbard 6 camp (150 cm tror jeg). For min del er takhøyde svært viktig i et basetelt, det har større betydning enn mange tror. Men det kommer selvsagt an på hvor lang man er selv :)

Jeg setter selv stor pris på takhøyde i basetelt - mer romfølelse. Det blir brukt mai til oktober, samt november i lavlandet. Har fått mange gode tips, og jeg har strøket de teltene med lavest takhøyde. Har lagt til Wiglo LT4 og Blefjell. Orion III og Keb Dome 3 på «vet ikke lista»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Har lest at noen har opplevd lekkasje med Wiglo LT4, gjennom sømmer i nedkant av ytterduken, men at de ikke har truffet innerduken. Synes teltet ser litt stort ut og litt for høyt i forhold til vindfang på snaufjellet.

Har lest i bloggkommentar, som virker ærlig og bra. Teltet står bra i mye vind, uten at ytterduken la seg på innerduken. Første ytterteltet lakk med engang, men Bergans ryddet opp og sendte nytt. Etter en tids bruk var det fortsatt litt drypping fra hjørnene ved vedvarende regnvær og fra noen hemper, men det traff ikke innerteltet.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Jan@ skrev:

Har tenkt på Bergans Wiglo LT4 (6 kg), som kan bæres noe. 4995,- på XXL.  

Tror 8,8 kg + plugger blir for tungt for min kropp. Det blir maks ‘en mil bæring og jeg vet hvem som får jobben 😀

Dropp innertelt og du er nede på 6 kg, innertelt trengs aldri om sommeren på fjellet. Du kan fint bruke lette alu plugger i områder der du har tilgang til mye stein. 

Lavvu med to dører(gjennomtrekk)og en liten ekstra duk gir maks beskyttelse mot sola , som jeg mener er største problemet på sommer turer. Og på koseturer med basetelt er søvn pri 1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
Akkurat nå, lars p skrev:

Dropp innertelt og du er nede på 6 kg, innertelt trengs aldri om sommeren på fjellet. Du kan fint bruke lette alu plugger i områder der du har tilgang til mye stein. 

Lavvu med to dører(gjennomtrekk)og en liten ekstra duk gir maks beskyttelse mot sola , som jeg mener er største problemet på sommer turer. Og på koseturer med basetelt er søvn pri 1

Enig. Kokvarmt telt blir en svett opplevelse👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg begynte med vanlige fjelltelt i 3-4 personer, er over på Wiglo LT4 og Lavo. I tillegg Helsport Blefjell, Exped Orion 3 og Keb Dome 3. Masse ny informasjon som må bearbeides 🤓

Takhøyde, mulighet for gjennomlufting, greit nok vekt og forholdsvis enkelt oppsett er viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Turlyst

Takk for mange gode innspill. Takhøyde er viktig som flere påpeker. Vekt er til en viss grad viktig med tanke på noe bæring. Har vært innom tunneltelt, wiglo LT4, lavo og kuppeltelt.

Valget faller på Helsport Reinsfjell Pro 3. Det har meget god takhøyde, bra liggelengde og to innganger. I tillegg virker Pro-serien til Helsport solid nok. Romslig innertelt, men litt små bagasjerom. Prisen er heller ikke ille😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.