Gå til innhold
  • Bli medlem

Subtraktorkode på kartreferanse.


Phaser

Anbefalte innlegg

Var på Hv øvelse nå og der hadde vi lagkonkurranse.  På ene posten skulle vi finne ut hva som befinner seg på kartreferanse   872 431  med bruk av subtraktorkode 527 377      nå husker jeg ikke de nøyaktige tallene men det er ikke viktig.   Bare nysgjerrig på om noen kan forklare prinsippet her.   Vi prøvde oss fram men noen varianter til vi fikk noe som befant seg på kartet i hvertfall 😂. Trekke fra eller legge til.  Ett og ett tall, tre og tre tall eller seks og seks tall? 

Endret av Phaser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke subtraktorkode en måte å "kode" kartreferanser på?

Her er noe jeg fant:
"Subtraktorkode er en enkel men genial måte å kode kartreferanser på når de sendes på åpent usikret nett.  Metoden ble utviklet av tyske diplomater på midten av 1800- tallet.Subtraktorkodene er oppgitt i avdelingens SOI, og har som regel betegnelsene Alpha, Bravo, Charlie osv. SOI`en og kodene er selvsagt gradert. Når kartreferansen blir sendt kodet på radio blir betegnelsen, f.eks Alpha, lagt til foran sifferene.
I dag brukes neppe dette systemet mye. Dagens moderne informasjonsteknologi har gjort dette overflødig."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @Bjørn J skriver er det en enkel koding av kartreferanse, med bruk av en subtraktorkode i SOI.

Fremgangsmåten, om jeg ikke husker helt feil, er å trekke subtraktorkoden fra kartreferansen oppgitt. Du skal ikke låne ved bruk av subtraktorkode.

Tallene du oppgir blir da 872 431 - 527 377 = 355 164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.