Gå til innhold
  • Bli medlem

Enkel tur med Telt ved vann


Iren84

Anbefalte innlegg

Hei! Vi er en familie på to voksne og to barn som leter etter tips til steder vi kan telte, helst ved vann, I Møre og Romsdal. Vi er ikke bevandret og heller ikke vant med lange turer. Men har store ønsker om å komme oss ut i naturen sammen med barna, selv om det ikke er de helt komplekse greiene. Vi har ikke ambisjoner om noen topptur, da undertegnede har EKSTREMT høydeskrekk.  Et pluss er om vi kan kjøre "nesten" frem til leir plassen (det er vel som å banne i kirka her 😉 ) 

Har dere noen tips om fine turer med disse kriteriene? 

Endret av Iren84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Akkurat nå, Iren84 skrev:

Ålesund 😁

Jeg er selv oppvokst i Ålesund, å der er mange fine turer du kan ta uten å måtte gå langt, samt slå opp teltet i umiddelbar nærhet til vei. 

Engesetdalen er veldig fin. Flere plasser rundt vannet der du kan campe og ha det veldig fint. Ellers så vil jeg absolutt anbefale Lesten, oppe på Alnesfjellet. Her er gode muligheter for å campe, spektakulær utsikt og lavterskel fjelltur. Storhornet er også en fin tur å ta herfra. 

 

Kjører du innover Vasstranda, eller ned til Jeger og Beger i bunnen av Porcheveien inne i fremmerholen, kan du campe ned på stranden der. Utrolig fint og masse muligheter for de små. På Tørla og Humla er det også tett med plasser en kan campe, kose seg og være ute uten at en trenger å gå så langt vekk fra bilen :-) 

Jeg tror også det er mulighet for å campe i enden av Lillevannet, på nedsiden av barnehagen i fremmerholen, men er ikke helt sikker! 

Kjører du inn til Sjøholt, også kjører du opp gjennom sentrum så kommer du opp til to vann det helt fint går an å campe med, Jeg har ikke vært her selv, men har bekjente som har vært her tidligere. Mener det heter Mevatnet. 

Som du sikkert skjønner, muligheten er mange... skal se om jeg kan få noen gode tips fra en kompis som bor der oppe nå, som har 3 små å er mye på den type tur du beskriver :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, tshansen skrev:

Jeg er selv oppvokst i Ålesund, å der er mange fine turer du kan ta uten å måtte gå langt, samt slå opp teltet i umiddelbar nærhet til vei. 

Engesetdalen er veldig fin. Flere plasser rundt vannet der du kan campe og ha det veldig fint. Ellers så vil jeg absolutt anbefale Lesten, oppe på Alnesfjellet. Her er gode muligheter for å campe, spektakulær utsikt og lavterskel fjelltur. Storhornet er også en fin tur å ta herfra. 

 

Kjører du innover Vasstranda, eller ned til Jeger og Beger i bunnen av Porcheveien inne i fremmerholen, kan du campe ned på stranden der. Utrolig fint og masse muligheter for de små. På Tørla og Humla er det også tett med plasser en kan campe, kose seg og være ute uten at en trenger å gå så langt vekk fra bilen :-) 

Jeg tror også det er mulighet for å campe i enden av Lillevannet, på nedsiden av barnehagen i fremmerholen, men er ikke helt sikker! 

Kjører du inn til Sjøholt, også kjører du opp gjennom sentrum så kommer du opp til to vann det helt fint går an å campe med, Jeg har ikke vært her selv, men har bekjente som har vært her tidligere. Mener det heter Mevatnet. 

Som du sikkert skjønner, muligheten er mange... skal se om jeg kan få noen gode tips fra en kompis som bor der oppe nå, som har 3 små å er mye på den type tur du beskriver :-) 

Tusen takk! Så mange flotte forslag 😁 Engesetdalen har vi snakket litt om som alternativ ja. Humla og Tørla blir i "bakgården " så det blir kanskje litt for nært😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Iren84 skrev:

Tusen takk! Så mange flotte forslag 😁 Engesetdalen har vi snakket litt om som alternativ ja. Humla og Tørla blir i "bakgården " så det blir kanskje litt for nært😉

Bare hyggelig :-) Du kunne jo kanskje sjekket Stikk Ut Her får man veldig mange gode turtips, samt sett hvordan det ligger an med muligheter i umiddelbar nærhet om dere kikker litt på Google maps eller Norgeskart :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi er i samme båt. Vi kjøpte lavvo i fjor😄 har 3 barn og bor like utenfor Ålesund. 

 Vi teltet ved Fannedalsvatnet første gangen, kjempe fint😄 ellers var vi ved Hakallegarden en helg, men det blir ved sjøen da. Kjørte innover egesetdalen, men slet litt med å finne en bra plass, ikke så lett som nybegynner,  og vi ville ikke slå opp nært hus.

 

Nå prøver jeg å finne plasser ved vann uten å gå så langt fra bilen (små barn så begrenset hvor langt vi kan gå). Har fått mange tips i Romsdalen, men prøver å finne noe nærmere også:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Kristoar skrev (På 19.11.2022 den 22.09):

Andre med tips til steder nær Ålesund? Er ute etter familievennlig sted for bål og telt. Helst nær vann

 

Brusdalsvatnet, i enden nær Digerneset trur eg er fint. Har ikkje telta der sjøl. Eventuelt det lille vatnet rett attmed Digerneset.

Svartløkvatnet er også fint. Vi var på kano/telttur der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg bruker ofte ut.no og filtrerer der, de har de fleste turområdene i området her.

Slyngstadvatnet er veldig fint, vi var der en del når barna var mindre (de er 4 og 6)

Synnalandsvatnet i brattvågen er en tur vi ikke har fått tatt ennå men som står på lista. Mange turer går videre fra samme sted.

Lepsøya har de en eventyrskog som er veldig fin, du starter fra vannet. Det er muligens mer egnet som en dagstur, men det er marker litt oppover der som kan teltes på men ikke drikkevann.

Nerstølen på Glomset har jeg gått ofte med barna, jeg ville nok ikke drukket vannet så langt nede, men det er fint å gå med grusvei. Om barna er litt større kan turen utvides videre opp mot vallesetra, så langt har ikke vi gått med barna men hører det er en fin tur. Familien har sel litt oppi bakkene der så stopper der.

På Eikrem (sula) er det flere vann i nærheten av vei/parkering som jeg tenker burde være mulig. Det har litt turløyper i kartet vertfall men har ikke sjekka (ennå)

Liasætra på Ørskog tror jeg er bra, det er på lista mi vertfall 😅 Det skal være en grei parkering opp med hyttegrenda uten at jeg har sjekka dette så nøye opp ennå 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.