Gå til innhold
  • Bli medlem

Fuglekasser


REs

Anbefalte innlegg

Nå er jeg i gang igjen. Selvfølgelig skulle dette vert gjort i høst eller i vinter, men når meisenes første spede sang høres en og annen gang når solen klarer å presse seg gjennom uværsskyene så er det ingen vei tilbake. Fuglekassene må gjøres rene før hekkesesongen starter. Jeg henter frem sykkelen, kobler på hengeren og fyller den med nødvendig verktøy, teleskopstige og diverse reservedeler og så får turgåere i området noe å lure på når de ser denne doningen på veien og i noen tilfeller en mann klatrende rundt i trærne.  Det er ikke uvanlig at en og annen hakkespett utvider åpningen i kassene slik at den kan komme inn og finne ly når vinteren er på det hardeste. Det er mange som beskylder kråke og skjære for å være årsaken til at en del fugler har hatt en så stor tilbakegang de siste årene, men hvor mange tenker på at også hakkespetten spiser fugleunger, og ofte henter den ungene rett ut av fuglekassene.

Men nok om det. Her hvor jeg nå bor så har jeg de siste 10 - 12 årene merket en kraftig reduksjon av småfugler, og for å prøve å hjelpe litt på denne situasjonen så har jeg nå i flere år hatt ca. 30 fuglekasser av forskjellig type hengende rundt i de få friområdene som er igjen her. Disse må selvfølgelig rengjøres, repareres og i noen tilfeller skiftes ut. Som sagt så herjer hakkespetten ganske flittig med hullet i kassene og i noen tilfeller er noen kasser så tæret av tidens tann at de må skiftes. Jeg har lager av oppkappede materialer i garasjen så hvis jeg trenger enn ny front eller en ny kasse eller to så er det bare å skru dem sammen og gi dem et strøk maling eller beis og så er de klare til å henges opp. Jeg bruker alle typer materialer og det jeg har mest av nå er drivved som jeg fant ute på Jærstrendene en vår for et pat år siden. Det var materialer som sikkert hadde blåst over bord fra en båt og etter en tur i sjøen så var den sånn passe saltet at den sikkert klarer seg ganske godt mot både sopp og råte. 

I et forsøk på å hindre hakkespetten i å ødelegge kassene mine så har jeg forsøkt flere ting rundt hullet. Metallplate, spiker og i fjord så laget jeg rett og slett noen plater av plast, av et gammelt akebrett. Jeg tenkte at denne plasten var sikkert så geig at hakkespetten ville gi opp, men den gang ei. Plasten er seig nok til å kunne brukes til akebrett, men hakkespett tåler den ikke. Det er rart at ikke disse fuglene sliter med permanent hjernerystelse.

Her er noen av de frontplatene som er skigtet ut. En med spiker rundt hullet, en uten noe, en med plastplate og nederst en ny. Det ser ut til at metallflate er det eneste som funker, men disse er det også vanskeligst å lage for meg som ikke har et mekanisk verksted i kjelleren eller i garasjen.

Hvis noen er interessert i tegninger av de forskjellige kassene så kan jeg godt legge dette ut her.

DSC_0402.jpg

Endret av REs
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, REs skrev:

Hvis noen er interessert i tegninger av de forskjellige kassene så kan jeg godt legge dette ut her.

Kjempebra om du legger ut tegningene du bruker. 

3 timer siden, pejourdan skrev:

Kjekt å lage sammen med guttungen. :)

Vi kjøpte en verktøykasse på Jula til vår pode, og der var det med masse verktøy selvsagt og også tegning hvordan en slik kasse kan bygges. Vi bygde en, men det ble bare en da. Manglende tålmod til faren er vel skylden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig hobby å ha!

Jeg har ikke fuglekasser i skogen, men 4-5 stk på eiendommen. Stor avstand, da.

Har du prøvd hønsenetting rundt fuglekassene? Jeg har sett slik innretning, da kommer hverken ekorn eller hakkespett til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den tegningen jeg bruker når jeg snekrer fuglekasser.

Jeg lager kassene med åpning i front for da er det lettere å gjøre rent i kassen. Gammelt reirmateriale kastes ut og så bruker jeg en malingskrape og skraper ut det som måtte sitte på vegger og gulv. 

Jeg sikrer fronten ved å sette inn en spiker eller en skrue nederst i frontplaten, inn fra siden.

Jeg bruker rustfrie terrasseskruer, men det går helt fint å spikre kassene sammen med galvanisert spiker.

Jeg lager også et eller to huller i bunnen av kassen, 8 - 10 mm, for å få litt luftgjennomstrømning når det ikke er reir i kassen. Da dannes det ikke så mye kondens i kassen og den holder seg tørr og fin på innsiden.

Spesielt på kassene til kjøttmeis er det greit å sette en metallplate rundt hullet slik at ikke hakkespetten hakker det ut og bruker kassen om vinteren. Min erfaring er at de minste kassene og kassene til stær ikke er så utsatt for å bli ødelagt. De minste kassene er nok for små til en flaggspett, mens kassene til stær klarer den å komme inn i uten noe ekstraarbeid.

Jeg maler kassene på utsiden med en mørk beis. Jeg maler også innsiden, nederst der reiret blir bygget. Da råtner den ikke så fort. Taket bør også males på på over- og undersiden (Inn- og utsiden). Det danner seg ofte kondens på undersiden av taket og når kassene begynner å råtne så er det størst angrep i bunnen, på innsiden av fronten under hullet og på innsiden av taket.

Jeg bruker stort sett de materialene jeg får tak i. Pakkematerial, gamle paller, bygningsmaterialer og drivved som jeg finner langs strendene. Nå er det stort sett slutt på giftig trykkimpregnert material, så jeg bruker også dette bare det er tørt. Tykkelsen på materialene kan godt variere noe. Det er målet inne i kassen som er viktig.

Når jeg henger opp kassene så setter jeg inn en spiker i hvert hjørne av kassen, i bakkant av sideveggen. La spikeren stå litt ut slik at du kan surre en ståltråd rundt. Ståltråden strekker jeg rundt trestammen og surrer fast på andre siden av kassen. (2 - 3 ganger rundt spikeren og så et stykke med tette tørn rundt ståltråden som går rundt treet.)  En ståltråd i topp og en i bunn av kassen. Så finner jeg noen passe tykke pinner og presser inn mellom ståltråden og trestammen slik at kassen henger godt fast og slik at ståltråden ikke er i kontakt med treet. Da unngår du at ståltråden vokser inn i treet og skader det. Hvis du surrer ståltråden for løst så vil den gi etter når du presser inn de siste pinnene.

Jeg kan ta noen detaljbilder hvis noen har problemer med opphengingen.

Her er en link til en side med noen tips til andre typer kasser som ikke står på min tegning.

https://www.miljolare.no/aktiviteter/fuglekasser/kassetabell 

 

 

Fuglekasse1.jpg

DSC_0310.jpg

Endret av REs
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være en fordel å henge fuglekassene på nord og østsiden av trær og hus slik at de ikke henger rett mot solen. Det kan bli ganske varmt inne i en sånn liten kasse hvis den henger midt i solsteiken hele dagen. Ja faktisk så varmt at små fugleunger kan dø.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, tshansen skrev:

Du har ikke tegninger på ugle kasser også vel? Kunne tenkt meg å satt opp en slik la med småen, vi har så sjukt med mus her på landet/hytten! Hørt at en bebodd uglekasse tar rotta på det problemet rimelig kjapt 

Det er tegning/mål til kasser til både perleugle og kattugle. Til kattugle så brukes vanlige kvinandkasser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2018 den 16.31, REs skrev:

 

I et forsøk på å hindre hakkespetten i å ødelegge kassene mine så har jeg forsøkt flere ting rundt hullet. Metallplate, spiker og i fjord så laget jeg rett og slett noen plater av plast, av et gammelt akebrett. Jeg tenkte at denne plasten var sikkert så geig at hakkespetten ville gi opp, men den gang ei. Plasten er seig nok til å kunne brukes til akebrett, men hakkespett tåler den ikke. Det er rart at ikke disse fuglene sliter med permanent hjernerystelse.

Her er noen av de frontplatene som er skigtet ut. En med spiker rundt hullet, en uten noe, en med plastplate og nederst en ny. Det ser ut til at metallflate er det eneste som funker, men disse er det også vanskeligst å lage for meg som ikke har et mekanisk verksted i kjelleren eller i garasjen.

DSC_0402.jpg

Har brukt 3mm plexiglass som beskyttelsesplate og det har fungert mot flaggspett, gråspett og grønnspett. Svartspetten er det værre med. Kan bearbeides med fintannet sag / baufil og hulsag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, esw skrev:

Jeg har hatt en del kontakt med et firma som kan kutte ut nesten hva som helst i metall og andre materialer, men jeg vil anta at det blir ganske dyrt hvis de skal lage disse platene til meg i metall.

Men det er mulig å kjøpe slike plater og da koster de ikke så veldig mye.

https://www.naturogfritid.no/610051/Hobby_og_hage/Rugekasser/Metallplate+til+meisefuglekasse

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Som jeg skrev i første innlegg så skulle fuglekassene mine ha vert rengjort sist høst eller i vinter når det var frost, men dette ble altså ikke gjort og nå kom straffen for somlingen min. Eldste sønn begynte å klage på at det var noe som spiste på ham når han sov og dette ga seg utslag i klynger og striper med røde stikk, hovedsaklig på beina. Mine tanker gikk da til fuglelopper. Stikkene så akkurat ut som fuglelopper, noe jeg ikke er ukjent med. Dvs. jeg blir ikke bitt av disse små krypene, men min kone har virkelig fått erfare hva disse krypene kan utrette. 

Inngangen til min sønns soverom er like ved inngangen til min "Fix it shop", snekkerboden, og etter første tur med rengjøring av fuglekassene så hengte jeg opp klærne i den lille gangen utenfor snekkerboden, der fryseboksen og diverse arbeidstøy, grillutstyr og yngstemanns HV-GRU har sin plass. Min eldste sønn er også bestevenn med en av husets to katter som ofte ligger og drar seg i sengen hans, og nå var altså denne sengen infisert av fuglelopper. Jeg kan jo forsøke å skylde på katten, men sjansen er nok større for at loppene kommer fra fuglekassene mine, via arbeidstøyet og til sengen hans, så i går ble det full skift på sengen med etterfølgende grundig støvsuging og vask av både klær og sengetøy. 

Nå får vi bare håpe at problemet er løst, og de resterende fuglekassene som ikke er rengjort blir ikke rørt før jeg har fått kjøpt inn egnet insektgift slik at kassene kan bli desinfisert og klar for årets hekkesesong uten at huset blir fullt av kravlende, hoppende og bitende småkryp.

Slike småkryp som finnes ute i naturen kan ofte være ganske kule, men helst når de befinner seg i sitt rette miljø.

https://tv.nrk.no/program/koif25002816/kule-kryp 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, HannKatta skrev:

Blir ikke det varmt når solen steker?

Fargen er mest for at kassen skal gå så mye som mulig i ett med omgivelsene, og så prøver jeg alltid å henge kassene slik at solen ikke skinner direkte på dem når den er på det sterkeste. På nord og østsiden av hus eller tykke tre eller inne mellom grenene slik at løvet skjuler for direkte sollys. Men ellers så betyr det ingen ting hvilken farge fuglekassen har. På husvegg så kan den godt ha samme farge som veggen eller hvilken som helst farge. Hvis kassen henger på sørsiden av en husvegg så kan det bli veldig varmt inne i kassen når solen er på det sterkeste, uansett hvilken farge den har, men da vil selvfølgelig mørk farge gjøre vont verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, HannKatta skrev:

Jeg ser at denne tegningen viser at alle sidene i kassen er like brede. Ved å montere kassen som vist på tegningen vil bunnen bli rektangulær og ikke kvadratisk, men hvis du monterer sidene slik som vist på denne skissen så får du en kvadratisk bunn. Bunnen må uansett tilpasses den ferdige kassen.

Kasse1.jpg.ef6935a68bfcd91a02b810c87387b1a4.jpg

Jeg er tilhenger av å lage kassene med frontplate som kan vippes ut, ref. opprinnelig tegning. Dette krever at to av veggplatene, front- og bakplate, lages noe smalere enn de andre (Bredde - 2 x materialtykkelsen) hvis bunnen skal være kvadratisk. En slik løsning gjør det mye enklere å rengjøre kassene, spesielt de små kassene som er beregnet på blåmeis, svartmeis, løvmeis etc.

Kasse2.JPG.97302d3fdcddbca3d07896cb33486c85.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.