Gå til innhold
  • Bli medlem

Sove ute uten yttertelt


Kalle Knutsen

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg vet ikke hva folk flest gjør med sine kokeapparat, og jeg eier ikke noe telt, men tenker at det å fyre opp kokeapparat inne i et telt er muligens en dårlig ide, hvis ikke bare noe som kan være livsfarlig, enten pga, brannfare, eller risiko for forgiftning. Jeg er fristet til å tro, er at det vil være mer trygt å fyre opp mat i et yttertelt, men det kan godt tenkes at jeg tar helt feil. Leser nylig i et annet forum, av en nordmann, som påpekte at produksjon av karbonmonoksid med enkelte kokeapparat var opp mot 50%, jf. forskning fra forsvaret visstnok.

Jeg har ikke så mange meninger å komme med her siden jeg ikke eier noe telt selv, og ei har kommet meg på tur ennå, heh, men tenker at slike farer som kullosforgiftning i telt eller bolig er noe man til stadighet leser om, og er formodentlig uhell som kunne vært unngått, så dette later til å være noe alle bør være veldig ops på som problematikk.

Såh, tanken her er at man kan muligens bli fristet til å endre på ting, hvis man endrer på rutinene, på godt og vondt.

Når jeg leser denne tråden så tenker jeg at innertelt er gjerne noe som er avlukket med begrenset ventilasjon, med døra lukket, mens yttertelt gjerne vil være et rom som er åpent med lufting via døråpning, men selvfølgelig, jeg kan jo forestille meg at det er en dør der også til yttertelt som lukker rommet også, og fører til samme type problem med evt. kullosforgiftning hvis man skulle finne på å fyre i ytterteltet med døra lukket.

Endret av Epletre
  • Forvirret 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kalle Knutsen skrev:

Vil det være noe hjelp idetheletatt å ha kun innertelt?

(det er meldt minus 10 og lite vind)

 

Hjelpe mot hva? Kondens?

Jeg mener at det beste er å ha med teltet i sin helhet, og sørge for å lufte så godt som mulig. Det blir kondens enten du gjør det ene eller det andre, men med komplett telt har jeg opplevd at kondensen legger seg på ytterteltet i større grad enn innerteltet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondens bør ikke bli veldig mye større problem enn med yttertelt, men noe mer vil nok havne på innerteltet enn om du hadde hadde hatt yttertelt. Litt blir det uansett, men det børster du bare bort. 

Når det er sagt ville jeg hatt teltet komplett for å få bedre effekt av kosefyring og bedre beskyttelse mot vind eller droppa teltet helt og ligget ved bålet 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det jeg vurderer; å droppe hele teltet. 

Men lurer på om jeg skal ha med innerteltet og hvis det blir for kaldt, eller for strevsomt å holde liv i bålet hele natten, at jeg kan legge meg inn der. 

Det er et forsøk på å prøve ut litt nye former for vintercamping

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kalle Knutsen skrev:

Ja, det er det jeg vurderer; å droppe hele teltet. 

Men lurer på om jeg skal ha med innerteltet og hvis det blir for kaldt, eller for strevsomt å holde liv i bålet hele natten, at jeg kan legge meg inn der. 

Det er et forsøk på å prøve ut litt nye former for vintercamping

Det er ikke noe særlig varmere i et telt nattestid enn ute, så hvis det er poenget er det lite poeng. Vil du spare vekt, dropp teltet så lenge du har en god sovepose og underlag :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn @Epletre? (tilbake på jobb  og 93% velfungerende nå. 😁)

IMG_3768.thumb.JPG.6578e19185107728a3d16c77295cf70b.JPG

20180221_200138.thumb.jpg.cc9355074822a212088b5ed3fc5b31e8.jpg

 

Ang kondens: Kondens legger seg på kald overlate. Dvs "vandrer" fra varmere til kaldere omgivelser og legger seg der det møter en variere det ikke kan passere. (Yttertelt/innertelt)

@Kalle Knutsen, antar du har et innertelt som er selvstående uten yttetteltet?

Hva er argumentene du har for å ta med kun innerteltet? Spare vekt, "for å prøve ut" (jeg prøver ut mye rart for å lære), kun behov for beskyttelse mot vind/trekk, annet?

Jeg sover både i enduks telt og telt med innertelt på vinteren. Kondens er helt klart noe mer utfordrende med enduks telt, men det er mulig du slipper unna det pga at innerteltet er mer pustende/luftig  en yttetteltet.

Hvor mange nettet skal du overnatte slik på denne turen  (en/få netter er kondens ingen problem.)

EDIT: Ser du har svart på en del av spørsmålene mens jeg skrev innlegget mitt. 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duken i innertelt har normalt ikke samme vanntetthet som yttertelt, så det kan også hende at duken tar til seg vann og du ender opp med et panzerskall.

Kondens oppstår når det er kaldere på ene siden enn andre, det vil stort sett alltid være kaldere på utsiden enn på innsiden, lufting vil redusere forskjellen og minke kondensen. Kondens oppstår på den varmeste siden.

To duker vil gjøre at temperaturforskjellen i hovedsak ligger mellom dukene, der kan du også lufte mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg tenkte faktisk på å prøve å gjøre det helt motsatt: ta med kun ytterteltet på vintertur.

Ytterteltet har skikkelige ventilåpninger, solide dører og skikkelig stangkanaler, det er ytterteltet som tåler alt av vind og har barduneringsmulighetene på «nordiske telt».

Har man kun med ytterteltet kan man grave grop i hele teltet, bare fantasien setter grenser for hvordan man «innreder» boligen sin.

Har man tunelltelt kan man f.eks. grave ca.  en meter ned i «yttertelt/inngangspartiet» slik at man får ståhøyde. Mens i soveseksjonen kan man grave ned en halvmeter, med en smal fotgrop i midten som er ytterligere en halvmeter ned.

Da får man altså ett gulv i hele teletet med ståhøyde, og to lange benker man kan sitte og sove på, samt fint sted å skifte, lage mat og spise. Kondensen bare skraper/børster man ned om morgenen, den faller jo bare ned på snøen allikevel.

Sjur Mørdre fra hekta på tur (?) klipper jo ut bunnen i innerteltet sitt for å gjøre det på lignende måte. Å droppe innerteltet er jo en fin måte å få prøvd dette ut på.

Jeg synes dette kan høres ut som en god løsning, men praksis vil vise om jeg tar feil :) Hva tror dere?

 

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Terka skrev:

Sånn @Epletre? (tilbake på jobb  og 93% velfungerende nå. 😁)

IMG_3768.thumb.JPG.6578e19185107728a3d16c77295cf70b.JPG

20180221_200138.thumb.jpg.cc9355074822a212088b5ed3fc5b31e8.jpg

 

Ang kondens: Kondens legger seg på kald overlate. Dvs "vandrer" fra varmere til kaldere omgivelser og legger seg der det møter en variere det ikke kan passere. (Yttertelt/innertelt)

@Kalle Knutsen, antar du har et innertelt som er selvstående uten yttetteltet?

Hva er argumentene du har for å ta med kun innerteltet? Spare vekt, "for å prøve ut" (jeg prøver ut mye rart for å lære), kun behov for beskyttelse mot vind/trekk, annet?

Jeg sover både i enduks telt og telt med innertelt på vinteren. Kondens er helt klart noe mer utfordrende med enduks telt, men det er mulig du slipper unna det pga at innerteltet er mer pustende/luftig  en yttetteltet.

Hvor mange nettet skal du overnatte slik på denne turen  (en/få netter er kondens ingen problem.)

EDIT: Ser du har svart på en del av spørsmålene mens jeg skrev innlegget mitt. 👍

Det er planlagt 3 netter. 

Så lurte jeg vel egentlig på om innerduken(teltet) er til noe hjelp hvis det skulle blåse litt mer enn det er meldt. Også om det kan være greit å ha utstyret ol liggende i teltet for å holde det tørt og på sin plass. 

 

Og ja, innerteltet er selvstående. 

Endret av Kalle Knutsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun innertelt er vel kjekt i skogen på tørre dager for å slippe å bli spist opp av mygg.. Om vinteren er det kanskje både triveligere og mer hensiktsmessig å ta med tarp som det stod over her, grave seg en liten grop så man ligger i le og så kan man ligge og se på bålet/glørne utover natten? Er det lite vind og ikke noe nedbør bør vel det holde i massevis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Elisabethsk skrev:

Kun innertelt er vel kjekt i skogen på tørre dager for å slippe å bli spist opp av mygg.. Om vinteren er det kanskje både triveligere og mer hensiktsmessig å ta med tarp som det stod over her, grave seg en liten grop så man ligger i le og så kan man ligge og se på bålet/glørne utover natten? Er det lite vind og ikke noe nedbør bør vel det holde i massevis.

Ja, om sommeren hadde jeg nok ikke tenkt så mye over dette. Men ettersom det er vinter og det er først og fremst kulde og (uventet) vind jeg vil beskyttes litt ekstra mot, så forestilte jeg meg at det var visse fordeler. 

Tarp har jeg dessverre ikke, men en pressening. Ikke noe annet enn ett 25 meters langt tau (av dårlig kvalitet). Så sover nok heller under bar himmel enn med den løsningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kalle Knutsen skrev:

Tarp har jeg dessverre ikke, men en pressening. Ikke noe annet enn ett 25 meters langt tau (av dårlig kvalitet). Så sover nok heller under bar himmel enn med den løsningen. 

Da har du det som 1000 vis av folk har overnattet under nedenfor tregrensen før deg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok hyppig brukt, og har fungert fint under mine tidligere turer. 

Men har ikke opplevd at presseningen har hjulpet så mye med å bevare varmen som telt har. Og vinden har til tider snudd og gjort pressenignen mer om til en «vindsamler» enn noe vindavvisende. 

Men uten å helt vite hvilket materiale innerteltet er av (bortsett fra at det ikke er mesh), så vet jeg ikke hvordan det skjermer for kulde og vind. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kalle Knutsen skrev:

Men uten å helt vite hvilket materiale innerteltet er av (bortsett fra at det ikke er mesh), så vet jeg ikke hvordan det skjermer for kulde og vind. 

Vil vel tro at innerteltet hjelper så veldig mye da de jo er lagd for å slippe gjennom luft :)
Og ikke er innertelt veldig vannavstøtende av samme årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tubbs skrev:

Vil vel tro at innerteltet hjelper så veldig mye da de jo er lagd for å slippe gjennom luft :)
Og ikke er innertelt veldig vannavstøtende av samme årsak.

Nei, den er jeg nok enig i. 

Da blir det under himmelhvelvingen for min del. 

Også meldt klar himmel, så da får jeg det meste ut av natten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
5 timer siden, Mareng skrev:

Jeg tenkte faktisk på å prøve å gjøre det helt motsatt: ta med kun ytterteltet på vintertur.

 

Gjorde det på en Finse-tur i kuling og kulde, dvs typisk vintervær der oppe. Hele innerduken ble full av frossen kondens. En periode måtte ventilene stenges grunnet snøføyke inn, noe som ikke gjorde saken bedre. Hver gang det røsket til i teltet, kom et lokalt snøvær inne i teltet. Det var en tabbe jeg gjorde den ene gangen😀

Det var et helsport Rundhø med stormflak, dvs lenge siden Helsport hadde Rundhø😊

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
4 timer siden, Jan@ skrev:

Gjorde det på en Finse-tur i kuling og kulde, dvs typisk vintervær der oppe. Hele innerduken ble full av frossen kondens. En periode måtte ventilene stenges grunnet snøføyke inn, noe som ikke gjorde saken bedre. Hver gang det røsket til i teltet, kom et lokalt snøvær inne i teltet. Det var en tabbe jeg gjorde den ene gangen😀

Det var et helsport Rundhø med stormflak, dvs lenge siden Helsport hadde Rundhø😊

Kondens får man jo i innerteltet også, så litt ekstra kondens/is trodde jeg ikke hadde så stor betydning. Er det virkelig så stor forskjell på med og uten innertelt?

Greit å vite om, jeg skal nå prøve uansett jeg 😁😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.