Gå til innhold
  • Bli medlem

Skarverennstraséen, anyone?


ArveS

Anbefalte innlegg

Hei

Er det noen som kjenner til om ruten mellom Finse og Ustaoset som benyttes under Skarverennet er noenlunde farbar i perioden etterpå? Jeg har lurt på om det er en passende rute for en helg med pulk (sannsynligvis to overnattinger). Jeg tenker på om det er nok snø i år (tenker jo det siden påsken er tidlig), fremkommelighet (sannsynligvis brukbar etter selve rennet) og også litt mht sikkerhet - jeg ser ruten ikke er kvistet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng

Jeg gikk sånn ca den ruten i fjor i april, sikkert før rennet tror jeg. Rikelig med snø. Regn og kulig en dag, sol og påske en annen dag.

Har du GPS, plott gjerne inn ruten du tenker å gå på forhånd i tilfelle dårlig sikt (ingen kvisting). Vi oppdaget noen mindre skavler i traseen i noen bakker på veien om kan være greit å unngå om det er dårlig sikt/flatt lys. Men ellers veldig greit å finne fram.

Overnattet ca en time fra finse stajon på fredag, og hadde en overnatting til på veien. Vi hadde god tid, og siste stykke gikk i oppkjørt løype. Haugastøl stasjon var plan B, det er litt kortere.

Hallingskarvet er en magnet for dårlig vær i området, hvis det skulle være noe slikt i luften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig nyttig info @mareng

Vil du karakterisere turen som risikabel for en rimelig fjell- og skivant gubbe i god fysisk form, dersom kart og kompass, pulk, sovepose og telt, samt to bensinbrennere er med på turen? Ville helst hatt følge, men jeg kjenner tydeligvis bare slappfisker og frysepinner...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
4 minutter siden, ArveS skrev:

Veldig nyttig info @mareng

Vil du karakterisere turen som risikabel for en rimelig fjell- og skivant gubbe i god fysisk form, dersom kart og kompass, pulk, sovepose og telt, samt to bensinbrennere er med på turen? Ville helst hatt følge, men jeg kjenner tydeligvis bare slappfisker og frysepinner...

 

Nå vet ikke jeg akkurat hvor du skal gå. Men hvis været er ok, og sikten er grei, så anser jeg dette for en fin og overkommelig tur uten de største utfordringene 😊

Ta en titt på skredkart med utløsningsområder og utløpsområder, sjekk skredvarsel og isvarsel på varsom.no før turen, og såklart værmelding 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.