Gå til innhold
  • Bli medlem

Mat på 14 dagers vandring


Frufutti

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst
1 time siden, tubbs skrev:

Til en pris på mellom 39-49kr for 25 gram så er beef jerky sykt dyrt her i Norge.
Har man varmluftsovn eller dehydrator så blir prisen mer levlig og man kan selv justere salt/kryddermengde :)
Jerkyn jeg lager kommer på rundt 360kr/kg ferdig tørket (kjøper kjøtt i Sverige) inkl. marinaden :)

Tror det er mye Placebo ute å går:) Jeg har krysset vidda som ung og voksen, uten proteintilskudd eller Beef Jerky. Jeg kom frem alle gangene ;)

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
28 minutter siden, Jan@ skrev:

Tror det er mye Placebo ute å går:) Jeg har krysset vidda som ung og voksen, uten proteintilskudd eller Beef Jerky. Jeg kom frem alle gangene ;)

For meg så handler jerky om litt mer enn bare energi :aww:
Det smaker utrolig godt, noe som gjør turen mere trivelig.
Den dagen jeg må gå på tur med enten Real eller stort sett kornprodukter så blir jeg heller hjemme :)

  • Liker 3
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
7 minutter siden, whistler skrev:

Variasjon er vel nøkkelen. Mange vil bli møkka lei på dag 4-5 om en spiser det samme dag ut og dag inn. ;-)

 

Helt klart! På tur er variert og god mat viktig. Man skal glede seg til å spise - ikke spise fordi man må 😊

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Frufutti skrev:

Hei alle fjellvandrere :)

 Vi er to stykker som skal på 14 dagers vandring i Hardangervidda og Jotunheimen. Vi trenger litt inspirasjon, triks og tips: Hva ville dere pakket med av mat? Spesielt frokost og lunsj. Til middag tenker vi enkelt og greit Real turmat. Noen tips til mellom måltider?  :D  

 

 

Kaffemat er viktig for meg.  Derfor har jeg alltid med en pakke Vestlandslefse.  Den er bare å fukte og legge i en plastpose ca10 min.  Deretter er det bare smøre på smør og drysse på litt sukker evt med kanel.

5aa93decb8d6f_10-18Vestlandslefse.thumb.jpg.fd337b1515c0ab135fc43264fc45c1ee.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

 

47 minutter siden, Tom42 skrev:

Kaffemat er viktig for meg.  Derfor har jeg alltid med en pakke Vestlandslefse.  Den er bare å fukte og legge i en plastpose ca10 min.  Deretter er det bare smøre på smør og drysse på litt sukker evt med kanel.

5aa93decb8d6f_10-18Vestlandslefse.thumb.jpg.fd337b1515c0ab135fc43264fc45c1ee.jpg

Som vanlig, smarte tips! Vestlandslefse er en utrolig smart ting å ha med på tur!

Jeg mener å huske du tipset om sjokolademousse-pulver en gang? (Eller så var det noen andre.) Får du sjokolademoussen til å bli stiv? Jeg prøvde en halv pose sjokolademousse-pulver sammen med tørrmelk i en kopp, og det ble veldig godt, men det ble mer som en tykk suppe/grøt. Anbefales uansett, men om du får moussen til å stivne kom gjerne med tips :)

6 pakning med fyrstekake tar jeg ofte med også, kan spises frossen, men det veier mye mer enn vestlandslefser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en 14dagerstur MED VANDRING gjør jeg det enkelt:

Frokost: Risengrøt/havregrøt m tørrmelk, kanel og sukker. Like godt hver morgen og ikke noe stress.

Lunsj: Sjokolade/rosiner/nøtteblanding/REAL/fisk. Alt etter vær, om jeg har satt opp teltet og om jeg har fått fisk, om jeg har det travelt med å gå videre (noe man ikke bør ha)

Middag: REAL eller fisk.

Vanligvis har jeg med REAL for ca halvparten av dagene. Resten av dagene må jeg altså få fisk - og det er vanligvis  null problem, i alle fall på Hardangervidda. Synes det gjør fiskingen mer meningsfull at jeg faktisk trenger fisken. Til fisk blir det vanligvis potetmos, det veier lite og smaker greit. Krydderblanding må være med. Litt løk og sopp også.

JADA pulversaft kan være en fin variasjon til verdens beste vann, merkelig nok. 

Ekstra tilbehør kan være spekepølse, peanøtter og ei flaske akevitt.

Ellers er det alltid godt med ei hyttenatt i løpet av en 14 dager - her fyller man opp med doble middagsporsjoner, digg og brus i alle former.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Mareng skrev:

 

Som vanlig, smarte tips! Vestlandslefse er en utrolig smart ting å ha med på tur!

Jeg mener å huske du tipset om sjokolademousse-pulver en gang? (Eller så var det noen andre.) Får du sjokolademoussen til å bli stiv? Jeg prøvde en halv pose sjokolademousse-pulver sammen med tørrmelk i en kopp, og det ble veldig godt, men det ble mer som en tykk suppe/grøt. Anbefales uansett, men om du får moussen til å stivne kom gjerne med tips :)

6 pakning med fyrstekake tar jeg ofte med også, kan spises frossen, men det veier mye mer enn vestlandslefser.

Ikke sjokolademousse, men sjokoladepudding eller karamellpudding.  Tar med en vanlig pose fra butikken og bruker tørrmelk.  På Hardangervidda er temperaturen vanligvis ganske lav slik at puddingen stivner.  Er det for varmt kan du helle blandingen i en isboks med tett lokk og grave den ned i myra.  Myr er alltid et godt kjøleskap.  Til sjokoladepudding har jeg også med en pose vaniljesaus til å koke.  Til karamellpudding har jeg litt karamellsaus på en liten flaske.  For å hindre klumper i tørrmelken rister jeg ut tørrmelken i litt vann i en "gammel" tablettboks.   

Ellers synes jeg fyrstekake høres spennende ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På turer som varer i flere uker er det viktig å tenke vekt, sekken blir fort tung hvis man skal ha alt mulig godt til frokost, lunsj og middag hver dag. På turer som varer i 14 dager eller mer pleier jeg å ha: Frokost: 2,5dl frokostblanding som blandes i vann + litt sukker, pr dag. Lunsj: 100 gram sjokolade pr dag. Middag: 1 pose potetmos eller 1 pose boil in bag ris pr dag, fisk eller kjøtt (når det er jakt) til potetmos eller ris skaffer jeg underveis. Til middag har jeg av og til med et par poser Real Turmat som avveksling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Som dessert eller noe ekstra kan Lierne Kleening med kanel være noe😊 Mer eller mindre det samme som vestlandslefse, men spiseklare. Syklet 18 mil alene i rittempo på ‘en pakke med smurte lefser og sportsdrikk, så definitivt mye energi.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2018 den 19.27, Mareng skrev:

Det er snakk om sommer, sant?

Frokost, jeg pleier å lage havregrøt, eller frokostblanding med tørrmelk kanel og rosiner. Alt er pakket i porsjonsposer.

Lunch kan være knekkebrød i en isboks, majones, spekepølse og nugatti som pålegg. Men frokostblandinger tar mindre plass. Nøtter, chips og sjokolade som ekstra påfyll.

Det er det jeg kommer på i farten :) Så lang tur har jeg aldri gått før.

Ja, fra slutten av juni og utover :) Tusen takk for gode tips! Har aldri prøvet tørrmelk, bruker du det kun for smaken sin skyld? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2018 den 19.33, Bjarne H.S. skrev:

Det er veldig gode fiskemuligheter langs T-stien dere nok velger å følge. To fiskekortområder langs ruta deres mener jeg. Hardangervidda Vest og Havradalsseiendommen. Det siste starter noen km fra Haukeliseter. Vestviddakortet er brukenes fra omtrent Hellevassbu, via Litlos til Besso og Sandhaug og videre over RV7 og til Finse stort sett.

Ha med litt ingredienser til fiskemiddag også. Ikke feil med stekt fjellørret! :)

Så kjekt å høre! Må vi ha fiskekort da? Isåfall, hvor får man tak i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Eivind T skrev:

På en 14dagerstur MED VANDRING gjør jeg det enkelt:

Frokost: Risengrøt/havregrøt m tørrmelk, kanel og sukker. Like godt hver morgen og ikke noe stress.

Lunsj: Sjokolade/rosiner/nøtteblanding/REAL/fisk. Alt etter vær, om jeg har satt opp teltet og om jeg har fått fisk, om jeg har det travelt med å gå videre (noe man ikke bør ha)

Middag: REAL eller fisk.

Vanligvis har jeg med REAL for ca halvparten av dagene. Resten av dagene må jeg altså få fisk - og det er vanligvis  null problem, i alle fall på Hardangervidda. Synes det gjør fiskingen mer meningsfull at jeg faktisk trenger fisken. Til fisk blir det vanligvis potetmos, det veier lite og smaker greit. Krydderblanding må være med. Litt løk og sopp også.

JADA pulversaft kan være en fin variasjon til verdens beste vann, merkelig nok. 

Ekstra tilbehør kan være spekepølse, peanøtter og ei flaske akevitt.

Ellers er det alltid godt med ei hyttenatt i løpet av en 14 dager - her fyller man opp med doble middagsporsjoner, digg og brus i alle former.

Takk for gode råd! Pleier du å ta med rasjoner med frokost til hver dag på vandringen? Eller fyller du opp underveis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AK74 skrev:

Mange gode forslag over. Det jeg bruker å pakke inn i åpne hulrom på sekken i tillegg er proteinbarer og små pakker med nøtter. Kjempegreit når blodsukker begynner å bli lavt, og du gjerne vil gå litt til før neste skikkelige matpause. Jeg handler mine på xxl, syns de er gode👍🏻

Lurt å ha lett tilgjengelig snacks i lommene! Synes kanskje det vanskeligste er lunsjen, hva pleier du å spise til lunsj?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Grimner skrev:

Såpass lang tur... jeg ville ha testet på forhånd. Har gått på tur og ikke orket den nøye utvalgte provianten etter noen dager. Nå går det i sjokolade, Snickers (egen matgruppe som burde selges på resept), og kjøtt - men det er meg :)

Sørg for variasjon. 14 dager havregrøt er lett å pakke, men kan bli drøyt de siste dagene.

Gode tanker!

De fleste tipser om havregrøt, og skjønner at denne er en god klassiker! Så vi må få i oss en del slike frokoster. Men godt poeng, vi må ha variasjon: Hva har du tydd til når havregrøten blir en pine? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Bjarne H.S. skrev:

Jeg har forsøkt mye rart de siste årene da jeg ikke er et frokostmenneske i det daglige. Har til slutt havnet på dette som jeg synes er godt:

Så mitt tips til frokost er frokostblanding med tørrmelkpulver (røres ut i kaldt fjellvann) og sukker. Som topping har jeg en liten neve nøtteblanding. På forhånd kan man lage til litt forskjellige frokostblandinger hvis man vil ha større variasjon fra dag til dag.

DSC06471.jpg

Skal sei, ser jo veldig innbydende ut! Og ikke nok med det, enkelt nok til å faktisk gjennomføres! Supre tips! :-D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Thomas E skrev:

Som mellommåltid har jeg funnet min favoritt: Eldorado Mellombar. Jeg prøver å unngå så alt for mye dyr mat ute på tur, så disse er gull verdt for meg. Koster en brøkdel av andre dyre proteinbarer/mellommåltid. Til vanlig koster de vel rundt 20-30 kroner for 6 stk, og hamstrer alltid på 10-kronersmarked på Spar; 1,6 kroner per bar!!

Ellers, til en 14-dagers tur er det verdt de ekstra pengene å handle litt på turisthytter for å unngå for mye vekt i sekken i starten.

 

Selv tørker jeg massevis av kjøttdeig og kjøper inn diverse posemat som tilbehør. 

Er det de med kokossmak? Isåfall, så synes jeg også de er knall gode! :) Har ikke så mye erfaring med tørking av kjøttdeig, hvordan går du frem? Og hvordan tilbereder du det?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.