Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyr for telttur med gutten


Stian90

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg ønsker å ta med gutten på turer i år (1,5 år) da jeg har mange gode minner fra turer jeg var på når jeg var mindre. Men alt av utstyr er enten kastet eller ødelagt.

Jeg ønsker derfor litt tips om hva jeg bør velge.

Telt: Har sett litt hos XXL samt helsport outlet men er usikker på hvor mye jeg skal legge i det, vil kun brukes vår,sommer og høst. Jeg vil også ta noen turer selv som vil gå over tregrensen.

Tenker det er greit med 3 manns telt så vi har litt plass å romstere i.

Helsport Outlet har Rondane 3 CAMP(3850,-) noe jeg vurderer. Men de har også Stryn 3 telt(1495,-) 

XXL har Nordmarka 3 camp (2699,-),  soldalen 3 camp (3499,-), fjellheimen trek 3 camp (3899,-)

Noen som har erfaring med nevnte telt som kan anbefales?

Sovepose ? Helsport Alta? Evnt noen fra fjellsport da det er 25% på kjøp nå? :)  

 

Underlag har jeg lest mye fint om bamse, så de vil bli bestilt.

 

 

Håper på gode erfaringer/tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville gått for et 3 pers. telt. Dere er snart fire og mulighetene for at dere alle etterhvert skal på tur er kanskje tilstede?

Vi har selv telta to voksne med to barn på 7 og 9 i ett to pers.telt, det har i og for seg gått greit det, men greiere med litt ekstra bredde...!

Tror jeg har brukt Helsport Rondane en helg, men det var i finvær så kan ikke uttale meg noe videre. Selv er jeg veldig fornøyd med Exped Orion, mitt er riktignok et 2 pers, men tror Orion er og få i 3 pers også. Dette teltet er helt kanon som et 3 sesongs telt, det står utrolig støtt og fint og lett og stramme duken slik at ingenting flagrer i vinden, to gode fortelt og har aldri vært plaga av at innerduk og ytterduk legger seg mot hverandre og skaper kondens. Det er såkalt selvstående telt som gjør at en lett kan flytte det, snu det osv. etter oppsett. Begrepet selvstående skal en likevel ta med en klype salt, det må barduneres og settes med plugger for og strammes ordentlig opp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha gått for et tomannstelt nå, og komplettert med et firmannstelt når bollen er ferdighevet. Da er man relativt fleksibel uavhengig av om man er én, to, tre, fire, fem eller seks som skal på tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med han over. Kjøp deg et forholdsvis lett 2-mannstelt nå, og kjøp større når dere blir 4. Da er f.eks Bergans Wiglo LT4 helt genialt til ditt bruk! Og da har du et 2 manns telt hvis du vil på tur aleine senere også. 

Jeg bruker Wiglo selv til familieturer med madam og en 1,5 åring. Det er helt konge. Masse boltreplass inne, og med 3 utganger kommer du deg ut uten å tråkke på junior også. Og teltet tåler altså det meste av vær. 

Når det gjelder pose er Helsport Alta en kjempepose det. Jeg har den og selv, og har vært fornøyd i mange år. Legg deg på komforttemp rundt 0, og ikke de billigste posene, så er du trygg uansett. 

Lykke til, og kjempebra at du kommer deg ut med ungen. Det skaper som du selv har erfart masse gode minner. 

Enda et tips er lokal dnt og barnas turlag, hvis felles arrangement er noe for deg. De gjør mye bra! 

Endret av Danieln
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småen er akkurat blitt 4 år, å han koser seg veldig på tur. Selv har jeg et fjellheimen pro camp 3. Jeg ville ikke hatt noe mindre telt for oss to! Greit å ha litt plass å romstere på, for han beveger seg mye på natta. Det kan være fornuftig å ha ekstra liggeunderlag eller noe som isolerer ekstra mot bakken om ungen skulle rulle av underlaget i løpet av natten. Skaff deg også en fotprint eller et større teppe til å ha i forteltet. Dette er helt topp om det skulle bli dårlig vær og man må gjøre "inne" aktiviteter i teltet. 

Ellers så er det bare å kose seg maks, kan være et tips å ha med seg en tarp (selv har jeg bergans sin) Det er veldig greit å lage tak over døråpningen til forteltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter og jeg har vært på tur siden hun var 2,5-år. Vi har stort sett kun brukt 3-manns telt, eller lavvo om mor og lillebror er med. Vi har hatt en natt i 2-mannsteltet mitt også. Anbefaler 3-manns telt. Da har ungen litt tomle plass. Både til seg selv, leker, soveposer og klær. Har vært delvis værfast noen ganger, og da er det helt klart fint med litt plass i teltet. Finn et telt med litt takhøyde, gjerne i hele lengden. Et litt stor fortelt er også å foretrekke. Jeg ville helt klart tenkt comfort og plass framfor vekt.

Sovepose: Her har vi brukt Voksiposen til ungene er ca.3-år. Den er god og varm, samt at ungen er vant til å sove i den fra barnehage m/mer. Ungene har nå en Mammut Little Mamut og en Mountain Hardwear pose. Begge to kan man justere lengde på, slik at posen "vokser" med barnet. En for stor sovepose, er en kald sovepose.

Når ungene var veldig små, brukte jeg både et bamseunderlag og ei skinnfell. 
 

God tur! Ta med litt spill, blader og tegnesaker. Og kanskje en lydbok. Kos dere :)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode svar her. Synes wiglo er litt tung, tror jeg vil gå for et lett 3 manns tunneltelt. Da er det plass til meg og en junior eller 2 plus jeg har godt med plass hvis jeg skal på tur alene. Får ganske lette telt ser jeg.

Har noen flere erfaring med gode tunneltelt 3 pers, ikke de dyreste men heller ikke de dårligste? Er litt glad i helsport.

Av pose ble det Alta til både meg og junior med tcomf 0. Tlim -5.

Ang disse verdiene, er det hvis du ligger kommando? Så hvis du har godt med ull kan du klare litt lavere enn T-lim uten å fryse ihjel? Skjønner det er person til person. Men sånn generelt?

 

Har bestilt med en hennessy nå, var jo 25% på den.gleder meg til å prøve den i påsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Stian90 skrev:

 

Ang disse verdiene, er det hvis du ligger kommando? Så hvis du har godt med ull kan du klare litt lavere enn T-lim uten å fryse ihjel? Skjønner det er person til person. Men sånn generelt?

 

 

Som du selv sier så vil verdiene sprike litt fra person til person. Jeg foretrekker å ha på meg minimalt når jeg ligger i sovepose. Hvis soveposen skal brukes på turer der du trolig havner mot grenseverdi på posen pleier jeg heller å ta med en liner (innerpose) i fleece enn å kle på meg ekstra for natta. Eneste unntaket er at jeg tidvis bruker noen ullsokker på når det er kaldere enn -20 i teltet, men ender med å sparke de av etter hvert. Andre opplever det anderledes og "må" ha på seg ullundertøyet f.eks...

Personlig så synes jeg en av de få tingene som virkelig kan ødelegge en tur er å fryse når man skal sove/hvile. Derfor bruker jeg T-comf -6 til -8 for treseongsposen min slik at den uten problem dekker ned til noen minusgrader når det blir en del telting på rypejakt utover høsten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Personlig så synes jeg en av de få tingene som virkelig kan ødelegge en tur er å fryse når man skal sove/hvile. Derfor bruker jeg T-comf -6 til -8 for treseongsposen min slik at den uten problem dekker ned til noen minusgrader når det blir en del telting på rypejakt utover høsten. 

Dette er et veldig godt poeng som veldig mange glemmer! Jeg har en pose til 3 sesongs bruk som er en anelse kald på de tidligste vårdøgnene og sene høstdøgn. Det kryper fort ned på 0 og gjerne minus et par grader selv om det er grei temperatur på dagen. Har vært helt avhengig av varmeflaske for å kunne sove normalt på slike netter. Blir den litt varm på sommeren, er det bare å bruke soveposen som en dyne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg sover komfortabelt natten gjennom ned til T-comf med fullt ullundertøy. T-limit, det funker ikke for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Stian90 skrev:

Noen som har erfaring med Rondane 3 camp?

https://www.helsport.no/rondane-3-camp-3293

 

Ser helsport outlet har de til en grei? Sum?

Har tilsvarende helsport tunnel telt, den gang de het superlight, men fortsatt veide mer enn dette. Tunnel form gir utmerket plass ift vekt.  Helsport velkjente kvalitet og løsninger, samt bra service og lagerførte rep.deler for mange år, gjør det til et bra valg. Det finnes haugevis med forskjellige løsninger og teltprodusenter og mange her inne vil sikkert gi deg andre tips, men for litt over 3 lapper bommer du ikke. PS: Jeg har brukt mitt i over 15 år, og det er fortsatt helt topp.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.