Gå til innhold
  • Bli medlem

Trondheim - Steinkjer - pr sykkel


Gaga

Anbefalte innlegg

Ikke alle turer trenger å ha fine, flotte og eksotiske navn ved seg.

Som gammel inntrønder, tenkte jeg å bruke denne kjempefine helga til å besøke besteforeldre -
men også få litt trim og tur ut av helga. En ting jeg aldri har tenkt noe over før -
er hvor godt eller dårlig deler av strekningen er tilrettelagt for syklister. Med en god dose kg for mye på kroppen - bestemte jeg meg for å dele opp turen i 2. Først Trondheim - Lofjorden, og så Lofjorden - Steinkjer.

Fra Trondheim sykler man typisk gammelveien langs Ranheim. Gang- og sykkelstien er stort sett ok helt
fra Trondheim og inn til Gjevingåsen - bortsett fra litt oppsprekking her og der. Det verste stykket, er faktisk fra Stjørdal og inn til Åsen. Ingen gang- og sykkelsti, liten veiskulder og masse trafikk. For å avrunde fredagen litt pent - tok jeg turen inn til Lofjorden (tok av i Vududalen) for å besøke svigers på
hytta og grille litt i finværet. Selve vududalen er vel noe av det kjipeste på turen om man er syklist. Trangt, dårlig veiskulder og svingete. En dårlig kombo når det er masse trafikk i tillegg. Men det skal bilistene på denne turen ha - de var veldig flinke til å ta hensyn (jeg la meg så langt ut som jeg turte), ingen stygge forbikjøringer og ingen vogntog som suste forbi med et voldsomt dragsug etter seg. :lol:

Fra Lofjorden gikk turen igjen inn til Åsen sentrum. Rett nord for Åsen begynner motorveien, og der er
det ikke særlig å være for syklister. Det man da gjør er å ta gammelveien om Ronglan til Skogn. Det er skiltet sykkelsti til Skogn rett ved der motorveien og 90-sonen starter. Det er tydelig at gammelveien ikke får like mye omsorg som motorveien. Slitt og oppsprukken asfalt til tider krever at man har øynene fremover veien i stedet for å nyte natur og omgivelsene. Sykkelværet viste seg fra sin beste side denne lørdagen. Siden jeg aldri har syklet denne strekningen før, kunne jeg gjerne tenkt meg litt bedre skilting underveis. Spesielt når sykkelstiens hovedretningbytter side under hovedveien etter Mule ved Levanger. Fin sykkelsti helt til Verdal. Her ble jeg i tvil. Mellom Verdal, Røra og Steinkjer er det ikke mye tilrettelagt for syklister, med noen unntak litt her og der. Det er rimelig høy fart og delvis ganske trangt på deler av strekningen. Jeg bestemmer meg fort for å kjøre "safe" - og tråkker opp til Stiklestad. Fra Stiklestad går det en alternativ rute til Steinkjer over Leksdalen (kjempeflott langs Leksdalsvannet, glemte badeshorts!) og Henning - før man til slutt når Steinkjer - 3 mil fra Stiklestad. Turen over Henning brakte mange gode minner fra Henningvola - både sommer og vinter, men mest vinterstid. Mang en lørdag og sønad ble tilbragt i kaffedalen i Henningvola som base - og små avstikkere derfra. Får vel ta en tur tilbake dit til vinteren igjen kanskje.

Dag en ble det logget 63km og et snitt på ca 18km/t og dag to, 83km og 17km/t. Fikk akkurat ikke med meg innspurten på prologen i Tour de France - men fikk reprisen senere på kvelden :)

 

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse

Etter å ha lest posten over for noen uker siden fant jeg ut at å sykle E6 deler av veien var uaktuelt. Så da satte jeg meg ned med MapSource og tråklet opp en track. Første del gikk langs gamle E6 fra Trondheim til Stjørdal. Fra Stjørdal gikk det via skogen helt til Værdal via noen gode og endel ikke fult så gode gårdsveier. Det ble en skikkelig fin tur i medvind og noen regnbyger.

Jeg kan sikkert slenge ut ruten min hvis noen andre vil sykle strekningen uten å må innom E6 og tungtransporten en tur. (Skal nevnes at det sikkert kan velges andre ruter fra områdene rundt Skogn og til Steinkjer som er mer effektive da, men jeg er så ukjent i området at det bare ble som det ble.)

Rart at det ikke finnes sykkelveier i hele Norge egentlig. Skiltingen i Trondheim er ganske bra. Det er også den mot Stjørdal, men så er det slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Ja, det er litt manglende skilting, og fryktelig ugjestmildt å sykle fra Skatval til Åsen.

Men det finnes jo noen ruter som kan avlaste det verste av dette. Det finnes selvsakt noen problemer med disse også, men jeg synes de er gode alternativer, om man sykler på en sykkel som tåler grusvei, kjører mye racer selv.

Trondheim-Stjørdal: Gamle E6

Stjørdal-Hegra: Her er den biten jeg ikke helt har funnet en god erstatning for trafikert vei, her må du nok tidvis inn på E14, men bare korte biter, er mye boligfelt o.l. du kan sykler gjennom.

Hegra-Skogn: I Hegra tar du av mot Skjelstadmark, kjør denne veien til du kommer til T-kryss "attavætte" i dette krysset skal du ikke den veien som heter Langstein, husker ikke hva som er skiltet her. Kjør den veien til du er i Markabygda, sykkel nedover til Skogn.

Skogn-Verdal: Kjør gjennom Skogn sentrum, til ett kryss der det går forkjørsvei til venstre, ned mot E6, her skal du rett frem. Denne veien blir gradvis smalere og smalere til den blir en gang og sykkelsti, følg denne og skilting, til du kommer til Levanger, sykkel gjennom Kirkegata i Levanger. Når du kommer over brua Levanger Bru, så blir det gang og sykkelsti igjen, følg denne til Verdal.

Verdal-Steinkjer: Ta av i Verdal sentrum, mot Stiklestad. På Stiklestad, tar du til høyre ved kirka, mot Leksdal og Steinkjer/Henning (usikekr på hva som står skilta der, kan stå Steinkjer, pga at dette er omkjøring når de stenger E6 for arbeid ved Løsberga) Følg denne veien, og du vil om ei stund trille fint ned fra henning mot Steinkjer. Du kommer frem ved rundkjøringa vis a vis Sannanleir.

Dette er en veldig fin tur, veien fra hegra til markabygda, er Nato veien. omkjøringsvei for nato vis de skulle ha lyst å sprenge bort veien i Lofjorden, Her er det da forsåvidt laget huler under veien, og jernbanen. som lett skal kunne sprenges ut ved okopasjon, og Norge er delt i to.

LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

patrick skrev:

Stjørdal-Hegra: Her er den biten jeg ikke helt har funnet en god erstatning for trafikert vei, her må du nok tidvis inn på E14, men bare korte biter, er mye boligfelt o.l. du kan sykler gjennom.

Her er vel alternativet å ta av på Hell og kjøre gjennom Lånke på sørsiden av Stjørdalselva helt opp til brua over til Hegra. Da er det bare å krysse E14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.