Gå til innhold
  • Bli medlem

Minutter pr. kilometer


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

Gjennomsnittlig hvor mange minutter pr km bruker dere på fjellturer med full oppakning? Tenker relativt flatt til småkupert terreng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange faktorer som spiller inn selvfølgeling, men tenker normalt rundt 3km/t (20 min pr km), kanskje opp mot 4 km/t (15 min pr km) på en god sti. Stigning vil fort redusere farten med full oppakning om ikke man er i svært god form. Har vært ned i godt under 1km/t i vanskelig terreng (tett kratt i 2-3m høyde).

Endret av esw
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Gitt at grunnformen er god og at dagsformen er bra, ligger jeg også på 3-4 km i timen, dvs 15-20 minutter pr km. Innimellom har jeg drittdårlige dager, hvor jeg bruker lenger tid. Er ganske god på å presse meg over tid, hvis jeg må, men prøver å nyte turene mest mulig, slik at det ikke blir blodslit.

Jeg er treg i starten men våkner til liv etter noen kilometer😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg noterte ned fra et sted en gang 1 time pr. 3 km + 1 time pr. 300 høydemeter, jeg lurer på om det var fra boka til Nils Faarlund. Tips ... om man googler lærebok tinder så er det ikke tinderangling som kommer opp ... Men jeg har ikke testa det, jeg tusler stort sett på tur, ser på blomstene, tar bilder og er til generell irritasjon for alle de som ønsker å komme fort frem.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Heriks skrev:

jeg tusler stort sett på tur, ser på blomstene, tar bilder og er til generell irritasjon for alle de som ønsker å komme fort frem.  

Bra det er fler som er sånn. 3-4 km/t vil være drepende tempo om man går i Lomsdal Visten - utenfor allfarvei.. Legger ved et par illustrasjoner. Man er glad om man klarer 1 km/t på de verste passasjene :)

Så det varierer altså svært...

DPP_0124[1].JPGDSC_3053.JPG

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjem definitivt ann på terreng og oppakning. 3 km/t er ein god tommelfingerregel, men eg kan ende på både 5 og 1 alt etter. 

Men, ofte, i moderat terreng, så er planlegging med gjennomsnittsfart på 3 km/t greit. Etterkvart lærer ein seg å kjenne att på kartet kva som kan krevje lengre tid, til dømes ungt landskap med mykje morenar og kupert, eller mykje stigning. Lite etablerte stiar osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
På 13.3.2018 den 10.58, Kjell Iver skrev:

3-4 km/t vil være drepende tempo om man går i Lomsdal Visten - utenfor allfarvei.. Legger ved et par illustrasjoner. Man er glad om man klarer 1 km/t på de verste passasjene :)

Så det varierer altså svært...

DPP_0124[1].JPGDSC_3053.JPG

Utgangspunktet var relativt flatt til småkupert terreng, så 3-4 km/t er oppnåelig. Jeg har også vært på turer med svært ofte pustepauser og åndenød.

Mitt ønske er lett nok sekk til at jeg kan dra på ukestur med fotoutstyr, ta bilder, nyte og bruke tiden underveis. Ikke jage fra fra A til B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at også muligheter/forventninger om planlagt hvile påvirker tempoet. Å gå 3,5 mil med et sted mellom 2200-2400 høydemeter på under ti timer er det ganske mange som gjør hvert eneste år; 7-fjellsturen i Bergen. Men det er få, om noen, som går den samme turen enda en gang neste morgen og morgenen deretter etc. Etter 7-fjellesturen kan man hvile et år om man vil :) 

Man kan jo også planlegge med å slite/haste seg fram til en basecamp, og så tusle rundt den i kosetempo i mange dager.

Uansett, så blir sånne hastedistanser egentlig mer arbeid enn hygge, de er en utfordring til en selv, et mål å nå. Da blir ikke det å nyte turen i seg selv målet lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Er sekken veldig tung er det i seg selv en belasting å ha den på ryggen i mange timer - kanskje det bidrar til at man ønsker å gå på litt?

Det blir kanskje en avveining som skjer automatisk?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.