Gå til innhold
  • Bli medlem

hvor kjøpe gassboks til Trangia stormkjøkken?


Anbefalte innlegg

Annonse

Har du gjenger på koblingen din? Det er vel stort sett det de leverer idag - men hvis brenneren har gjenger og biltemaboksen har gjenger så passer den helt fint. 

Regner med det er disse to du tenker på:
http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Primus/Gassbeholder-2000020058/
http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Primus/Gassbeholder-227-g-2000035641/

Den siste er vel for spesielle kokeapparat, du skal nok ha den øverste til 39,- 

Har ingen erfaring med biltemagassen, men til vanlig 3-sesongs bruk er den sikkert helt fin. Ihvertfall verdt å teste det ut. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at det skal bli billigst mulig har jeg kjøpt gass på sylindriske flasker til halve prisen, og fyllt over på "kakebokser". Skal man gjøre dette må man ha en overføringsslage med passende adaptere i begge ender, ikke fylle mer enn til 370g totalvekt på en mellomstor boks og påse at man IKKE FYLLER REN PROPANGASS (livsfarlig). Nå har jeg ingen Trangia med gassbrenner så jeg er vel litt avsporet her

IMG_0369.thumb.JPG.16f4eae3a42f2b9be2d38b9190a5c067.JPG

Endret av r.u.mad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, r.u.mad skrev:

For at det skal bli billigst mulig har jeg kjøpt gass på sylindriske flasker til halve prisen, og fyllt over på "kakebokser". Skal man gjøre dette må man ha en overføringsslage med passende adaptere i begge ender, ikke fylle mer enn til 370g totalvekt og påse at man IKKE FYLLER REN PROPANGASS (livsfarlig). Nå har jeg ingen Trangia med gassbrenner så jeg er vel litt avsporet her

IMG_0369.thumb.JPG.16f4eae3a42f2b9be2d38b9190a5c067.JPG

Nok en avsporing, men med adapteren i midten av bildet over vil kunne gjøre at det er mulig å bruke de avlange boksene direkte på Trangia på sommeren. MEN da er det viktig at hakket i kraven på boksen helst vender opp. Ellers vil den flamme opp litt i starten før den blir varm.

Ellers er det enkle ofte det beste: Har du ikke det helt store gassforbruket, bruk boksene som hører til dvs. de som har gjenger. De er billigst på Biltema eller Jula, jo større boks jo rimligere driftskostnader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg dataarket inneholder Artnr 17613 og 17614 begge 45% butan, 26% propan og 28 % isobutan. Da bør de være helt greie å bruke når kuldegradene har sluppet taket. Men er det fortsatt kaldt i været med kuldegrader om natten, bør du enten få tak i gass som har mye mindre andel butan (dyrere), har innenbygd fordampingshjelp ("vintergass", enda dyrere) eller ta med Biltema-boksen i soveposen (kinky?) ;) 

Og by the way: Om du skulle ønske å dra på tur ofte når er det kaldere enn 10 kuldegrader, er det nødvendig med såpass mange triks og spesialløsninger med gass, at det i så fall kan være like greit å ha en løsning med bensin/parafin?

Endret av a_aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, a_aa said:

Iflg dataarket inneholder Artnr 17613 og 17614 begge 45% butan, 26% propan og 28 % isobutan. Da bør de være helt greie å bruke når kuldegradene har sluppet taket. Men er det fortsatt kaldt i været med kuldegrader om natten, bør du enten få tak i gass som har mye mindre andel butan (dyrere), har innenbygd fordampingshjelp ("vintergass", enda dyrere) eller ta med Biltema-boksen i soveposen (kinky?) ;) 

Og by the way: Om du skulle ønske å dra på tur ofte når er det kaldere enn 10 kuldegrader, er det nødvendig med såpass mange triks og spesialløsninger med gass, at det i så fall kan være like greit å ha en løsning med bensin/parafin?

26% propan er ikke dårlig til å være en billig gassbeholder. MSR sin Isopro gass inneholder f.eks. 20% propan. Men den har til gjengjeld 80% isobutan, mot Biltema sin 28%. Vanlige engangsbokser til gass skal ikke ha mer enn 30% propan. Isobutan er litt bedre i kulde enn butan (kokepunkt -11 grader mot ca 0 grader for butan. Propan har vel kokepunkt rundt minus 40).  Uansett, skal man bruke gass om vinteren er det et krav at man har en brenner med forvarmingsrør så man kan bruke boksen opp-ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Bjarne H.S. skrev:

Jeg bruker stort sett alltid gassbokser fra Biltema. Fungerer suverent på mine turer.

:)

Leser bloggen din mye og ser du ofte bruker disse ja, hvor mye gass planlegger du i bruk? eller for å stille spørsmålet litt annerledes, hvor lenge går du på en 450g?  Avhenger jo selvsagt litt etter temperatur, type matlaging osv men ser bruken din ihht. bloggen reflekterer min bruk, men har enda ikke funnet meg en "tommelfinger regel" på gass-forbruk. 

Til trådstarter så bruker jeg også trangia sin brenner og biltema-gassen har jeg ikke noe å utsette på :)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Johanks skrev:

Leser bloggen din mye og ser du ofte bruker disse ja, hvor mye gass planlegger du i bruk? eller for å stille spørsmålet litt annerledes, hvor lenge går du på en 450g?  Avhenger jo selvsagt litt etter temperatur, type matlaging osv men ser bruken din ihht. bloggen reflekterer min bruk, men har enda ikke funnet meg en "tommelfinger regel" på gass-forbruk. 

Til trådstarter så bruker jeg også trangia sin brenner og biltema-gassen har jeg ikke noe å utsette på :)   

Grovt regner jeg en 450-boks (stor boks) skal holde en god ukestur. En liten boks (230g) en langhelg. Det kommer også selvsagt an på vær og vind og fiskefangster hvor mye som fyres, og om jeg kan fyre bål eller ikke. Kan nevne at på turen på vestvidda sist sommer varte en stor boks i 10 dager. På den turen hadde jeg pakket med meg to store bokser. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en liten hobby; hver høst før jeg drar på jakt har jeg plukket med meg alle nesten tomme gassbokser fra speiderhuset (opprydding - lettere å kaste metall (vakre unnskyldninger for moro)) - dvs. de som ikke gir noen nevneverdig effekt, vi har hatt både Primus, Axley (Jula) og Biltemabokser. Disse blir plassert i en sirkel rundt et kubbelys på myra bak hytta (langt fra naboer og vått nok til at det ikke skaper problemer) +  salongrifle på 30 meter. Forskjellene i hva som skjer er ganske store, temperatur som oftest rundt 0 - punktet. Primusgassen tar alltid fyr etter at kula har gått gjennom og brenner raskt opp. Axley brenner lengre og saktere. Men Biltema kan finne på å ikke ta fyr, men det er væske igjen som ikke koker og den kan bli liggende lenge i boksen før den er borte.  Men sommerstid fungerer Biltemagassen fint.

Nå er dog denne hobbyen erstattet av en nett liten sak til å overføre gass fra en boks til en annen ved hjelp av fryseboks og varmtvann; selv om det ser ut til å gå bortimot 10 "tomme" for å lage en halvfull... (Det er tross alt en viss begrensing i hvor moro det er å se en boks ta fyr... og det er jo mer tilfredsstillende å få brukt mest mulig av gassen)

Vi prøvde forøvrig Colemans Performance gass på jakta i høst - det ble høyfjellbål på einerkvist og vier for å lage kaffe. Fullstendig ubrukelig, og det var ikke så kaldt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bjarne H.S. skrev:

Grovt regner jeg en 450-boks (stor boks) skal holde en god ukestur. En liten boks (230g) en langhelg. Det kommer også selvsagt an på vær og vind og fiskefangster hvor mye som fyres, og om jeg kan fyre bål eller ikke. Kan nevne at på turen på vestvidda sist sommer varte en stor boks i 10 dager. På den turen hadde jeg pakket med meg to store bokser. 

Jeg har omtrent samme regel. Jeg bruker ca. 50 gram gass pr. dag. Selvsagt noe avhengig av vær og vind. :)

11 minutter siden, ASI skrev:

Jeg har hatt en liten hobby; hver høst før jeg drar på jakt har jeg plukket med meg alle nesten tomme gassbokser fra speiderhuset (opprydding - lettere å kaste metall (vakre unnskyldninger for moro)) - dvs. de som ikke gir noen nevneverdig effekt, vi har hatt både Primus, Axley (Jula) og Biltemabokser. Disse blir plassert i en sirkel rundt et kubbelys på myra bak hytta (langt fra naboer og vått nok til at det ikke skaper problemer) +  salongrifle på 30 meter. Forskjellene i hva som skjer er ganske store, temperatur som oftest rundt 0 - punktet. Primusgassen tar alltid fyr etter at kula har gått gjennom og brenner raskt opp. Axley brenner lengre og saktere. Men Biltema kan finne på å ikke ta fyr, men det er væske igjen som ikke koker og den kan bli liggende lenge i boksen før den er borte.  Men sommerstid fungerer Biltemagassen fint.

Nå er dog denne hobbyen erstattet av en nett liten sak til å overføre gass fra en boks til en annen ved hjelp av fryseboks og varmtvann; selv om det ser ut til å gå bortimot 10 "tomme" for å lage en halvfull... (Det er tross alt en viss begrensing i hvor moro det er å se en boks ta fyr... og det er jo mer tilfredsstillende å få brukt mest mulig av gassen)

Vi prøvde forøvrig Colemans Performance gass på jakta i høst - det ble høyfjellbål på einerkvist og vier for å lage kaffe. Fullstendig ubrukelig, og det var ikke så kaldt.

 

Dette er på ingen måte en vitenskapelig test, men denne videoen viser et noe annet bilde:

Forskjellen mellom Primus Power Gas og Biltema er i følge videoen omtrent ikke eksisterende. Det er også min egen erfaring. Når man kommer under 0 grader er uansett vanlig gass i beste fall tungvindt. Brennere med forvarming og mulighet til å snu gassboksen opp ned gjør at jeg kan bruke gass selv ved noen få minusgrader. Det holder for meg. Noe under det er det bål eller bensin som gjelder for min del. Det er også store forskjeller på en full og en nesten tom gassboks i kulde.

Igjen så er Randulf Valle en fin kilde som har gjort gode tester:
https://randulfvalle.no/gassbrennere-og-kulde/
https://randulfvalle.no/primus-winter-gas/

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til mitt forsvar vil jeg bare si at jeg anså ikke forsøket med salongrifla for å ha et snev av vitenskaplig formål eller metode:-)

Kun en observasjon at Biltemaboksene ikke gikk over i gassform selv når de var gjennomhullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2018 den 9.56, Freebird skrev:

Forskjellen mellom Primus Power Gas og Biltema er i følge videoen omtrent ikke eksisterende.

Det kom en "ny" versjon av Primus Power Gas i 2016 (?), med rødfargede bokser. De gamle gråfargede boksene, som den som er vist i youtube-videoen, har jeg i en eller annen sammenlikningsliste sett at inneholdt 50% butan, 25% propan og 25 % isobutan. Dette bekrefter i så fall videoens konklusjon om at det bare er småforskjeller mellom Biltema-gassen og gamle Primus Power Gas, kun 1-3-5 %-poeng :) 

De "nye" rødfargede Power Gas inneholder iflg Primus propan og isobutan - butan er ikke nevnt. Prosentfordeling fremgår ikke av datasikkerhetsbladet.  Men jeg vil bli overrasket om den ikke ligger i omtrent samme område som MSR  Isopro med 20% propan og 80% isobutan. Da kan det nok forventes merkbare effektforskjeller når termometervæsken krymper et stykke nedover de blå tallene ... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, a_aa skrev:

Det kom en "ny" versjon av Primus Power Gas i 2016 (?), med rødfargede bokser. De gamle gråfargede boksene, som den som er vist i youtube-videoen, har jeg i en eller annen sammenlikningsliste sett at inneholdt 50% butan, 25% propan og 25 % isobutan. Dette bekrefter i så fall videoens konklusjon om at det bare er småforskjeller mellom Biltema-gassen og gamle Primus Power Gas, kun 1-3-5 %-poeng :) 

De "nye" rødfargede Power Gas inneholder iflg Primus propan og isobutan - butan er ikke nevnt. Prosentfordeling fremgår ikke av datasikkerhetsbladet.  Men jeg vil bli overrasket om den ikke ligger i omtrent samme område som MSR  Isopro med 20% propan og 80% isobutan. Da kan det nok forventes merkbare effektforskjeller når termometervæsken krymper et stykke nedover de blå tallene ... 

Snur du boksen på hodet med brenner som har forvarmingsrør spiller jo dette veldig liten rolle? eller? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp-ned-boks reduserer ulempene med høyere butanandel betydelig, det er riktig.

Men hadde man hatt en boks med 100% butan, og -1°C, da blir det lite effekt ut av det uansett, så konseptet har sine grenser. Med lang ledning kunne du fått til noe vha tyngdekraften :)  

Litt propan på en opp-ned-boks gjør imidlertid stor forskjell mhp å opprettholde trykk i lav temperatur - er rett og slett usikker på i hvor stor grad man vil merke effektforskjellene der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, a_aa skrev:

Det kom en "ny" versjon av Primus Power Gas i 2016 (?), med rødfargede bokser. De gamle gråfargede boksene, som den som er vist i youtube-videoen, har jeg i en eller annen sammenlikningsliste sett at inneholdt 50% butan, 25% propan og 25 % isobutan. Dette bekrefter i så fall videoens konklusjon om at det bare er småforskjeller mellom Biltema-gassen og gamle Primus Power Gas, kun 1-3-5 %-poeng :) 

De "nye" rødfargede Power Gas inneholder iflg Primus propan og isobutan - butan er ikke nevnt. Prosentfordeling fremgår ikke av datasikkerhetsbladet.  Men jeg vil bli overrasket om den ikke ligger i omtrent samme område som MSR  Isopro med 20% propan og 80% isobutan. Da kan det nok forventes merkbare effektforskjeller når termometervæsken krymper et stykke nedover de blå tallene ... 

Det er selvfølgelig et godt poeng og noe jeg ikke har tenkt over selv. Jeg har faktisk ikke prøvd gassen fra Primus etter at de endret design. Jetboil bruker heller ikke butan i sine gassbokser, men jeg har ikke klart å finne ut hvordan forholdet mellom propan og isobutan er. :)

Endret av Freebird
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.