Gå til innhold
  • Bli medlem

Jaktrifle og slitasje


Frank Høvin

Anbefalte innlegg

Fersk på forumet og i gamet, så jeg spør kanskje dumt, men:

Hva regnes som for mye når det gjelder ant. skudd en jaktrifle har gått? Jeg vet det avhenger av mye, og definitivt av type og kaliber, så derfor et eksempel: Jeg har en 30-06 på hånden som har gått ca. 1500 skudd, for det meste jaktfelt. Jeg er ute etter en passende begynnerrifle for hjortejakt, som ikke er altfor dyr. (Heller starte med et fornuftig priset våpen og prioritere bedre ammo, tenker jeg.) Er dette et passende våpen til denne typen jakt? Og er det evt. slik at jeg risikerer å måtte bytte løpet etter 1000 nye skudd? Jeg har skutt med 308 før, så akkurat 30-06 er nytt for meg, men jeg regner med at det ikke er en voldsom forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På helt generelt grunnlag så bør vel en 30-06 ganske greit gå 5000+ før en trenger å bekymre seg for presisjonen til jaktbruk. Gjerne en del mer enn det og, tenker jeg.

Endret av Larix
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv bla.30_06 og kan gå god for den.

Er du sikker på at det bare er skutt 1500 skudd? For de som driver jaktfelt med trening blir det fort dette antallet på 1 år...

Hvilket merke er det ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud: Takk for tips :-)

Riflen er en Remington 700 sps. Jeg får prøvd den, så det er absolutt mulig å få en følelse for hvordan den er. Jeg er bare litt nysgjerrig på det generelle. Om 1500 skudd stemmer er det jo ikke mulig for meg å være sikker på utover at han som selger den sier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1500 bør ikke være noe problem nei, om det er jaktfelt den har blitt brukt i er det ikke sikkert ladningene har vært så harde eller slik det er med jakt-ammo. Få testet den, og be gjerne selgeren også vise deg at han kan sette en grei samling. både på 100 og 200meter så er du dekket i de fleste jaktsituasjoner. Om den har lyddemper se etter korrosjon i munningen/gjenget parti og dra gjerne ei tørr ren pussefille igjennom løpet før dere skyter for å se tilstanden der.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet fint lite om slike ting, men tenkte jeg villel bare nevne noe jeg har tenkt på om sånne ting:

Jeg vil tro at sunn fornuft tilsier at man ikke må benytte for stor mengde, eller feil type krutt i patronene, enten man ordner kruttladningen i patronenen selv, eller om man velger å kjøpe ammunisjonen helt ferdiglaget.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt over her, 1500 er ingen problem. Om det faktisk stemmer er en annen sak. Men for en jeger rundt snittet (som trener jevnt i året og skyter noen dyr hver sesong)  så kommer den til å samle mer enn bra nok til all jakt selv om han har skutt over det dobbelte med ammo ladd til vanlige hastigheter. 

Det er heller den som ligger bak som er problemet lenge før man kan diskutere om pipa er utskutt. 

Så hvis du liker riflen er det bare å gi gass, og kose deg i mange år framover! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det gjerne en plass man skal legge pengene så er det i optikken, men det behovet er slikt man finner ut etterhvert. Hvilken jaktform blir det mest av? 

Bruker 30-06 selv til storvilt, fint kaliber det syns jeg. Skulle jeg hatt noe annet hadde jeg vurdert 6,5-55 men syns jeg får gode slakt med den kuletyngden jeg har nå. Lapua Mega 185gr. 

  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man bruker 30-06 ( 7,62 x 63 mm) eller 308 (7,62 x 51 mm) går vel ut på ett. Det er samme kaliber, men lengden på hylsa er forskjellig. 308 kommer som 308 Nato og 308 Winnchester. 308 Nato er bygget på 308 Winn , men hylsa er 0.013" (0.3302 mm) lenger for Nato.

Kulevekt og ladning kan varieres slik at resultatet i treffpunktet blir det samme. Det er vel anslagsenergien som avgjør hvor mye som ødelegges rundt treffstedet. Høyere hastighet gir høyere anslagsenergi og mer ødeleggelse.  Jeg har hørt rådyrjegere som påstår at en 222 med utgangshastighet på ca. 1000 m/s ødelegger like mye kjøtt som en 7.62 med ca. 800 m/s, men dette har jeg ikke sett noen beviser på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, REs skrev:

  Jeg har hørt rådyrjegere som påstår at en 222 med utgangshastighet på ca. 1000 m/s ødelegger like mye kjøtt som en 7.62 med ca. 800 m/s, men dette har jeg ikke sett noen beviser på.

Det har jeg sett bevis på mange ganger. Spesielt før det ble mulig å få tak i kuler med loddet kjerne her i Norge.
Det peneste slaktet jeg har sett er skutt med 458 Lott. Altså en kaliber helt på andre siden av skala for finkaliber alà 222  o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, tubbs skrev:

Det har jeg sett bevis på mange ganger. Spesielt før det ble mulig å få tak i kuler med loddet kjerne her i Norge.
Det peneste slaktet jeg har sett er skutt med 458 Lott. Altså en kaliber helt på andre siden av skala for finkaliber alà 222  o.l.

Jeg har skutt rådyr med .22-250. Med dårlige kuler ser det ikke vakkert ut, med f.eks. Trophy Bonded premiumkule er resultatet noe helt annet..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Så lenge du er fornøyd med presisjonen på riflen og den kan skyte 3-5 skudd i benk med mindre grupper enn 3-4 cm på 100 m så duger den vel storviltjakt?

Kravet til storviltprøven er 5 skudd innenfor 30 cm sirkel

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vanlige kalibre som 30-06 vil ikke 10000 skudd være noe problem . Konkurranse skyttere begynner å tenke på løpskifte når de nærmer seg ett slikt tall, men de konkurrerer med marginer som en jeger ikke bryr seg om. 1500 skudd er i allefall ikke noe problem . Og skyter du 100 treningskudd og jaktskudd til sammen i året , har du børse livet ut. Og du kan la guttungen arve rifla og bruke den til ham blir godt opp i årene før nytt løp behøves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.