Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av sekk for langtur 2019 (omdøpt emne)


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

2018 blir et husprosjekt år, men ukestur med min datter blir gjennomført.

I 2019 har jeg veldig lyst på en 2-3 ukes tur, hvor fiske og foto er det viktigste, men nødvendigvis også endel forflytting. Trolig Hardangervidda i august og september. Det krever noen nyinvesteringer, som bl.a. større ryggsekk samt noe annet utstyr. Har nok det aller meste. Mobilen vil jeg være helt avhengig av, også strøm til denne. Må innom hytter for etterfylling av mat samt andre gjøremål jeg ikke har full kontroll over nå. Sekken må ikke bli større enn hva jeg kan bære. 

Bare en lyst og tanker jeg har hatt en stund da jeg er litt lei A-4 livet. På tide å planlegge og gjennomføre en slik tur.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet en ting, og det er at du ihvertfall har en sovepose som passer til turen 😉😉. Jeg bare måtte få du er litt sovepose nerd 😊😊. 2 uker på rad høres ganske så deilig ut. Da har du alle muligheter til å teste ut mange vann som ligger langt fra sivilisasjonen. Plutselig finner du ditt trollvann!! Kos deg med planlegginga. Jeg har så smått begynt å tenke mot sommeren. Våren er så sein i år at jeg har liksom ikke kommet igang, bare litt fluebinding her i hus så langt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Målet er å ikke kjøpe noe annet enn større sekk, nye snører, etc. Powerbank til mobilen eller hva jeg nå kan trenge. En god plan og et topp rutevalg, hvor jeg kan komme innom ett par selvbetjente hytter og ev. betjent hytte for påfyll av mat samt annet.

Har nok soveposer å velge mellom ja😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker tips til storsekk så kan jeg virkelig anbefalle Bergans Alpinist 130l. Den blir kanskje litt i største laget, men jeg velger denne foran andre mindre sekker selv på helgeturer kun pga den fantastiske bærekomforten. Jeg har gått med den på ukesturer hvor jeg har ligget på rundt 35km/dag uten noen problemer. Eneste negative med den er en egenvekt på 4,5kg

Hardangervidda i August er strålende. Og det er så mange dnt-hytter og stier der at det ikke vil være noe problem å finne rute å gå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 time siden, Aadnef skrev:

Hvis du ønsker tips til storsekk så kan jeg virkelig anbefalle Bergans Alpinist 130l. Den blir kanskje litt i største laget, men jeg velger denne foran andre mindre sekker selv på helgeturer kun pga den fantastiske bærekomforten. Jeg har gått med den på ukesturer hvor jeg har ligget på rundt 35km/dag uten noen problemer. Eneste negative med den er en egenvekt på 4,5kg

Hardangervidda i August er strålende. Og det er så mange dnt-hytter og stier der at det ikke vil være noe problem å finne rute å gå. 

Takker :) Jeg har vurdert Bergans Alpinist 110 liter, men kan vurdere 130-literen også. Jeg har ikke ønske om å bære en blytung sekk, derfor tenker jeg å proviantere underveis. Må sjekke med DNT hva jeg kan få kjøpt på hyttene, både spesifikke selvbetjente og betjente hytter.

Har vel alt utstyret med unntak av større sekk, men kan trenge endel råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Følgende hovedutstyr er «ganske sikkert», for å bruke Yr.no sin terminologi

  • Helsport Ringstind Pro 2
  • Rab Neutrino 400/600
  • Bergans Alpinist 110/130
  • Exped Synmat 7/9 UL + Mammut Alpine mat UL
  • Exped chair kit (må kjøpes)

Dun taper isjolasjon over tid, så avhengig av å lufte så ofte jeg kan. Kan jeg stole på Synmat UL? Kjipt å få hull eller delaminering dag 1. Kanskje gå for litt tykkere celleplast underlag dersom uhellet er ute? Bare tanker - lenge til 2019.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet plass til et celleplastunderlag på sekken på høyfjellsturene også, men kun i 2/3-dels lengde. Det veier jo ikke stort (300g), gir litt økt komfort, brukes mye utendørs og i forteltet og som du er inne på en liten sikkerhet skulle det oppblåsbare virkelig ta kvelden. Jeg har i tillegg også en fjellduk med i høyfjellet.

DSC_0183.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Jeg har funnet plass til et celleplastunderlag på sekken på høyfjellsturene også, men kun i 2/3-dels lengde. Det veier jo ikke stort (300g), gir litt økt komfort, brukes mye utendørs og i forteltet og som du er inne på en liten sikkerhet skulle det oppblåsbare virkelig ta kvelden. Jeg har i tillegg også en fjellduk med i høyfjellet.

DSC_0183.jpg

Same her. Har eit z-lite i lenge frå hovudet til under rompa. Tek lite plass på sekken :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Tessatroll skrev:
38 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Jeg har funnet plass til et celleplastunderlag på sekken på høyfjellsturene også, men kun i 2/3-dels lengde. Det veier jo ikke stort (300g), gir litt økt komfort, brukes mye utendørs og i forteltet og som du er inne på en liten sikkerhet skulle det oppblåsbare virkelig ta kvelden. Jeg har i tillegg også en fjellduk med i høyfjellet.

DSC_0183.jpg

Same her. Har eit z-lite i lenge frå hovudet til under rompa. Tek lite plass på sekken :)

Bruker også samme opplegg. Et lett og billig Tradex i 2/3 lengde. Og som @Bjarne H.S., har jeg også Fjellduken med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/11/2018 den 12.07, Jan@ skrev:

Therm a rest Z-Lite et på mulig nytt utstyrslista. Har vindsekk, men ikke fjellduk. 

Etter å ha velsignet skogen/høyfjellet og nærmeste faunaen med mitt tradisjonelle underlag (Mamut Extreme) Har jeg lagt dette inn på ønskelisten selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slett ikke sikkert du trenger en så stor sekk som beskrevet, særlig når du skal fiske litt ved siden av. Hardangervidda har jo mange selvbetjente hytter, så om det skulle knipe på maten så kan man fylle på derfra. Jeg har selv en Norrøna Recon og det er en knallsekk, men slike rammesekker er tunge og blir først nødvendige når det blir skikkelig tunge bører. Ville kikket på Osprey Xenith for eksempel. Veldig god bærekomfort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
På 11.3.2018 den 10.39, Jan@ skrev:

Følgende hovedutstyr er «ganske sikkert», for å bruke Yr.no sin terminologi

  • Helsport Ringstind Pro 2
  • Rab Neutrino 400/600
  • Bergans Alpinist 110/130
  • Exped Synmat 7/9 UL + Mammut Alpine mat UL
  • Exped chair kit (må kjøpes)

Dun taper isjolasjon over tid, så avhengig av å lufte så ofte jeg kan. Kan jeg stole på Synmat UL? Kjipt å få hull eller delaminering dag 1. Kanskje gå for litt tykkere celleplast underlag dersom uhellet er ute? Bare tanker - lenge til 2019.

Skal du ha exped Chair Kit, så kan du ihvertfall stole på Exped Synmat 7 UL ja. Prøv det først hjemme med hensyn til å avdekke fabrikasjonsfeil. Ha med repkittet, det veier ca. 5 gram. Dropp pakkposen når du har chairkit, du bare ruller eller bretter det sammen, og exped Schnozzle bag er en fin, lett og vanntett pakkpose til soveposen 👍

Celleplastunderlag: Vurder heller Naturehike foam mat fra e-bay. Det er Thermarest Z-Lite Sol kopi til bare 180 kr, men den er 57 cm bred i stedet for 51 cm bred 👍 Godt nok til å bruke alene i nøden.

Maks komfort synes jeg at jeg oppnår med Exped Synmat 7 UL MW og naturehike underlaget oppå - alt INNI chairkittet. Det holder til mange minus, men jeg vet ikke helt hvor mange minus (enda).

Ang. mobil: Jeg bruker en gammel samsung x-cover tastetelefon. Den holder ca. en uke i standby, slår jeg den av når jeg ikke trenger den varer den i ukesvis. Smarttelefon kun til bilder og i flymodus. Men det er jo andre som har helt andre behov. Jeg vet ikke om disse solcelle greiene er noe å satse på i stedet for powerbank? (Det ligger vel en tråd om dette her inne?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel klassifiseres som en særing hva gjelder telling av gram på turer og klarer meg fint selvforsynt i 14 dager i en 55-liters sekk.

Men jeg har dog planer om noen lengre packraft-turer etterhvert og har funnet min drømmesekk hva gjelder storsekk; Seek Outside Divide. Vanntett, stort volum, veldig justerbar i forhold til hvor mye man pakker i den og et veldig bra bæresystem(dette er jaktsekker laget for å bære flerfoldige kg). Finnes andre modeller i andre størrelser også, f.eks. Unaweep-modellen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
6 minutter siden, Thomas E skrev:

Jeg kan vel klassifiseres som en særing hva gjelder telling av gram på turer og klarer meg fint selvforsynt i 14 dager i en 55-liters sekk.

 

Helt utrolig bra! Jeg trenger tips for slanking av sekken - helt klart 😊 Min sekk er 75+20, hvor snølåsen og heving av lokket utgjør 20 liter. Ikke den løsningen jeg liker best, men de tynne skulderreimene er jeg minst begeistret for. Ny sekk er på ønskelista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

@MarengNesten - Lowe alpine appalachian 75 95 xl.

Helt grei til prisen, men jeg ville ikke anbefalt den til noen her på forumet, så min vurdering av sekken er 👎

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Ok. Jeg har expedition 75:95. Jeg er fornøyd. Men jeg tror det finnes bedre sekker, så min vurdering av sekken er 👈

(altså noe midt i mellom 👍 og 👎 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta gjerne en titt på Gregory Baltoro 85. Har brukt sekken på alle vandreturene sist sesong. Virkelig god på min kropp. Jeg har large-modellen på 90 liter. Relativ lav egenvekt. Mange gode løsninger i mine øyne. Ser den er på tilbud i en kjent nettbutikk akkurat nå.

PS. Jeg har en binding til den aktuelle nettbutikken. 

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Ta gjerne en titt på Gregory Baltoro 85. Har brukt sekken på alle vandreturene sist sesong. Virkelig god på min kropp. Jeg har large-modellen på 90 liter. Relativ lav egenvekt. Mange gode løsninger i mine øyne. Ser den er på tilbud i en kjent nettbutikk akkurat nå.

PS. Jeg har en binding til den aktuelle nettbutikken. 

:)

Er selv strålende fornøyd med min Baltoro 85 :-D Å jeg har ingen tilknytning til aktuelle nettbutikk :-P Fantastisk bærekomfort og veldig gode løsninger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Blaser skrev:

Ser på sekk i denne størrelsen jeg også.

Er det slik at baltoroen ikke har nettingsidelommer ?

Vurderer denne opp mot Osprey xenith eller aether

Den har netting sidelommer! Den på ene siden kan du pakke vekk inn i siden, så ikke alle bildene du ser den på! Skal ta noen bilder av dette i morgen om du ønsker, på vakt i dag 😉

den ene nettinglommen har åpning med stramming slik at du kan ha vannflasken inn fra siden, lettere å nå med hånden når du går uten å ta av sekken 👍🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.