Gå til innhold
  • Bli medlem

Norrøna Fjørå


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

Var innom den lokale Sport1-butikken, hvor de hadde modellene Svalbard, Falketind og Fjørå. Tenker å høre andres anbefalinger før kjøp, men Fjørå til 3-sesongs bruk på vidda og Jotunheimen virket bra. Gode luftemuligheter. 

Min Lundhags Travers er alt for stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har både Fjørå og Falketind bukser :)
Eneste jeg missliker med Fjørå som jeg ikke tenkte på når jeg kjøpte de var lommene.
Er ikke mye plass i de!
Skjønner jo hvorfor mtp hva buksene er designet for :)
Stoffet i lommene tror jeg heller ikke er det mest slitesterke.
Men som du skriver så er jo luftinga veldig bra i de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg vurderer Falketind Flex 1 og Falketind hybrid, tror jeg de heter samt Fjørå. Svalbard blir for varm til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker på Fjørå Flex1, så er det min favoritt-turbukse i tørt og bra vær. God lufting som du har sett, og stoffet er passe fleksibelt. Men jeg vil ikke kalle den for en 3-sesongsbukse, til det er den for tynn og lite vannavstøtende. Den virker heller ikke spesielt slitesterk for vandring i kratt eller knevandring i bratt terreng. Min idealkombinasjon er Svalbard Flex1 på litt kjøligere dager vår og høst, og Fjørå på varmere dager.

Edit: Ser at noen selger Fjøråbukser i en utgått farge (sort og orange) på finn for opptil 3000.- ! De påstår den er svært ettertraktet. Jaja, det er lov å prøve seg, og det er sikkert noen som kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Fjørå, og den er smal  i fasongen, passe lett, passe varm/vindtett og ellers som du beskriver den. Den har vært min go-to turbukse en del sesonger, også til vinterbruk. Og nei, den holder ikke unna mye vann, men som bergenser er jeg vant til å stoppe og trekke på meg GoreTex når det begynner å dryppe.

Har anskaffet en Trollveggen Flex1-bukse som virker veldig lovende, litt tettere/varmere, bedre lommeplassering, litt kraftigere. Blir spennende å se hvordan den holder fremover mot sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Jan@ said:

Var innom den lokale Sport1-butikken, hvor de hadde modellene Svalbard, Falketind og Fjørå. Tenker å høre andres anbefalinger før kjøp, men Fjørå til 3-sesongs bruk på vidda og Jotunheimen virket bra. Gode luftemuligheter. 

Ang. Norrøna Svalbard flexbukse, den eneste svakheten den har som turbukse er at den ikke har lufting. Men jeg fikk i dag ei Svalbard Heavy Duty, og den har lufteglidelåser på begge lårene. Den er laget av sterkere stoff enn Svalbard, men veier bare rundt 50-60 g mer etter det jeg husker. Det er ikke en skallbukse, dermed skal den puste bra. Men den har vannavvisende paneler med stretch der det er viktigst - på knærne og i baken. Norrøna sier det er ei av de mest slitesterke buksene de lager. Så langt har jeg bare prøvd den på, men den ligger an til å bli en favoritt i typisk nordnorsk sommervær - altså kaldt og vindfullt  :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/falketind/falketind-flex1-pants-m/

https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/falketind/falketind-windstopper-hybrid-pants-m/

https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/fjora/fjora-flex1-bukse-herre/

På varme sommerdager er alt for varmt, i hvert fall her sørpå :) Shorts er tingen da. Jeg har en lett Gore-Tex overtrekksbukse som kan brukes i regnvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som sagt både Falketind og Fjørå Flex 1 og begge er gode bukser :)
Litt "mer" lommer på Falketind men luftemuligheten er ikke like bra som Fjørå.
Føler ikke at Falketind Flex 1 er så varm at jeg hadde tatt Fjørå egentlig hvis jeg måtte
kvitta meg med en av de buksene.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna har endret på Fjørå flex1. De sier at årets modell er lettere, mer slitesterk og puster bedre enn den tidligere modellen (som jeg har). Bra hvis den er blitt mer robust, men vekt og pusteevne er det ingenting galt med på forrige modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 time siden, Bjørn J skrev:

Norrøna har endret på Fjørå flex1. De sier at årets modell er lettere, mer slitesterk og puster bedre enn den tidligere modellen (som jeg har). Bra hvis den er blitt mer robust, men vekt og pusteevne er det ingenting galt med på forrige modell.

Jeg skal prøve begge i butikken for å se hvilken passform som sitter best på meg. Sommer og høst er primærbruket, sekundært vår. Takk igjen😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den nye utgaven av fjørå kommer i en windstopper utgave også. Sikkert en vei å gå om man liker designet godt. Har selv ett par av gamle modellen jeg fikk i gave, tidels veldig lette og gode bukser men blåser kanskje litt lett igjennom ved sur vind. Men man kan ikke få godt luftige bukser og vindtette i ett, så det er jo bare å akseptere å bruke buksen deretter. Tørker fort også det stoffet om det kommer litt nedbør. 

Skulle vel gjerne ønske jeg brukte den mer men jeg har den oransje buksen og det blir kanskje litt for skrikende for meg, samt jeg syns Norrøna har ett snitt som passer personer som er 190 høy og veier 60kg. Får ta den i bruk mer til sommeren, veldig lett og gode å gå i hvertfall :) 

Svalbard heavy duty ser bra ut, samt finnskogen hybrid pants kunne jeg tenkt meg å teste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Hvordan er Bergans Okla? Er vel som å banne i "Norrøna-kirken", men spør nå for det https://www.bergans.com/catalog/clothing-men/pants-men/softshell-pants-men/Okla-Pants

Jeg har endel Norrøna-produkter som jeg er meget godt fornøyd med. Bergans Okla har jeg hatt i kikkerten tidligere, men lagt den fra meg.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, Jan@ said:

Hvordan er Bergans Okla? Er vel som å banne i "Norrøna-kirken", men spør nå for det https://www.bergans.com/catalog/clothing-men/pants-men/softshell-pants-men/Okla-Pants

Jeg har endel Norrøna-produkter som jeg er meget godt fornøyd med. Bergans Okla har jeg hatt i kikkerten tidligere, men lagt den fra meg.

Buksa er fin den. Syns den er litt vel kort i beina. Sjekka ikke ordentlig den detaljen ut da jeg testa buksa i butikken. Så buksa blir brukt på mere typisk nærturer i ganske fint vær. Ellers så savner jeg lufting på denne buksa, Bergans mener lufting er det samme som å åpne glidelåsen på lommene, der er ikke jeg enig. Ellers så er stoffet behagelig og elastisk. Så er ei god bukse å gå med. Så om passformen er god til deg og du kan leve uten lufting så er buksa verdt en titt

Endret av tklami
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
10 minutter siden, tklami skrev:

Så om passformen er god til deg og du kan leve uten lufting så er buksa verdt en titt

Lufting er viktig da den brukes mest sommer og høst. Jeg vurderer to bukser, dvs Fjørå om sommeren og Falketind Flex 1 vår og høst.

Enig med deg i at kun lufting gjennom åpne lommer ikke er godt nok. 2-0 til Norrøna :)

3321147771.jpg2211182304.jpg2204182335.jpg

Jeg har benlengde 84cm

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/03/2018 at 12:48 AM, Johanks said:

Svalbard heavy duty ser bra ut, samt finnskogen hybrid pants kunne jeg tenkt meg å teste. 

Tips: På Norrøna sin outlet får du Svalbard Heavy Duty til 1199.- fraktfritt. Kun i grønn/sort, det er en utgått farge og derfor selger de den billig. Fint for meg at jeg likte den fargen :)
De har den i størrelse S, M og L nå. Kanonkjøp for en robust allround bukse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/03/2018 at 12:48 AM, Johanks said:

Svalbard heavy duty ser bra ut, samt finnskogen hybrid pants kunne jeg tenkt meg å teste. 

Har nå brukt Svalbard Heavy Duty litt, og må si at det virker som en svært robust bukse. Tykt stoff, og kraftig fleksibelt vannavstøtende stoff over knærne og baken. Forsterket på innsiden av anklene nederst - det er et sted som slites raskt. Flott passform, og god bevegelsesfrihet. Små håndlommer oppe, men store "cargolommer" på begge lårene.  Tror den blir varm på sommerdager, men luftingen på lårene hjelper nok. Jeg var ute og måket snø i et par-tre minusgrader og ble ikke kald (hadde ikke longs under buksa), og brukte den også litt inne, men da ble det fort varmt. Den bråker mindre enn ei goretexbukse, men er ikke så stille som f.eks. ei bomullsbukse. Jeg tror dette blir en favoritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Anbefaler deg å teste alle modellene i butikken før du kjøper. Gikk nylig til innkjøp selv av Falketind Goretex, men opplevde store forskjeller på modellene. Jeg har forholdsvis store lår iforhold til min høyde og måtte derfor opp en størrelse. Så noen modeller var Medium nok, mens andre måtte jeg opp til Large. Veldig overrasket at de lager dem så smale i låra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.