Gå til innhold
  • Bli medlem

ME Helium 800 vs Rab Neutrino 800


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

ME Helium 800 er EN-testet til -4 T-comfort og -11 T-limit. MEs egen temp er -16. Fra rundt 0 og kaldere bør være menns bruksområde?! FP 700+ EU andedun av beste sort.

Rab Neutrino 800 har FP 800 US gåsedun, og Rabs egen sleep limit -20. 

Jeg har hatt begge posene til gjennomsyn. ME Helium ble levert tilbake da over halve klaffen manglet dun. Neutrino er skikkelig fluffy, mens Helium virket mye slakkere og på langt nær så fluffy. Jeg synes også dunfordelingen var meget bedre på Neutrino. Store forskjeller tiltross for samme dunmengde og små forskjeller i fillpower. Begge har lette stoffer som gjør at maksimal loft er mulig, men stor forskjell lell.

Min eneste lille bekymring er at posen kan bli vel varm ned mot -1 😀 Kan åpne glidelås i bunn og litt oppe for å få skorsteinseffekt. Neutrinos glidelås er 15-20 cm lenger en Helium. Senhøst og barmark med -2/3 til -10/15 er så innigranskaugen kaldt og deilig, så det blir vel bra. Håper valget av 800 og ikke 600 var riktig. Har Neutrino 400 fra før. Det skal bli mange senhøstturer på meg.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng

Her er man tydeligvis svært ekstremt forskjellig. En pose med T-comfort -4 og -16 på ME skalaen ville jeg brukt komfortabelt ned til omkring -4. (Trolig. Jeg er en T-comfort type. Min kone sover godt NED til T-max :lol: )

Kan ikke forstå at noen kan sove skikkelig varmt og komfortabelt i den posen ned til -16 grader, uten å jukse med hjelpemidler som varmeflaske/ekstra med klær.

Er set stor forskjell på ME sleep limit og T-ektreme egentlig?

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

T-extreme er -30. Mye mulig -16 med tiltak går bra. På hjemmesiden til importøren står det at man fint kan bruke den ned dit hvis man er vant til å ligge ute endel. Helium er gode poser og ME er en meget bra produsent. Synes bare at Rab var så mye mer spenstig og fluffy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Jan@ said:

Store forskjeller tiltross for samme dunmengde og små forskjeller i fillpower

Selv små forskjeller kan gjøre store utslag i poser med mye dun. 800 gram med 750 fillpower tilsvarer vel sånn ca 860 gram med 700 fillpower. 7-8% mer om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 time siden, Thomas E skrev:

Selv små forskjeller kan gjøre store utslag i poser med mye dun. 800 gram med 750 fillpower tilsvarer vel sånn ca 860 gram med 700 fillpower. 7-8% mer om du vil.

Tallenes tale er klar, men trodde ikke forskjell i praksis var så stor. Er svært glad for valget av sovepose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Her har Mammut en sovepose med 750 gram dun (195cm) vs 804 gram for ME Helium (200cm). Har valgt XL da de begge har nær samme personlengde, og bredden er ikke helt ulik. Begge oppgir 700 cuin andedun og 90/10 blanding. ME oppgir minimum 700 cuin. ME Helium har skrå mellomvegger, som er en lett og enkel konstruksjon. Mammut har H-box konstruksjon. Kanskje Mammut bruker noe tettere ytterstoff, og som kjent holder et tettere ytterstoff bedre på varmen, noe som kan være en faktor som forklarer forskjellen i grader? Jeg kjenner ikke H-box-konstruksjonen, men vet at skrå mellomvegger er en lettvektskonstruksjon som skal gi duna god loft.

Data for Mammut Kompakt Down winter

  • Fyllmateriale: 90/10 andedun 700 FP
  • Fyllvekt: 750g
  • Comfort: -7ºC (EN13537)god
  • Comfort Limit: -14ºC (EN13537)
  • Extreme: -34ºC (EN13537)

Data for ME Helium 800

  • Fyllmateriale: 90/10 minimum 700 cuin
  • Fyllvekt: 766g (reg) 804g (XL)
  • Comfort: -4°C (EN13537)
  • Comfort Limit: -11°C (EN13537)
  • Extreme: -30°C (EN13537)

På papiret er Mammut-posen varmere med mindre dunmengde.https://www.fjellsport.no/mammut-kompakt-down-winter-dark-orange-sinopia.html?___store=fjellsport_no_nb&nosto=nosto-page-category1

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ren spekulasjon fra min side; men jeg vil anta at en oppnår bedre score ved å flytte mer av dunen bort fra undersiden av posen (der den ikke gjør nytte) til sidene og toppen (der den gjør nytte). Som gir bedre komfort når en ligger på ryggen, men en kaldere pose når du ligger på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Mountain Equipment har en ansatt, som visst nok har doktorgrad på dun (populært kalt Dr. dun). Han har jobbet mye med å plassere dunen der hvor den trengs mest. Vet fra før at klaffen til glidelåsen har fått mindre dun. Jeg er litt skeptisk til for mye zonetildeling av dun, dersom det blir negativ når man vrir seg i søvne, dvs dersom man havner litt utenfor. Det har de sikkert tenkt på. Fotboks og hodestykke med mange kammer er klart fordelaktig. Bare mine tanker.

Mammut-posen virker bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
32 minutter siden, ArveS skrev:

Ren spekulasjon fra min side; men jeg vil anta at en oppnår bedre score ved å flytte mer av dunen bort fra undersiden av posen (der den ikke gjør nytte) til sidene og toppen (der den gjør nytte). Som gir bedre komfort når en ligger på ryggen, men en kaldere pose når du ligger på siden.

Jeg kunne velge fordeling av dunet når jeg bestilte pose fra cumulus.

65/35 er anbefalt og vanlig fordeling. 50/50 er mulig, så hadde de vel en 90/10 (eller var det 80/20 fordeling?).

50/50 er sikkert greit for de som soverpå siden. Sover du bare på ryggen, hele natten, og er oppmerksom på hvordan posen ligger, så er det klart en enorm fordel med tanke på vekt/varme forholdet i posen du kjøper. Jeg valgte vanlig 65/35 fordeling, selv om jeg hovedsakelig sover på ryggen. Når jeg snur meg på siden prøver jeg å la posen «ligge på ryggen» hvis det er kaldt.

Bestilte forøvrig kort glidelås 1/3 lengde, for å redusere varmetap.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 time siden, Mareng skrev:

Sover du bare på ryggen, hele natten, og er oppmerksom på hvordan posen ligger, så er det klart en enorm fordel med tanke på vekt/varme forholdet i posen du kjøper om du velger en fordeling med mest dun foran på posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Thomas E skrev:

Jeg har gått en sesong nå med null dun under meg og ville aldri gått tilbake til noe annet. Jeg sover for øvrig både på siden, mange og ryggen gjennom natta :P 

Quilt? På vinteren også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.