Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Hei!

Min far ønsker seg et underlag eller liknende som er lett og lite å ta med på tur, som kan brukes i nødsituasjoner. Ikke ment som et soveunderlag. Ordene han brukte er «noe man kan ligge på og holde varmen dersom man faller og skader seg på skitur i fjellet». Nå vet jeg ikke hva slags planer han har for påsketuren vår, men jeg håper noen her kunne hjelpe meg med å finne noe som passer denne beskrivelsen! Det må helst tåle noen minusgrader. Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje det er Rescue blanket du er ute etter?  Liten og lett. Den kan han pakke seg inn i.  Ofte ser vi slike ifm med båtflyktninger når de kommer nedkjølte i land.  Ellers vil jeg anbefale kommunikasjonsutstyr som SPOT eller Inreach om uhellet skulle være ute.

5aa0e1f635e98_rescue-blanket1(640x640).jpg.ff73d76ef689c4d01e8d0928e0f2e7e3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den folien er ikke noe man kan ligge på, denne er bare ment til å hindre videre varmetap og nedkjøling fra vind (reflekterer varmestrålene fra kroppen) Skal du ligge på noe om du skader deg, må du ha noe med isolerende kvaliteter. De fleste som driver med redning, (skipatrulje, røde kors, osv) bruker fjellduken/jervenduk men disse koster litt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos 'rescue blanket'.

Jeg vil gjerne forsøke å få rigget til et sånt tynt 'rescue blanket', med teipbiter og en sånn 'puncher irrigation tool 4mm' i plast (lav vekt). Dessverre ble den aller siste 4mm's varianten jeg så, utsolgt på eBay, kun en time etter at jeg glante på annonsen. Det finnes 3mm og 8mm puncher verktøy, men jeg ville ha 4mm, verken for stort eller for smått. Det jeg har av tau vil være 3-4mm tykke. Så kunne man f.eks rigge til et provisoring le, hvis man hadde et ekstra 'rescue blanket' med seg. Er en fyr som har vist hvordan man kan gjør det, men man må først legge på solid teip, og lage hull i teipen og folien, for at det hele ikke bare skal ende med å revne når man strekker i tau fra hvert hjørne. Edit; Må kjapt påpeke at hvorvidt et slikt provisorisk le vil duge mot kraftig vind, det veit jeg ikke, men skulle vel duge mot f.eks regn vil jeg tro.

Bildet under viser en 8mm "puncher", som antagelig er for stort. Tror det er noe beskyttende sort plast/gummi på ended av dingsen under her.

 

 

forstor.JPG

 

Jeg tror det er slik at det skal finnes 'rescue blanket' i bedre kvalitet, uten at dette er noe jeg har kjennskap til selv. 

 

Det enkleste løsningen til å holde varmen er kanskje å bruke en sovepose en har med seg tenker jeg nå.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liggunderlag, eller et stort sitteunderlag, er veldig nyttig å ha med på skitur! Fortrinnsvis i skum. Z-lite, mammut bamse, etc. 
Jeg forbanner meg selv de gangene jeg glemmer å ta det med. Om jeg skal på lengre dagsturer på f.eks. fjellski tar jeg gjerne med meg en isolert jervenduk også. Det er mest for komfort. På topptur er det dunjakke, vindsekk og sitteunderlag som er tingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Heriks skrev:

Et vanlig thermarest z-lite sol liggeunderlag (brukes også som ekstra underlag til soving) kombinert med en fjellduk/vindduk (som man uansett bør ha i sekken når man er på tur) ?  

Glimrende underlag til turbruk ja :)
Og kjapt å pakke opp/ned med votter
Eneste jeg angrer på med mitt er at jeg ikke kjøpte det før :)

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, et eller annet lett skumunderlag er utrolig kjekt på tur og er meget fleksibelt i bruksområde.
Klart en isolert fjellduk i tillegg vil gi ekstra sikkerhet men da får du fort 2kg ekstra og endel volum så da spørs det nok litt på type tur. Om det er en enklere tur med lettere opppakking med bare sekk så ville jeg nok ofte valgt en tynnere/lettere vindsekk en en tung fjellduk....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Tessatroll skrev:

Vindsekk eller fjellduk med isolasjon.

Saman med spade, eit halv liggeunderlag og sovepose kan det berge liv.

Når man er på dagsturer, har du da med sovepose eller tenker du at andre ting gir nok isolasjon. 

I dagstursekken (topptur i vinterfjellet) har jeg ned en Lifesystems Thermal bag, tørr ulltrøye og strømper, ekstra votter, og dun/termo jakke. (regner også med at de andre i turkart har ekstra isolasjon med.)

Thermal bag'en veier lite og tar liten plass så den er nesten alltid med uansett type tur og lengde.

  • Mål pakket 7x6x6cm
  • Mål utpakket 210 x 90 cm
  • Vekt: 110g

20180308_121442.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
3 timer siden, Heriks skrev:

Et vanlig thermarest z-lite sol liggeunderlag (brukes også som ekstra underlag til soving) kombinert med en fjellduk/vindduk (som man uansett bør ha i sekken når man er på tur)

Enig, dette klarer man seg lenge med.

Har selv alltid med følgende:

- Naturehike skumunderlag til 180kr på e-bay (tilsvarer dette z-lite underlaget)

- Exped bivybag duo. En utrolig lett vindsekk med plass til 1-3 personer. Brukes ofte i pauser, har åpning til hode og armer.

- En varmejakke eller genser

 

 

Ekstra på vintertur:

- En anna-bukse om det er veldig kaldt, eller en ekstra ziplongs i 2/3 lengde om det ikke er like kaldt.

- En spade.

- En søkestang. Veldig greit å probe dybden før man graver seg ned.

- Refleksteip er teipet rundt skistavene! Da blir du enkel å finne også i mørke! Ett helikopter ser refleks svært godt med kamera i mørke.

 

 

Totalt veier ikke dett rare greiene, og brukes til både pauser og leirbruk, i tillegg til nødbruk om nødvendig.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tubbs skrev:

Glimrende underlag til turbruk ja :)
Og kjapt å pakke opp/ned med votter
Eneste jeg angrer på med mitt er at jeg ikke kjøpte det før :)

 

Hva er det som gjør at dette liggeunderlaget er så fantastisk? Jeg ser jo helt klart fordelen med at det ikke ruller tilbake osv. men det har jo ikke noe bedre R verdi enn mange andre tradisjonelle som du ruller sammen (Mamut Extreme osv)? "Alle" skal jo ha dette for tiden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 time siden, tshansen skrev:

Hva er det som gjør at dette liggeunderlaget er så fantastisk? Jeg ser jo helt klart fordelen med at det ikke ruller tilbake osv. men det har jo ikke noe bedre R verdi enn mange andre tradisjonelle som du ruller sammen (Mamut Extreme osv)? "Alle" skal jo ha dette for tiden? 

Tja. Lettere å håndtere. Tar mindre plass enn tilsvarende rullet.

Men også, mer behagelig å ligge på ifht. tykkelsen, pga. strukturen.

Lett å holde en side tørr. Når du bretter sammen legger du ikke våt side mot tørr side.

Sammenligner du med Mammut extreme (Bamse), så veier bamsen nesten det dobbelte, og tar mye større plass. Fordelen med Bamsen er den utrolig gode antiskli effekten, og enda høyere R-verdi.

Thermarest/Naturehike hr ett varmereflekterende lag. Om dette er tatt med i R-verdien vet jeg ikke. Om dette har noen effekt når det blir «mørklagt» av en sovepose oppå vet jeg heller ikke.

Til ren sommerbruk finnes det enda lettere skumunderlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellduk!

Dette blir midt i blinken for din far og vesentlig mer allsidig enn enn "noe å ligge skadet på". Har har du le og varme til pauser. Tak mot regnvær og en hel haug med bruksområder som omtrent bare fantasien begrenser. 

Jeg bruker en Jervenduk som heter Hunter. Den er det helt greit med isolasjon i. Den er også veldig stor slik at bruksområdene blir flere. Du får Hunter Mini også - den har jeg til ungene samt anbefalt til til venner som er sånn såvidt over 170 og nedover. Fordi Mini er en del lettere enn den fulle størrelsen så låner jeg en av ungene sine når jeg er på dagstur på ski. Da blir den både nødpose og kan tas på og brukes som le og varmereflekson under spisepauser osv.

Jeg har brukt den som minitarp ved et par anledninger også, bruker den som bare underlag om det er litt fuktig på høsten og man vil ligge i lyngen osv osv osv. Kan også benyttes som ekstra islolerende gulv i telt, på post under jakt osv. 

OBS: Disse fåes i en flere farger og med både stein (fjell)- og skogskamuflasje. Om den i all hovedsak skal kunne fungere som nødpose osv vil jeg faktisk anbefale å kjøpe den knall orange. Det er lite hensikt å kamuflere seg mens man venter på å bli funnet ;-) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Annajoh skrev:

[...] lett og lite å ta med på tur, som kan brukes i nødsituasjoner. Ikke ment som et soveunderlag. Ordene han brukte er «noe man kan ligge på og holde varmen dersom man faller og skader seg på skitur i fjellet». [...]

Hva med et liggeunderlag for barn? Det oppblåsbare Therm-a-Rest NeoAir XLite Small (Link) være noe å tenke på?  Tykkelse: 6,3cm, Lengde: 119cm, Bredde: 51cm,  Pakkstørrelse: 23xØ9cm, Vekt: 230g og R-verdi 3,2. For vinterbruk burde R-verdien ha vært noe høyere, men det der er definitivt veldig mye bedre enn ingenting.

Therm-a-Rest er som vanlig ikke billig - men Fjellsport.no slenger jo ut 25% rabattkoder overalt for tiden, og da sniker den seg i alle fall under 1000-lappen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for masse bra tips, dere! Tror jeg går for thermarest z-lite sol, da det allerede var foreslått fra mor + at jeg ser mange av dere anbefaler det her! Får bli jervenduk til jul :D 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.