Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett skallbukse til langtur


heipipelerke

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med "Berghaus Paclite Gore-Tex Pant" (dame)? Og eventuelt om størrelsene der?

-   https://int.berghaus.com/womens-paclite-gore-tex-pant/432374.html

-   https://www.xxl.no/berghaus-paclite-gore-tex-pant-skallbukse-dame/p/1130490_1_style?gclid=CjwKCAiA3o7RBRBfEiwAZMtSCeIC6If4hsgwlIIRqDkswwk4NGzF1AQxvM5REBnPmiyFkcXOAWDv_hoCSToQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CPq5-Ya17tcCFQdPGAodYhcEVw

Jeg er altså ute etter en lett regn/skallbukse som skal brukes på langtur i fjellet (Norge på langs). Syns denne så grei ut, siden den har strikk i livet og luftemuligheter langs beina. Kanskje noen vet om andre gode alternativer også, som ikke er altfor dyre?

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er herre så jeg har bare brukt den utgaven men materialer jo likt. Er ei suveren bukse i forhold til pris mener jeg , mine har vært helt vanntette og tåler veldig mye tross den er utrolig tynn. Blir selvsagt endel småhull nede i støvelhøyde etter mye bruk men ikke noe men ikke fikser med litt uv gummilim.

Har forøvrig kjøpt begge mine på salg i stativ på G sport til 1000 kr.

Hagløfs L.I.M er bukser i samme utførelse og letthet, men mangler knepping på utsiden av glidlås langs beina. Men har til gjengjeld glidlås i skrittet og litt mindre baggy passform.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Til turer på barmark bruker jeg Norrøna Falketind Gore-Tex. Den tilfredstiller mine buksekrav til en bukse til alt slag vær på en ok måte, men jeg savner litt større lommer og litt løsere passform.

Har tenkt at Fjellreven Keb Eco Shell buksen SER ut som en meget god allround bukse til bruk i all slags vær.

På vinterstid i snøen liker jeg høye bib-bukser med bukseseler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har også nytta Falketind, men synes kvaliteten har gått så kraftig ned at det blir nok ikkje fleire av den diverre. 

Bergans har ei bukse som heiter superlett, i variant både med kort glidelås på legg og med lang glidelås langs heile buksa. Den siste ser fint ut, med god slutting kring ankelen.

Endret av Tessatroll
skriveleifar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Tessatroll skrev:

Eg har også nytta Falketind, men synes kvaliteten har gått så kreftig ned at det blir nok ikkje fleire av den diverre.

Oppe og nede på Falketind som jeg bruker aktivt nesten hele året.

20180308_074556.thumb.jpg.5adf4947bd8f686216aa3a268f512581.jpg

Liker snittet og at den er så myk. Men den tåler lite og går ikke over mine rando-sko, akkurat litt for smal i leggen.

Ellers så kan jeg anbefale Miller Trilogy GTX Pro pants. Fanatisk bra bukse men er usikker på hvor du får tak i den nå og pris.

https://www.millet-mountain.com/ld-trilogy-gtx-pro-pant-mountaineering-women-pant-blue.html

https://www.millet-mountain.com/trilogy-gtx-pro-pant-mountaineering-men-s-pant-navy-blue.html

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
19 minutter siden, Terka skrev:

Oppe og nede på Falketind som jeg bruker aktivt nesten hele året.

20180308_074556.thumb.jpg.5adf4947bd8f686216aa3a268f512581.jpg

Liker snittet og at den er så myk. Men den tåler lite og går ikke over mine rando-sko, akkurat litt for smal i leggen.

Ellers så kan jeg anbefale Miller Trilogy GTX Pro pants. Fanatisk bra bukse men er usikker på hvor du får tak i den nå og pris.

https://www.millet-mountain.com/ld-trilogy-gtx-pro-pant-mountaineering-women-pant-blue.html

https://www.millet-mountain.com/trilogy-gtx-pro-pant-mountaineering-men-s-pant-navy-blue.html

 

Jeg synes falktind er alt for skjør til vinterbruk, og smal over skoene. Det viser tydelig bildene dine også.

Jeg har fjellreven Tur Pants på tiende året nå, til vinterbruk. Den er som ny enda, ingen tegn til slitasje. Men det er ikke membranbukse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Mareng skrev:

Jeg synes falktind er alt for skjør til vinterbruk, og smal over skoene. Det viser tydelig bildene dine også.

Vil gjerne påpeke at 95% av skadene på buksa kommer av andre aktiviteter en skikjøring/skigåing. (fortsatt lite robust..)

Når der er ekstra kaldt, typ januar og februar, eller på turer som går over flere dager i vinterfjellet så bruker jeg andre bukser. En av dem er Sweet Monkey Wrench, dønn solid, tykt og kraftig stoff, men stivere og tyngre. Ikke det trådstarter spør etter.

D100001001441073.jpg.ec9792c951bb2885d47587ed91060468.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge på langs er en lang tur, og hvis man går for en sånn enlags membranbukse  som dette som eneste regnbukse, så må man vel regne med å måtte kjøpe flere underveis. Eventuelt akseptere å gå mere våt..  Det er en sammenheng mellom lettvekt/packlite og holdbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lompa skrev:

Norge på langs er en lang tur, og hvis man går for en sånn enlags membranbukse  som dette som eneste regnbukse, så må man vel regne med å måtte kjøpe flere underveis. Eventuelt akseptere å gå mere våt..  Det er en sammenheng mellom lettvekt/packlite og holdbarhet.

Det var det. Tenkte å skaffe en vanlig ikke-vanntett turbukse (f.eks Fjellräven) til å ha som hovedbukse, og dermed bruke regnbukse kun når det er aktuelt.

Greia er at jeg allerede har testet en annen bukse på langtur (sommer), Bergans Breheimen 2, som eneste bukse. Funka greit mot all slags vær, men den ble naturligvis ganske vid i livet underveis. Førte til at buksekanten gnagde og skapte trykksmerter på hofta under hoftereima på sekken. Syns derfor bukser med strikk i livet er verdt å prøve ut. Norrøna-bukser er vel så å si helt uaktuelle, siden de har sånn borrelås-strammer på hofta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Jeg bruker for øyeblikket akkurat samme bukse til akkurat samme formål som deg. Har brukt den fra Lindesnes til Trondheim hittil, og den har fungert utmerket så langt! Det har forsåvidt ikke vært veldig mange regndager, men den har klart å holde meg tørr de dagene det har vært regn, snø eller sludd. 

Som alle andre skall/Gore-tex klær, puster den dårlig. Veldig godt med lange lufteglidelåser langs låret! 

Har vært brukt med ski med stålkanter, og har fortsatt ikke noen hull nederst, men jeg går gjerne litt bredbeint. 

Jeg vurderte Norrøna Falketind, men den var for smal rundt leggene for min del. (har litt sykkellegger, så buksene må være litt løse rundt beina) 

Eneste jeg har å utsette på dem er at glidelåsene på lårene kunne gjerne startet tidligere (nærmere beltestedet) Det er kronglete å komme til det man har i frontlommer på buksa under når man har den på seg. (jeg er av typen som går med mye i lommene) 

Kort oppsummert: Den har fungert akkurat som den skal hittil og jeg er meget fornøyd så langt! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.