Gå til innhold
  • Bli medlem

"Leave no trace" - Er vi alle hyklere?


Memento mori

Anbefalte innlegg

På ‎07‎.‎03‎.‎2018 den 21.15, Björn skrev:

Lite kort: Bo i ett hus som producerar mer ström än det förbrukar, res så lite som möjligt (inget flyg), bli vegan, handla så lite som möjligt.

Vegan? No fucking way! Da drar jeg heller på reinsjakt og nyter 50 kg av verdens beste kjøtt med verdens beste samvittighet.. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 minutter siden, Lompa skrev:

Vegan? No fucking way! Da drar jeg heller på reinsjakt og nyter 50 kg av verdens beste kjøtt med verdens beste samvittighet.. ;)

Greit det. For deg som kan. Det er så absolutt bærekraftig også 🙂

Men jeg kjenner jeg er lei «krigen» mellom veganere og kjøtteter. Jeg er lei av at enkelte henger ut veganere og på trass omtrent fråtser i kjøtt, og lei veganere som kaller kjøttetere for barbarer (dette er ikke retta direkte mot deg nå Lompa. Dette er generelt). Man trenger ikke være rakettforskere for å forstå at verden generelt har bedre av at kjøttforbruket går ned. De fleste har jo ikke tilgang på digre og urørte vidder med vandrende fribiffer tuslende rundt. De fleste spiser «Fabrikkjøtt» som er verdens største klimatrussel. 

For all del folkens. Spis kjøtt. Men ha respekt for hvor dyret kommer fra og ressursene det har tatt å produsere kjøttet, og at andre rett og slett ønsker å begrense det totale fotavtrykket ved å leve så minimalistisk som mulig. 

Sånn; la oss alle ha en glad dag videre 😁

  • Liker 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/8/2018 den 8.47, tshansen skrev:

Men ja, alle monner drar, gjør alle litt går vi sakte i riktig retning. Men når fokuset blir på å vise verden at jeg gjør litt, i stede for å faktisk gjøre litt... ja da er du hykler 

Jeg er for så vidt enig i det. 

De fleste av oss har sine svin på skogen. Jeg tror man får prøve å rette opp mest mulig av de feil som man gjorde tidligere. For min egen del har jeg dumpet min mengde med avfall i sjøen rundt omkring. Det var jo ikke noe annet system for å håndtere avfall enn å hive det til sjøss. 

Men hva med lignende forhold i dag? Er det etablert noe system for avfallshåndtering hos turistforeningen f.eks.  Blir man ikke oppfordret til å hive plast og annet avfall i ovnen? Det er i hvertfall rutinen jeg har fått med meg på de hyttene jeg har besøkt. Om det er DNT eller inatur/statskog eller andre private.

Jeg er ikke noe bedre der, men det utvikler dioxin og partikler som er helseskadelig, og det midt i fjellheimen.. Det er kanskje noe å tenke på?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎08‎.‎03‎.‎2018 den 8.47, tshansen skrev:

For mange skal heve seg selv over andre i dagens samfunn... Se her på meg, hvor flink jeg er, men med en gang noen ikke ser på eller de kan få oppmerksomhet rundt sitt "engasjement" så driter de 100/0 i det de nettopp sto å hylte for! 

Der har du meg.... 

Klimafornekter, kjører stor bensinbil. drar på utenlandstur så ofte økonomien tillater det, kjøper nytt - mer enn jeg trenger og synes en del av miljøtiltakene er like hykleriske...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Gittiamo skrev:

Greit det. For deg som kan. Det er så absolutt bærekraftig også 🙂

Men jeg kjenner jeg er lei «krigen» mellom veganere og kjøtteter. Jeg er lei av at enkelte henger ut veganere og på trass omtrent fråtser i kjøtt, og lei veganere som kaller kjøttetere for barbarer (dette er ikke retta direkte mot deg nå Lompa. Dette er generelt). Man trenger ikke være rakettforskere for å forstå at verden generelt har bedre av at kjøttforbruket går ned. De fleste har jo ikke tilgang på digre og urørte vidder med vandrende fribiffer tuslende rundt. De fleste spiser «Fabrikkjøtt» som er verdens største klimatrussel. 

For all del folkens. Spis kjøtt. Men ha respekt for hvor dyret kommer fra og ressursene det har tatt å produsere kjøttet, og at andre rett og slett ønsker å begrense det totale fotavtrykket ved å leve så minimalistisk som mulig. 

Sånn; la oss alle ha en glad dag videre 😁

Helt greit! Meningen bak ordene mine var ikke ædabæda, jeg kan jakte, men at vi faktisk kan og bør høste fra naturen. Verden har det bedre av at noen typer kjøttforbruk går ned. Andre typer kan vi høste med utmerket samvittighet. Kjøttproduksjon basert på gressetende dyr er faktisk helt OK. Er det noe jeg er lei (ikke rettet mot deg Gittiamo), så er det folk som reiser pekefinger mot kjøtt, og så går de hjem og spiser laks med god samvittighet. Fjøslaksen er i ferd med å bli vegetarianer, og fores også opp på kraftfôr basert på soya fra regnskogen.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lompa skrev:

Helt greit! Meningen bak ordene mine var ikke ædabæda, jeg kan jakte, men at vi faktisk kan og bør høste fra naturen. Verden har det bedre av at noen typer kjøttforbruk går ned. Andre typer kan vi høste med utmerket samvittighet. Kjøttproduksjon basert på gressetende dyr er faktisk helt OK. Er det noe jeg er lei (ikke rettet mot deg Gittiamo), så er det folk som reiser pekefinger mot kjøtt, og så går de hjem og spiser laks med god samvittighet. Fjøslaksen er i ferd med å bli vegetarianer, og fores også opp på kraftfôr basert på soya fra regnskogen.

 

Jeg er så absolutt enig med deg 😉 

Kjøtt på den måten du får tak i er jo viktig. Jeg er lei formaningen fra enklete veganere også. Det finnes enkelte fanatikere der som har gått for langt igjen også. Men jeg er lei av folk som fråtser og rakker ned på de som prøver å gjøre en forskjell for hele verden også.

Jeg tror man skal være forsiktig med å rope for høyt fra begge sider. Blir bare så mye støy av sånt 🙉 

Beste er om alle gjør litt/så godt de kan og tenker på det totale bilde og ikke bare seg selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gittiamo skrev:

Men jeg kjenner jeg er lei «krigen» mellom veganere og kjøtteter. 

Av og til spiser jeg kjøtt. Av og til spiser jeg ikke kjøtt. Men blir jo en kjedelig "debatt" av det 99 % av oss gjør.

53 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Jeg er for så vidt enig i det. 

De fleste av oss har sine svin på skogen. Jeg tror man får prøve å rette opp mest mulig av de feil som man gjorde tidligere. For min egen del har jeg dumpet min mengde med avfall i sjøen rundt omkring. Det var jo ikke noe annet system for å håndtere avfall enn å hive det til sjøss. 

Men hva med lignende forhold i dag? Er det etablert noe system for avfallshåndtering hos turistforeningen f.eks.  Blir man ikke oppfordret til å hive plast og annet avfall i ovnen? Det er i hvertfall rutinen jeg har fått med meg på de hyttene jeg har besøkt. Om det er DNT eller inatur/statskog eller andre private.

Jeg er ikke noe bedre der, men det utvikler dioxin og partikler som er helseskadelig, og det midt i fjellheimen.. Det er kanskje noe å tenke på?

Begynner å bli litt tid siden sist jeg var innom DNT hytter, men kan ikke huske noe annet enn brennbart i ovnen, og bær resten hjem. Eneste er vel samling av metall/hermetikkbokser på noen hytter.

Har vært innom noen svenske hytter som har søppelposer med sortering av ulike typer i uthuset. Og da også særdeles enkle turisthytter. Men slik krever igjen enda mer DNT kjøring og flyging for å få søpla ut av fjellet. Om det ikke kan lagres og tas som retur ved påfyll av forsyninger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er jo på ett eller annet tidspunkt nødt til å "leave a trace", ellers bidrar vi jo ikke til sirkulasjonen som er grunnsteinen i hvordan naturen virker. Litt høytsvevende og filosofisk, men likevel sant.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Gittiamo skrev:

Jeg er så absolutt enig med deg 😉 

Kjøtt på den måten du får tak i er jo viktig. Jeg er lei formaningen fra enklete veganere også. Det finnes enkelte fanatikere der som har gått for langt igjen også. Men jeg er lei av folk som fråtser og rakker ned på de som prøver å gjøre en forskjell for hele verden også.

Jeg tror man skal være forsiktig med å rope for høyt fra begge sider. Blir bare så mye støy av sånt 🙉 

Beste er om alle gjør litt/så godt de kan og tenker på det totale bilde og ikke bare seg selv. 

Heilt samd. Hjå oss har me to vegetarianerar, og to som prøvar ta ned forbruket. Me som tek ned forbruket men framleis et kjøt, er heldigvis gla i både sel og vilt, og bergar oss litt inn på det, men et nok framleis "industrikjøt" eit par dagar i veka.

Me er ikkje ekstreme nokon veg, men prøvar justere oss til noko akseptabelt innafor dei rammevilkåra me har. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leave no trace:  Det er visst ikke alt jeg får med meg, og jeg har ikke bitt så mye klokere av å lese heller. 

Derfor spør jeg: Hvis "Leave no trace" betyr å ikke etterlate seg spor når vi ferdes ute i naturen, hvorfor skrives det så mye om f eks plastemballasjen på produkter vi kjøper.  For min del legger jeg den i dertil søppelcontainer.

Og hva har kjøtt og vegetarmat å gjøre i denne tråden?  

På den andre siden,  siden denne tråden er postet under "Samfunnsdebatt" så skal det diskuteres bredere enn ikke å etterlate seg spor?

-------------------------

Å ikke etterlate seg spor kan til tider være problematisk.  F eks når du kommer til en leirplass så er det allerede en bålplass der.  Men hva finner du oppe i den.  Masse søppel, spesielt aluminiumsfolie.   Noe for Lompas kollegaer om 1000 år.  Lite trivelig.  I tillegg er de aller fleste bålarrangement altfor store.  Du trenger ikke et St Hans bål for å koke en kopp kaffe.  Ikke rart om noe lager sin egen lille bålplass, eller enda bedre sanerer den gamle og bygger opp alt fra bunnen av. 

---------------------

Jeg vil nok heller ikke bestå en løgndetektortest, men i det er mange år siden jeg etterlot søppel i naturen.

Men som jeg begynte:  Jeg er hverken sarkastisk eller ironisk:  Jeg bare spør fordi jeg ikke helt forstår hva saken dreier seg om uten det ene "Leave no trace"

------------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tom42, det er også snakk om karbonavtrykk og generelt avtrykk og belasting vi mennesker gjør på planeten i vår hverdagslige bruk og atferd. Der kommer også kjøttinntaket inn, da kjøttproduksjon avgir mye klimagasser, og vi spiser langt mer kjøtt enn vi faktisk trenger.

Når det er sagt, så har jeg stor tro på at det er fullt mulig å endre vår atferd og våre vaner over tid. Man har allerede begynt å se endringer i befolkningen. Å messe om at folk MÅ bli vegetarianere er ikke veien å gå, men at man kan redusere kjøttinntak ser man allerede tegn til her i vesten.
Jeg tror også at vi vil bli flinkere til å få ned utslippene over tid, og at folk vil tenke mer over sine handlinger. Det kommersielle og statlige vil følge befolkningen.

Vi kan jo se på andre ting som vi ga fullstendig f*** i før, som røyking, gjenvinning, bilbelter osv... Befolkningen må bare bli vant til tankegangen, så vil dette etter hvert gå av seg selv. Men vi er avhengig av en saklig diskusjon, og engasjerte mennesker for at vi skal komme videre.

 

  • Liker 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, tronn skrev:

@Tom42, de er også snakk om karbonavtrykk og generelt avtrykk på belasting av vi mennesker gjør på planeten i vår hverdagslige bruk og atferd. Der kommer også kjøttinntaket inn, da kjøttproduksjon avgir mye klimagasser, og vi spiser langt mer kjøtt enn vi faktisk trenger.

Når det er sagt, så har jeg stor tro på at det er fullt mulig å endre vår atferd og våre vaner over tid. Man har allerede begynt å se endringer i befolkningen. Å messe om at folk MÅ bli vegetarianere er ikke veien å gå, men at man kan redusere kjøttinntak ser man allerede tegn til her i vesten.
Jeg tror også at vi vil bli flinkere til å få ned utslippene over tid, og at folk vil tenke mer over sine handlinger. Det kommersielle og statlige vil følge befolkningen.

Vi kan jo se på andre ting som vi ga fullstendig f*** i før, som røyking, gjenvinning, bilbelter osv... Befolkningen må bare bli vant til tankegangen, så vil dette etter hvert gå av seg selv. Men vi er avhengig av en saklig diskusjon, og engasjerte mennesker for at vi skal komme videre.

 

👌🏻🙏🏻

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Gittiamo skrev:

For all del folkens. Spis kjøtt. Men ha respekt for hvor dyret kommer fra og ressursene det har tatt å produsere kjøttet, og at andre rett og slett ønsker å begrense det totale fotavtrykket ved å leve så minimalistisk som mulig. 

Sånn; la oss alle ha en glad dag videre 😁

Men hvilken mulighet har vi til å sjekke hvor kjøttet er produsert? 

Jeg så nettopp et program om resistente bakterier og der var det en del om dansk svineproduksjon. Dansk svinekjøtt er billig, smaker godt og er fullt av antibiotika og ofte også resistente bakterier. Heldig vis er det ikke mye av dette kjøttet i Norge, men så er også kiloprisen på norsk svinefillet ca. tre ganger så høy som i Danmark.

https://forskning.no/bakterier/2010/11/vi-holder-pa-tape-krigen-mot-resistente-bakterier

Og hva med biffen? Skal vi kjøpe den som er produsert i Norge hvor dyrene står inne hele livet og fôres med kraftfôr og silo, eller skal vi kjøpe den biffen som er produsert i Argentina og Uruguay hvor dyrene går fritt ute på pampasen og spiser gress rett fra bakken.  Hva er det som har det mest bærekraftige fotavtrykket? Kraftfôr der råstoffet ofte er fraktet lange strekninger med båt før fôret blir produsert og fraktet ut til bonden med bil, silofôr som slås og kjøres inn med traktor og hvor press safta enten kjøres ut som gjødsel eller forurenser vann og vassdrag, eller "grass fed" biff som er fraktet halve jorden rundt med båt før den havner i butikken vår. 

Det er ikke lett for vanlige forbrukere å ha kontroll med produksjonsmetodene for den maten vi kjøper i butikken. Selv prøver jeg så langt som mulig å kjøpe lokalprodusert mat, men av og til så er det prisen som avgjør, uavhengig av produksjonssted. Men så er det jo noen land, f.eks. Israel og Tyrkia, som ikke selger en eneste reddik eller potet til meg, men jeg er ikke sikker på om lille meg har så stor innvirkning. Men jeg håper jo at jeg ikke er den eneste som er litt selektiv når jeg handler mat.

Her hos oss har vi en produsent av grønnsaker, egg og jordbær som begynte å sitte i veikanten som barn og selge poteter for sin bestefar. I dag har han en svær gårdsbutikk hvor mesteparten av det han selger er egenprodusert eller produsert et sted i nærområdet. Der handler jeg i hvert fall med god samvittighet.

https://www.facebook.com/Gardsutsalg/ 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn
21 timer siden, tronn skrev:

@Tom42, det er også snakk om karbonavtrykk og generelt avtrykk og belasting vi mennesker gjør på planeten i vår hverdagslige bruk og atferd. Der kommer også kjøttinntaket inn, da kjøttproduksjon avgir mye klimagasser, og vi spiser langt mer kjøtt enn vi faktisk trenger.

Når det er sagt, så har jeg stor tro på at det er fullt mulig å endre vår atferd og våre vaner over tid. Man har allerede begynt å se endringer i befolkningen. Å messe om at folk MÅ bli vegetarianere er ikke veien å gå, men at man kan redusere kjøttinntak ser man allerede tegn til her i vesten.
Jeg tror også at vi vil bli flinkere til å få ned utslippene over tid, og at folk vil tenke mer over sine handlinger. Det kommersielle og statlige vil følge befolkningen.

Vi kan jo se på andre ting som vi ga fullstendig f*** i før, som røyking, gjenvinning, bilbelter osv... Befolkningen må bare bli vant til tankegangen, så vil dette etter hvert gå av seg selv. Men vi er avhengig av en saklig diskusjon, og engasjerte mennesker for at vi skal komme videre.

 

Först; jag är också av åsikten att tråden har ett vilseledande namn. Byt till namn som bättre speglar vad tråden handlar om!

Sedan så delar jag inte din positiva syn.

I Sverige så har köttkonsumtionen dubblats sedan 1970, 2016 så var den rekordhög med nästan 88 kg/person och år. Det hänger med all sannolikhet ihop med ökat välstånd, dvs bättre ekonomi hos oss konsumenter och så klart ett lägre pris pga mer ekonomisk produktion av kött. Jag kan inte tänka mig att Norge skiljer sig mot Sverige när det gäller konsumtionsvanor i denna fråga.

I ärlighetens namn så ingår nog Norrmän i den Svenska statistiken genom sin Harry-handel.

När det gäller dina exempel "rökning, återvinning, bilbälten osv" så är de  väl alla exempel på saker som är lagreglerade? De är så i Sverige i alla fall. Det är därför man sopsorterar på fjällstugorna i Sverige. Hade de varit exempel på saker där folk frivilligt hade ändrat sitt beteende så hade jag inte protesterat.

Ett annat exempel är elbilar, där är det staten som gör före och skapar ekonomiska drivkrafter att köpa elbil. När jag pratar med mina norska vänner så framhåller de alla de ekonomiska fördelarna, miljövänligheten kommer som en bonus. Det var inte anledningen till att de köpte elbil... Det finns även risker med statligt styrd konsumtion, det är inte så länge sedan disel var något positivt.

Är det inte så att ni har en sockerskatt på brus/snop? Det är i så  fall också ett exempel på hur statlig styrning kan slå fel! Offtopic, javisst!

Jag kan även lyfta upp flygandet. Hur många har klimatkompenserat sin senaste flygresa? Det är något som man gör frivilligt utan att få något för pengarna. Det finns nog ingen som tror att flygandet kommer minska i framtiden. Visst det finns flygbränsle som är baserat på tallolja men det är frivilligt för flygbolagen att använda och det är inte tillåtet att blanda in mer än 50 % (om mitt minnen stämmer). Elflyg kommer bara att fungera på kortare flygningar.

Min syn är att den stora massan av människor behöver bli "tvingade" att göra rätt. Men jag hoppas att det förändras över tid i positiv riktning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, REs skrev:

Men hvilken mulighet har vi til å sjekke hvor kjøttet er produsert? 

Jeg så nettopp et program om resistente bakterier og der var det en del om dansk svineproduksjon. Dansk svinekjøtt er billig, smaker godt og er fullt av antibiotika og ofte også resistente bakterier. Heldig vis er det ikke mye av dette kjøttet i Norge, men så er også kiloprisen på norsk svinefillet ca. tre ganger så høy som i Danmark.

https://forskning.no/bakterier/2010/11/vi-holder-pa-tape-krigen-mot-resistente-bakterier

Og hva med biffen? Skal vi kjøpe den som er produsert i Norge hvor dyrene står inne hele livet og fôres med kraftfôr og silo, eller skal vi kjøpe den biffen som er produsert i Argentina og Uruguay hvor dyrene går fritt ute på pampasen og spiser gress rett fra bakken.  Hva er det som har det mest bærekraftige fotavtrykket? Kraftfôr der råstoffet ofte er fraktet lange strekninger med båt før fôret blir produsert og fraktet ut til bonden med bil, silofôr som slås og kjøres inn med traktor og hvor press safta enten kjøres ut som gjødsel eller forurenser vann og vassdrag, eller "grass fed" biff som er fraktet halve jorden rundt med båt før den havner i butikken vår. 

Det er ikke lett for vanlige forbrukere å ha kontroll med produksjonsmetodene for den maten vi kjøper i butikken. Selv prøver jeg så langt som mulig å kjøpe lokalprodusert mat, men av og til så er det prisen som avgjør, uavhengig av produksjonssted. Men så er det jo noen land, f.eks. Israel og Tyrkia, som ikke selger en eneste reddik eller potet til meg, men jeg er ikke sikker på om lille meg har så stor innvirkning. Men jeg håper jo at jeg ikke er den eneste som er litt selektiv når jeg handler mat.

Her hos oss har vi en produsent av grønnsaker, egg og jordbær som begynte å sitte i veikanten som barn og selge poteter for sin bestefar. I dag har han en svær gårdsbutikk hvor mesteparten av det han selger er egenprodusert eller produsert et sted i nærområdet. Der handler jeg i hvert fall med god samvittighet.

https://www.facebook.com/Gardsutsalg/ 

Heldigvis er vårt kjøtt mye sunnere enn dansk ja. Og dyrere. Allikevel alt for billig. 

Angående rødt kjøtt så kjøpes det utrolig sjeldent her. Rødt kjøtt er jo klimaverstingen. Men hadde jeg hatt penger nok så hadde jeg kjøpt kjøtt fra en bonde jeg kjenner, som har limousin på utegang med stort sett egenprodusert for. Alt kun et par mil unna meg. De dyra får kos og wienerbrød hver lørdag tilogmed.  

Man må uansett selv velge hva man vil prioritere. Skal man sette seg ned å analysere hver eneste matvare før kjøp ville man sultet ihjel. Dette er dessverre alt for kompleks til at det finnes ett eneste konkret svar på hva som er tryggest å spise. Men med en real dose sunn fornuft og noe empati for Moder Jord og dyra, så bør man kunne klare å begrense sine avtrykk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Gittiamo skrev:

Heldigvis er vårt kjøtt mye sunnere enn dansk ja. Og dyrere. Allikevel alt for billig. 

Angående rødt kjøtt så kjøpes det utrolig sjeldent her. Rødt kjøtt er jo klimaverstingen. Men hadde jeg hatt penger nok så hadde jeg kjøpt kjøtt fra en bonde jeg kjenner, som har limousin på utegang med stort sett egenprodusert for. Alt kun et par mil unna meg. De dyra får kos og wienerbrød hver lørdag tilogmed.  

Man må uansett selv velge hva man vil prioritere. Skal man sette seg ned å analysere hver eneste matvare før kjøp ville man sultet ihjel. Dette er dessverre alt for kompleks til at det finnes ett eneste konkret svar på hva som er tryggest å spise. Men med en real dose sunn fornuft og noe empati for Moder Jord og dyra, så bør man kunne klare å begrense sine avtrykk. 

Hvis man skal unngå rødt kjøtt så er det vel nesten bare kylling igjen hvis vi ikke skal gå ut med hagla eller rifla. Problemet mitt er bare det at jeg en gang hadde en jobb hvor jeg fikk se hvordan disse kyllingene lever og hvordan de dør, og det var ikke de glansbildene som vises på tv. Derfor spiser jeg veldig lite kylling. Men jeg er glad i fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, REs skrev:

Hvis man skal unngå rødt kjøtt så er det vel nesten bare kylling igjen hvis vi ikke skal gå ut med hagla eller rifla. Problemet mitt er bare det at jeg en gang hadde en jobb hvor jeg fikk se hvordan disse kyllingene lever og hvordan de dør, og det var ikke de glansbildene som vises på tv. Derfor spiser jeg veldig lite kylling. Men jeg er glad i fisk.

Spiser lite kylling av samme grunn som deg. Hjemme består nok 80-90 % av kostholdet mitt av plantebasert mat, men jeg er langt ifra flink nok ellers. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn
9 timer siden, REs skrev:

Hvis man skal unngå rødt kjøtt så er det vel nesten bare kylling igjen hvis vi ikke skal gå ut med hagla eller rifla. Problemet mitt er bare det at jeg en gang hadde en jobb hvor jeg fikk se hvordan disse kyllingene lever og hvordan de dør, og det var ikke de glansbildene som vises på tv. Derfor spiser jeg veldig lite kylling. Men jeg er glad i fisk.

Gris, Sau (i norge så har ni mycket frigående sau, är väl därför ni inte kan ha varg överrallt), fågel (finns mer än kyckling), Kanin har ökat i Sverige, vilt som du är och andra i tråden varit inne på. All kommersiell köttproduksjon är nog inte så trevlig att titta på. Men skall det vara billigt så...

Jag lägger med en länk till världsnaturfonden (WWF) och deras kampans one planet plate. Där man kan läsa mer om aspekterna om mat och även få se ett menyförslag på maten som är "bra" att äta.

http://www.wwf.se/wwfs-arbete/mat/one-planet-plate/1728842-one-planet-plate-start

Du ställde en fråga högre upp i tråden " hvilken mulighet har vi til å sjekke hvor kjøttet er produsert?" Är det inte bara att läsa på förpackningen eller fråga i butiken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Hjemmedyrket mat er fantastisk å spe på med, og det krever lite innsats, og krever liten plass og lite utstyr for å komme i gang. Det er miljøvennlig produksjon.

Jeg har 4 pallekarmer i hagen, de tar liten plass. Jeg har en varmkompostbinge som jeg hiver alt av kjøkkenavfall og tørkepapir, eggekatronger, teposer osv oppi. Dette er den eneste gjødselen jeg bruker, i tillegg til at jeg henter ett par bæreposer med tang som jeg legger oppi på høsten. Får jeg kompost til overs sprer jeg det over plenen, og har den grønneste plenen i nabolaget.

En bonuseffekt med kompostbingen er at vi i en familie på 4 med bleiebarn bare tømmer restavfallet en gang i måneden. Resirkulerer såklart plast, papir, metall og glass utenom, det burde alle gjøre.

I den ene pallekarmen setter jeg 12 poteter. Dette blir en kasse stappfull av poteter, holder i 6 mnd. for oss.

I den andre pallekarmen sår jeg gulrøtter, den største ble 200 gram på èn gulrot!

I den tredje hadde jeg rødbeter.

I den fjerde hdde jeg forskjellige typer salat. Hadde ferskplukket salat hver eneste dag fra slutten av mai til og med september.

Planlegger å sette ut ett par flere karmer etterhvert, for dette gikk jo så bra. I enkelte deler av verden er de private små kjøkkenhagene helt nødvendig for at folk skal ha nok mat. Mer kortreist og økologisk blir det ikke, forutsatt at man ikke kjøper unødvendig gjødsel.

Men pass på hvilke arter man setter ut, og ikke spre sykdommer. Svenske poteter er ofte full av sykdommer, de har ikke samme kontroll og regler som vi har i Norge.

Så er vel ellers lokal hvit fisk eller villfanget rød fisk ganske bærekraftig ifht. kjøtt. Fisker litt i løpet av året, og makrell er vel det som gir mest mat i forhold til tid og bensinforbruk.

Prøver å spise mest mulig av dette, så håper jeg mine unger lærer av dette når de vokser opp.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Mareng skrev:

Men pass på hvilke arter man setter ut, og ikke spre sykdommer. Svenske poteter er ofte full av sykdommer, de har ikke samme kontroll og regler som vi har i Norge.

Så er vel ellers lokal hvit fisk eller villfanget rød fisk ganske bærekraftig ifht. kjøtt.

Prøver å spise mest mulig av dette, så håper jeg mine unger lærer av dette når de vokser opp.

Heier på folk som dyrker sin egen mat! Kjempebra .. 
Men bør kjøpe sertifiserte settepoteter,  ikke lov å ta med poteter inn til Norge uten at det er klarert med mattilsynet .. selv ikke til middagen :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Björn skrev:

 Kanin har ökat i Sverige,

Du ställde en fråga högre upp i tråden " hvilken mulighet har vi til å sjekke hvor kjøttet er produsert?" Är det inte bara att läsa på förpackningen eller fråga i butiken?

Kanin er god mat. Det har vert forsøkt å produsere kaninkjøtt her hos oss for en del år siden og det ble også startet opp et eget kaninslakteri. Problemet er bare at en kanin kan produsere ca. 30 kg kjøtt i året, og når noen starter opp med avl så er det mange som henger seg på. Kaniner vokser raskt og du får da veldig raskt en høy produksjon, og ofte blir dette raskt til overproduksjon. Så blir det mottaksstopp på slakteriet og i butikkene og mange produsenter legger ned. Så blir det kanskje ny etterspørsel og det samme gjentar seg igjen. Overproduksjon og mottaksstopp. Dette skjedde her hos oss og nå har det ikke vert kanin i butikkene på mange mange år.

Den eneste plassen du kan ha håp om å få svar på hvor kjøttet er produsert er vel i slakterbutikken, hvis det finnes noen igjen av disse da. I en vanlig matbutikk er men heldig hvis betjeningen vet hva som er i den plastemballerte pakken som ligger i kjøledisken. Ofte vet man ikke hva man har kjøpt før pakken åpnes. Man vet hva slags dyr det kommer fra, men hvordan det er skåret opp kan ofte være en gåte. 

Men grønnsakene er bra merket og der er jeg tro mot lokale produsenter.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.