Gå til innhold
  • Bli medlem

3-sesongspose med 900 fp


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

Mountain Hardwear sparer ikke på dunkvaliteten https://www.mountainhardwear.com/ghost-whisperer-20f--7c-sleeping-bag-1765651.html?cgid=equipment-sleepingBags-5to20&dwvar_1765651_variationColor=011#start=17 Ser meget bra ut, men det koster å være kar eller kvinne :) For kvinner med 0 grader T-comfort er det mer en sommerpose.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en pose med 950 FP og jeg ble overraska over spensten sammenlignet med de to andre jeg har (850 og 750). Førsteinntrykket mitt når jeg åpna den var at det var lite dun i den, men så fort du rister litt på den og dunet får spent seg ut var det ganske imponerende. Men nå betalte jeg ca halvparten av den du linker til koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Thomas E skrev:

Jeg har en pose med 950 FP og jeg ble overraska over spensten sammenlignet med de to andre jeg har (850 og 750).

Ofte når jeg pakker, syns jeg volumet på utstyret er like viktig som vekta, i noen tilfeller enda mere viktig, da jeg bruker utstyret også på mc-turer. Det forsvarer i noen grad den høye prisen.  Høy FP = lite pakkevolum. Og med 38 overnattinger i fjor, føler jeg at kan forsvare dyrt utstyr. Men det som ikke er brukt siste året blir lagt ut på finn. 

10 timer siden, tronn skrev:

Er visstnok ikke gratis de heller:

Blir dyrt ser jeg å gå fra 950 til 1000.....😱 Lite av slikt å finne brukt også, dersom har gode -veldig gode til ekstremt gode dunprodukter selger de sjelden av en eller annen grunn. Tror de er fornøyde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dumt alle ikke produsentrr oppgir hvilke FP standard som er brukt. Det er FP 50-60 forskjell på US kontra EU når en kommer opp i høy FP. Uansett, jo høyere FP, jo mindre er tilgangen på dun med så høy kvalitet, derfor blir prisen deretter.

Western Mountaieering har f.eks gjennomgående høy dunkvalitet i alle sine poser, de oppgir 850+ som dunkvalitet. I henhold til faq siden deres ville omtrent enhvær dunsample de bruker måle over FP 900, men når dunet pakkes inn i stoffet i posen blir det i realiteten litt mindre. Derfor oppgir de en "edruelig" verdi på 850+

http://www.westernmountaineering.com/faqs/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Omnilite said:

Western Mountaieering har f.eks gjennomgående høy dunkvalitet i alle sine poser, de oppgir 850+ som dunkvalitet. I henhold til faq siden deres ville omtrent enhvær dunsample de bruker måle over FP 900, men når dunet pakkes inn i stoffet i posen blir det i realiteten litt mindre. Derfor oppgir de en "edruelig" verdi på 850+

Det gjelder ikke bare WM. De fleste har samme praksis hva gjelder edruelighet, men med litt ulik grad. Men det vil være skiller fra batch til batch. Egentlig er jeg ikke noe særlig glad i sånn tankegang. Jeg vil heller ha et så nøyaktig tall som mulig for best mulig sammenligningsgrunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Synes poser med 700 fillpower er svært bra jeg da! Er imponert over hvor bra det fungerer. (Europeisk 700 altså. Tilsvarer 750 amerikans fillpower) Men nå har jeg ikke prøvd disse posene med enda høyer fillpower, jeg synes det blir for dyrt for å spare noen få ekstra gram og litt volum.

Såvidt jeg har lest på forumet, så er ulempen med veldig høy fillpower at de blir mer følsom for fukt, og litt fukt i posen gir større konsekvenser (dunet kollapser mer) enn i en pose med lavere fillpower.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Cumulus bruker 700 og 850 cuin dunspenst (Europeisk). Tilsvarer 750 og 900 fillpowe etter amerikansk standard.

Det kan også være lurt å kjøpe dun fra en produsent som faktisk tester dunet de får levert selv, da er du trygg på å ikke betale mye ekstra for noe du faktisk ikke får.

http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/menu-dolne---uk-ii/down

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Mareng said:

Synes poser med 700 fillpower er svært bra jeg da! Er imponert over hvor bra det fungerer. Men nå har jeg ikke prøvd disse posene med enda høyer fillpower, jeg synes det blir for dyrt for å spare noen få ekstra gram og litt volum.

Såvidt jeg har lest på forumet, så er ulempen med veldig høy fillpower at de blir mer følsom for fukt, og litt fukt i posen gir større konsekvenser (dunet kollapser mer) enn i en pose med lavere fillpower.

Det er nok ikke mer følsomt for fukt, men at det gir større konsekvenser om det inntreffer er kanskje riktigere å si? Jo lavere fillpower, jo mer ligner det jo på syntetisk fyll på en måte. Litt fukt er for øvrig å ta hardt i; det skal overraskende mye til (skal dog sies at jeg har hydrofobisk dun). Kollapser dunet har man enten vært uheldig eller valgt feil pose gitt miljøet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
8 minutter siden, Thomas E skrev:

Btw; det er en overforenkling å si slikt. På lav fill power er forskjellen tilnæmet null på EU og US.

Mellom 6-700 cuin er det ish 2,5%. Under 600 cuin nær 0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Blaser skrev:

Jeg har en sovepose fra Aegismax (G400) og vil på ingen måte anbefale den. Yttermateriale minner mer om en typisk svart avfallsekk enn noe man vanligvis lager soveposer av. Kuldeklaffen langs glidelåsen er slapp og isolerer dårlig. Når man ligger i posen kan man tydelig kjenne at det kommer trekk gjennom glidelåsen. I bunnen av glidelåsen er det også helt åpent, jeg vil anslå at jeg klarer å stikke et par tre fingre ut gjennom hullet der når posen er lukket.

Posen har også en veldig smal mumie-form. Jeg er lang og tynn og har ingenting i mot smale poser, men jeg tror ikke man skal være mye bredere enn meg før det blir et problem.

Jeg fikk også en ny vinterpose i posten tidligere denne uken fra Cumulus (Alaska 900, tilpasset med 980g dun). Den er i en helt annen liga. Kvalitetsfølelsen er rett og slett en helt annen. Ytterstoffet (Pertex) virker mye mer solid, kuldeklaffen gjør jobben sin og glidelåsen er en bred, kraftig sak med plastbeskyttelse for å unngå at den hekter seg i stoffet. Jeg har dessverre enda ikke fått overnattet i den, men jeg blir overrasket dersom jeg ikke er akkurat like fornøyd når jeg får gjort det. :)

Endret av Freebird
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, Blaser said:

så er usikker ...men har ikke dunpose fra før

Hvorfor vil du ha ny? Lett og grei den du har virker det som. Muligens litt kald?

Har sett flere på et amerikansk nettforum jeg frekventerer som bruker Aliexpress-poser og er fornøyde med de, men du må være klar over hva du kjøper. Materialvalget er nok ikke top-notch, men helt OK. Til en ren sommerpose kunne jeg vurdert Aliexpress, men ikke til 3-sesongs eller vinter. De aller fleste er sydd helt gjennom, altså ingen bokskonstruksjon, så de er relativt kalde.

Sjekk youtube:

https://www.youtube.com/results?search_query=aegismax+sleeping+bag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp @Thomas E

Skulle ha hatt ned til område -3 /-5 og som er kompankt.

Har jo flere soveposer,men ikke i dun så kunne tenkt meg å prøve det da.

Alternativet er å bruke exped bivy bag og en lett dunpose rundt +2.  Da er man i område -5 .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Blaser said:

Jepp @Thomas E

Skulle ha hatt ned til område -3 /-5 og som er kompankt.

Har jo flere soveposer,men ikke i dun så kunne tenkt meg å prøve det da.

Alternativet er å bruke exped bivy bag og en lett dunpose rundt +2.  Da er man i område -5 .

 

Billig og god: viking warmpeace 600

skulle jeg valgt selv: Enlightened equipment revelation 10 eller katabic gear/nunatak hvis pris er uviktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Turlyst

Jeg har følgende tre alternativer i finalerunden:

Rab Neutrino 600 i 185cm, Warmpeace og Mountain Hardwear i long (de to sist nevnte med maks personlengde 182cm og 183cm). MH tror jeg ikke innholder mer dun i long, noe jeg begrunner med at posen er 15cm lenger og bredere,men kun 21 gram økt vekt (mer varme i Reg). Virker rart.

Priser, dunmengde og T-limit):

  • MH 4549,- med rabatt, 507 gram, T-limit -7
  • Rab 4199,- med rabatt, 600 gram, T-limit -8
  • WP 3799,- full pris, 500 gram i Reg(mer i long), T-limit -9

Bilder:

MH.png

Rab.jpg

4334-Solitaire-500-royal-blue-black-pers

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

@lars p- takk! Hadde Warmpeace vært 500,- billigere hadde jeg sikkert valgt den. Skiller bare 400,- opp til Rab med rabatt. Posen virker meget bra :)

En liten kommentar til spekken!

Warmpeace har 100 gram mindre dun enn Rab, men tiltross for dette holder den i følge EN-standarden -1 grad mer enn Rab. Hvordan kan Rab Neutrino 600 ha T-limit -8, mens Warmpeace Solitarie 500 ha -9, når den i tillegg er litt bredere en Rab? 750 EU dun vs 800 us dun. Warmpeace med z-kanaler kan være en bedre konstruksjon enn trapeskammer som Rab har!!

Tviler ikke at det er slik, men det er noe av det som gjør soveposer spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.