GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

BĂ„l đŸ”„- Hvorfor bruke steiner rundt?


Anbefalte innlegg

Annonse

Neppe speideren. Man ser dette helt tilbake til steinalderen.

De gangene jeg selv bruker steiner er det fordi det er lettere Ä begrense bÄlet, slik at det ikke begynner Ä ulme i vegetasjon rundt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Mange steder er det for Ä avgrense/anvise faktisk bÄlplass. 


Jeg vet om mange steder der reglene sier at "det ikke skal etableres nye bÄlplasser, men at eksisterende bÄlplasser skal benyttes. Her er det vanlig at det er lagt opp store steiner i ring rundt bÄlet for Ä vise bÄlplassen. 

Sommerstid har det ellers noe for seg ved at det hindrer/minsker faren for spredning om det legges tett og fint...

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Ikke sikker pÄ hvorfor folk gjÞr dette nÄr det er snÞ, men hensikten Ä bruke stein rundt bÄlet er jo Ä «bygge hus» til bÄlet!

Det hindrer bÄlet i Ä spre seg, skjermer mot vind, man kan bygge hÞyere pÄ en side for Ä tiltrekke seg rÞyk hvis man skal sitte rundt og vinden tar litt fra alle kanter! I gamledager brukte man varmen i fra bÄlet til Ä tÞrke ting, samt ha med varme steiner i sengen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Funker ogsÄ som Ä holde globunnen pÄ plass og mer konsentrert syns jeg. Samler kullet og holder det gÄende litt lengre/bedre men sjeldent jeg bruker det om det ikke er noe nÊrliggende steiner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Hvis jeg bare skal koke kaffevann sÄ hender det at jeg setter tre steiner i passe avstand og fyrer et lite bÄl i midten. SÊrlig pÄ fjellet, hvor man gjerne bare har litt lyng og brisk Ä fyre med.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

12 timer siden, Memento mori skrev:

Ser at utrolig mange bruker stein rundt bÄl, selv om det er snÞ rundt. Hva hjelper det for?

Jeg tror det er for at det tar seg bedre ut pĂ„ instagram 😉

  • Liker 2
  • Hehe 6
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

NĂ„r man skal vĂŠre sporlĂžs sĂ„ er det viktig Ă„ rydde etter seg og det er seff ikke alltid fornuftig Ă„ bruke stener. NĂ„r set er sagt sĂ„ syntes jeg det er fornuftig pĂ„ steder det er mye trafikk, da er det tydelig hvor det er bĂ„lplasser. Bedre at flere bruker samme plassen en at det lages nye hele tiden. Men selv pĂ„ steder hvor det er etablert flotte bĂ„lplasser sĂ„ klarer jo endel idioter og lage flere rett i nĂŠrheten 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Man kan jo enkelt se effekten selv om man velger Ä fyre med eller uten steiner.... :-P Det har sin funksjon, selv om det kanskje ser bedre ut eller ikke pÄ instagram. 

Om noen har lyst Ä lage bÄl nÊrmere der de liker Ä sitte, eller utenom der alle andre har laget bÄlplass, spiller det egentlig sÄ stor rolle? Man skal vÊre forsiktig med Ä kalle folk idioter for at de gjÞr ting pÄ en annen mÄte enn seg selv og en del andre :-P

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

4 hours ago, tshansen said:

Man kan jo enkelt se effekten selv om man velger Ä fyre med eller uten steiner.... :-P Det har sin funksjon, selv om det kanskje ser bedre ut eller ikke pÄ instagram. 

Om noen har lyst Ä lage bÄl nÊrmere der de liker Ä sitte, eller utenom der alle andre har laget bÄlplass, spiller det egentlig sÄ stor rolle? Man skal vÊre forsiktig med Ä kalle folk idioter for at de gjÞr ting pÄ en annen mÄte enn seg selv og en del andre :-P

Jeg mente vel strengt tatt ikke at de var idioter men syntes faktisk det er unÞdvendig Ä lage mange bÄlplasser pÄ nesten samme sted. Men det gjelder da mest trafikkerte leirplasser... for det blir fort litt stygt pÄ slike leirsteder pÄ sikt med flere bÄlplasser. Men om man rydder helt opp etter seg slik at det ikke er spor av det ekstra bÄlet sÄ er det bedre ;) Men veldig mange rydder ikke opp og da blir det enda vÊrre :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest Mareng
44 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Jeg mente vel strengt tatt ikke at de var idioter men syntes faktisk det er unÞdvendig Ä lage mange bÄlplasser pÄ nesten samme sted. Men det gjelder da mest trafikkerte leirplasser... for det blir fort litt stygt pÄ slike leirsteder pÄ sikt med flere bÄlplasser. Men om man rydder helt opp etter seg slik at det ikke er spor av det ekstra bÄlet sÄ er det bedre ;) Men veldig mange rydder ikke opp og da blir det enda vÊrre :)

Jeg er helt enig.

MEN, noen ganger er det vanskelig Ä rydde opp bÄlrester som kan vÊre varme og sotete. Eller det synes tydeligvis sÄkalte «friluftsfolk» eller hva enkelte av de som brenner bÄl pÄ tur kaller seg.

Etter bÄlrestene har lagt en stund, sÄ er de kalde og regnet har vasker bort en del sot. Derfor ryddder jeg alltid slike plasser rene etter andre fÞr jeg setter meg ned og lager mitt eget bÄl. Fjerne alle bÄlplasser utenom «hovedbÄlplassen». Trivligere for meg, trivligere for neste mann, og sÄ holdes en ren og ryddig leirplass/bÄlplass stort sett bedre om den ser skikkelig ut. Jeg brenner ogsÄ alt av boss jeg finner, for boss har en tendens til Ä «formere» seg. Er jeg pÄ dagstur, tar jeg med det ubrennbare hjem. Resultater er stort sett en fin plass neste gang jeg er pÄ tur :)

 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Hm, tenker at det kan vÊre greit Ä ha bÄlet innringet med stein, hvis det er risiko for at noen seinere trÄkker pÄ glo en tid etter at bÄlet er slukket, glÞr som man kanskje ikke ser sÄ godt hvis det ikke er noen rester igjen av bÄlet.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Et lite apropos: Yngve Ryd skriver i boka "Eld" om samenes bÄltradisjoner ihvertfall 2 ting som kan relateres til dette. At samene sjelden sÄ noen grunn til Ä legge stein rundt bÄl i friluft, og at steinringer som hÞrte til gamme eller teltkÄte pr definisjon hÞrte til den familien som hadde samlet de, og at det fÞlgelig ikke var skikk og bruk Ä andvende noen annens steinring:-)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

1 time siden, ASI skrev:

Et lite apropos: Yngve Ryd skriver i boka "Eld" om samenes bÄltradisjoner ihvertfall 2 ting som kan relateres til dette. At samene sjelden sÄ noen grunn til Ä legge stein rundt bÄl i friluft, og at steinringer som hÞrte til gamme eller teltkÄte pr definisjon hÞrte til den familien som hadde samlet de, og at det fÞlgelig ikke var skikk og bruk Ä andvende noen annens steinring:-)

 

Er en liten forskjell pĂ„ Finnmarksvidda og Nordmarka 😂 jeg ser den for samenes del, men her hvor det er leirplasser hver 500 meter, sĂ„ setter jeg pris pĂ„ at folk lager ryddige bĂ„lplasser for gjennbruk. Heller fĂ„ tydlige bĂ„lplasser fremfor en skog full av sorte hull. Skogene nĂŠr byene her er frekventer mere av sporadecampere enn villmarksprofeter, og de rydder sjeldent bort bĂ„l etter seg. 

SÄ jeg ser ikke noe enten/eller svar her, men hva som er hensiktsmessig for det stedet man er, og hva slags bÄl man lager. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Som Gitiamo er inne pÄ, sÄ er det stor forskjell vanlig utmark, skog og fell, som ikke har det store trykket av folk. Og til poppulÊre turomrÄder, hvor tusenvis (ogsÄ ti-tusenvis) besÞker samme kjÊrneomrÄdene. VÊrst er det kanskje ved de kjente padle eldoradoene Fjorda og enkelte omrÄder i Femunden. Har sett opp til 12 -15 bÄlplasser (svart jord/bÄlrester), innen en diameter pÄ bare 50 - 60 m.  Selv pÄ steder det er opprettet egne tilrettelagte bÄlplasser, av en forening. Og restser av bÄl, der det er natulig Ä sette opp telt. :( Har sett rester av bÄl, bare 2 - 5 m, fra andre gamle bÄlplasser. Jeg forstÄr at det i enkelte tilfelle, kan vÊre fornuftig Ä lage en ny bÄlplass, grunnet vindrettning, o.l. Og at amatÞrer tidligere, har valgt en dum plassering av bÄl og at den er lite egnet. Men uansett, i enkelte omrÄder sÄ er dette et problem! 

Har ogsÄ sett tendenser til det samme, rundt enkelte skogs- og fjell vann, der det er kort avstand til bil. Ellers i i fjellomrÄdene her i Norge, sÄ er vel dette lite problem. Skal sies at jeg ferdes mest utenfor merkede lÞyper og trolig unngÄr mange naturlige rasteplasser nÊr dem.

Sjelden jag benytter steiner selv, hvis det ikke er pÄ grunn av vindskjerming av bÄl.  Og er det ikke et sted jeg regner med at flere vil komme for Ä raste, rydder jeg vekk steinene og det meste av bÄlrestene. Ellers lar jeg det vÊre, for en markering av bÄlplass til nestemann. Er det opprettet bÄlplasser, bruker jeg normalt disse.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest Mareng
1 time siden, tshansen skrev:

Hvorfor? 

SÄnn at det ikke ser stygt ut etterhvert. Naturen er finest nÄr den ikke er full av spor og rot etter andre.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest Björn
PĂ„ 2018-03-06 den 20.18, tshansen skrev:

Hvorfor? 

Jag tycker att de som kommer efter mig har samma rÀtt som jag att fÄ uppleva platsen opÄverkad, det vill sÀga att jag gÄr dÀrifrÄn utan att lÀmna nÄgra spÄr.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

PĂ„ 3/6/2018 den 21.46, Mareng skrev:

SÄnn at det ikke ser stygt ut etterhvert. Naturen er finest nÄr den ikke er full av spor og rot etter andre.

 

1 time siden, Björn skrev:

Jag tycker att de som kommer efter mig har samma rÀtt som jag att fÄ uppleva platsen opÄverkad, det vill sÀga att jag gÄr dÀrifrÄn utan att lÀmna nÄgra spÄr.

Allemannsretten gir oss ikke bare rett til diverse, men inneholder ogsÄ en del plikter. I pliktene rundt Allemannsretten ligger det sporlÞs ferdsel, men denne gir jo rom for tolkninger for noen. De med sunn fornuft og normal folkeskikk vet Ä rydde opp igjen etter seg, plukke med seg boss og ikke skade naturen mer enn nÞdvendig. Den sier nok ogsÄ noe om Ä tenne bÄl og oppfordrer til Ä bruke eksisterende bÄlplasser om de finnes. 

Selv om mange av oss prÞver Ä tilstrebe dette, er jeg veldig sikker pÄ at like mange bommer litt fra tid til annen eller glemmer seg, for det er langt mer praktisk, enkelt der og da :-) Hva folk liker Ä innrÞmme eller ikke skal jeg ikke legge meg borti, men man ser jo sitt nÄr man gÄr pÄ tur rundt om kring :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.