Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva kan jeg forvente av å bruke høye gamasjer?


Epletre

Anbefalte innlegg

Bare sånn for å være forberedt, så vil jeg skaffe meg noen høye gamasjer til vinterbruk, spesielt for å unngå å bli våt nede ved buksebena pga. snø, som antagelig vil gjøre beina våte hvis snøen er dyp.

Det jeg egentlig lurer på, er noe jeg leste i et kommentarfelt om gamasje, noen som klaget på at det ble mye kondens på innsiden av beina. Lurer jo da på om det skal være slik, eller om det er noe man kan trikse med for å ordne med litt ventilasjon ved bena med vindtette gamasjer.

Lurer også på om det er noen festeordning som er å foretrekke, hvis det gjerne er ulike måter å feste høye gamasjer til bena.

Har bestilt noen rimelige som heter "Highlander XTP" (kanskje et ukjent merke), men er usikker på hva jeg kan forvente av slike.

Tanken på å kanskje måtte bli våt av svette ved bena frister jo ikke. Kanskje bedre enn å bli våt på bena, men likevel.

gamasjer.JPG

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng

Er det mye snø som er relativt tørr, bruker jeg bare bukser som tetter godt rundt skoene og har gamasjekroker.

Er det fuktig vårsnø synker man vanligvis ikke så dypt.

Jeg synes gamasjer blir tette og klamme/fuktige.

Det finnes nok noen forhold hvor gamasjer egner seg bra allikevel. Spesielt hvis buksen du bruker ikke tetter godt nok rundt skoene og har gamasjekrok.

Til å måke hyttataket, da bruker jeg gamasjer, det er det eneste som holder snøen ute av bukse/sko ved slikt arbeid.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker heller ikke gamasjer på vinteren. Jeg bruker bukse med "innvendig skjørt" som er ganske trangt og har gummiforing på innsiden så det ikke sklir samt krok for feste på skoene. Da er det aldri noe problem med snø på de turgreiene jeg normat gjør i Finnmark. Det er kanskje ett unntak og det unngår jeg ved å bruke en annen løsning. Ved oppsett av telt har man gjerne ankommet et sted med løs snø. Da hender det man synker godt nedi. Jeg beholder i steder skiene på mens jeg setter opp telt. (Eller skifter til de høye varme støvlene jeg normalt har med på isfisketurer f.eks) 

Men skal man base rundt i snøen i korte sko og uten andre hjelpemidler på bukse osv som holder snøen ute så er det nyttig. Bruker det stort sett til ungene på skitur der det er sannsynlig at de skal leke litt rundt i snøen i pauser osv...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger gamasjer. De sparer også buksene for slitasje, varmer litt ekstra og er et genialt sted og oppbevare dopapir som reserveløsning. Rein bomull eller gtx fungerer fint. Rimelige "vanntette" gamasjer som er belagt med et hvitt gummistoff på innsiden puster ikke og blir klamme, de anbefales ikke.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Så jeg kan legge til en erfaring jeg har fått med akkurat denne typen gamasjer, hvor man har pose kun rundt leggen og litt ned over ankelen, noe som er en mer enkel variant, der andre gamasjer dekker også dekker over skoa. Jeg tenker at hvis det er mer viktig å holde skoa tørre i f.eks regn, eller hvor man tråkker dypt i vannpytter, så skjønner jeg nå at jeg godt kunne bruke gamasjer som enten dekker over lissene, eller bedre, kapsler inne hele skoa inn i posen som enkelte gamasjer ser ut til å gjøre.

Det er vanskelig å si om jeg svetta noe på bena, det føltes aldri ut som om at jeg ble spesielt varm og svett på bena, noe jeg var redd for at skulle skje.

Har fått tråkket en del i en masse snø nå med de jeg kjøpte, og  jeg ser at lissene blir våte og så snek nok vann inn i skoa fra toppen etter en god stund, men uten at dette var noe irritasjonsmoment, så sånn sett var jeg fornøyd der jeg tråkka meg fram i dyp snø.

Jeg mistenker at at det hjalp nok å ha varme såler som løfta foten litt opp fra bunn av skoa, som holdt fuktighet litt unna føttene, og at jeg hadde på meg tykke ullsokker, rett på bena.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.